Gå til innhold

Kokkejævelen, ny nr 1 på blogg.no

Gjest Barberblad

Anbefalte innlegg

Rainstorm skrev (4 minutter siden):

Har allerede lest litt på begge, og som du sier så støttes jo faktum opp under det som var min umiddelbare tanke: at det er helt sprøtt og uforståelig. Men som noen av dere sier, så er det jo mulig at det å gå over grensen for normal sosial kutyme ikke handler om bloggverdenens utvisking av normer, men heller at noen er galt i vedkommendes liv, at vedkommende sliter. 

Spørsmålet kan jo være om det er bloggverdenen som har gjort det med ham, eller om det handler om andre ting. Hvis han beveger seg bort fra sin storhetstid, er det dette som gjør at han nå trosser det som sikkert er våre felles verdier og normer om hvordan man skal oppføre seg både digitalt og IRL? 

Har lenge lurt på hvordan det å ha en så stor tilstedeværelse på SoMe påvirker mennesker psykisk. 

Veldig interessante tanker og refleksjoner. Kokken har vært åpen om at han har det veldig vanskelig ifht sin psykiske helse. Han har gått gjennom ting som kan knekke selv den sterkeste. Men han har valgt å gå gjennom en del av dette offentlig. Han velger å være en særdeles offentlig og tilgjengelig mann. Både gjennom blogg, Facebook, deltakelse i diverse tv og radioprogram, bok. Og da bør det ikke komme som en overraskelse at hans blogginnlegg blir diskutert, og at ikke alle er enige med ham. Men i stede for å ta tilbakemeldinger og kritikk på en voksen og konstruktiv måte bruker han blogginnlegg etter blogginnlegg på å fortelle hvor mobbet og trakassert han blir. Hvor mye hat han blir møtt av. Å nesten alle kommentarer som ikke bærer preg av dyp beundring og heltedyrkelse blir svart på i en nedsettende, uhøflig og aggressiv tone. 

Men tilbake til dine refleksjoner. Det virker på meg som om det er en kombinasjon av livet og bloggverden som har gjort ham så "sart" og overfølsom som han nå framstår. Det kan være at det hadde vært til det beste for ham å ta en pause fra bloggen for å rydde opp i de psykiske utfordringer han har. Men jeg er ikke psykolog, så skal ikke påstå at det hadde verken hjulpet eller vært til det beste for ham. Det er kun en tanke jeg har. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Linnita skrev (1 minutt siden):

Det kan være at det hadde vært til det beste for ham å ta en pause fra bloggen for å rydde opp i de psykiske utfordringer han har. Men jeg er ikke psykolog, så skal ikke påstå at det hadde verken hjulpet eller vært til det beste for ham. Det er kun en tanke jeg har. 

Er vel ikke bare fra bloggen han burde ta en pause, han burde også ta en pause fra det å bevisst oppsøke andre blogger, nettsteder eller whatever som kanskje kan ha skrevet noe kritisk, eller som han ser det, mobbende, om han......og så burde han lese litt i felleskatalogen om noen av de pillene han tar kan forsterke de mentale reaksjonene han får når det er kritikk han leser

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

@Linnita

Du skrev et innlegg som berømmet Kokken for å ha vært flink til å opparbeide seg et lojalt publikum som han dermed kunne henvende seg til hva gjaldt nettbutikken. 

Når du leser kommentarfeltet så ser du det til fulle. Samtidig er det litt ekkelt å være vitne til hvor mange av dem som ser et skjebnefellesskap med ham. Det er mange «engle-foreldre» som forteller om hva de har selv har opplevd. 

Og det er her jeg tenker at det etiske blir en balansegang. Jeg liker at han skriver til leserne og blant annet skriver at «selv om det ikke virker sånn, så vil det bli bedre». Et forsøk på trøst, selv om noen nok ikke opplever det slik. Samtidig som han da knytter bånd med leserne, så bruker han dette båndet til å tjene penger. Det samme gjelder de som gjenkjenner og identifiserer seg med hans mobbehistorikk. 

Det får meg til å tenke på AnneBrith som også knyttet bånd ved å henvende seg til alenemødre. Det er ekstremt effektfullt å spille på identifikasjon. Et angrep på bloggeren blir et angrep på følgeren og vipps så har du en krig. 

Hvis kokken leser her inne så håper jeg at han tenker litt over akkurat dette, mulig at det ikke er gjort bevisst, men det har i aller høyeste grad hatt stor effekt. Når du får så følgere som engasjerer seg så sterkt følelsesmessig er det grunn til å tenke seg litt om rundt det etiske i å bruke dette for å tjene penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (36 minutter siden):

Har lenge lurt på hvordan det å ha en så stor tilstedeværelse på SoMe påvirker mennesker psykisk. 

