Gå til innhold

Kokkejævelen, ny nr 1 på blogg.no

Gjest Barberblad

Anbefalte innlegg

marthes skrev (På 1.4.2021 den 9.29):

Får vibber av MFB her... 

Pardon my ignorance, men hva eller hvem er MFB? Og hvorfor vibber? :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Olle-Bolle skrev (44 minutter siden):

For så kjøpe boka når den kommer ut og dermed betale for de samme oppskriftene en gang til 😆

Oppland skrev (23 minutter siden):

Ja, den tanken har slått meg også. Klart fansen har betalt for oppskriftene han legger ut, pluss kokeboka  de også selvsagt ha.

Skulle gjerne likt å visst hvor mange kroner som har blitt vippset kokken etter at han begynte med det tullet sitt, og ikke minst, er disse kronene noe kokken melder inn som inntekt

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Skrottefar skrev (1 time siden):

Skulle gjerne likt å visst hvor mange kroner som har blitt vippset kokken etter at han begynte med det tullet sitt, og ikke minst, er disse kronene noe kokken melder inn som inntekt

Det lurer jeg også på.

Det er nok ikke småpenger. Han har opp mot 40-50 000 lesere pr dag. Selvsagt betaler ikke alle, men vil tro at mange gjør det. Kanskje mange tusen.

Oppskriftene koster i dag 5 kr stk, mens man sterkt oppfordres til å vippse 100 kr, for å ha fri tilgang i ett år. Dette har han altså drevet med en god stund, så han har nok til salt i såret, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (3 timer siden):

En mat gruppe på Facebook som var stor for noen år siden. En driver som litt spesiell..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (6 timer siden):

Inne på dataforumet ligger en tråd om gruppa MFB. Underholdende lesning kan du trygt si 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veit om ei som har printet ut en hau av oppskriftene hans og laget ett hefte som hun har kopiert opp haugevis av og nå deler ut til til gud og hvermann, samt legger ut på Instagram og face. Uten å kreditere kokken. Kun for å sabotere for han og for at kanskje noen ikke vipser han. 

Litt crazyvibber, men litt morsomt lell. Jeg lo hvertfall. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyflua skrev (16 minutter siden):

Jeg veit om ei som har printet ut en hau av oppskriftene hans og laget ett hefte som hun har kopiert opp haugevis av og nå deler ut til til gud og hvermann, samt legger ut på Instagram og face. Uten å kreditere kokken. Kun for å sabotere for han og for at kanskje noen ikke vipser han. 

Litt crazyvibber, men litt morsomt lell. Jeg lo hvertfall. 

Er vel ikke helt lovlig, men jeg ler også 🤣

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuriHelen

Jeg lagde nakkekoteletter etter hans oppskrift forrige dagen. De skulle marineres over natten, og de var skikkelig gode.

Og nei, jeg bare tok oppskriften uten å betale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GuriHelen skrev (5 minutter siden):

Jeg lagde nakkekoteletter etter hans oppskrift forrige dagen. De skulle marineres over natten, og de var skikkelig gode.

Pass deg så ikke du får kokkejævelen på nakken... 😅😂

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GuriHelen skrev (25 minutter siden):

Ojoj...da blir det eder, galle og kulinarisk forbannelse herfra til helvete i flere generasjoner fremover. 

😂

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunabelle skrev (20 minutter siden):

Pass deg så ikke du får kokkejævelen på nakken... 😅😂

For ikke å snakke om blodfansen hans, det kan bli riktig ille.😉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GuriHelen
vintage skrev (16 minutter siden):

Ojoj...da blir det eder, galle og kulinarisk forbannelse herfra til helvete i flere generasjoner fremover. 

😂

Ja, er redd for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albbas skrev (På 1.4.2021 den 8.42):

Hvordan går den fysiske butikken/utsalget hans? Jeg syns utviklinga er så trist på mange måter. Han var en respektert kokk før som solgte nydelig mat i de ulike konseptene sine, og så driver han det til dette?? 

