Gå til innhold

FRPs bruk av falske problemstillinger


Chiyo

Anbefalte innlegg

Nå i det siste har det jo vært snakk om FRP sitt bruk av ordet "snikislamisering" og Abid Raja kaller jo dette for "brun propaganda." FRP stiller seg jo, selvfølgelig, helt utenforstående til denne beskyldningen. La meg vise dere en annonse dere sikkert har sett flere ganger. Denne har jeg sett ofte på Facebook, og jeg blir skikkelig irritert når jeg ser den. 

Bildet viser en norsk skoleklasse slik FRP vil ha dem. "Gutter og jenter skal gå i samme klasse." Jeg lurer på om det er noe jeg ikke har fått med meg, fordi stemmer det ikke at norske gutter og jenter alltid har gått i samme klasse? Er det noen politiske partier som i det hele tatt har foreslått at gutter og jenter ikke skal gå i samme klasse? Nei? Greit, så det FRP gjør her er å problematisere noe som ikke eksisterer. Vi har ikke kjønnsdelt undervisning i Norge, og FRP bruker denne type annonse til spre frykt om "snikislamisering", enda denne problemstillingen ikke er reel i det hele tatt. 

Dette er ikke en god annonse, det er propaganda. Er det noen andre som tenker at det ikke bare er helt tilfeldig at disse skolebarna bare er hvite? 

 

image.jpg?f=default&w=980&$p$f$w=fe0e225

Endret av Chiyo
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er et par afghanske skoleklasser jeg fant med et raskt google søk:

thumbs_b_c_6e86f8415d58901b06c7b830fa0f4

afghani_school121818.jpg?itok=ttKj9MRO

Jeg fant en klasse med begge kjønn også, men det er litt merkelig at alle jentene valgte og sette seg på en side, og alle guttene på andre siden syns du ikke?

2547658003_47b39e6b5d_b.jpg

 

Så er virkelig dette en falsk problemstilling? Eller er det virkelig slik at de islamske landene vi får inn folk fra har kjønns separerte skoleklasser og at de vil ønske det her i landet også?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd her i flere tiår må si at jeg har aldri vært borti at det har vært diskutert (at en eller annen idiot har foreslått/krevd kan muligens stemme), at vi skal ha kjønnsdelt klasse. Vi snakker om Norge, så bilder fra andre land er unødvendig. Har det for alvor vært diskutert?? 

Personlig så syns jeg at kjønnsdelt kan være aktuelt og kanskje greit i to scenarioer. Svømming og pubertetlære/seksuallære. Jeg husker da jeg selv hadde svømming på skolen. Jeg hadde ikke akkurat en A4 kropp. Forskjellige deler utviklet seg på forskjellige fra andre, noen deler utviklet seg omtrent ikke før jeg fikk unger. Dette var vanskelig. Jeg led ikke nød, men på den tiden så var det faktisk ikke gøy å gi andre (spesielt gutter) enda en grunn til å hakke på deg. Jeg klagde verken til lærer el foreldrene mine, men jeg slet inne meg. Jeg er derfor fortsatt opphengt i kjønnsdelte svømming, da jeg antar at det er mange som meg der ute som ønsker dette av andre grunner enn religion/kultur. Samme tenker jeg ift pubertet undervisning. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi snakker om Frp's bruk av propaganda for å påvirke er ikke nytt. Den store plakaten med "Ingen særregler for innvandrere". Dette til tross for at innvandrere som gruppe har INGEN særregler. Jeg som en innvandrer får ingen særrettigheter som etnisk norske ikke har/får. Jeg må jobbe for hver krone, jeg får lønn når jeg er er sykemeldt. Jeg får barnetrygd. Hvis jeg blir syk over et år så får jeg AAP. Jeg får frikort etter at jeg har betalt egenandel opp til grensen. Mine første møblene kom fra fretex, for det var det jeg hadde råd til, kjøpte nye da jeg begynte å jobbe. Jeg får altså ingenting som etnisk norske ikke samtidig får. 

