Gå til innhold

Dere som er overvektige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bmi 33. Jeg spiser havregrøt med eplemos til frokost. Til lunsj to skiver rugbrød, ett egg, skinke, et eple ELLER en salat med grønnsaker og proteiner i form av quinoa, bønner eller linser. Mellommåltid klokka to et knekkebrød med peanøttsmør. Til middag som regel en variant av kylling og grønnsaker med f.eks thaisaus eller en indisk saus. Til kvelds 2-3 skiver eller knekkebrød med ost. Drikker vann, farris, kaffe, te, pepsi max, fun light. Godteri på lørdag.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er overvektig på dette kostholdet. Jeg har vrengt hjernen, tellet kalorier i årevis, sjekket forbrenningen hos lege, men står igjen med at jeg forstår det ikke, og klarer ikke å gjøre noe med. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvd.

Anonymkode: 20dec...ca4

Jeg ville droppet havregrøt, eplemos og peanøttsmør i hverdagen. Dette er kaloririkt, og for å gå ned i vekt må man ligge ganske lavt. 3 brødskiver til kvelds er også altfor mye (det er det jeg måtte spise da jeg var innlagt for anoreksi og skulle gå opp over en kilo i uka). Ville holdt meg til brødmåltidet i lunsjen, for slike «salater» har en tendens til å bli svært kaloririke. Hold deg til en(!) liten posjon middag, og prøv å bytte ut knekkebrødet du har som mellommåltid med en gulrot. Jeg er sikker på at du klarer å gå ned i vekt:)

Anonymkode: ac61c...add

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både og. Jeg spiser et stort middagsmåltid. Jeg småspiser veldig mye gjennom dagen. Men jeg takler ikke frokost, så går det en stund utover dagen før jeg spiser noe, kanskje en baguett eller noe sånt, salat, noe enkelt fra kantina. Men det verste for merg er småspising gjennom dagen også stor middag.

Anonymkode: 247fe...093

Dette er jo veldig typisk. Du spiser jo absolutt ikke ett måltid om dagen. En baguett i kantina på jobb er jo en stor og sannsynligvis ganske kaloririk lunsj! Du trenger ikke spise frokost dersom du virkelig ikke liker det, men jeg tror at det å starte dagen med litt ordentlig mat kan gjøre at behovet for å småspise blir mindre. Men det viktigste rådet er nok å ikke ha dette snacket tilgjengelig. Ofte småspiser vi litt av vane og fordi vi har det liggende.

Anonymkode: ac61c...add

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå over til å spise bare ett måltid dagen, som ikke var spesielt sunn mat heller, det var akkurat slik jeg ble tykk. 

Jeg var alltid tynn, og kunne spise akkurat hva jeg ville uten å legge på meg, men så havnet jeg i en veldig tøff situasjon. Stresset ved dette gjorde at jeg glemte å spise hele dagen, for så å hive innpå et måltid på kvelden. 

Noen måneder slik, og hele forbrenningen min ble ødelagt. (Tarmfloraen min også antagelig, og dette viser seg å være viktig for om man holder seg slank eller blir overvektig. Mye forskning på dette nå, og jeg tror vi vil få mange svar angående overvekt i sammenheng med tarmflora i årene fremover.) 

Resultat: Jeg gikk opp rundt 35 kg på knapt ett år. 

Jeg har måttet jobbe hardt for å ordne opp i dette igjen. Først ved trening og hard diett, og jobbe av kilo for kilo. 25 kilo gikk på denne måten, men det var tøft, for forbrenning var lav. 

Jeg hadde mye problemer med magen, og fikk etterhvert diagnosen Irritabel tarmsyndrom. Helt uten å sette dette i sammenheng med overvekt begynte jeg derfor å interessere meg for tarmen, kun med tanke på å få bedre mage. Jeg ble anbefalt boken Sjarmen med tarmen, og gjennom den ble jeg opplyst og bevisst på at tarm og tarmfloraen har mye å si for helse generelt. Jeg gikk derfor inn for å få en bedre tarmflora. Fremdeles uten at det var med tanke på overvekt, selv om jeg da hadde fått med meg at dette også kunne påvirke overvekt. 

