Gå til innhold

10-årige gutter raner folk i Stavanger sentrum


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/nyheter/10840572/

Vil ikke sitere hele artikkelen, så bare den delen. La oss snakke litt om det. Dette her er helt likt en trend fra Oslo og Bærum. Minoritetsgutter i tenårene fra Oslo øst som reiser gruppevis til Oslo vest eller Bærum med t-banen og toget og raner ungdommer ved å frata mobiltelefoner og merkejakker. Media var veldig tilbakeholdende om guttens etnisitet, men det kom ut etterhvert.

For det første, hvor er foreldrene? Det er ingen hemmelighet at i ikke-vestlige kulturer er foreldrene ganske strenge i oppdragelsen og utøver streng kontroll overfor barna sine. Så hvorfor svikter foreldrene i disse sakene?

For det andre, hvorfor er det så vanskelig å si at det er snakk om minoritetsgutter? Skal man nevne etnisitet bare når det er en etnisk norsk som har gjort noe galt? Det må snakkes om problemene og det må ikke ties. Ja, det er store problemer med mange minoritetsgutter som ikke har ønskelig oppførsel og holdninger. Det må være lov å si og jobbe uten silke hansker med. Eller ender vi opp som Sverige om noen få år.

For det tredje, er det sånn vi vil ha det i Norge? 

– De menger seg rundt ofrene og oppfører seg som om de bare er en kompis-gjeng som tuller, sier hun.

Det er vanligvis tre til fire gjerningspersoner som har en aktiv rolle om gangen, og politiet har snakket med ungdommer som nå er livredde for å bli utsatt for guttegjengen.

– De sier de ikke våger å gå i sentrum, og de er redde for å ta på seg merkeklær. De får foreldrene sine til å kjøre de dit de skal og hente de etterpå, sier Rotseth.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ifg informasjon jeg fikk på ett info-møte med uteseksjonen iforbindelse med jobb, dreier dette seg i hovedsak om etnisk norske unger(med 2 norske foreldre), av trioen(3 stk) som har blitt utpekt som ledere er kun 1 andregenerasjons(født i norge av utenlandske foreldre) innvandrer. (2 av 3 har da norske foreldre og er etnisk norske)

 

De andre guttene er alle norske statsborgere men noen av dem har, såklart, utenlandske foreldre. (Alle ungene er norske statsborgere, ergo ikke asylsøkere eller lignende, dog har NOEN av dem utenlandske foreldre og er da IKKE etnisk norske)

 

 

 

 

Endret av sirenas
Tydelig behov for presisering av begreper
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Drizzt skrev:

Det er forskjell mellom etnisitet og statsborgerskap. Hvor mange er etnisk norske?

Les en gang til det jeg skriver!

Endret av sirenas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
51 minutter siden, sirenas skrev:

Les en gang til det jeg skriver!

Jeg kan lese det hvor mange ganger som helst uten at jeg blir noe klokere. Er de etnisk norske eller er de ikke det? Statsborgerskap sier ikke noe om etnisitet. Har man utenlandske foreldre er man ikke etnisk norsk. Av det jeg skjønner av innlegget ditt er ingen av lederne norske i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Rosetelys skrev:

Jeg kan lese det hvor mange ganger som helst uten at jeg blir noe klokere. Er de etnisk norske eller er de ikke det? Statsborgerskap sier ikke noe om etnisitet. Har man utenlandske foreldre er man ikke etnisk norsk. Av det jeg skjønner av innlegget ditt er ingen av lederne norske i hvert fall. 

Jeg gir opp! 

#facepalm 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntrykk av og har lest endel om at gutter i mange innvadrermiljøer slett ikke blir passet så godt på som det vi norske foreldre gjør med våre.  Guttene er prinser, men jentene blir godt passet på....av åpenbare årsaker. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Det er forskjell mellom etnisitet og statsborgerskap. Hvor mange er etnisk norske?

Garantert et fåtall eller så hadde det stått opplyst i artikkelen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde ikke lenger være en sak, eller et problem....

«Rotseth sier de har identifisert alle ranene, og at de vet hvem de er. Det er til sammen registrert 19 ungdommer som er tilknyttet ett eller flere av ranene.»

Politiet har gjort jobben sin. Dette bør foreldre få slutt på umiddelbart.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, SupaWoman said:

Jeg har inntrykk av og har lest endel om at gutter i mange innvadrermiljøer slett ikke blir passet så godt på som det vi norske foreldre gjør med våre.  Guttene er prinser, men jentene blir godt passet på....av åpenbare årsaker. 

