Gå til innhold

10-årige gutter raner folk i Stavanger sentrum


Drizzt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Rosetelys
7 minutter siden, sirenas skrev:

Innlegget måtte jo redigeres(tilpasses lese og begrepsferdighetene til leseren), innholdet er presist dette samme og så din kommentar faller på sin egen urimelighet.

Testen av innlegget ditt velger jeg å ikke kommentere! 

Ja, det originale innlegget var like presist som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Rosetelys skrev:

Det er lett å komme med forklaring når innlegget som opprinnelig stod er blitt forandret. Som du ser av tråden er vi minst tre stykker som ikke skjønte bæret av det første innlegget.
For øvrig, ja det er vanskelig å tenke seg at norske, etnisk norske, barn går rundt og raner andre barn. I rene tall er nordmenn de som gjør mest kriminalitet. Går man dypere ned i materialet ser man at utlendinger er overrepresentert i de fleste kriminalstatistikker. (Det ligger en annen tråd her allerede om du vil se på tallene.)

At det er noe genetisk som gjør oss bedre enn andre? Vel, nei, men generelt sett har vi alltid hatt et trygt samfunn. Et samfunn som tar vare på hverandre. Høy grad av tillit i befolkningen, både mellom mennesker og til myndighetene. Så kan man begynne diskusjonen om hva som kom først. Er det vi som har formet samfunnet eller er det samfunnet som har formet oss?

At man alltid vil ha noe kriminalitet i et samfunn er jo ikke til å komme fra.

At vi ikke lenger er et samfunn som tar vare på hverandre, og inkluderer må vel strengt tatt skyldes den mildt sagt splittende bølgen av blå politikk som har fart gjennom landet de siste årene? Felleskap og likhet for alle er vel ikke akkurat deres slagord? Heller «Jævla sosialist» «Den jævla sosialismen» «Den jævla snillismen til venstresiden» «Jaktsesongen på Utøya er i gang» osv osv. Det er klart samfunnet reagerer og blir påvirket av denne type holdninger. Det ser man klart på radikaliseringen som skjer - spesielt yngre høyreradikale, sinte ungdommer. 

Forøvrig skjønte også jeg innlegget du og dere andre ikke skjønte bæret av - helt utmerket. Og jeg er alt annet enn rakettforsker 😉

Man får hva man sår. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer jo fremdeles på hvorfor dette er et problem, etter at politiet har identifisert disse gjerningspersonene. Det er en helt kunstig situasjon at dette ikke nå er håndtert. 

Har selv unger i den aldersgruppen, og kjenner både mine egne og deres klassekompiser.

At de skulle gå løs med noen med balltre for å stjele klærne av kroppen på den er helt utenkelig. 

At de skulle fortsette med dette etter at politiet ble involvert er enda ner utenkelig. 

At vi som foreldre ikke hadde greid å sette en stopper for dette ser jeg som svært usannsynlig. 

Det har vært, og nå burde det vært ferdig. Hvorfor er det ikke ferdig? 

Kanskje uteseksjonen kan kaste lys over det? Hva er problemet? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Miljøer som sender datteren til regiløse skoler i mellom østen og Afrika siden de har blitt altfor vestlige, vil jeg tro. Tror ikke det er snakk om Buddhist miljøet for å si det sånn.       

Og dette er relevant til denne diskusjonen fordi..? 

Det er ikke alltid boller og saft på søndagsskolen heller..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vera said:

Og dette er relevant til denne diskusjonen fordi..? 

For å si det på en annen måte kan bli slettet, dette er en av de fineste måtene å si det på. Jeg kunne ha henvist deg til artikler der en far voldtok datteren sin siden hun ikke brukte hodeplaget. Det kan ha noe med kulturen å gjøre. 

