lilja Skrevet 20. mai 2005 #201 Skrevet 20. mai 2005 Jeg hadde en venninne som anser bursdagsgaver som noe man "bytter". For meg er det helt :o . Gaver er noe man gir. Det gjelder også bryllupsgaver. Jeg gir dem uten å forvente å få middag/alkohol til tilsvarende pengesum tilbake. Jeg gir gaver til de jeg ikke er hos også, om de er nære venner. Rent tapsprosjekt vil mange kanskje si, men det er det ikke. Det gleder meg å kunne gi noen i anledning en stor dag. Blir jeg invitert i bryllup, drar jeg så sant det er praktisk og økonomisk mulig. Og gleder meg over dagen deres uansett om jeg er der eller ikke, er invitert eller ikke. For de er vennene mine, de er forelsket/har møtt den store kjærligheten, og de feirer den (alene eller med andre). Det er stort det. Og når jeg ER i bryllup, ser jeg på min venninne/venn. Og så ser jeg at h*n er lykkelig, rød i ansiktet, stooort smil, midtpunkt, endelig er dagen her. Gavene har h*n ikke tid til å se på før flere dager etterpå, de er pakket opp av venninner og står i et eget rom / hjørne av rommet. Men i kveld er kvelden, partneren er vakker, alle som betyr noe er rundt dem, og jeg er en av de heldige som betyr noe. Om jeg er bedt til middag er jeg i innerste krets. Er jeg bedt i kaffe er jeg kanskje ikke det, men jeg er en som de syns er så viktig å ha med at de valgte kaffegjester for å få det til. Det er stort det!! Om jeg må betale for en GT i baren blir så utrolig underordnet at jeg ikke kan forstå at noen kan bry seg en gang. Og pengene jeg har gitt i gave/brukt på reise ofrer jeg ikke en tanke en slik kveld. Kjærlighet feires, jeg er med, who cares om flytruen kostet penger jeg tydeligvis hadde råd til å betale siden jeg er der??? Utrolig bra sagt!!! Det samme mener jeg!
Gjest Brudeberta Skrevet 20. mai 2005 #202 Skrevet 20. mai 2005 Ja Sissan hadde noen kloke ord som Bree burde ta lærdom av!!! Skal man være så negativt innstilt til en så stor og begivenhetsrik dag, ja da kan man holde seg vekk. Tenk om brudeparet hadde visst om dine tanker om dem! Og tenk at du måtte bruke din fritid på deres største dag...!
Gjest gjestt Skrevet 20. mai 2005 #203 Skrevet 20. mai 2005 Blir jeg invitert i bryllup, drar jeg så sant det er praktisk og økonomisk mulig. Og gleder meg over dagen deres uansett om jeg er der eller ikke, er invitert eller ikke. For de er vennene mine, de er forelsket/har møtt den store kjærligheten, og de feirer den (alene eller med andre). Det er stort det. Og når jeg ER i bryllup, ser jeg på min venninne/venn. Og så ser jeg at h*n er lykkelig, rød i ansiktet, stooort smil, midtpunkt, endelig er dagen her. Gavene har h*n ikke tid til å se på før flere dager etterpå, de er pakket opp av venninner og står i et eget rom / hjørne av rommet. Men i kveld er kvelden, partneren er vakker, alle som betyr noe er rundt dem, og jeg er en av de heldige som betyr noe. Om jeg er bedt til middag er jeg i innerste krets. Er jeg bedt i kaffe er jeg kanskje ikke det, men jeg er en som de syns er så viktig å ha med at de valgte kaffegjester for å få det til. Det er stort det!! Om jeg må betale for en GT i baren blir så utrolig underordnet at jeg ikke kan forstå at noen kan bry seg en gang. Og pengene jeg har gitt i gave/brukt på reise ofrer jeg ikke en tanke en slik kveld. Kjærlighet feires, jeg er med, who cares om flytruen kostet penger jeg tydeligvis hadde råd til å betale siden jeg er der??? Helt enig med Sissan her.. Faktisk blir jeg litt bekymret når jeg ser hvor mye alkoholen betyr for enkelte. At det drikkes alkohol er ikke et problem, men når det blir så ille at det blir et problem av at det ikke fås alkohol gratis og i de mengder man ønsker, DA