Hvilke innvandrermiljøer snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fiskegrateng said:

Hvilke innvandrermiljøer snakker du om?

Miljøer som sender datteren til regiløse skoler i mellom østen og Afrika siden de har blitt altfor vestlige, vil jeg tro. Tror ikke det er snakk om Buddhist miljøet for å si det sånn.       

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, sirenas said:

Ifg informasjon jeg fikk på ett info-møte med uteseksjonen iforbindelse med jobb, dreier dette seg i hovedsak om etnisk norske unger, av trioen som har blitt utpekt som ledere er kun 1 andregenerasjons innvandrer. De andre guttene er alle norske statsborgere men noen av dem har, såklart, utenlandske foreldre.

Utenlandske foreldre betyr jo at ungene IKKE er etnisk norske. Hadia Tajiik er IKKE etnisk norsk. Ikke John Carew heller, for å ta et annet eksempel.

Statsborgerskap hives jo etter alle og enhver, enten de ønsker å innrette seg eller ikke.....

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det begrepsforståelsen det skorter på?

Jeg har vel ikke hevdet at 2.generasjons innvandrere er etniske norske, ei heller at ungdommen med utenlandske foreldre er etnisk norske.

 

 

Endret av sirenas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rosetelys skrev:

Jeg kan lese det hvor mange ganger som helst uten at jeg blir noe klokere. Er de etnisk norske eller er de ikke det? Statsborgerskap sier ikke noe om etnisitet. Har man utenlandske foreldre er man ikke etnisk norsk. Av det jeg skjønner av innlegget ditt er ingen av lederne norske i hvert fall. 

Jeg har ingenting med dette å gjøre,annet enn at jeg kan lese, så la meg forklare Norsk til deg :

Ifg informasjon jeg fikk på ett info-møte med uteseksjonen i forbindelse med jobb,  (Jeg kan ikke gi detaljer fordi jeg har en eller annen form for taushetsplikt , som gjør at ingenting jeg kan skrive kan være identifiserende)

dreier dette seg i hovedsak om etnisk norske unger, (mer en halvparten av dem, og siden det har vært antydet 19, rundt 10 stk )

av trioen som har blitt utpekt som ledere er kun 1 andregenerasjons innvandrer. (en av lederene er andregenerasjons innvandrer, 2 etnisk norsk)

De andre guttene er alle norske statsborgere men noen av dem har, såklart, utenlandske foreldre.  Resten er av forskjellig opphav og uten spesifikt mønster, noe som ikke er uventet i Stavanger. 

Er det virkelig så fantastisk utrolig å tenke seg at gjeng kriminalitet i Norge igjen preges  av etniske Nordmenn? Tror du det er noe genetisk i nordmenn som gjør oss bedre enn andre?

Vi sendte 30 etniske unge nordmenn til IS i midtøsten, ca 30% av de som reiste, DET var overraskende.

Denne typen guttegjenger, som vi kjenner igjen fra ALLE store, nye bomiljøer i hele Norge, er ikke nytt. Og noe av dette var varslet på grunn av politireformen.  

Endret av Druid
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår fremdeles ikke hvorfor politiet trenger hjelp av publikum til å løse dette, når de har identifisert alle 19 bøllefrøene. 

Har selv barn i den alderen, om guttungen min gikk til sentrum med balltre og stjal klærne av kroppen til andre unger, hadde han ikke fått gå ute blant folk, helt frem til vi kunne være sikre på det ikke skjedde igjen. 

Husarrest ble det kalt da jeg var barn, og det slo inn lenge før ran 🤔

Dette er ferdig, skjer det igjen er det noen som har psykt dårlige grenser hjemme.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
39 minutter siden, Druid skrev:

Jeg har ingenting med dette å gjøre,annet enn at jeg kan lese, så la meg forklare Norsk til deg :

Ifg informasjon jeg fikk på ett info-møte med uteseksjonen i forbindelse med jobb,  (Jeg kan ikke gi detaljer fordi jeg har en eller annen form for taushetsplikt , som gjør at ingenting jeg kan skrive kan være identifiserende)

dreier dette seg i hovedsak om etnisk norske unger, (mer en halvparten av dem, og siden det har vært antydet 19, rundt 10 stk )

av trioen som har blitt utpekt som ledere er kun 1 andregenerasjons innvandrer. (en av lederene er andregenerasjons innvandrer, 2 etnisk norsk)

De andre guttene er alle norske statsborgere men noen av dem har, såklart, utenlandske foreldre.  Resten er av forskjellig opphav og uten spesifikt mønster, noe som ikke er uventet i Stavanger. 