Jeg har aldri hørt om at 10 åringer i gjenger bedriver slikt før i tiden og jeg bodde midt i smørøyet i Oslo. De siste 10 årene nå har jeg lest om Immigrasjons gjenger ifra skoleverket, voldtekt i friminuttene og grov vold i skoletid og etter skole tid. Dette har nesten ikke eksistert i Norge før nå. Så nå må vi snakke om dette.      

1 hour ago, Vera said:

Det er ikke alltid boller og saft på søndagsskolen heller..

Tror at søndags skolen er nok å foretrekke over en madrass i f.eks i Somalia. Jeg gikk på søndagskole, enste der var kjedelige bibel vers og saft og boller. Det var ikke risiko for at al shabaab var tilstede og sikrer at man har den riktige religion. 

Og nei jeg er ikke kristen.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det utenlandske drittunger så kast de ut av Norge. Kriminelle utlendinger har ingenting her å gjøre. Ikke barna heller. Uansett om det er norske drittunger eller utenlandske drittunger så hadde de ikke fått ranet meg uten jeg stoppet de og fått vite hvem foreldrene er. Snørrunger som tror de er tøffe er nok ikke så tøffe når de blir stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, sirenas skrev:

Les en gang til det jeg skriver!

Flott at du presiserer det ''presise'' innlegget ditt. Hvis det du skriver er riktig (noe vi ikke kan vite), så for en gangs skyld er det noen etnisk norske blant ranerne som ellers følger et mønster fra Oslo, hvor det er snakk om guttegjenger av minoritetsbakgrunn. 

Altså i den typen kriminalitet hvor guttegjenger angriper et ungt offer for å stjele verdisaker som mobiltelefon og merkejakke, er etnisk norske underrepresentert som gjerningsmenn. 

Husker også 2-3 stk fra Oslo øst som tok toget helt til Tønsberg og underveis ranet tenåringer med smarttelefoner og merkejakker. Disse var også av ikke-vestlig opphav. 

Siden alle 19 er kjente for politiet, burde problemet vært løst. Husarrest for alle 19 stk høres ekstremt bra ut som tiltak. Da får resten av byen gå uforstyrret ute. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Resignert skrev:

Utenlandske foreldre betyr jo at ungene IKKE er etnisk norske. Hadia Tajiik er IKKE etnisk norsk. Ikke John Carew heller, for å ta et annet eksempel.

Statsborgerskap hives jo etter alle og enhver, enten de ønsker å innrette seg eller ikke.....

 

Tja, i tilfellet John Carew er moren hans helnorsk. Da må man kunne hevde han i det minste til en viss grad kvalifiserer som etnisk norsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere nyanser her. F.eks.

- Barn av innvandrere begår flere lovbrudd enn sine foreldre

- Barn av flyktninger begår færre lovbrudd enn sine foreldre.

Jeg skjønner at dere klør dere i hodet og lurer. Det er faktisk lov. Det er lov å forstå at verden ikke er enkel og svart/hvitt som enkelte her prøver å fremstille.

https://www.aftenposten.no/norge/i/5V07Am/Disse-syv-grafene-forklarer-den-nye-SSB-rapporten-om-kriminalitet-blant-innvandrere

Og for de som ikke vet det: Kriminaliteten generelt har vært mye høyere før:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/R8N/det-har-aldri-vaert-mer-kriminalitet

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Gjeste mann said:

Det er flere nyanser her. F.eks.

- Barn av innvandrere begår flere lovbrudd enn sine foreldre

- Barn av flyktninger begår færre lovbrudd enn sine foreldre.

Jeg skjønner at dere klør dere i hodet og lurer. Det er faktisk lov. Det er lov å forstå at verden ikke er enkel og svart/hvitt som enkelte her prøver å fremstille.

https://www.aftenposten.no/norge/i/5V07Am/Disse-syv-grafene-forklarer-den-nye-SSB-rapporten-om-kriminalitet-blant-innvandrere

Og for de som ikke vet det: Kriminaliteten generelt har vært mye høyere før:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/R8N/det-har-aldri-vaert-mer-kriminalitet

 

 

 

Faktisk.no har ingen statetikker, eksperter på div fagfelt enn dagbladet og samtlige ansatte der har jobbet i dagbladet. Det er faktisk pinlig at de faktisk eksisterer. Kjetil har skrevet et åpent leserbrev til dem, men har ikke fått svar på 2 år.  

