Gå til innhold

Camilla Pihl


Elleven

Anbefalte innlegg

11 hours ago, pop up bruker said:

Jeg har ikke påstått at de er fra slavearbeid, men de kan fort være det hvis det ikke er gjort grundige undersøkelser. En annen like viktig ting: når du promoterer noe slikt som krystaller bør det også nevnes at noen krystaller er gravd ut av regelrett slavearbeid, at de som kjøper bør være nøye med hvem de kjøper fra og lenke til trygge forhandlere. 

Dette gjelder og mye annet som selges, som klær. Inkludert mobiltelefoner, PCer, hudprodukter, mat, drikke og generell pynt som og kan være fra slavearbeid fairtrade merket!😊 Så det medier bør fokusere på er å sette fokus på barne/slavearbeid og hvor det vi kjøper kommer fra, istedet for å gjøre problemer verre med noe som ikke gir løsning (bare nesten indoktrinering føles det ut som for meg). De kan for eksempel sette fokus på krystall industrien om det å få til fairtrade merker, akkurat som det merket er merket på andre produkter som er rettferdighetshandel. 

Fairtrade merket! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.5.2020 den 20.41, omno_guest skrev:

Det kan , men det er ikke sikkert hennes krystaller er det. Bør være forsiktig å påstå at det er fra slavearbeid, før det er sjekket opp.

Det kan være at krystaller Camilla viser frem er etisk utvunnet. I såfall kunne hun jo delt det med leserne sine, så hadde det vært slutten på den diskusjonen. Jeg skulle veldig gjerne fått tips om hvor man kan kjøpe etiske krystaller. Enn så lenge avstår jeg fra å kjøpe. Når man først er gjort oppmerksom på problemstillingen, har man et ansvar for å handle deretter. Og ja - barnearbeid og slavekontrakter er vanskelig å ha oversikt over for oss vanlige forbrukere. Men Camilla Pihl er vel neppe det? Hun som er influencer og har navnet sitt på både klær, garn og kosmetikk har et særlig ansvar.

Jeg selv har mye å lære og går stadig i nye feller. Poenget er at det jeg får kunnskap om tar jeg til meg og forsøker å styre unna. Mobilen min er f eks over 4 år, jeg kjøper lite klær og handler varer som er merket Fair Trade. Jeg kjøper også mye lokalt produsert mat. Bedre kvalitet og mindre volum. Forbrukere har makt og det er det på høy tid at flere innser.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, omno_guest skrev:

Dette gjelder og mye annet som selges, som klær. Inkludert mobiltelefoner, PCer, hudprodukter, mat, drikke og generell pynt som og kan være fra slavearbeid fairtrade merket!😊 Så det medier bør fokusere på er å sette fokus på barne/slavearbeid og hvor det vi kjøper kommer fra, istedet for å gjøre problemer verre med noe som ikke gir løsning (bare nesten indoktrinering føles det ut som for meg). De kan for eksempel sette fokus på krystall industrien om det å få til fairtrade merker, akkurat som det merket er merket på andre produkter som er rettferdighetshandel. 

Fairtrade merket! 

Absolutt, men for klær er det godt kjent at produksjonen kan være problematisk, og fler og fler klesmerker er gode til å vise hvor klærne er produsert og under hvilke forhold. 

For de flest er nok ikke forholdene rundt utvinning av krystaller så godt kjent, og ei sikket at det er like enkelt å finne ut hvor de er utvunnet fra, hvem forhandleren har handlet fra. Nettopp derfor har de som ønsker å selge og reklame for krystaller et særskilt ansvar for å opplyse om dette. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket nettopp at hun og mannen har gjort hver sin instagram privat. Vet noen hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bringebærsorbet skrev:

Merket nettopp at hun og mannen har gjort hver sin instagram privat. Vet noen hvorfor?

For å få flest mulig følgere nå som det er litt «storm» rundt dem.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken om krystaller ble debattert på ukeslutt i dag. Dessverre var tiden ute akkurat da Senneset spurte hvordan firmaet konkret sørger for etisk handel. 

Det ble også nevnet at annonsen var en vennetjeneste. Nå er vennetjeneste likestilt med all annen reklame, men jeg tror ikke programlederen eller Senneset kjenner regelverket så godt , så det fikk stå uimotsagt desverre. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena
På 15.5.2020 den 20.32, Bringebærsorbet skrev:

Merket nettopp at hun og mannen har gjort hver sin instagram privat. Vet noen hvorfor?

Hun er sikkert  svært sårbar som nybakt mor. Kan forstå at de ønsker å luke ut mest mulig negativ oppmerksomhet. Hun sa jo også veldig tydelig i fra at hun ikke var interessert i noen "velmenende" råd angående morsrollen. Har aldri hørt henne gå ut på den måten før, så det er tydelig at det går innpå henne. Forsåvidt er jeg faktisk enig i akkurat det der. Det går nok bra og de passer garantert godt på den lille. Om de bærte litt feil, så har det gått fint. 

Når det er sagt så kunne de spart seg dette ved å droppe å vise frem barnet. Det er baksidens medalje med å være influenser. Det er jo det hun ønsker å være. Dessverre så får man ikke bare ros. Dessuten så er de også svært dårlig på å merke reklame. Hadde fått så mye mer igjen for det ved å være mer ærlig på den biten. De har tjent godt, så å være ryddig og ærlig på hva som er reklame syns jeg faktisk at man bør kunne forvente. Den gang ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla Pihl poserer på forsida av siste nummer av Elle. I ført sort minikjole, bloggerfoten er på plass, ser rett i kamera og flørter med kom-og-ta-meg-blikk og halvåpen munn. Mens hun ammer den nakne babyen. Som hun ikke ser på eller kommuniserer med. Den bare ligger der som en blomsterbukett eller noe nytt fint tilbehør.

Hva er det egentlig de vil kommunisere med et sånt bilde????

 

lenke: 

 

Endret av MissLucy
  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper det kommer noen og sier at dette handler om normalisering av amming, men jeg ser bare seksualisering av barselkvinnen. 

Akkurat det med seksualisering av barselkvinnen ble heftig debattert ifm med Caroline Berg Eriksens post partumbilder, og dette bildet  her er like problematisk i mine øyne.

Det som gjør Camilla Pihls bilde enda verre, er at dette skjer kort tid etter at hun har brukt den samme babyen til å selge krystaller. Nå skal altså babyen bidra til å selge inn mors business til annonsørene.

 

Endret av MissLucy
  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Bildet mangler varme totalt. Det gav ingen assosiasjoner til å være mamma. Dama er strigla til fingerspissene og tungt sminket evt redigert. Hvilken nybakt mamma kan relatere seg til dette? Assosiasjonen jeg får er mer den karikerte karriererkvinnen Tårnfrid som Otto Jespersen i sin tid lagde. Er det det de vil formidle? At baby ikke er til hinder for at mor fortsetter nøyaktig som før? Rimer litt dårlig med LOVE temaet de har fokus på i teksten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig langt unna å normalisere amming dette her. Det ser jo bare kaldt og ubehagelig ut for babyen å henge naken på armen inntil en stiv pyntekjole mens mor står i motvind for å få glam-hår. Ammebilder i en mer naturlig setting der tilhørigheten og samspillet mellom mor og barn er i fokus er det fineste som finnes. Er glad jeg fikk mine barn før SoMe ble en stor greie. Lett å sitte på sidelinjen og riste på hodet når det er en problemstilling som aldri har vært aktuell for meg. Håper og tror jeg hadde hatt vett til å holde barna mine unna selvpromoteringen. Det finnes heldigvis gode eksempler på kjente personer som takler dette helt fint og velger å avstå fra å utnytte barna som pengemaskin for å opprettholde en luksuriøs livsstil.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hjelpe meg. :( Så trist!

INgen kontakt med mor og barn - babyen bare henger i armen som et eller annet lekkert tilbehør.  Jeg fatter ikke hvilke redaksjonelle vurderinger som ligger bak det bildet-

 

Og kom ikke her og fortell at det skal normalisere amming. Jeg tåler fint å se pupper og ammende mødre og babyer og alt. Men å se et slikt bilde hvor babyen bare henger der og mor ikke enser baby i det hele tatt - det er bare uhyggelig. 

Jeg skulle ønske influencere kunne holde barna sine unna sine egne jobber. 

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😬 Parodi? Ikke hensikten, sikkert, men resultatet er jo parodisk. Skal sikkert kommunisere noe helt annet; sofistikert voksen mamma feks, men det er mislykket. Veldig langt unna å formidle «LOVE» (om det ikke mot formodning handler om love for ME, MYSELF and I.) 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser at flere på IG skriver #breastfeeding. Jeg har vært ammehjelper i mange år, og synes dette bildet gjør det stikk motsatte. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, pøbelsara skrev:

Jeg ser at flere på IG skriver #breastfeeding. Jeg har vært ammehjelper i mange år, og synes dette bildet gjør det stikk motsatte. 

helt enig. Jeg er opptatt av attachment parenting og amming, men dette bildet her sender et helt annet budskap enn amming og tilknytning. Dette bildet er med å legge press på kvinner også i barseltiden, med fokus på seg selv, og utseende på en seksualisert måte. Det er bare trist å se kvinner bidra til slike idealer og slikt press i en livsfase som skulle handle om tilknytning mellom mor og barn.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lavande

Vg/MinMote intervjuer CP og Elle om forsiden:  https://www.minmote.no/#!/artikkel/24836325/camilla-pihl-ammer-sin-nyfoedte-datter-paa-elle-forside 

Overskriften er etter min mening misvisende,  da det er lite som minner om en "ammesituasjon":

20200519_173022.thumb.jpg.456b80105387ec0fde277df652f62522.jpg

MinMote fremstår mest som mikrofonstativ for CP og Elle,  men de skriver (heldigvis):

"Pihl fikk i forrige uke kritikk av kommentator og journalist i Aftenposten, Ingeborg Senneset, for å bruke et bilde av datteren med sponsede krystaller og såkalte «healing stones» på Instagram. Pihl har foreløpig ikke svart på kritikken."

Endret av Lavande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at Morten Ramm la ut dette. Han har jo tidligere harselert med hennes eksponering av graviditeten tidligere på en morsom og treffende måte. 
 

Altså: bildet i seg selv KUNNE gå for å være greit/ pent/ kunstnerisk eller What ever. Det er bare det at når man vet all eksponering på forhånd, at det er en influenser som gjør dette, krystaller, graviditet og så videre, så blir dette toppen av en usmakelig kransekake. 
 

Jeg ORKER ikke mer av Camilla Pihls duse, pastellfargede liv. Men man slipper jo ikke unna. Og når hun har fått en baby så vil det ikke akkurat avta. Hvem et interessert liksom?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...