Er det virkelig så fantastisk utrolig å tenke seg at gjeng kriminalitet i Norge igjen preges  av etniske Nordmenn? Tror du det er noe genetisk i nordmenn som gjør oss bedre enn andre?

Vi sendte 30 etniske unge nordmenn til IS i midtøsten, ca 30% av de som reiste, DET var overraskende.

Denne typen guttegjenger, som vi kjenner igjen fra ALLE store, nye bomiljøer i hele Norge, er ikke nytt. Og noe av dette var varslet på grunn av politireformen.  

Det er lett å komme med forklaring når innlegget som opprinnelig stod er blitt forandret. Som du ser av tråden er vi minst tre stykker som ikke skjønte bæret av det første innlegget.
For øvrig, ja det er vanskelig å tenke seg at norske, etnisk norske, barn går rundt og raner andre barn. I rene tall er nordmenn de som gjør mest kriminalitet. Går man dypere ned i materialet ser man at utlendinger er overrepresentert i de fleste kriminalstatistikker. (Det ligger en annen tråd her allerede om du vil se på tallene.)

At det er noe genetisk som gjør oss bedre enn andre? Vel, nei, men generelt sett har vi alltid hatt et trygt samfunn. Et samfunn som tar vare på hverandre. Høy grad av tillit i befolkningen, både mellom mennesker og til myndighetene. Så kan man begynne diskusjonen om hva som kom først. Er det vi som har formet samfunnet eller er det samfunnet som har formet oss?

At man alltid vil ha noe kriminalitet i et samfunn er jo ikke til å komme fra.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Druid skrev:

Jeg har ingenting med dette å gjøre,annet enn at jeg kan lese, så la meg forklare Norsk til deg :

Ifg informasjon jeg fikk på ett info-møte med uteseksjonen i forbindelse med jobb,  (Jeg kan ikke gi detaljer fordi jeg har en eller annen form for taushetsplikt , som gjør at ingenting jeg kan skrive kan være identifiserende)

dreier dette seg i hovedsak om etnisk norske unger, (mer en halvparten av dem, og siden det har vært antydet 19, rundt 10 stk )

av trioen som har blitt utpekt som ledere er kun 1 andregenerasjons innvandrer. (en av lederene er andregenerasjons innvandrer, 2 etnisk norsk)

De andre guttene er alle norske statsborgere men noen av dem har, såklart, utenlandske foreldre.  Resten er av forskjellig opphav og uten spesifikt mønster, noe som ikke er uventet i Stavanger. 

Er det virkelig så fantastisk utrolig å tenke seg at gjeng kriminalitet i Norge igjen preges  av etniske Nordmenn? Tror du det er noe genetisk i nordmenn som gjør oss bedre enn andre?

Vi sendte 30 etniske unge nordmenn til IS i midtøsten, ca 30% av de som reiste, DET var overraskende.

Denne typen guttegjenger, som vi kjenner igjen fra ALLE store, nye bomiljøer i hele Norge, er ikke nytt. Og noe av dette var varslet på grunn av politireformen.  

Takk, @Durid, var så jeg nesten mistet troen på både leseferdigheter og begrepsforståelsen til KG medlemmer.

Forøvrig enig med resten av innlegget ditt også!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Rosetelys skrev:

Det er lett å komme med forklaring når innlegget som opprinnelig stod er blitt forandret. Som du ser av tråden er vi minst tre stykker som ikke skjønte bæret av det første innlegget.
For øvrig, ja det er vanskelig å tenke seg at norske, etnisk norske, barn går rundt og raner andre barn. I rene tall er nordmenn de som gjør mest kriminalitet. Går man dypere ned i materialet ser man at utlendinger er overrepresentert i de fleste kriminalstatistikker. (Det ligger en annen tråd her allerede om du vil se på tallene.)

At det er noe genetisk som gjør oss bedre enn andre? Vel, nei, men generelt sett har vi alltid hatt et trygt samfunn. Et samfunn som tar vare på hverandre. Høy grad av tillit i befolkningen, både mellom mennesker og til myndighetene. Så kan man begynne diskusjonen om hva som kom først. Er det vi som har formet samfunnet eller er det samfunnet som har formet oss?

At man alltid vil ha noe kriminalitet i et samfunn er jo ikke til å komme fra.

Innlegget måtte jo redigeres(tilpasses lese og begrepsferdighetene til leseren), innholdet er presis det samme, så din kommentar ang redigeringen er helt uforståelig.

Resten av innlegget ditt velger jeg å ikke kommentere...

Endret av sirenas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...