Er innom Amfi og Hoftepluss jevnlig og  handler, i mine øyne ser det ut som om det går bra. Maten er fortsatt nydelig og utvalget av lokalmat er topp. Krydderserien hans anbefales virkelig!!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Gladidagogså skrev (1 time siden):

Er innom Amfi og Hoftepluss jevnlig og  handler, i mine øyne ser det ut som om det går bra. Maten er fortsatt nydelig og utvalget av lokalmat er topp. Krydderserien hans anbefales virkelig!!

Tviler ikke på at krydderserien er god.

Det som forbauser meg er at folk kjøper f.eks disse tørka reinsdyrhjertene fra Stensaas hos ham, til 2000 kr/kg, mens man kan bestille fra Stensaas egen nettbutikk til 1300 kr/kg😂Samme med såpene, billigere å bestille direkte fra Alveland. Greit at han har samlet godsakene, men likevel...

Krydderet er hans eget, samme med oppskriftene, som mange sannsynligvis kommer til å kjøpe to ganger, både via blogg og i kokebokformat.

Jeg synes det er rart, men for all del...😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Nå tror jeg Kokken er på syltynn is. Han ber folk vippse penger for oppskriftene, mot at de da får et lodd der de kan vinne premier. 

Det er jo strenge regler for loddsalg i Norge både når og hvordan det arrangeres og hva som kan være formålet. 

Mulig han redder seg inn på at de kjøper et produkt (oppskrifter) samtidig. 

De lojale følgerne som allerede har vippset 100 kr for et års forbruk av oppskrifter, må nå betale 50 kr ekstra hvis de vil være med. Disse betaler nå to ganger for samme «produkt». Jo flere ganger du vippser, jo større vinnersjanse. Noen oppgir at de har vippset 250 kr. Da nærmer det seg veldig å være mer et lotteri enn et kjøp.

Hvorfor dette skal være nødvendig når nettbutikken etter sigende  går så det suser er et annet spørsmål. 

Tilføyelse: Forbrukertilsynet skriver på sine sider at konkurranser i visse tilfeller kan være lotteri. De henviser til lotteritilsynet. 

https://lottstift.no/nb/lotteri-og-bingo/er-konkurransen-et-lotteri/

Her står det at innsats, gevinst og tilfeldig utfall er kriterier som må være tilstede. Om innsats står det at dersom innsatsen (det du betaler inn) overstiger det produktet du kjøper koster, da betraktes dette som et lotteri. De som har kjøpt lodd over 100 kr som jo oppskriftene koster, deltar dermed pr definisjon i et lotteri. Ut fra det jeg leser så fyller ikke Kokken kravene til å ha lov til å drive lotterivirksomhet. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Finlay

106 har kommentert, og bortsett fra et par stk som lurer på om dette er lov, så har resten vippset.

Mange har vippset to ganger a 100 kr, noen 50, noen har tidligere betalt 100 kr for å bruke ubegrenset av oppskrifter, og betaler nå på nytt nå for å være med i trekningen.

Så han gjør gode penger i dag. 

Hadde vært interessant å vite hva Lotteri-og stiftelsestilsynet mener om dette lotteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (4 minutter siden):

106 har kommentert, og bortsett fra et par stk som lurer på om dette er lov, så har resten vippset.

Mange har vippset to ganger a 100 kr, noen 50, noen har tidligere betalt 100 kr for å bruke ubegrenset av oppskrifter, og betaler nå på nytt nå for å være med i trekningen.

Så han gjør gode penger i dag. 

Hadde vært interessant å vite hva Lotteri-og stiftelsestilsynet mener om dette lotteriet.

Det kan umulig være lovlig. Er ihvertfall veldig utspekulert og i en veldig mørk gråsone. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel ikke man kan ta betalt for noe som allerede ligger offentlig dvs oppskriftene, så disse pengene kan ikke betegnes som kjøp av oppskrifter. Da er det lodd og der tror jeg han er på nokså tynn is. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Ut i fra hva jeg husker av regler etter å ha vært med å arrangere lotteri for en frivillig organisasjon, samt en snarvisitt innom lotteritilsynet virker denne konkurransen å være litt utenfor regelverket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...