er der det et problem eller man har et problem. Det er ikke hvor vidt alkoholen er gratis eller ikke som legger grunnlaget for om et bryllup er vellykket. Men heller gleden over at brudeparret gifter seg og at dem ønsker å ha DEG der. Da bør vel du som gjest, som selv har har valgt å takke ja, ha såpass folkeskikk at du innretter deg etter hvordan brudeparret ønsker å ha bryllupet sitt. Selvsagt skal man ta vare på gjestene og sørge for at dem har det bra. MEN som sagt har man det ikke bra uten alkohol eller surmuler fordi man må kjøpe den selv, DA har man et problem. Det er faktisk brudeparret som bestemmer hvordan dem ønsker brylluppet, ikke gjestene. MEN ja, man skal ta vare på gjestene og tenke på dem også til en viss grad. Jeg kunne ikke tenke meg å feire bryllupet mitt på noen annen måte enn det jeg selv ønsker. Hadde det blitt som enkelte andre ønsker så hadde det blitt STORT og kjempe dyrt, jeg vil ha lite og ferdig med det. Huff, faktisk synes jeg det er utrolig mange mennesker her som ville vært forferdelige å ha som gjester. Faktisk er mange av dere ganske egoistiske vil jeg si. Og ja, at man ikke ønsker fyllespetakkel er et godt argument for å ikke ha fri bar. Ei jeg kjenner hadde stort bryllup, masse gjester og fri bar. Det hele endte med et digert fylleslagsmål fordi mange ble overstadig... Jeg har vært i flere bryllup forskjellige steder i landet hvor brudeparret har vært langt fra imponert over at folk har blitt stup fulle.
Gjest Mari-Mari-Mette Skrevet 20. mai 2005 #205 Skrevet 20. mai 2005 Jeg ble helt :o og da jeg leste denne tråden her. Er dette mulig egentlig? Min første tanke var, skal vi avlyse hele bryllupet vårt? Om folk virkelig er SÅ utakknemlige, så fortjener dem ikke å bli invitert.. Vi skal IKKE ha fri bar. MEN alle gjestene skal få to bonger hver. Vi har INGEN kaffegjester, alle er bedt med hele dagen. Det ER rikelig med drikke til middagen. Vi SKAL feire dagen på hotell. Gjestene har fått "spesialpriser" av hotellet. Vi har bedt 20 gjester. Siden de fleste gjestene våre kommer utenbys fra, mente vi at et "opplegg" mellom kirken og mottagelsen var viktigere enn fri bar. Derfor har vi valt å ha en servering av "fingermat", kaffe og mineralvann på hotellet mens vi er hos fotografen. Dette opplyste vi om i innbydelsen og har faktisk ikke fått NOEN kritiske tilbakemeldinger på det.. For å være erlig, er ikke folk fornøyde så får dem droppe og komme i stedet for at dem skal sitte der og surmule. Det er nemlig VÅR dag, og vi må få ha den som vi selv ønsker. Vi har IKKE flust med penger, men ønsker alikevel å gifte oss og ha de nermeste sammen med oss den dagen. Skal vi da "arresteres" fordi vi ikke har fri bar? Tåpelig i så fall...Synest deres opplegg høres helt supert ut jeg :-) Når alle er invitert til middag tror jeg ingen vil reagere negativt på at de må betale drinkene sine selv. Det blir noe annet om du er invitert til kaffe kl ni,og får deg noen kakestykker og i beste fall et par bonger...Jeg har vært kaffegjest i 2 bryllup i det siste. Og jeg synes faktisk at det er litt stusslig å sitte på et hotellrom i timesvis å vente på at man skal få lov å komme inn. Man føler at man er en mindre viktig gjest enn middagsgjestene! I det ene bryllupet måtte vi faktisk kjøre ganske langt for å finne et sted vi kunne få kjøpt oss mat! At man ikke har A og B-gjester, synes jeg er viktigere enn om man må betale drikkevarene sine selv! Bree har mange gode poeng ,selv om hun setter alt veldig på spissen for å få respons!!(og det virket jo tji hii....)
Loolaa Skrevet 20. mai 2005 #206 Skrevet 20. mai 2005 Utrolig bra sagt!!! Det samme mener jeg! Kjempeinnlegg, Sissan!