Unntak: det har vært enkelte regler for flyktninger. Disse utgjør en liten brøkdel av innvandrere som en gruppe. Vi kan godt diskutere hvorvidt disse skal særrettigheter,  men når man skriver innvandrere så tror enkelte at dette gjelder alle. Jeg har selv hørt fra enkelte, da jeg vokste opp, at vi kan bare gå og hente alle møblene vi ønsker. Når sannheten er at vi må betale på lik linje som andre, noe som absolutt er rett og rimelig. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, bananbøy skrev:

Her er et par afghanske skoleklasser jeg fant med et raskt google søk:

Jeg fant en klasse med begge kjønn også, men det er litt merkelig at alle jentene valgte og sette seg på en side, og alle guttene på andre siden syns du ikke?

Så er virkelig dette en falsk problemstilling? Eller er det virkelig slik at de islamske landene vi får inn folk fra har kjønns separerte skoleklasser og at de vil ønske det her i landet også?

Hva har Afghanske skoleklasser med Norge å gjøre? La meg gjøre det veldig klart: I Norge går gutter og jenter i samme klasse.  Om FRP antyder til noe annet, er det løgn. Det er propaganda å spre frykt over noe som ikke skjer. "Hvis vi ikke gjør slik, så vil X skje." 
Om FRP er redd for innvandrerne, så får de bli flinkere å integrere de som alle rede bor her. Det de gjør nå er å demonisere dem.

Endret av Chiyo
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis FRP ønsker at innvandrere skal tilpasse seg norsk kultur, så må de slutte å gjøre innvandrere til "fienden". De som bor her i Norge kan ikke integreres om nordmenn behandler dem som pesten. Vi snakker her om et politisk parti som gang på gang viser oss hva de syns om mennesker fra andre kulturer, og isteden for å rekke ut en hånd og dele vår kultur med de som bor her, så sprer de bare fremmedhat. Ikke klag på at innvandrere ikke integreres i Norge når dere ikke gjør en dritt for at de skal føle seg hjemme her.  

Endret av Chiyo
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Chiyo skrev:

Hva har Afghanske skoleklasser med Norge å gjøre? La meg gjøre det veldig klart: I Norge går gutter og jenter i samme klasse.  Om FRP antyder til noe annet, er det løgn. Det er propaganda å spre frykt over noe som ikke skjer. "Hvis vi ikke gjør slik, så vil X skje." 
Om FRP er redd for innvandrerne, så får de bli flinkere å integrere de som alle rede bor her. Det de gjør nå er å demonisere dem.

Helt enig. Jeg som innvandrer har aldri følt så mye rasisme, som nå. Min første og lenge den eneste erfaring med rasisme var da jeg hadde bodd her i nesten 10 år og en guttunge på knappe 10 år som syklet forbi meg og ropte at jeg tar jobbene fra oss. Jeg reagerte ikke, han var jo et barn, så jeg bare ristet på hodet og fortsatte med mitt.  

20-25år senere så er det andre ting. En godt integrert innvandrer med norskfødte barn får beskjed fra godt voksne om å reise dit vi kommer fra. Et land der jeg ikke har bodd i, på over 35 år. Ting har forverret seg på få år. 

Sorry Mac, men Frp med Listhaug i spissen har egenhendig klart å u-intergrere (ja jeg vet det er ingen ord som heter det), de godt integrerte. 

 

 

Endret av sonush
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, sonush said:

Helt enig. Jeg som innvandrer har aldri følt så mye rasisme, som nå. Min første og lenge den eneste erfaring med rasisme var da jeg hadde bodd her i nesten 10 år og en guttunge på knappe 10 år som syklet forbi meg og ropte at jeg tar jobbene fra oss. Jeg reagerte ikke, han var jo et barn, så jeg bare ristet på hodet og fortsatte med mitt.  

20-25år senere så er det andre ting. En godt integrert innvandrer med norskfødte barn får beskjed fra godt voksne om å reise dit vi kommer fra. Et land der jeg ikke har bodd i, på over 35 år. Ting har forverret seg på få år. 