Det er et interessant aspekt. Kokken har gjennomgått umenneskelige påkjenninger og høster stor sympati for sin åpenhet om dette. Dertil hans store følgerskare og popularitet. Men det er når han kombinerer dette med salg og profitt at det blir noe disharmoni. Alle vet at salg og reklame innehar elementer av manipulasjon, og når dette blir så åpenbart, så blir det lett reaksjoner. Ikke det at han ikke skal kunne tjene penger, det fortjener han nok. Virker som om han kan sitt fag og han er flink til å skrive. 
Det viser seg jo at folk eller blogglesere er villig til å betale langt mer for produkter han selger for å støtte HAN. Han er også tilbøyelig til å hevde at lover og regler han eventuelt måtte bryte er nedrig å melde fra om, fordi det dreier seg om HAN. 
Da begynner det å ligne på en som vet å utnytte sin popularitet. At han er høynet over andre i hva som er akseptabelt. Også dette når det gjelder å omtale andre bloggere. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernevasket skrev (3 timer siden):

Ofte er det slik med oss som driver med psykisk selvskading. Jeg er min største mobber, og jeg tok meg selv i å lese negative ting noen har skrevet til meg, selv etter det har gått en lang stund.
Hvorfor jeg gjorde slikt vet jeg ikke, kanskje for å bekrefte at jeg var en dårlig person. Derfor er jeg litt ekstra fascinert av at Kokkejævel ser ut til å gjøre det samme som jeg. Det er trist å se, og jeg håper han innser selv hvor skadelig dette er. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor han referer ofte til dette forumet, og hvorfor han leser her inne, men det bekrefter jo egentlig min teori. 

Og nå har han skrevet akkurat det. At når han er nede så oppsøker han kritikk. 

Da kjenner jeg på kynismen og undrer over om den erkjennelsen kom før eller etter din kommentar her. Jeg tenker at det er fort gjort å hente inspirasjon fra div forum. Han har ikke et etisk ben i kroppen, så mener at psykisk selvskading selger så serverer han det på et fat. 

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (4 minutter siden):

Da kjenner jeg på kynismen og undrer over om den erkjennelsen kom før eller etter din kommentar her. Jeg tenker at det er fort gjort å hente inspirasjon fra div forum. Han har ikke et etisk ben i kroppen, så mener at psykisk selvskading selger så serverer han det på et fat. 

Denne mannen er frekkere en flatlusa. Kan bare kalles moralskt forfall. 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tydelig at bloggen til kona skal hete ChristineEmilie siden han nevner navnet flere ganger nå. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (4 minutter siden):

Denne mannen er frekkere en flatlusa. Kan bare kalles moralskt forfall. 

Moral er nok et fremmedord for kokken

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjernevasket
Hallepalle2 skrev (11 minutter siden):

Ikke så godt å si. Kanskje han ikke var klar over at det var det han holdt på med. Jeg er bare glad hvis jeg kan være til hjelp for noen, hvis jeg var det til han da.
Jeg velger å tro det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernevasket skrev (9 minutter siden):

Ikke så godt å si. Kanskje han ikke var klar over at det var det han holdt på med. Jeg er bare glad hvis jeg kan være til hjelp for noen, hvis jeg var det til han da.
Jeg velger å tro det. 

Dersom du har vært til hjelp for han og han kanskje innser visse ting, ja, så er det bra for han, MEN, og det er et stort men, for skal han erkjenne at sånn er det og det er derfor han reagerer som han gjør med alt av ufine svar og kommentarer ovenfor kritikk, så burde han også være litt mer ydmyk og beklage for den patetiske, smålige og stakkarslige formidlingen han har når han svarer og kommenterer som han gjør

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så fremsnakket Kokken, bloggeren Gryende. Jeg har fra tid til annen vært innom og lest på bloggen hennes. Frisk dame som har meninger. Hun figurerer også ofte i andre bloggeres kommentarfelt, helst nøytralt sådan. 
I sin tid fremsnakket  også Kokken, Kjerringtanker. Noe som bidro til økte klikk på hennes blogg.

Det jeg vil frem til er at jeg gikk inn og leste mer på Gryende sin blogg. Og nettopp innlegget hennes fra 9/4, «En giftig person», fenget og fikk meg til å tenke på noe som ligner en slags ironisk ettertenksomhet. Skulle ønske jeg fikk til å linke, men det lykkes ikke.

I alle fall, det hun skriver er at en giftig person ikke strør seg om med komplimenter uten at der er en brodd.  Og det er nettopp det Kokken gjør. Roser henne opp i skyene, MEN hun må forbedre det tunge og ikke-folkelige språket sitt. Kunne bare ikke la være å merke meg budskapet i det innlegget, uten å dra noen sammenligninger..

Heldigvis skriver hun at hun gjennomskuer slikt! 

Endret av ClusterOfGrapes
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay

Nå har https://kjerringtanker.blogg.no/ bestemt seg for å slutte å kommentere Kokkejævel. Hun går dermed bort fra konseptet hun har hatt i flere år. Hun utdyper ikke hva som ligger bak avgjørelsen, men oppfordrer sine lesere til ikke å svare ham om han viser seg i hennes kommentarfelt.

Synd, men kanskje en klok avgjørelse🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (1 time siden):

Nå har https://kjerringtanker.blogg.no/ bestemt seg for å slutte å kommentere Kokkejævel. Hun går dermed bort fra konseptet hun har hatt i flere år. Hun utdyper ikke hva som ligger bak avgjørelsen, men oppfordrer sine lesere til ikke å svare ham om han viser seg i hennes kommentarfelt.

Synd, men kanskje en klok avgjørelse🤔

Men tenk på det da? Her må en annen blogger ta ansvar og skjerme en voksen mann fra seg selv. Det er faktisk ganske uhørt, men helt riktig av henne da han ikke klarer å la noe ligge. Så spørs det da, hvordan han takler ignorering. 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Finlay
Hallepalle2 skrev (22 minutter siden):

Men tenk på det da? Her må en annen blogger ta ansvar og skjerme en voksen mann fra seg selv. Det er faktisk ganske uhørt, men helt riktig av henne da han ikke klarer å la noe ligge. Så spørs det da, hvordan han takler ignorering. 

Ja det blir spennende å se!

Han er gir inntrykk av at Kjerringtankers innlegg der han nevnes er en belastning, så dette burde jo være strålende nyheter! Samtidig er det jo alltids kjærkomment med innlegg om en hater eller to. Ingenting skaper vel mer engasjement og høyere lesertall.

Og hva skjer om Kjerringtanker raser forbi ham på blogglista mon tro?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at manglende omtale/kritikk fra Kjerringa vil gi Kokken en opplevelse av tap og tomhet.

Hvordan kan han nå få ventilert ut frustrasjon og sanke masse sympati (selv om opptattheten rundt egen helse nok fortsatt blir behørig utmalt med bred pensel)?

Det er i friksjon vi utvikler oss, blir det for mye medgang har vi en tendens til stagnasjon og sole oss i vårt eget selvtilfredse selvbilde. Ved motgang utvikler vi oss (gammelt jungelord).

Tror verden blir et litt fattigere sted  for kokke-mannen nå når vertfall en kommentator er borte. Blir nok ikke lenge før det dukker opp et nick her nå à la "faaans-kokken" eller "kokekarenforsvarte" eller kanskje "allekokkersforbainnafar" ettersom kloakkrottene på KG enda ikke har stilnet.

#vislafses

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jo Kjerringtanker "the bigger person" og legger ballen død. I mine øyne så gjør hun det riktige og vinner på det. Spørs bare om Kokken lar henne være i fred.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jammf skrev (21 minutter siden):

Jeg tipper at manglende omtale/kritikk fra Kjerringa vil gi Kokken en opplevelse av tap og tomhet.

Hvordan kan han nå få ventilert ut frustrasjon og sanke masse sympati (selv om opptattheten rundt egen helse nok fortsatt blir behørig utmalt med bred pensel)?

Det er i friksjon vi utvikler oss, blir det for mye medgang har vi en tendens til stagnasjon og sole oss i vårt eget selvtilfredse selvbilde. Ved motgang utvikler vi oss (gammelt jungelord).

Tror verden blir et litt fattigere sted  for kokke-mannen nå når vertfall en kommentator er borte. Blir nok ikke lenge før det dukker opp et nick her nå à la "faaans-kokken" eller "kokekarenforsvarte" eller kanskje "allekokkersforbainnafar" ettersom kloakkrottene på KG enda ikke har stilnet.

#vislafses

Han har allerede trukket frem en kommentar av Bien på bloggen sin da de skulle trekke vinner til fenalåret. Han er visst fullstendig ute av stand til å poste noe uten minst ett stikk eller en sutrekommentar om hvor vondt han har. 

Han er så lite mann!

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (4 timer siden):

Han har allerede trukket frem en kommentar av Bien på bloggen sin da de skulle trekke vinner til fenalåret. Han er visst fullstendig ute av stand til å poste noe uten minst ett stikk eller en sutrekommentar om hvor vondt han har. 

Han er så lite mann!

Han er blitt en liten og fryktelig bitter mann. Og kanskje en av de verste når det kommer til å søke sympati. Det er ikke en heldig kombinasjon, og han fremstår som usmakelig og usaklig. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (5 timer siden):

Her er jo Kjerringtanker "the bigger person" og legger ballen død. I mine øyne så gjør hun det riktige og vinner på det. Spørs bare om Kokken lar henne være i fred.

Nei, hvor skal kokkejævelen selvskade seg nå? Jmf blogg innlegg om at han selvskader ved å oppsøke konstruktiv kritikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (12 minutter siden):

Nei, hvor skal kokkejævelen selvskade seg nå? Jmf blogg innlegg om at han selvskader ved å oppsøke konstruktiv kritikk. 

Er vel nok å ta av, han mottar utallige trakasserende og ondsinnede meldinger daglig. På innboks antakelig, siden det ikke finnes spor av de i kommentarfeltene.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...