Gjest Pamella - ikke innlogget Skrevet 20. mai 2005 #207 Skrevet 20. mai 2005 Jeg hadde en venninne som anser bursdagsgaver som noe man "bytter". For meg er det helt :o . Gaver er noe man gir. Det gjelder også bryllupsgaver. Jeg gir dem uten å forvente å få middag/alkohol til tilsvarende pengesum tilbake. Jeg gir gaver til de jeg ikke er hos også, om de er nære venner. Rent tapsprosjekt vil mange kanskje si, men det er det ikke. Det gleder meg å kunne gi noen i anledning en stor dag. Blir jeg invitert i bryllup, drar jeg så sant det er praktisk og økonomisk mulig. Og gleder meg over dagen deres uansett om jeg er der eller ikke, er invitert eller ikke. For de er vennene mine, de er forelsket/har møtt den store kjærligheten, og de feirer den (alene eller med andre). Det er stort det. Og når jeg ER i bryllup, ser jeg på min venninne/venn. Og så ser jeg at h*n er lykkelig, rød i ansiktet, stooort smil, midtpunkt, endelig er dagen her. Gavene har h*n ikke tid til å se på før flere dager etterpå, de er pakket opp av venninner og står i et eget rom / hjørne av rommet. Men i kveld er kvelden, partneren er vakker, alle som betyr noe er rundt dem, og jeg er en av de heldige som betyr noe. Om jeg er bedt til middag er jeg i innerste krets. Er jeg bedt i kaffe er jeg kanskje ikke det, men jeg er en som de syns er så viktig å ha med at de valgte kaffegjester for å få det til. Det er stort det!! Om jeg må betale for en GT i baren blir så utrolig underordnet at jeg ikke kan forstå at noen kan bry seg en gang. Og pengene jeg har gitt i gave/brukt på reise ofrer jeg ikke en tanke en slik kveld. Kjærlighet feires, jeg er med, who cares om flytruen kostet penger jeg tydeligvis hadde råd til å betale siden jeg er der??? Men hva med alle de som ikke har penger til alt dette? Skal ikke de få lov til å glede seg over vennene sine fordi de rett og slett har dårligere råd enn de andre? Nå tenker jeg ikke på at de må kjøpe sin egen alkohol, men vi er for eksempel bedt i et bryllup i nordnorge neste år. Jeg er student og han har lav lønn. I dette bryllupet skal de ikke engang servere middag... Så det vil si at vi må skaffe klær til dagen (vet ikke hva slags kleskode de ønsker), vi må kjøpe en gave (de er veldig nære venner), vi må kjøpe flybilletter, vi må betale for hotellrom, vi må kjøpe vår egen mat den dagen og atpåtil må vi antagelig ut med masse penger til taxi! Et slikt regnestykke kan fort komme opp i 5-6000 kroner hvis vi er heldige.. Og når jeg bare har 1000 kr å leve for når alle utgifter er betalt er dette vanvittig mye!Men vi ønsker å delta siden dette er nære venner, men jeg synes det minste de kunne tilbudt er en stakkarslig lapskaus til oss som må reise langt.. :-? Nå er dette et spesielt eksempel, men jeg tror det er viktig at man legger forholdene til rette uansett hvilke forutsetninger som gjestene har. Det er helt greit å ikke ha fri bar, det er greit å invitere gjestene til kaffe, det er geit at gjester må reise langt, det er greit at man ikke har musikk osv osv, men ikke glem at gjestene skal føle seg som gjester! ikke statister i DERES bryllup. Pam
Gjest Melk Skrevet 20. mai 2005 #208 Skrevet 20. mai 2005 Jeg er litt sjokkert over hvor mange meninger folk har om andres bryllup. Jeg velger selv om jeg drar på et bryllup. Når jeg er gjest på et bryllup, så aksepterer jeg at festen ikke nødvendigvis er lagt opp etter min smak. Har vært på bryllup uten alkohol, men fri bar, og med bonger. Det var visselig ikke DET som avgjorde om festen var bra. Når noen er så snille og inviterer meg til å feire at de skal gifte seg, så aksepterer jeg at festen skjer på deres premisser. Synes mange i denne tråden er unødvendig negative. Er jo snakk om vennene dere, herregud... Kan dere ikke bare glede dere på brudeparets vegne og ignorere smådetaljene som ikke behager dere..? Som om jeg skulle sagt det selv. Jeg har vært i bryllup med 2 gjester, 120 gjester, med lunsj, med 5 retters middag, med koldtbord, fri bar, betale for drinker og med bonger. I nabolaget og mange tusen kilometer unna. Koser meg stort sett bestandig jeg, et bryllup er jo fantastisk! Jeg velger selv pris på gave og om jeg skal kjøpe klær, også om jeg ønsker å dra eller om reisen blir for dyr.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2005 #209 Skrevet 20. mai 2005 Til deg Pam, man er ikke nødt til å takke ja til en invitasjon. Har du ikke råd, så drar du ikke. Så enkelt er det faktisk. Det er ingen grunn til å klage over det. Skulle jeg giftet meg, så hadde jeg invitert alle i nær familie og nære venner. Selv om jeg vet at "onkel sam fra amerika" antagelig ikke hadde kommet, så ville det vært uhøflig å ikke invitere ham. Hvis dere ikke har råd, ikke vil dra på bryllup uten alkohol, ikke vil være kaffegjester...SÅ TAKK NEI!
