Gå til innhold

Dere som er overvektige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

godteri på lørdag, ja. Det hadde vært interessant å høre hva det betyr for folk. For meg betyr det en pose med sjokoladelakriskuler (100 g) ELLER  to små sjokolader type Cuba og Hobby. Så ender jeg alltid med å ta noen smågodtbiter fra ungenes skål, og noe chips fra mannens skål. Vanskelig å anslå mengde, men vi pleier typisk å ha en pose chips der mannen og ungene spiser det meste, og så tar jeg en neve fra den enes skål, og en neve fra den andres skål, men det er ikke en full porsjon.

Anonymkode: 20dec...ca4

Godteri én dag i uka (ikke nødvendigvis lørdager, det er som oftest onsdager her), er som regel et par glass med saltstenger. Noen ganger kan jeg kjøpe en Smil, men siden jeg har migrene og tåler sjokolade dårlig, er det sjeldent. 

Anonymkode: 0401d...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.9.2019 den 10.21, AnonymBruker skrev:

Da spiser du ikke bare ett måltid. Du spiser et måltid fra kantina som en baguett eller salat. Det er også et måltid. I tillegg småspiser du gjennom dagen. Det er mellommåltid. I tillegg da til en stor middag. Du bør virkelig gjøre noe med matvanene dine. Du kommer bare til å bli større og større. 

Anonymkode: 07aad...134

Det er vel gjerne derfor mange blir overvektige eller bare blir større og større. De sier at de spiser "ingenting" fordi en baguett og en salat ikke teller? Det er faktisk et måltid. Ikke rart det blir som det blir hvis de ikke innser/skjønner at de faktisk har spist noe, o gjerne ganske mye også. Og så påstår de gjerne at de nesten ikke spiser noe og skylder på lav forbrenning, stoffskifte eller et mystisk ukjent syndrom. 

Minner om noen overvektige kolleger som påstår at de ikke liker noen former for godteri, tåler ikke is, spiser aldri kaker (har aldri likt det) osv. Er bare det at de glemmer seg innimellom og forteller gledesstrålende om de gode kakene de fikk i bursdag i helgen, spør om jeg har smakt den nye sjokoladen som har kommet osv. 

Jaja, selvbedrag osv.

Anonymkode: 529b8...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 170 og veier 90 kg, mitt problem er at jeg er glad i søtt. Spiser normale posjoner 3-5 ganger om dagen, men så er det den sjokoladen og isen da. 

 

Ser at mange skriver at de ikke skjønner hvorfor de går opp i vekt med sunt kosthold. Alt handler om mengde, spiser man for mye av ting, så legger man på seg. Samt at det finnes mange skjulte kaloribombe, f.eks 1 spiseskje olje er over 100 kcal. 

Anonymkode: d1abd...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun spiser jo karbohydrater til hvert eneste måltid. Noen tåler karbohydrater bra, andre legger på seg. Selv er jeg konstant sulten om jeg kun dytter karbohydrater i meg. Antall ganger man spiser om dagen har jo litt å si. For hver gang man dytter mat i seg øker insulin nivået i kroppen nemlig. Enig i at mengdene ikke høres store ut. Enkekte har vel bare lett for å legge på seg. 

Anonymkode: 2aae8...e88

Karbohydrater til hvert eneste måltid er ikke det samme som å kun dytte i seg karbohydrater. Jeg ser ikke kun karbohydrater på den oversikten der, det ser ut som en helt grei dagsmeny. For å øke metthetsfølelsen kunne det hjulpet å legge til litt protein i frokosten og bruke en bedre proteinkilde i lunsj/salaten, ellers har jeg ingenting å utsette på det. Hvorfor denne personen er overvektig vet jeg ikke, men det er ikke på grunn av den dagsmenyen som er skissert.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

For høyt inntak av proteiner er heller ikke bra. Dessuten skriver hun "godteri kun på lørdager" men ingenting om mengden. Nytter ikke spise sunt hele uka om man går bananas hver helg i snopskåla. Beklager avsporing. 

Anonymkode: 2aae8...e88

Jeg er enig i at store utskeielser med regelmessige mellomrom kan ødelegge for vektnedgang. Noen spiser for mye av kaloritett mat i helgen, andre overspiser slik mat når de "sprekker".

Energi kan ikke oppstå fra ingenting, når man har en høy bmi så har man også et matinntak som forklarer en slik bmi. Sykdom, overgangsalder og lav muskelmasse kan føre til noe nedsatt forbrenning og forklare et visst antall kilo. Sterk overvekt derimot skyldes et for høyt matinntak, men det trenger ikke å være "lav viljestyrke", det kan være hormonelle årsaker eller medikamenter som gir økt sultfølelse eller psykiske årsaker som forårsaker overspisingsepisoder. Poenget med dette lille avsnittet er at det er svært sammensatte grunner som ligger bak overvekt. Dessverre ligger det mye skam i overvekt også, som fører til at noen underrapporterer hva de har spist. Det hjelper ikke noen å spekulere i hva vedkommede spiser for å opprettholde overvekten og å prøve å ta dem for det. Hovedproblemet er ikke egentlig hva de spiser, men hvorfor de velger å spise på en måte som fører til eller opprettholder overvekt.

Anonymkode: 17664...f33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...