        

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/11/2019 at 10:04 PM, SupaWoman said:

Jeg har inntrykk av og har lest endel om at gutter i mange innvadrermiljøer slett ikke blir passet så godt på som det vi norske foreldre gjør med våre.  Guttene er prinser, men jentene blir godt passet på....av åpenbare årsaker. 

Nei, det stemmer ihvertfall ikke med poenget i den artikklen som @Madame Butterfly linket til.
 

Quote

 

Levekår er avgjørende

– Enkelte av ranerne har til dels ekstreme oppvekstsvilkår, sier Evelyn Dyb. (Foto: NIBR)

– Unge ranere med store levekårsproblemer har utfordringer på flere områder, og sjansen for å havne i et kriminelt spor er betydelig større enn for annen ungdom. Mange begår lovbrudd, men flertallet klarer seg og ender ikke som kriminelle, understreker Dyb.

Mange av familien bor trangt, og de unge guttene er gjerne henvist til å oppholde seg mye på gata. Norskkunnskapene er forholdsvis svake hos mange, og de unge har hull i allmennkunnskapen om samfunnsforhold. De lever i fattigdom og har et svakt fotfeste i samfunnet.

De andre ranerne har også levekårsproblemer, men i mindre omfang enn den første gruppa. De har flere ressurser til rådighet og har også mindre risiko for å bli lovbrytere.

– Felles for barneranerne er frafall i skolen og at de står utenfor arbeidslivet, sier Dyb.

Spesielt de som har foreldre med utelandsk opprinnelse, opplever ofte en form for utstøting, noe som får betydning for hvordan de selv håndterer tilværelsen.

Hos mange er tilliten til samfunnets grunnleggende institusjoner helt i bunn. Disse problemene begynner allerede på grunnskolen, og for flere er rus og virkelighetsflukten den gir en viktig årsak til at de begår ran.

Forventningsgap

Noen av de unge som har begått ran, lever i hushold med til dels svært dårlige levekår, og ofte med foreldre som har innvandret til Norge.

Deler av Gamle Oslo er nærmeste nabo til enorm velstand og rikdom åpenbart gjennom Operaen, Barcode, andre signalbygg og boligområder i de høyeste prisklassene.

– Avstanden fra disse omgivelsene og ned til de unge som har vært involvert i ran, familiene og vennene deres er nærmest ufattelig stor. Disse skrikende forskjellene berører både unge fattige, som vokser opp i bydelen, og andre unge, som tiltrekkes av det unge miljøet i sentrum, sier Dyb.

https://forskning.no/kriminalitet-partner-barn-og-ungdom/hvem-er-de-unge-ranerne/512718

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, libbloom said:

Nei, det stemmer ihvertfall ikke med poenget i den artikklen som @Madame Butterfly linket til.

Jeg tror at @SupaWoman mente prinser i den forståelse at de får gjøre som de vil. Ingen forteller dem hva de skal gjøre, særlig ikke mor. At de slipper unna ned alt, som i manglende grensesetting. Ikke at de er prinser som blir godt ivaretatt, og passer på. 

Jeg har selv erfart dette fenomenet, uten at jeg går i detaljer på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg tror at @SupaWoman mente prinser i den forståelse at de får gjøre som de vil. Ingen forteller dem hva de skal gjøre, særlig ikke mor. At de slipper unna ned alt, som i manglende grensesetting. Ikke at de er prinser som blir godt ivaretatt, og passer på. 

Jeg har selv erfart dette fenomenet, uten at jeg går i detaljer på det.

Jeg har og sett det fenomenet.