Gjest Turi Skrevet 20. mai 2005 #210 Skrevet 20. mai 2005 Men hva med alle de som ikke har penger til alt dette? Det man ikke har penger til kan man jo rett og slett ikke gjøre. Jeg har heller ikke alltid hatt økonomisk mulighet til å reise i bryllupene jeg er invitert i. En periode studerte jeg i Nord-Norge, og da gikk jeg dessverre glipp av to brylluper jeg gjerne skulle vært i. Spleiset på gave med andre som dro dit, og gledet meg over at de giftet seg på avstand. Om dere velger å prioritere å dra, ville jeg lagt igjen irritasjonen over manglende lapskaus hjemme, og nytt luksusen ved å være på tur/for en gangs skyld bruke litt penger. Om du føler du blir statist i deres bryllup, burde du jo ikke bruke så mye av dine små små midler til å dra dit...
Angelheart Skrevet 20. mai 2005 #211 Skrevet 20. mai 2005 Synes det er mange gode innlegg her, men også endel ustruktuerte vedr. fri bar/ikke fri bar. Jeg har vært i bryllup både av den ene og den andre sorten, og mitt inntrykk er faktisk at de uten fri bar har vært de beste. Grunnen til dette er som regel at der det er fri bar er ofte bryllupet på et lokale der det er lov til å servere alkohol selv. Da er det gjerne et begrenset utvalg sprit/øl/vin-typer og lite rutinert barpersonell. Har også vært i bryllup der all sprit kom fra samme kanna på bakrommet..... :-? I de bryllupene som ikke paraktiserer fri bar er dette ofte holdt på hotell eller resturant der man ikke selv har lov til å ta med alkohol for å servere gjestene sine. På slike steder er utvalget stort og de har dyktige barkeepere som kan lage diverse drinker o.l. Jeg selv betaler gjerne noen kroner for å få de drinkene jeg ønsker, sprit jeg kan stole på og hyggelig personalet, enn en gratis fest på vodka og cola.....
Gjest Anonymous Skrevet 20. mai 2005 #212 Skrevet 20. mai 2005 Men hva med alle de som ikke har penger til alt dette? Skal ikke de få lov til å glede seg over vennene sine fordi de rett og slett har dårligere råd enn de andre? Pam Det er nå en gang slik at folk med dårlig råd preges av dette. Selv har jeg takket nei til bryllup i California pga økonomi. Jeg sutrer da ikke over det.
