Gå til innhold

Camilla Pihl

Elleven

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, cerruti skrev:

Fra artikkelen til Ingeborg Senneset:

«Men for en utenforstående er det litt vanskelig å tenke seg å ta opp en få uker gammel baby, legge den ned foran seg, kneppe opp babyens hvite bomullsbody og trekke stoffet til side for deretter å plassere noen fargede steiner på spedbarnets nakne hud, så ta opp telefonen og ta bilde av det levende kunstverket – og legge det ut for 126.000 følgere på Instagram.

Dette bildet, merket med «Sunday Spa» og stjerne-emotikon, ble delt av en av Norges største influensere, gründer og designer Camilla Sørlie Pihl.»

Nettopp! 

Når Ingeborg Senneset skriver det slik forstår man hvor drøyt det bildet egentlig er.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Hyacinth skrev:

Når Ingeborg Senneset skriver det slik forstår man hvor drøyt det bildet egentlig er.

Hun får det sagt! Flink dame 👍🏻

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere andre så etisk korrekt? Har dere tidligere bare kjøpt fairtrade produkter? Dersom ikke dere er helt etisk korrekt og bare kjøper fairtrade produkter, så er ikke dere heller etisk.

Det gir ingen løsning eller gjør noe bedre og bare beskylde influencere som Camilla Phill for å ikke være etisk. Det skaper derimot kun flere problemer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lavande
13 timer siden, omno_guest skrev:

Er dere andre så etisk korrekt? Har dere tidligere bare kjøpt fairtrade produkter? Dersom ikke dere er helt etisk korrekt og bare kjøper fairtrade produkter, så er ikke dere heller etisk.

Det gir ingen løsning eller gjør noe bedre og bare beskylde influencere som Camilla Phill for å ikke være etisk. Det skaper derimot kun flere problemer.

Whataboutism.

På 8.5.2020 den 11.50, CecilieX skrev:

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/Opdjdl/kjendisenes-nye-krystallsyke-ingeborg-senneset?

Det er flere etisk problematiske sider av reklame knyttet til krystaller. Eksponering av barn er en ting. I tillegg kan det knyttes opp mot finansiering av terror, svært helseskadelige arbeidsforhold og barnearbeid. 

Det er ikke mye estetisk vakkert i dette og Camilla Pihl føyer seg inn i rekken av influencere som totalt blottet for etisk bevissthet og tanker om ansvar. 

Veldig bra at Aftenposten belyser det uetiske ved dette. Tusen takk til journalist Ingeborg Senneset.

Endret av Lavande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lavande said:

Fra https://no.m.wikipedia.org/wiki/Whataboutism

"Whataboutism (også kjent som whataboutery[1][2]) er en diskusjons- og propagandateknikk som har til hensikt å diskreditere en motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument. ".

Var det virkelig skremselspropaganda i det bildet til Camilla Phill?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lavande
32 minutter siden, omno_guest skrev:

Var det virkelig skremselspropaganda i det bildet til Camilla Phill?

Nei, jeg påpekte bare en diskusjonsteknikk (som har til hensikt å diskreditere motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument.). Det uetiske Camilla Pihl driver med,  blir ikke noe mer etisk om andre (som ikke er influencere) eventuelt har gjort feil.

Endret av Lavande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, omno_guest skrev:

Vi strever vel alle med å alltid handle etisk, og de fleste har vel noen plagg laget av underbetalte arbeidere i Bangladesh. Camilla har ikke noe mer eller mindre ansvar for dette enn andre.

Men synes det er veldig spesielt å bruke sin nyfødte baby som reklamefigur, uansett hvilket produkt hun hadde reklamert for. Camilla visste nok ikke om Taliban og barnearbeid, og hun synes selvfølgelig ikke det er greit. Men hun er en voksen dame som i sosiale medier promoterer noe så overflødig som krystaller som også viser seg å være en tvilsom business. Hun gjør det med et bilde av den lille babyen sin, og jeg synes ikke hun kan forvente at det ikke blir kommentert. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, omno_guest skrev:

Påvirker anonyme enkeltpersoner i denne tråden andre til å kjøpe krystaller som kanskje er gravd ut av små barnehender under slaveri og sørger for penger til terror? 

Naj, tror ikke det altså. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Hyacinth skrev:

Vi strever vel alle med å alltid handle etisk, og de fleste har vel noen plagg laget av underbetalte arbeidere i Bangladesh. Camilla har ikke noe mer eller mindre ansvar for dette enn andre.

Men synes det er veldig spesielt å bruke sin nyfødte baby som reklamefigur, uansett hvilket produkt hun hadde reklamert for. Camilla visste nok ikke om Taliban og barnearbeid, og hun synes selvfølgelig ikke det er greit. Men hun er en voksen dame som i sosiale medier promoterer noe så overflødig som krystaller som også viser seg å være en tvilsom business. Hun gjør det med et bilde av den lille babyen sin, og jeg synes ikke hun kan forvente at det ikke blir kommentert. 

Hun har fått lenker om dette tilsendt tidligere vet jeg, og et raskt googelsøk om hva hun faktisk kjøpe ville gitt henne denne informasjonen. Å derfor hevde at hun ikke har fått informasjonen funker ikke. Og hva vet vi om hun syns det er greit eller ikke? Vi vet bare det som presenteres på sosiale medier. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, pop up bruker skrev:

Hun har fått lenker om dette tilsendt tidligere vet jeg, og et raskt googelsøk om hva hun faktisk kjøpe ville gitt henne denne informasjonen. Å derfor hevde at hun ikke har fått informasjonen funker ikke. Og hva vet vi om hun syns det er greit eller ikke? Vi vet bare det som presenteres på sosiale medier. 

Nei da blir det jo bare enda verre å reklamere for disse krystallene. Skjønner ikke at hun setter seg selv i en sånn situasjon.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lavande said:

Nei, jeg påpekte bare en diskusjonsteknikk (som har til hensikt å diskreditere motstanders påstand ved å rette en anklage tilbake om hykleri, uten direkte å motbevise eller avkrefte deres argument.). Det uetiske Camilla Pihl driver med,  blir ikke noe mer etisk om andre (som ikke er influencere) eventuelt har gjort feil.

Ja, så det er meg og hersketeknikk jeg bruker å nå bare fordi jeg mulig er på Camillas side? Okei, dasså.. :) jeg bare smiler jeg. 

3 hours ago, Hyacinth said:

Internasjonalt er det flere som poster krystaller og promoterer det i sosiale medier. Jeg følger noen internasjonale som ikke er norsk som poster bilde av krystall uten å få kritikk for det. Og det barnebildet, jeg tenkte ikke på det at den er brukt som reklamefigur, men mange andre influencere har og brukt babyene sine til å promotere noe, som klær..uansett kan alle gjøre feil, ingen er perfekte. Men trenger ikke bli møtt med kritikk og mediestorm p. G. Av det. 

3 hours ago, pop up bruker said:

Påvirker anonyme enkeltpersoner i denne tråden andre til å kjøpe krystaller som kanskje er gravd ut av små barnehender under slaveri og sørger for penger til terror? 

Naj, tror ikke det altså. 

"kanskje". Skal dere anklage henne for at krystallene kommer fra barnearbeid uten å vite helt? Mange krystaller er ikke noe som kommer fra slave eller barnearbeid....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest CecilieX
12 minutter siden, MissLucy skrev:

Ingeborg Senneset utdyper kommentaren sin, med refleksjoner om influenceres makt og ansvar, og det at Camilla Pihl ikke svarer:

https://melkoghonning.no/gullpenn-vinner-gar-hardt-ut-mot-norsk-influencers-promotering-av-krystaller/?fbclid=IwAR28Cj8Ki0bCvo9rKs0eQUuidyzNekmdtYq0szH-_yz7rJrhs3r-VvLdh5c

Jeg synes hun drar en veldig god skillelinje: Visste du ikke om de negative forholdene rundt krystaller så er det OK, men når du først vet; da begynner ansvaret å tikke.

Det er jo dette som et problematisk for veldig mange influencere. Selv når de blir gjort oppmerksomme på negative aspekter ved bloggingen etc, så skjer det ingen endring. Det er det jeg ikke forstår. 

Som sagt: «Når du vet, da begynner ansvaret ditt å løpe»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, omno_guest skrev:

Ja, så det er meg og hersketeknikk jeg bruker å nå bare fordi jeg mulig er på Camillas side? Okei, dasså.. :) jeg bare smiler jeg. 

Internasjonalt er det flere som poster krystaller og promoterer det i sosiale medier. Jeg følger noen internasjonale som ikke er norsk som poster bilde av krystall uten å få kritikk for det. Og det barnebildet, jeg tenkte ikke på det at den er brukt som reklamefigur, men mange andre influencere har og brukt babyene sine til å promotere noe, som klær..uansett kan alle gjøre feil, ingen er perfekte. Men trenger ikke bli møtt med kritikk og mediestorm p. G. Av det. 

"kanskje". Skal dere anklage henne for at krystallene kommer fra barnearbeid uten å vite helt? Mange krystaller er ikke noe som kommer fra slave eller barnearbeid....

Du har helt rett i at det blir antagelser for vi aner ikke hva slags undersøkelser de gjør når de kjøper krystaller. Det vi imidlertid vet er at det ikke har vært en eneste artikkel på siden deres som problematiserer dette eller som viser hvordan du kan handle krystaller etisk. 

De reklamer for krystaller, og på virker andre til å kjøpe krystaller. Vi vet at noen av disse krystallene har en mørk fortid, da er det også nødt til å opplyse om hvordan man kan gjøre etiske kjøp. 

At de ikke gjør dette tolker jeg dit hen at de rett og slett ikke bryr seg. Og det er en ærlig sak det altså. For all del. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, MissLucy skrev:

Ingeborg Senneset utdyper kommentaren sin, med refleksjoner om influenceres makt og ansvar, og det at Camilla Pihl ikke svarer:

https://melkoghonning.no/gullpenn-vinner-gar-hardt-ut-mot-norsk-influencers-promotering-av-krystaller/?fbclid=IwAR28Cj8Ki0bCvo9rKs0eQUuidyzNekmdtYq0szH-_yz7rJrhs3r-VvLdh5c

Veldig bra, og jeg er helt enig med Senneset her: CP og teamet hennes har mer enn nok ressurser til å svare godt, og dermed løfte seg opp igjen. 

De kan til og med gå rett i mot og argumentere med at de alltid handler etisk (her er en liste), vi ville aldri anbefalt at du tror på den påståtte effekten krystaller har, men vi bare syns det er veldig pene. 

Ikke noe svar: vi bryr oss ikke i mitt hode. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CecilieX skrev:

Jeg synes hun drar en veldig god skillelinje: Visste du ikke om de negative forholdene rundt krystaller så er det OK, men når du først vet; da begynner ansvaret å tikke.

Det er jo dette som et problematisk for veldig mange influencere. Selv når de blir gjort oppmerksomme på negative aspekter ved bloggingen etc, så skjer det ingen endring. Det er det jeg ikke forstår. 

Som sagt: «Når du vet, da begynner ansvaret ditt å løpe»

Jeg syns det er ganske utrolig at de ikke kan vite de negative forholdene hvis de er så interessert i krystaller altså. Så den kjøper jeg ikke. Ei heller at krystaller skal kunne forhindre blodpropp og avhengighet - var ikke det nevnt? 

Ellers er jeg helt enig med deg, og nå kan de ikke reklamere mer for disse krystallene uten at de sørger for å informere godt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det verste er at CP kynisk bruker sin nyfødte baby i markedsføring, ikke at krystaller er alternativt. Det burde være hovedfokuset i kritikken til Senneset også. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...