Sorry Mac, men Frp med Listhaug i spissen har egenhendig klart å u-intergrere (ja jeg vet det er ingen ord som heter det), de godt integrerte. 

 

 

Usj, det er heilt sykt at det skal være sånn da. Huff! Vi er ikkje alle skitstøvlar heldigvis ❤️
FRP er flinke til å konstruera problemer ja. Liker ikkje at det alltid er "oss" mot "dei". Barnslig og lite dybde i argumenta. Mangel på kunnskap er tydeligvis.

Eg har aldri hørt forslag om kjønnsdelte klassar, eg hører på Dax18 kvar einaste dag heile året.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Guile skrev:

Jeg skal gi deg den at noen skoler praktiserer kjønnsdelt kroppsøving eller svømming, men barna går fremdeles i samme klasse, og det er ikke noe man gjør i andre fag. Jeg hadde ikke svømming på ungdomsskolen selv, bare på barneskolen, men jeg kan se fordelen med å dele separere gutter og jenter i denne alderen, uten at det har noe med snikislamisering å gjøre. Når jeg gikk på ungdomsskolen var jeg utrolig flau over kroppen min, og jeg hadde ikke likt å måtte gå i badedrakt foran guttene i klassen på den tiden. Spesielt ikke når man alle rede blir tafset på når man har klær på. 
Da jeg var lærerstudent hadde vi en undersøkelse om elevenes kunnskap om seksuell trakassering, og godt over halvparten av alle jentene i klassen jeg underviste i hadde blitt tatt på rumpa av gutter på skolen. 

Om skoler velger å separerer gutter og jenter i svømming, så tror ikke jeg at det automatisk har noe med innvandrere å gjøre, og det ville uansett ikke gjelde for andre fag. 

Endret av Chiyo
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Chiyo skrev:

Hvis FRP ønsker at innvandrere skal tilpasse seg norsk kultur, så må de slutte å gjøre innvandrere til "fienden". De som bor her i Norge kan ikke integreres om nordmenn behandler dem som pesten. Vi snakker her om et politisk parti som gang på gang viser oss hva de syns om mennesker fra andre kulturer, og isteden for å rekke ut en hånd og dele vår kultur med de som bor her, så sprer de bare fremmedhat. Ikke klag på at innvandrere ikke integreres i Norge når dere ikke gjør en dritt for at de skal føle seg hjemme her.  

Innvandrere får først gjøre noe selv for å assimilere seg dør de forventer boe fra andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, mammahjarte skrev:

Usj, det er heilt sykt at det skal være sånn da. Huff! Vi er ikkje alle skitstøvlar heldigvis ❤️
FRP er flinke til å konstruera problemer ja. Liker ikkje at det alltid er "oss" mot "dei". Barnslig og lite dybde i argumenta. Mangel på kunnskap er tydeligvis.

Eg har aldri hørt forslag om kjønnsdelte klassar, eg hører på Dax18 kvar einaste dag heile året.

Hvilket parti er ikke imot ting som ingen andre partier har foreslått? 

Når man omtaler ande som skitstøvler har man ikke mye saklig å komme med. Man ligner heller litt på Eivind Trædal i argumentasjonen.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Husholdning1 said:

Hvilket parti er ikke imot ting som ingen andre partier har foreslått? 

Når man omtaler ande som skitstøvler har man ikke mye saklig å komme med. Man ligner heller litt på Eivind Trædal i argumentasjonen.

Eg meinte at ikkje alle nordmenn er rasister som skrike til folk at dei må pella seg tilbake til dit "dei kom frå". Ikkje alle rasistane er nødvendigvis fan av FRP.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mammahjarte skrev:

Eg meinte at ikkje alle nordmenn er rasister som skrike til folk at dei må pella seg tilbake til dit "dei kom frå". Ikkje alle rasistane er nødvendigvis fan av FRP.

Hvilket parti er ikke imot ting som ingen andre partier har foreslått?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, Husholdning1 said:

Hvilket parti er ikke imot ting som ingen andre partier har foreslått?

Eg forstår ikkje spørsmålet. Kva parti er ikkje i mot ting som ingen andre partier har foreslått? Kan du gi eit eksempel? *lage kaffi*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Chiyo skrev:

Hvis FRP ønsker at innvandrere skal tilpasse seg norsk kultur, så må de slutte å gjøre innvandrere til "fienden". De som bor her i Norge kan ikke integreres om nordmenn behandler dem som pesten. Vi snakker her om et politisk parti som gang på gang viser oss hva de syns om mennesker fra andre kulturer, og isteden for å rekke ut en hånd og dele vår kultur med de som bor her, så sprer de bare fremmedhat. Ikke klag på at innvandrere ikke integreres i Norge når dere ikke gjør en dritt for at de skal føle seg hjemme her.  

Hvem hater hvem sa du?

Mener du virkelig at innvandrere i Norge blir behandlet som pesten? Eller var det bare noe du sa?

Først skriver du om et tenkt scenario jeg er enig i, men så skriver du i siste setning noe som gjør at jeg tolker at du mener at det faktisk ER slik.

Beklager hvis jeg tolket deg feil! Men innvandrere i Norge har det bedre enn innvandrere i det fleste andre land når det kommer til starthjelp, stønader og rettigheter. Vi behandler de IKKE som pest, men vi stiller oss utenfor moskeen og slår ring om innvandrerne når det har vært skyting der dagen før. Kronprinsen kommer på besøk. Media dekker saken om skytingen på moskeen hundre ganger bedre enn drapet som faktisk skjedde hjemme hos gjerningsmannen.

Innvandrere på de negative statistikkene når det kommer til det meste blir utelatt fra media. Det blir ikke nevnt. Nettopp for å unngå at folket blir opprørt.

Bakgrunn blir ikke nevnt i kriminalsaker.

Og se hvor mye oppstandelse det ble når det kom et forslag om å heve kravet til norskopplæringen til B1. Et forslag som bare er ment som et hjelpende tiltak for de innvandrerne som ikke kommer seg ut i jobb. Men nei, det blir kalt rasistisk.

Vi har ett parti som går hardt ut mot at vi skal passifisere innvandrere og la de leve på evige stønader. De er også redde for utviklingen som skjer og er usikre på hvor utviklingen vil stoppe. Jeg er enig i at dette med kjønnsdelte klasser virker helt søkt, men da kronprinsen besøkte moskeen for å vise sin medfølelse og respekt etter angrepet så rakk han frem hånden og ble diskriminert. Det er ikke greit og det må snakkes om for å unngå parallellsamfunn. Alle ting begynner et sted, og det er lettere å prøve å løse problemet når det er lite enn når det er stort.

Men jeg er enig i at vi er langt unna kjønnsdelte klasser, og at FrPs propaganda ikke holder mål. Men hvis du mener at utlendinger blir behandlet som pesten i Norge mener jeg du tar feil. Jeg har mange venner fra alle verdensdeler, og ingen av dem har klaget noe serlig. Enkelthendelser skjer, men det går begge veier! Alt-i-alt er de glade for å leve i et fredelig land med alle muligheter og gratis helsehjelp. Mange har barn og de går på skole og utdanner seg. De utdanner seg godt, gjerne til leger og andre statusyrker.

Jeg kjenner ingen som ikke trives og som er takknemlige. Og det å være takknemlig handler ikke om bakgrunn. Jeg er etnisk norsk og er også takknemlig for å bo i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Chiyo Hvorfor hater du FRP mer enn AP og Høyre. Alle partier i Norge er defakto korrupt. FRP er mindre korrupt i min formening siden de ikke kan forandre eller delegere skatte penger slik AP og Høyre kan. Når FRP prøvde å rydde opp i NAV så slo byråkratiet vrang og med hjelp av AP fikk revidert forandringene. 

Norsk politikk har kastet Norske personer over bord på 70 tallet hvert år etter det så har det blitt være og være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Husholdning1 said:

Hvilket parti er ikke imot ting som ingen andre partier har foreslått?

Alle partia er i mot forslaget over :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...