Gå til innhold

Dere som er overvektige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 10.9.2019 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har bmi 33. Jeg spiser havregrøt med eplemos til frokost. Til lunsj to skiver rugbrød, ett egg, skinke, et eple ELLER en salat med grønnsaker og proteiner i form av quinoa, bønner eller linser. Mellommåltid klokka to et knekkebrød med peanøttsmør. Til middag som regel en variant av kylling og grønnsaker med f.eks thaisaus eller en indisk saus. Til kvelds 2-3 skiver eller knekkebrød med ost. Drikker vann, farris, kaffe, te, pepsi max, fun light. Godteri på lørdag.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er overvektig på dette kostholdet. Jeg har vrengt hjernen, tellet kalorier i årevis, sjekket forbrenningen hos lege, men står igjen med at jeg forstår det ikke, og klarer ikke å gjøre noe med. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvd.

Anonymkode: 20dec...ca4

Har du lavt stoffskifte? En BMI på 33 tilsvarer ikke bare lett overvekt heller. Ville prøvd feks lavkarbo. Jeg går selv lett opp i vekt av mye karbohydrater. 

Anonymkode: 2aae8...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du lavt stoffskifte? En BMI på 33 tilsvarer ikke bare lett overvekt heller. Ville prøvd feks lavkarbo. Jeg går selv lett opp i vekt av mye karbohydrater. 

Anonymkode: 2aae8...e88

Peanøttsmør, havregrøt og bønner er i mine øyne ikke særlig sunt å spise om du ikke trener så ofte... I alle overnevnte måltider får du i deg mye karbohydrater. 

Anonymkode: 2aae8...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble "plutselig" overvektig da overgangsalderen satte inn. Mage/pupper. Og det gikk fort. I løpet av 1 år la jeg på meg rundt 20 kg. 

Spiser godteri kanskje 2 ganger pr. år. 

Jeg prøvde en slankekur tidligere i sommer. La meg langt under det som er anbefalt av kalori-inntak. Langt under. Etter 4 uker på superstram diett, gikk ikke vekten ned. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal finne på. Hater den nye kroppen min. 

Anonymkode: 991a2...fb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ble "plutselig" overvektig da overgangsalderen satte inn. Mage/pupper. Og det gikk fort. I løpet av 1 år la jeg på meg rundt 20 kg. 

Spiser godteri kanskje 2 ganger pr. år. 

Jeg prøvde en slankekur tidligere i sommer. La meg langt under det som er anbefalt av kalori-inntak. Langt under. Etter 4 uker på superstram diett, gikk ikke vekten ned. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal finne på. Hater den nye kroppen min. 

Anonymkode: 991a2...fb4

Problemet med vektøkningen i overgangsalderen er at den ofte er hormonelt betinget, så det er ikke alltid det hjelper å "bare" ligge i kaloriunderskudd. Med mindre man er jevnlig, fysisk aktiv, får man mindre muskelmasse med alderen, og nedsatt produksjon av østrogen og progesteron gjør at fettet legger seg rundt magen i stedet for rundt hofter og lår. Du kan prøve å legge om kostholdet i retning av lavkarbo og trene en kombinasjon av styrketrening og HIIT, og se om det hjelper. Tror jeg nærmer meg overgangsalderen selv, så jeg bør vel ta grep, jeg også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så jeg en ganske interessant "dokumentar" på Netflix ang. overvekt og hvorfor det er så vanskelig å holde vekta nede når man har hatt suksess i miste vekta. Det er mange forskere som har funnet ut at når man har gått en del ned i vekt, vil kroppen kanskje være tynnere og friskere, men vi produserer fortsatt de samme sulthormonene som vi gjorde da vi var overvektige. Det resulterer i at kroppen prøver å opprettholde den overvektige tilstanden, og man kjenner sultfølelsen langt oftere enn en normalvektig person gjør. Som betyr at mange som har hatt suksess i gå ned i vekt, vil gå opp igjen pga. økt matinntak pga. økt sultfølelse. Faktisk mente de i dokumentaren at så mange som mellom 90 og 95 % av de som har gått ned i vekt, vil gå opp igjen.

Jeg er vel intet unntak, har slitt med vekta siden jeg var ungdom. Gått opp og ned. Hvis jeg skal holde normalvekt må jeg trene MASSE og aldri la matinntaket skli ut. Samme gjaldt en dame som var intervjuet på dokumentaren. Hun hadde deltatt i "Biggest Loser" i Australia, og mente at hun jobbet beintøft etter vektnedgangen bare for å holde på den nye vekta... og der er jeg enig. Skal jeg holde på min normalvekt er det ikke snakk om å spise en sjokolade her og der, eller kose meg med og nyte et kakestykke og litt potetgull i helgene. Da er det 100 % innsats hele veien ellers kommer denne overveldende sultfølelsen og følelsen for å "trykke innpå" med både det ene og det andre.

For å svare på spørsmålet ditt da, så spiser jeg flere måltider om dagen. Hadde jeg bare spist ett måltid hadde jeg ikke klart meg særlig godt i hverdagen. Er ikke mulig å ha lavt blodsukker i min jobb, for å si det sånn. Men jeg prøver virkelig å kutte ut alt jeg VET er dårlig for meg - sukker, for mye hvetemel og gjær, for mye raske karbohydrater, transfett og friterte ting, osv.

Anonymkode: a08e8...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er normalvektig, men må spise ca. 2500 kcal for å holde vekta (jeg er kvinne). Forstår ikke at noen kan legge på seg av 1600 kcal om dagen, jeg hadde sulta ihjel! Jeg er riktig nok ganske aktiv, men likevel.. 

Anonymkode: 9f8e7...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 171 og veier 89 kilo. Jeg fatter faen ikke hvorfor. 

Jeg har et helt normalt aktivitetsnivå men har nok herpa forbrenningen min gjennom mange år med å kun spise 1måltid om dagen. Sliter generelt med at jeg ikke er sulten før middag. Når middagen står på bordet orker jeg ikke så mye heller. 

Det jeg derimot har merket er at i perider hvor jeg spiser mye drittmat, da går jeg bed i vekt. Jo sunnere jeg spiser jo mer veier jeg. 

Har pcos så det hjelper jo ikle på. 

Men har slutta bry meg nå faktisk. Tviler på at jeg blir tynnere av å hate meg selv.. er som jeg er!

Anonymkode: dcde3...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Peanøttsmør, havregrøt og bønner er i mine øyne ikke særlig sunt å spise om du ikke trener så ofte... I alle overnevnte måltider får du i deg mye karbohydrater. 

Anonymkode: 2aae8...e88

hvorfor ikke? Mellommåltidet med peanøttsmør har ikke mer kalorier enn en banan. Havregrøt til frokost gir godt under 300 kalorier. Det er langsomme karbohydrater, proteiner og fiber. Hvorfor er det så ille?  Jeg forstår ikke hvorfor det er denne delen av kostholdet mitt folk mener er galt, Jeg opplever ikke at det er her problemet ligger i de hele tatt. Dette er de to måltidene jeg har full kontroll på ift planlegging, næringsinnhold og kalorier, og ikke minst hvor stor del de tar av det totale inntaket per dag.

Anonymkode: 20dec...ca4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 14.01, AnonymBruker skrev:

havregrøt med eplemos (usøtet) 272 kalorier
knekkebrød med peanøttsmør 99 kalorier

Det er ikke så mye, så jeg skjønner ikke at det er nødvendig at disse to tingene bør droppes.

Lunsjsalaten er vanskelig å kaloriberegne, så den er en ukjent x. Men jeg er nøye med å bare ta fiberrike grønnsaker, gode proteiner og null dressing. Problemet er at det er olje på en del av grønnsakene i salatbaren, som jeg ikke greier å beregne. Men, ja, jeg er enig med deg i at brødskivene er et sikrere valg. Men da får jeg problemer med å få i meg nok grønnsaker...

Enig i resten.

Problemet er at jeg opplever at jeg spiser sunt og balansert, så det føles så urettferdig. Jeg vet at det er barnslig å tenke "urettferdig", men det er det jeg gjør.

 

Anonymkode: 20dec...ca4

Skjønner det. Begriper ikke at du kan ha BMI på over 30 på det kostholdet.

Anonymkode: 0e26d...9d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg HAR veid maten. Det desilitermålet jeg bruker tar 30 gram havregryn - ikke 40. Jeg har dobbeltsjekket med innholdsfortegnelsen. Så legger jeg vekten jeg får inn i appen, samtidig som jeg sjekker at kcal pr 100 g ser riktig ut. Da har jeg eliminert feilkilden du mistenker.

Anonymkode: 20dec...ca4

Beklager antakelsen. Siden du bare skrev om appen, tolket jeg det som at du ikke veide maten selv.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Peanøttsmør, havregrøt og bønner er i mine øyne ikke særlig sunt å spise om du ikke trener så ofte... I alle overnevnte måltider får du i deg mye karbohydrater. 

Anonymkode: 2aae8...e88

Tror "dine øyne" er et nøkkelord her. Peanøttsmør inneholder nesten dobbelt så mye protein som karbohydrater, og består av mest fett. Havre er rik på fiber, som er bra for tarmen, og gir en langsom blodsukkerstigning. Bønner er en kilde til protein og karbohydrater, det er også rikt på b-vitamin. Havregryn og bønner er gode, sunne kilder til karbohydrater. At man spiser disse tre varene sier lite om hvordan kostholdet som helhet er satt sammen av makronæringsstoffer.

 

Anonymkode: 17664...f33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Når man begynner å gå i fordypning på kalorimengde på havregryn, da har det gått for langt. Samfunnet er blitt helt koko

Anonymkode: c3d39...b46

Samfunnet ble kokko og nå må vi ta fatt i det med å veie maten vår. 

Anonymkode: 6b9cc...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 16.54, AnonymBruker skrev:

Jeg er 180 cm høy og har bmi på 22- og er altså helt normalvektig. Jeg har tidligere hatt bmi på 27, men la om kostholdet og livsstilen for rundt 10 år siden, og har heldigvis greid å holde på det.

Jeg trener rundt 3 ganger pr uke og er generelt ganske aktiv (går minst 10-12.000 skritt hver dag, men veldig ofte også 15.-20.000. Likevel ville det kostholdet du skisserer at du har, ha vært ALT for mye kalorier for meg. Hadde jeg spist såpass mye hver dag, hadde jeg gått rett opp igjen der jeg var- og sikkert enda mer også. 

En typisk dag for meg:

frokost: to rugsprø med mager smøreost og paprika + en kopp svart kaffe

lunsj: to husman knekkebrød med makrell i tomat og agurk, et eple og en kopp te

mellommåltid: en banan, 2-3 snacksgulerøtter e.l.

middag: 200 g kyllingfilet eller fisk, masse grønnsaker + en neve karbohydrat (fullkornsris, byggris, quinoa e.l)

kvelds: som oftest ingenting, men hvis jeg har trent hardt og er sulten, et knekkebrød med smøreost, en 0 % yoghurt e.l.

Godteri kun i helgene, og serveres det kake e.l lignende på jobb tar jeg maks et halvt stykke (men ofte ingenting).

Som sagt er jeg en høy dame som er mye i aktivitet- men jeg kan likevel ikke tillate meg mengder av kalorier før kiloene legger seg rett på igjen. Jeg tror du spiser ALT for mye ift hva du forbruker.

 

Anonymkode: d3de1...f23

Hvordan takler du det når sulten gnager i magen og man kjenner seg litt småsvimmel? For hvis jeg skulle spise så lite som deg hadde jeg ikke klart å konsentrere meg på jobben. Tror faktisk ikke jeg hadde turt å kjøre bil heller, mtp. på svimmelheten. 

Anonymkode: 095f3...94f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samfunnet ble kokko og nå må vi ta fatt i det med å veie maten vår. 

Anonymkode: 6b9cc...992

Samfunnet ble "koko" når over halvparten av oss er blitt overvektige. Når mat er blitt tilgjengelig hele døgnet i motsetning til før, så er kaloritelling og porsjonskontroll nyttige midler for mange for å begrense seg. 

Anonymkode: 78261...eba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager antakelsen. Siden du bare skrev om appen, tolket jeg det som at du ikke veide maten selv.

Tror "dine øyne" er et nøkkelord her. Peanøttsmør inneholder nesten dobbelt så mye protein som karbohydrater, og består av mest fett. Havre er rik på fiber, som er bra for tarmen, og gir en langsom blodsukkerstigning. Bønner er en kilde til protein og karbohydrater, det er også rikt på b-vitamin. Havregryn og bønner er gode, sunne kilder til karbohydrater. At man spiser disse tre varene sier lite om hvordan kostholdet som helhet er satt sammen av makronæringsstoffer.

 

Anonymkode: 17664...f33

Hun spiser jo karbohydrater til hvert eneste måltid. Noen tåler karbohydrater bra, andre legger på seg. Selv er jeg konstant sulten om jeg kun dytter karbohydrater i meg. Antall ganger man spiser om dagen har jo litt å si. For hver gang man dytter mat i seg øker insulin nivået i kroppen nemlig. Enig i at mengdene ikke høres store ut. Enkekte har vel bare lett for å legge på seg. 

Anonymkode: 2aae8...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun spiser jo karbohydrater til hvert eneste måltid. Noen tåler karbohydrater bra, andre legger på seg. Selv er jeg konstant sulten om jeg kun dytter karbohydrater i meg. Antall ganger man spiser om dagen har jo litt å si. For hver gang man dytter mat i seg øker insulin nivået i kroppen nemlig. Enig i at mengdene ikke høres store ut. Enkekte har vel bare lett for å legge på seg. 

Anonymkode: 2aae8...e88

For høyt inntak av proteiner er heller ikke bra. Dessuten skriver hun "godteri kun på lørdager" men ingenting om mengden. Nytter ikke spise sunt hele uka om man går bananas hver helg i snopskåla. Beklager avsporing. 

Anonymkode: 2aae8...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 0.54, AnonymBruker skrev:

Spiser dere mye, eller er det flere som meg som bare spiser et stort måltid om dagen?

Hva trener dere, og hva fungerer best når man er tyngre enn gjennomsnittet?

Er det flere som opplever at vi som er veldig store, blir sett på som latere og mindre opptatt av egen helse? Jeg fikk nylig høre av en bekjent, som jeg ikke har sett på to-tre år, at jeg hadde blitt tjukk (noe som er sant) og at jeg måtte "passe" bedre på helsen min 🙄 (Kan vel legge til at jeg var tjukk før også, er vel en 15-20kg siden sist vi møttes).

Er det stort sett "verre" å være tjukk dame enn mann? For basert på eget, som ung kvinne, opplever jeg mer "kritikk" enn det jeg ser overvektige kompiser får. Så bare lurer. Jeg har også ingen overvektige venninner så dårlig å sammenligne med der.

Anonymkode: 247fe...093

Når jeg jobber spiser jeg 5 måltider om dagen, frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat. 

Når jeg ikke jobber, spiser jeg 2-3 måltider om dagen, da jeg er skikkelig B-menneske. 

Akkurat det siste året har jeg hatt arrbrokk med mye smerter, så jeg har ikke trent, men når jeg nå kommer meg etter operasjon (opererte for et par uker siden), skal jeg starte med gåturer først og fremst. Det er alltid god trening, i ulendt terreng. Ellers har jeg drevet litt med forskjellige styrekøvelser og sånt tidligere. Dersom du er usikker kan du jo prate med en ernæringsfysiolog.

Jeg opplever ikke å bli sett på som latere enn andre da jeg på jobb gjør akkurat det samme som alle andre. Det er heller aldri noen som har kommentert vekta mi, ei heller helsa mi (den eneste som har kommentert helsa mi er meg selv). Jeg har både tynne og tykkere venner, tror ikke det er verre for kvinner enn for menn, vi snakker heller ikke ned om hverandre eller til hverandre. Hadde vennene mine gjort det hadde jeg nok ikke vært venn med de. 

Anonymkode: 0401d...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.9.2019 den 12.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har bmi 33. Jeg spiser havregrøt med eplemos til frokost. Til lunsj to skiver rugbrød, ett egg, skinke, et eple ELLER en salat med grønnsaker og proteiner i form av quinoa, bønner eller linser. Mellommåltid klokka to et knekkebrød med peanøttsmør. Til middag som regel en variant av kylling og grønnsaker med f.eks thaisaus eller en indisk saus. Til kvelds 2-3 skiver eller knekkebrød med ost. Drikker vann, farris, kaffe, te, pepsi max, fun light. Godteri på lørdag.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er overvektig på dette kostholdet. Jeg har vrengt hjernen, tellet kalorier i årevis, sjekket forbrenningen hos lege, men står igjen med at jeg forstår det ikke, og klarer ikke å gjøre noe med. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvd.

Anonymkode: 20dec...ca4

Omtrent dette spiste jeg da jeg gikk på høydose prednisolon (=ulvehunger). Jeg raste opp i vekt. Takk og lov for at jeg ikke stod lenge på medisinen. Hvis jeg spiser dette nå føler jeg at jeg må rulle meg ut av huset. 

Anonymkode: 0681f...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For høyt inntak av proteiner er heller ikke bra. Dessuten skriver hun "godteri kun på lørdager" men ingenting om mengden. Nytter ikke spise sunt hele uka om man går bananas hver helg i snopskåla. Beklager avsporing. 

Anonymkode: 2aae8...e88

godteri på lørdag, ja. Det hadde vært interessant å høre hva det betyr for folk. For meg betyr det en pose med sjokoladelakriskuler (100 g) ELLER  to små sjokolader type Cuba og Hobby. Så ender jeg alltid med å ta noen smågodtbiter fra ungenes skål, og noe chips fra mannens skål. Vanskelig å anslå mengde, men vi pleier typisk å ha en pose chips der mannen og ungene spiser det meste, og så tar jeg en neve fra den enes skål, og en neve fra den andres skål, men det er ikke en full porsjon.

Anonymkode: 20dec...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau er en de som har svart belte i å være feit. Mann, Veier ca 127 kg, 174 cm høyde. Går for det meste i svart kaffe og vann mellom kl 0800-1600. Så tar jeg en middag mellom 1700-2000. Sjeldent jeg tar å spiser frokost eller kvelds. Veit jo hvordan jeg kan komme meg ned i vekt med å gjøre forandringer i kostholdet + mer aktivitet. Men blir bare så ekstremt deprimert de gangene jeg prøver. Ender alltid opp med at jeg sprekker og gir opp. Så er litt der nå at det er bedre å spise usunt enn å bli så deprimert at jeg går rundt med selvmordstanker.🤔

Anonymkode: a1669...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

godteri på lørdag, ja. Det hadde vært interessant å høre hva det betyr for folk. For meg betyr det en pose med sjokoladelakriskuler (100 g) ELLER  to små sjokolader type Cuba og Hobby. Så ender jeg alltid med å ta noen smågodtbiter fra ungenes skål, og noe chips fra mannens skål. Vanskelig å anslå mengde, men vi pleier typisk å ha en pose chips der mannen og ungene spiser det meste, og så tar jeg en neve fra den enes skål, og en neve fra den andres skål, men det er ikke en full porsjon.

Anonymkode: 20dec...ca4

Hvor mye er en neve da? Man får plass til 10 biter smågodt i en neve hvis man vil. Det blir rundt 400-500 kcal. Og en neve potetgull er ikke så mye, men alle monner drar. Så da er du fort oppe i rundt 1000 kcal i snop. 

Anonymkode: 07aad...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...