Piarina Skrevet 20. mai 2005 #213 Skrevet 20. mai 2005 Interessant tråd. Selv syns jeg det er verre at folk bruker venner og familie til å jobbe gratis for seg under bryllupet enn hvorvidt det er fri alkohol eller ikke. Min venninne som er en veldig dyktig fotograf syns det var herlig å ikke måtte jobbe gratis i bryllupet mitt, at hun bare kunne slappe av og være gjest. Det er ikke mer festlig for Morten-bartender å stå i baren en hel kveld enn det ville vært for Petra-økonom å sitte på bakrommet og telle penger under hele festen. Jobb er jobb, og bryllup er ikke dugnad. Selv har jeg takket nei til et bryllup hvor bruden ba meg muntlig, noe à la "du kan godt få komme til kaffen altså, men vi har ikke råd til å invitere samboeren din." Da tenkte jeg at det var like greit å spare dem for utgiftene til min kaffe også... Men jeg var i kirken og så på vielsen, og ga dem en liten gave. Likevel mistet vi helt kontakten etter bryllupet, og det var ganske tydelig at de tenkte sitt. Så det er ikke bare-bare å takke nei til bryllup, det er desverre ganske vanskelig... I vårt bryllup hadde vi en liten middag med fri drikke til 20 personer, (den aller nærmeste familie pluss de som hadde reist langt ble invitert i den). Så kom 55 kaffegjester etter middagen, som fikk 3 bonger hver, kaffe, masse kaker og snacks. Vi valgte 3 bonger fordi vi syns 2 var litt lite, og 4 litt mye. For oss var det uaktuelt med fri bar til 80 mennesker, da vi ikke ønsket julebord-tilstander. De fleste kaffegjestene hadde også hatt vorspiel i mellomtiden, og 3 drinker/vinglass etter vorspiel gjør jo at man er greit nok i farta. For middagsgjestene våre ble summen av fri alkohol ca 1,5-2 flasker vin, noe som i aller høyeste grad burde holde. Hvis folk på død og liv må helle i seg mer så gidder ihvertfall ikke jeg å betale for det. Utgiftene pr middagsgjest ble ca kr 1700,-. Utgiftene pr kaffegjest ca kr 400,-. Hvis man skal sammenligne med gjestenes utgifter gikk det vel ca opp-i-opp. Vi hadde selskapet på et sted det gikk an å ta trikken til, og satte kleskoden til "mørk dress" slik at ingen skulle slite med å evt måtte leie seg smoking. Om folk ikke har en mørk dress eller et normalt "17.mai-/bryllupsantrekk" i en alder av 25+ så er det kanskje på tide å skaffe seg det... Opplysninger om gavelister ga vi bare ut til de som spurte, og vi brukte ingen venner som gratis arbeidskraft. Da vi planla visste vi at svært mange ville bli mer skuffet over å ikke bli invitert enn over å måtte betale sin egen "ekstra-drikking". Man kan jo diskutere hvorvidt folk greier å beherske seg eller ikke ved fri bar, det vil variere fra en vennegjeng til en annen. Ganske mange av våre venner greier det ikke, selvom de kommer fra familier som skulle tilsi perfekt dannelse og oppdragelse. For min egen del skulle jeg ønsket at gjestene hadde tenkt litt mer på oss som brudepar. Feks syns jeg det var ganske overraskende at folk kom i jeans i kirken, ihvertfall at de ikke greide å holde seg vekk fra bildene da. Vi har ganske mange bilder hvor familiemedlemmer i jeans ødelegger, da de har plassert seg midt i beste foto-vinkel. Videre syns jeg gjester kan tenke litt på at de personene som for dem er ukjente mennesker faktisk er vårt nærmeste familie. Fylla-oppførsel gjør oss faktisk ganske flaue. Feks er det ikke spesielt artig at en venninne er så full at puppen detter ut av kjolen rett foran min ganske konservative far... 1
Gjest Miss.Chanel Skrevet 20. mai 2005 #214 Skrevet 20. mai 2005 til trodd for din lange tråd, tror jeg ikke jeg er enig på et eneste punkt gitt. 400; for 3 bonger? er det det du mener? vi betaler 400; pr. gjest for at de kan drikke ubegrenset, hvordan de etterhvert oppfører seg har ikke noe med oss å gjøre, men hver enkelt voksen person selv å oppføre seg eller drite seg ut. vi betaler 850; pr. pers. for de som skal ha middag og "hele pakka". vi er nå oppi 35 ca til middag og bedt 20 til fest (ja fest, ikke "kaffe", høres så kjipt ut) de får champagne som velkomst, kaffe og avec/cognac og en hei dundranes fest! jeg gleder meg skikkelig! jeg kommer til å styre musikken selv, laget spillelister på Mac`n.