 

Når det gjelder hvorfor de nevnte gutte-gjengene fortsatt er et problem, så er egen erfaring fra diskusjoner med kollegaer og på foreldremøter:

1. foreldrene/foresatte bryr seg ikke

2. foreldrene/foresatte som går i fosterstilling fordi de ikke «aner sine arme råd» til tross for alle tips og råd de mottar . (Dere vet den moren/faren som truer med sanksjoner, men der de alltid ender opp med å heller gi barnet enda en sjanse?)

3.  «Barnet mitt ble overtalt av en annen» = «Dette er ikke noe problem, synes vi»-foreldre.

4. Ansvarsfraskrivelse-foreldre («Sånt skjer når andre foreldre er så dumme at de kjøper dyre merkeklær til barna»)

5. Annet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Madame Butterfly said:

Jeg tror at @SupaWoman mente prinser i den forståelse at de får gjøre som de vil. Ingen forteller dem hva de skal gjøre, særlig ikke mor. At de slipper unna ned alt, som i manglende grensesetting. Ikke at de er prinser som blir godt ivaretatt, og passer på. 

Jeg har selv erfart dette fenomenet, uten at jeg går i detaljer på det.

Jeg tolket "prinser" i retninga av bortskjemte, men mulig jeg tar feil. Hvis poenget var grensesetting så synes jeg ikke prinser er et riktig ord å bruke. Jeg tror mange av dem lever en tøff hverdag hvor de blir hverken sett eller forstått og at de i stor grad er overlatt til seg selv og er sin egen lykkes smed. At de er i en situasjon som det er vanskelig for oss med en hvit middelklassebakgrunn å sette oss inn i. Artikklen du linket til viser at det er veldig komplekst hvorfor det bærer galt av sted ganske tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, acna said:

Jeg har og sett det fenomenet.

 

Når det gjelder hvorfor de nevnte gutte-gjengene fortsatt er et problem, så er egen erfaring fra diskusjoner med kollegaer og på foreldremøter:

1. foreldrene/foresatte bryr seg ikke

2. foreldrene/foresatte som går i fosterstilling fordi de ikke «aner sine arme råd» til tross for alle tips og råd de mottar . (Dere vet den moren/faren som truer med sanksjoner, men der de alltid ender opp med å heller gi barnet enda en sjanse?)

3.  «Barnet mitt ble overtalt av en annen» = «Dette er ikke noe problem, synes vi»-foreldre.

4. Ansvarsfraskrivelse-foreldre («Sånt skjer når andre foreldre er så dumme at de kjøper dyre merkeklær til barna»)

5. Annet?

Forslag til nr. 5. Tilknytningsproblemer mellom barnet og foreldrene. Barn som har det bra hjemme blir ikke barneranere i en alder av 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

36 minutter siden, libbloom said:

Forslag til nr. 5. Tilknytningsproblemer mellom barnet og foreldrene. Barn som har det bra hjemme blir ikke barneranere i en alder av 10 år.

Nå er det vel forskning om feks mobbere, at det ikke er sånn at det er de som ikke har det bra hjemme som mobber. At det har med en arroganse og en berettighetsfølelse å gjøre. Og slik adferd er jo en form for mobbing. 

Maktmisbruk som gjøres nettopp fordi man kan, er vel ikke et ukjent fenomen, ref Stamford Prison. 

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at barn som har det god hjemme ikke blir barneranere, men det er nok litt for enkelt, det er langt fra sikkert de har det så fryktelig vondt heller. 

Om man har bevitnet mobbing, så er det langt fra slik at alle som deltar i mobbing ikke har det bra hjemme. De er del av et sosialt hierarki som verdsetter den type adferd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 14.51, Vera skrev:

At vi ikke lenger er et samfunn som tar vare på hverandre, og inkluderer må vel strengt tatt skyldes den mildt sagt splittende bølgen av blå politikk som har fart gjennom landet de siste årene? Felleskap og likhet for alle er vel ikke akkurat deres slagord? Heller «Jævla sosialist» «Den jævla sosialismen» «Den jævla snillismen til venstresiden» «Jaktsesongen på Utøya er i gang» osv osv. Det er klart samfunnet reagerer og blir påvirket av denne type holdninger. Det ser man klart på radikaliseringen som skjer - spesielt yngre høyreradikale, sinte ungdommer. 

Forøvrig skjønte også jeg innlegget du og dere andre ikke skjønte bæret av - helt utmerket. Og jeg er alt annet enn rakettforsker 😉

Man får hva man sår. 

Jeg synes dette ble veldig ensidig. Det er riktig at samfunnet har blitt kaldere, men at det utelukkende skyldes polariserende retorikk fra høyresiden stemmer ikke med den virkeligheten jeg befinner meg i. "Jævla sosialist" får riktig nok mange på venstresiden høre, og også det som verre er, men jeg synes ikke det er noe bedre når folk på venstresiden brunbeiser de til høyre. Det er ikke sjeldent man ser de som stemmer FRP, eller mer generelt de som ytrer seg kritisk til innvandringen eller problemer relatert til ikke-vestlig innvandring, blir stemplet som både rasister, høyreekstreme og nazister. Uttrykk som "jævla facist", "lefler med nazismen" osv blir jo til stadighet ytret av meningsmotstandere på venstresiden. 

At samfunnet blir polarisert skyldes et hardere debattklima hvor både høyre og venstresiden bruker polariserende retorikk, både subtilt og eksplisitt. Og du bidrar ikke til å løse problemet ved og lukke øynene overfor en av partene, det i seg selv skaper bare mer splid. 

 

 

Endret av HalldirV2
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med @HalldirV2 i at retorikken fra venstresiden er vel så hard som fra høyresiden. Det er ofte så jeg får hakeslepp av hva som kommer. 

Det er noe i meg som sier at problemene som nevnes, har noe med å gjøre at det knapt er arbeidere igjen i «arbeiderbevegelsen», det er en form for idealistiske «teknokrater» som mener de vet bedre om andres virkelighet og andres behov enn de aktuelle gjør selv 🤔🤔🤔

Det er mer et image om å bry seg, om de man betrakter som ignorant «white trash» 🤔 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Madame Butterfly said:

Nå er det vel forskning om feks mobbere, at det ikke er sånn at det er de som ikke har det bra hjemme som mobber. At det har med en arroganse og en berettighetsfølelse å gjøre. Og slik adferd er jo en form for mobbing. 

Maktmisbruk som gjøres nettopp fordi man kan, er vel ikke et ukjent fenomen, ref Stamford Prison. 

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at barn som har det god hjemme ikke blir barneranere, men det er nok litt for enkelt, det er langt fra sikkert de har det så fryktelig vondt heller. 

Om man har bevitnet mobbing, så er det langt fra slik at alle som deltar i mobbing ikke har det bra hjemme. De er del av et sosialt hierarki som verdsetter den type adferd.

Dette er et tema man sikkert kan skrive en bok om fordi det er så komplekst og mange mulige innfallsvinkler, men hvis man tar utgangspunkt i at det handler om "arroganse og en berettighetsfølelse" eller grandiositet for å bruke et annet ord så sies det også å være en form for beskyttelse. Behovet for et pomøst ego er mindre eller fraværende med et godt og stabilt selvbilde.

Det er også vanskelig å definere "vondt". Om folk har har en bra oppvekst eller ikke er vanskelig å bedømme. Jf alle sakene om barnevernet i media.

At det finnes sosiopater i skolegården som nyter å plage andre er helt sikkert og det er vel som regel alfaen som får resten av flokken med seg og mange i flokken gjør det sikkert fordi de er redde for å bli neste offer selv, men det trenger ikke nødvendigvis være det som er tilfellet med barneranerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...