Gå til innhold

Kokkejævelen, ny nr 1 på blogg.no


Gjest Barberblad

Anbefalte innlegg

Nå skal det loddes ut mer, gitt. 🙄 Men nå kalles det "konkurranse" for dem som alt har vippset, i stedet for utlodning. Han gjorde vel braksuksess i går, så. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Finlay
Proktor skrev (27 minutter siden):

Angående skatteetaten og inntekt - vippsen går jo til firmaet og ikke han privat, så akkurat det vil jeg tro går lovlig for seg.

Det gjør det sikkert.

Det er lotteriet i går, og den tidligere konkurransen der han ikke offentliggjør vinnerne som er det suspekte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Proktor skrev (28 minutter siden):

Angående skatteetaten og inntekt - vippsen går jo til firmaet og ikke han privat, så akkurat det vil jeg tro går lovlig for seg. At det er litt tvilsomt kan man nok si, men jeg er såpass (altfor) pliktoppfyllende at jeg vippsa de to kronene han da ba om da jeg brukte en oppskrift på sjokoladekake. Og det var den beste sjokoladekaka jeg har smakt, så det lever jeg godt med 😅

Den delen med be folk betale 5 kr (det har økt jevnlig) når du bruker en oppskrift har jeg forsvart. At han får betalt for jobben han gjør er ikke urimelig. Du kjøper et produkt på et vis. 

Men dette opplegget fra i går er ikke like greit. Nå ble det snakk om veldig mye mer penger. Denne typen markedsføring, der du frister med premier gjør at folk mister hodet. De færreste vinner og har da ikke fått noe igjen for pengene de betaler inn.

Jeg reagerte spesielt på oppfordringen om å betale flere ganger for å sikre seg flere lodd. Å be de som allerede har betalt betale nye 50 kr fordi han ikke greide å skrive ut lister er også drøyt. Da ville det jo holde med 1 kr.

Dette er altså definert som ulovlig. Lovverket er laget for å beskytte menigmann.  Humanitære organisasjoner kan arrangere lotteri til inntekt for veldedige formål. Men vanlige næringsdrivende kan ikke det.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (31 minutter siden):

Den delen med be folk betale 5 kr (det har økt jevnlig) når du bruker en oppskrift har jeg forsvart. At han får betalt for jobben han gjør er ikke urimelig. Du kjøper et produkt på et vis. 

Men dette opplegget fra i går er ikke like greit. Nå ble det snakk om veldig mye mer penger. Denne typen markedsføring, der du frister med premier gjør at folk mister hodet. De færreste vinner og har da ikke fått noe igjen for pengene de betaler inn.

Jeg reagerte spesielt på oppfordringen om å betale flere ganger for å sikre seg flere lodd. Å be de som allerede har betalt betale nye 50 kr fordi han ikke greide å skrive ut lister er også drøyt. Da ville det jo holde med 1 kr.

Dette er altså definert som ulovlig. Lovverket er laget for å beskytte menigmann.  Humanitære organisasjoner kan arrangere lotteri til inntekt for veldedige formål. Men vanlige næringsdrivende kan ikke det.   

 

Ja, lotteridelen mente jeg ikke å uttale meg om altså. Var som kommentar til noen som sa at han neppe rapporterer inntekten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer jo da på HVA man skal kalle det han gjorde i går, ja om det ikkje var et lotteri?

Ved Give Away f.eks er det jo ikkje lov å kreve noe av de som delta, ja som f.eks at du må følge ditten og datten for å delta - Langt mindre å kreve betaling for å få delta (Å få lodd som han nevnte i " ") Så hva skjedde i går? Drev han da bare med rent salg? Solgte varene sine på "billigsalg" eller hva?

Tja, eg sendt alt til Lotteritilsynet så får de avgjøre hva som skjedde der i går, at det er helt stuerent kan me jo være enige i at det ikkje var.  Han og konemor syns det er såååå koselig å gi noe tilbake til leserene?? Selv sitter han med sikkert ca 40k som daginntekt på denne "Takknemligheten til leserene sine"

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ved flere anledninger skrevet han må kjøpe seg større hus snart. Tanken bare slo meg da jeg så det såkalte  "lotteriet" hans i går, det var en måte å få inn en god del ekstra på. 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finlay skrev (6 timer siden):

Heldigvis har jeg screenshot av originalen. Greit å legge ved om det skal tipses👍

Ja, det var lurt for det lukter brunsvidd av hele opplegget. Det at han nå har fjernet ordet «lotteri» fra  innlegget og i dag arrangerer en slags give -away tyder på at han selv omsider har skjønt at han opererer i et grenseland av loven. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser han har spesifisert nå at dagens premie er 2 kg tørket kjøtt totalt, altså 100 gram per vinner og ikke to kilo hver. 
Og henviste i en kommentar til ‘kloakken på Kvinneguiden’. Så opptatt av å ikke mobbe og heller fremsnakke 👍

Endret av CMarie
Tillegg
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
CMarie skrev (2 minutter siden):

Ser han har spesifisert nå at dagens premie er 2 kg tørket kjøtt totalt, altså 100 gram per vinner og ikke to kilo hver. 

Jeg ler meg ihjel!🤣

"Snakket med lotteritilsynet personlig"

Vel, det er faktisk ikke sånn det foregår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (4 minutter siden):

Jeg ler meg ihjel!🤣

"Snakket med lotteritilsynet personlig"

Vel, det er faktisk ikke sånn det foregår!

Fra en kloakkrotte til en annen; det var kostelig 😆

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Tirchan skrev (1 minutt siden):

Kokkejævel har selv kontaktet Lotteritilsynet, og alt i orden.

Og det tror du på??😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig han har undersøkt reglene og derfor skrev om innlegget i full fart og fjernet all bruk av ‘lodd’?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirchan
Finlay skrev (2 minutter siden):

Og det tror du på??😂

Ja, driver man firma, så må man følge loven, det forstår vel du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (10 minutter siden):

At noen følger og applauderer dette togkræsjet av en blogg, er meget spesielt. 

Og vi som ikke jubler er som vanlig misunnelig ser jeg i kommentarfeltet nå.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tirchan skrev (4 minutter siden):

Kokkejævel har selv kontaktet Lotteritilsynet, og alt i orden. At dere gidder å bruke tid på å finne alt mulig av feil med Kokkejævel forundrer meg. Misunnelse er vel det rette ordet her, han satser, og gjør suksess. 
Gjør heller noe fornuftig selv, i stedet for å gå løs på andre. Utrolig hva voksne damer får seg til å bruke tid på. 
Få dere en hobby, og lær å gled dere over at andre gjør suksess!!!! 
Ha en strålende dag videre☺️
 

677F8283-9DC4-4ABA-9BE2-1DB55A76DB08.jpeg

Merkelig at om noen en kritisk til noe blir kalt misunnelige. Det er vel heller det at noen er oppegående og reagerer på noe som ikke virker å være lovlig. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay

Han har altså vært i kontakt med Lotteritilsynet. Før eller etter lotteriet i går? For ja-han skrev selv at:

“Det er som å kjøpe lodd”, noe han senere slettet.

Hele det aktuelle innlegget bærer preg av lotteri. (Det uredigerte innlegget) Så lenge det finnes screenshots av originalen, hjelper det ikke stort å redigere.

Går ut fra at han da kommer inn under Smålotteri, der det stilles en rekke krav. Det er altså ikke bare å “snakke med dem personlig”.

 

Krav for å arrangere smålotteri

Dette er noen av kravene for å arrangere lotteri:

  • Innmelding av lotteriet skal skje 14 dager før loddsalget starter.
  • Samlet omsetning på slike lotterier kan ikke være over 200 000 kroner pr. kalenderår.
  • Lotteriet må være basert på tradisjonelle lodd eller loddbøker.
  • Skrapelodd kan ikke brukes i smålotterier.
  • Gevinster skal trekkes på forhånd eller ved etterhåndstrekning på en bestemt dato.
  • Loddsalget skal bare skje i en loddsalgsperiode som er bestemt på forhånd.
  • Inntektene fra lotteriet kan ikke gå til kommersielt basert virksomhet eller privatpersoner.
  • Pengepremier og alkohol kan ikke brukes som gevinst i lotteriet.
  • Gavekort kan brukes som gevinst så lenge disse bare kan veksles inn i varer og ikke direkte i kontanter.
  • Viss loddsalget har startet kan man ikke utvide salgsperioden eller omsetningen.
  • Et nytt lotteri kan ikke startes opp før det gamle er rapportert. Søknad om nytt lotteri må sendes Lotteritilsynet.

I tillegg anbefaler vi at gevinstverdien bør utgjøre minst 25 prosent av planlagt omsetning.

https://lottstift.no/nb/lotteri-og-bingo/ulike-typer-lotteri/smalotteri-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirchan
ClusterOfGrapes skrev (Akkurat nå):

Merkelig at om noen en kritisk til noe blir kalt misunnelige. Det er vel heller det at noen er oppegående og reagerer på noe som ikke virker å være lovlig. 

Har selv hatt stor suksess innen hundeutstilling, en mann som formann i raseklubb, vi vant rubbel og bit etter hvert, da begynte heksejakten av de «kritiske», det var anmeldelser og all mulig av reaksjoner, kritiske, nei, misunnelse. Da reaksjonene først kom etter flere år med midt på treet plasseringer, og vi gikk til topps. Rart vi skulle gjøre så mye ulovlig med samme hunder, som bare hadde utviklet seg bra, ingen brød seg om våre middelmådige plasseringer. Men dette med Kokkejævel vil jeg ikke bruke mer av min tid på, jeg har sagt det jeg mener, så får dere med god tid fortsette etterforskningen deres. Det er for øvrig mange viktige saker som vil gavne mennesker, bruk heller tiden til noe fornuftig. Eller start noe som blir suksessfullt selv, så kan dere se reaksjonene når noen får til noe, janteloven lever i beste velgående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
Tirchan skrev (8 minutter siden):

Har selv hatt stor suksess innen hundeutstilling, en mann som formann i raseklubb, vi vant rubbel og bit etter hvert, da begynte heksejakten av de «kritiske», det var anmeldelser og all mulig av reaksjoner, kritiske, nei, misunnelse. Da reaksjonene først kom etter flere år med midt på treet plasseringer, og vi gikk til topps. Rart vi skulle gjøre så mye ulovlig med samme hunder, som bare hadde utviklet seg bra, ingen brød seg om våre middelmådige plasseringer. Men dette med Kokkejævel vil jeg ikke bruke mer av min tid på, jeg har sagt det jeg mener, så får dere med god tid fortsette etterforskningen deres. Det er for øvrig mange viktige saker som vil gavne mennesker, bruk heller tiden til noe fornuftig. Eller start noe som blir suksessfullt selv, så kan dere se reaksjonene når noen får til noe, janteloven lever i beste velgående. 

Noe av det merkeligste  jeg noen gang har lest her inne. Du sammenligner altså en hobby med en bedrift? Altså det denne fyren holder på med er ikke noe å være misunnelig på. For å si det mildt.

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...