Gjest Madam Felle Skrevet 20. mai 2005 #215 Skrevet 20. mai 2005 Synes det er mange gode innlegg her, men også endel ustruktuerte vedr. fri bar/ikke fri bar. Jeg har vært i bryllup både av den ene og den andre sorten, og mitt inntrykk er faktisk at de uten fri bar har vært de beste. Grunnen til dette er som regel at der det er fri bar er ofte bryllupet på et lokale der det er lov til å servere alkohol selv. Da er det gjerne et begrenset utvalg sprit/øl/vin-typer og lite rutinert barpersonell. Har også vært i bryllup der all sprit kom fra samme kanna på bakrommet..... :-? I de bryllupene som ikke paraktiserer fri bar er dette ofte holdt på hotell eller resturant der man ikke selv har lov til å ta med alkohol for å servere gjestene sine. På slike steder er utvalget stort og de har dyktige barkeepere som kan lage diverse drinker o.l. Jeg selv betaler gjerne noen kroner for å få de drinkene jeg ønsker, sprit jeg kan stole på og hyggelig personalet, enn en gratis fest på vodka og cola..... Så du må altså ha mange valgmuligheter i drinker, for at bryllupet skal være vellykket?
Gjest gjestttttttt Skrevet 20. mai 2005 #216 Skrevet 20. mai 2005 til trodd for din lange tråd, tror jeg ikke jeg er enig på et eneste punkt gitt. 400; for 3 bonger? er det det du mener? vi betaler 400; pr. gjest for at de kan drikke ubegrenset, hvordan de etterhvert oppfører seg har ikke noe med oss å gjøre, men hver enkelt voksen person selv å oppføre seg eller drite seg ut. vi betaler 850; pr. pers. for de som skal ha middag og "hele pakka". vi er nå oppi 35 ca til middag og bedt 20 til fest (ja fest, ikke "kaffe", høres så kjipt ut) de får champagne som velkomst, kaffe og avec/cognac og en hei dundranes fest! jeg gleder meg skikkelig! jeg kommer til å styre musikken selv, laget spillelister på Mac`n. Vel, jeg har aldri hørt at man kan drikke ubegrenset for 400 kr. Eneste jeg kunne tenke meg var om det var smuglersprit i omløp på festen... Høres rart ut.. Vi fikk prislistene til baren på hotellet vi skal ha selskapet og så fort at dette kom til å bli mellom 7 og 10 000 kr ekstra om vi skulle ha fri bar... Glem det...
Gjest Miss.Chanel Skrevet 20. mai 2005 #217 Skrevet 20. mai 2005 derfor er fri bar bra, der står det en bartender, som KAN blande. var i et bryllup der "bartenderen" drakk selv og ikke var bartender i det hele tatt, der fikk folk drinker blanda 50/50 og det kan jo tenkes hvordan det ble tili på kvelden... derfor er det bra med proffesjonelle folk.
Gjest Miss.Chanel Skrevet 20. mai 2005 #218 Skrevet 20. mai 2005 tror ikke Odd Fellow driver å smugler sprit får å si det sånn... 400; X 20 pers= 8000; http://www.mamut.com/oddfellowgarden http://www.oddfellow.no/
Mette Skrevet 20. mai 2005 #219 Skrevet 20. mai 2005 Jeg skal bryllup, et jeg faktisk ikke hadde så lyst og gå i, men det kommer seg nå Men et lite tips fikk jeg jo her, pass på og ha noen kroner i lommen i tilfelle jeg må betale for drikken. Det er ikke snakk om rotbløte i et bryllup, emn noen drinker som kos etter mye god mat. Jeg har aldri vært i bryllup der må betale selv, så hadde jeg ikke lest denne tråden, hadde jeg vel kun tatt penger med til taxi hjem og sittet uten noe resten av kvelden, det hadde jo vært litt trist. Men nå vet jeg jo ikke hva de har planlagt, men synes at de som ikke har fri ba, bør oplyse om dette, slik at de som vil kan ta med seg penger. Ikke alle som drasser meg seg lommeboken på en slik dag
Gjest Billig Skrevet 20. mai 2005 #220 Skrevet 20. mai 2005 tror ikke Odd Fellow driver å smugler sprit får å si det sånn... 400; X 20 pers= 8000; http://www.mamut.com/oddfellowgarden http://www.oddfellow.no/ Tror ikke det er så mange som tilbyr dette annet enn på OddFellow!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå