Gå til innhold

10-årige gutter raner folk i Stavanger sentrum


Drizzt

Anbefalte innlegg

På 12.9.2019 den 14.34, sirenas skrev:

Takk, @Durid, var så jeg nesten mistet troen på både leseferdigheter og begrepsforståelsen til KG medlemmer.

Forøvrig enig med resten av innlegget ditt også!

Det har ikke slått deg at det var du som forklarte deg svært dårlig?? Jeg pleier omtrent aldri å ha problemer med å forstå ting, men allikevel måtte jeg lese innlegget ditt flere ganger uten å være så mye klokere! Så et godt tips forklar deg bedre neste gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.9.2019 den 14.51, Vera skrev:

At vi ikke lenger er et samfunn som tar vare på hverandre, og inkluderer må vel strengt tatt skyldes den mildt sagt splittende bølgen av blå politikk som har fart gjennom landet de siste årene? Felleskap og likhet for alle er vel ikke akkurat deres slagord? Heller «Jævla sosialist» «Den jævla sosialismen» «Den jævla snillismen til venstresiden» «Jaktsesongen på Utøya er i gang» osv osv. Det er klart samfunnet reagerer og blir påvirket av denne type holdninger. Det ser man klart på radikaliseringen som skjer - spesielt yngre høyreradikale, sinte ungdommer. 

Forøvrig skjønte også jeg innlegget du og dere andre ikke skjønte bæret av - helt utmerket. Og jeg er alt annet enn rakettforsker 😉

Man får hva man sår. 

Men når man tar inn mange mennesker som kommer fra samfunn som har veldig lav tillit til sine medborgere, så vil det også påvirke Norge. Hvis feks bare 5 prosent av tyrkere stoler på sine tyrkiske medborgere, så er det ikke slik at dette endrer seg med engang de krysser grensen til Norge. I mange land er det også slik at man blir sett på som smart hvis man klarer å lure myndighetene, dette er heller ikke noe som endrer seg med engang borgere fra slike land entrer grensen til Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2019 den 11.26, Klossmajor skrev:

Tja, i tilfellet John Carew er moren hans helnorsk. Da må man kunne hevde han i det minste til en viss grad kvalifiserer som etnisk norsk.

Hvis min mor er etnisk norsk og min far er etnisk ghaneser, så er jeg selvfølgelig ikke etnisk norsk. Når jeg møter nordmenn som ble adoptert til Norge som spedbarn anser jeg dem som norske, siden de oppfører seg som typiske nordmenn, men hvis jeg fikk spørsmål om de da var etniske norske så måtte jeg selvsagt svart nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, JaVel skrev:

Hvis min mor er etnisk norsk og min far er etnisk ghaneser, så er jeg selvfølgelig ikke etnisk norsk. Når jeg møter nordmenn som ble adoptert til Norge som spedbarn anser jeg dem som norske, siden de oppfører seg som typiske nordmenn, men hvis jeg fikk spørsmål om de da var etniske norske så måtte jeg selvsagt svart nei. 

Etnisitet er et litt diffust begrep. Kriteriene man kan legge til grunn for etnisitet, så som kultur, språk, fenotypiske trekk, er såpass flytende at grensene vanskelig kan defineres helt klart. Hvis en person har foreldre fra to forskjellige land, er det vanlig å omtale personen deretter. Folk med én forelder fra Sverige, er det vanlig at folk omtaler som halvt svensk. Folk med én forelder fra Trøndelag, er det vanlig å omtale som halvtrønder. Gjennom sin mor har John Carew en medfødt tilknytning til nordmenn som etnisk gruppe. Det kommer man ikke unna. Samtidig har han også en medfødt tilknytning til gambiere gjennom sin far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
4 timer siden, Inviction skrev:

Triste greier når folk som selv har nytt godt av å kunne emigrere til et annet land vil dra opp stigen etter seg så fort som mulig. De hadde fortjent å møte seg selv ved grensen. Minner ellers litt om holdningen til FRPs tidligere innvandringspolitiske talsmann, (som vel innvandret fra Iran)

Jeg lurer på hvilke goder man får som innvandrer fra et vestlig land, kan du utbrodere litt om det?

5 timer siden, Ramona skrev:

Han snakker alltid om hvor flink han har vært til å integrere seg og lære seg språket, og ser ned på de som ikke har vært like flinke som han. 

Hva slags integreringstiltak er det du tenker er spesielt aktuelt for innvandrere fra, la oss si, Europa og USA? Sånn foruten å lære språket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inviction
40 minutter siden, Rosetelys skrev:

Jeg lurer på hvilke goder man får som innvandrer fra et vestlig land, kan du utbrodere litt om det?

Hva slags integreringstiltak er det du tenker er spesielt aktuelt for innvandrere fra, la oss si, Europa og USA? Sånn foruten å lære språket? 

Det sier seg selv at det er gode når man faktisk velger å emigrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
3 minutter siden, Inviction skrev:

Det sier seg selv at det er gode når man faktisk velger å emigrere. 

På hvilken måte da? Hva er det vi har som feks. Danmark ikke har? Hvilke goder får en innvandrer fra Europa når han innvandrer til Norge?

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 12.49, Resignert skrev:

Utenlandske foreldre betyr jo at ungene IKKE er etnisk norske. Hadia Tajiik er IKKE etnisk norsk. Ikke John Carew heller, for å ta et annet eksempel.

Statsborgerskap hives jo etter alle og enhver, enten de ønsker å innrette seg eller ikke.....

 

Hvor hvit må du være for å være etnisk norsk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 12.49, Resignert skrev:

Utenlandske foreldre betyr jo at ungene IKKE er etnisk norske. Hadia Tajiik er IKKE etnisk norsk. Ikke John Carew heller, for å ta et annet eksempel.

Statsborgerskap hives jo etter alle og enhver, enten de ønsker å innrette seg eller ikke.....

 

John har norsk mor, så han er etnisk norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, O.G. said:

John har norsk mor, så han er etnisk norsk.

Så (1+0)/2=1 ?

Matematisk og antropologisk bullshit. I USA er det kun "native americans" som er etnisk amerikanske. Resten er hovedsaklig etniske europeere, afrikanere og asiater, fra ulike nasjoner.

Endret av Resignert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/15/2019 at 7:54 PM, NBA said:

Hvor hvit må du være for å være etnisk norsk?

Overveiende hvit, født i norge, av norsktalende foreldre med stamtavla i orden noen generasjoner bakover. Nordeuropeiske aner er akkurat innafor.  I tillegg må Samer anses likeverdig med etnisk norske, siden samene har bodd i Norge iallefall siden vikingtiden. 

Norsk statsborger er en helt annen sak. Det kan jo dessverre hvem som helst bli nå for tiden. 

Endret av Resignert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...