Etter å ha jobbet med tarmfloraen en stund har jeg fått en bedre effekt enn bare bedre og mer stabil mage. Forbrenningen min har også bedret seg. Å gå ned i vekt er rett og slett ikke så vanskelig lenger. Jeg trenger ikke lenger å ligge på veldig kaloriunderskudd og beuntøffe dietter for å gå ned i vekt. Nå går jeg rolig nedover bare jeg passer på å ikke gå langt over det jeg trenger av kalorier. Passer jeg dårlig på tarmfloraen en periode blir jeg igjen dårlig og ustabil i magen, og jeg legger gjerne på meg noen kilo. 

Angående om det er verre at kvinner er overvektige enn menn, så mener jeg personlig at det er verst når menn er veldig overvektige. Kvinner fungerer trossalt som kvinner, selv om de er overvektige, mens menn blir så preget av østrogen når de er overvektige at de ikke lenger fungerer som menn. 

 

Anonymkode: f1fd0...d2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 Dette hørtes ut som en typisk dag for meg også. Bortsett fra at når jeg begynte å skrive ned alt jeg spiste så utgjorde det mye mer. 2 never nøtter her og en sjokolade bit der. Så ble det en kake bit osv.. Dette utgjorde MYE på kalorier. Ting jeg så på som så smått at det var greit. Da jeg sluttet med det så begynte vekta og gå nedover. 

Anonymkode: 25067...6c8

ja, jeg vet, men jeg småspiser ikke på snop og kake. Men - jeg sliter med at jeg synes det er uhøflig å takke nei til fredagskake på jobben. Men det er max to ganger pr måned.

Anonymkode: 20dec...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville droppet havregrøt, eplemos og peanøttsmør i hverdagen. Dette er kaloririkt, og for å gå ned i vekt må man ligge ganske lavt. 3 brødskiver til kvelds er også altfor mye (det er det jeg måtte spise da jeg var innlagt for anoreksi og skulle gå opp over en kilo i uka). Ville holdt meg til brødmåltidet i lunsjen, for slike «salater» har en tendens til å bli svært kaloririke. Hold deg til en(!) liten posjon middag, og prøv å bytte ut knekkebrødet du har som mellommåltid med en gulrot. Jeg er sikker på at du klarer å gå ned i vekt:)

Anonymkode: ac61c...add

havregrøt med eplemos (usøtet) 272 kalorier
knekkebrød med peanøttsmør 99 kalorier

Det er ikke så mye, så jeg skjønner ikke at det er nødvendig at disse to tingene bør droppes.

Lunsjsalaten er vanskelig å kaloriberegne, så den er en ukjent x. Men jeg er nøye med å bare ta fiberrike grønnsaker, gode proteiner og null dressing. Problemet er at det er olje på en del av grønnsakene i salatbaren, som jeg ikke greier å beregne. Men, ja, jeg er enig med deg i at brødskivene er et sikrere valg. Men da får jeg problemer med å få i meg nok grønnsaker...

Enig i resten.

Problemet er at jeg opplever at jeg spiser sunt og balansert, så det føles så urettferdig. Jeg vet at det er barnslig å tenke "urettferdig", men det er det jeg gjør.

 

Anonymkode: 20dec...ca4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ja, jeg vet, men jeg småspiser ikke på snop og kake. Men - jeg sliter med at jeg synes det er uhøflig å takke nei til fredagskake på jobben. Men det er max to ganger pr måned.

Anonymkode: 20dec...ca4

Hvorfor er det frekt? Vil du ikke, så vil du ikke. Om du forklarer til de på jobb at du prøver å slanke deg og derfor takker du nei, så må de andre på jobben bare respektere det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, smalls skrev:

Hvorfor er det frekt? Vil du ikke, så vil du ikke. Om du forklarer til de på jobb at du prøver å slanke deg og derfor takker du nei, så må de andre på jobben bare respektere det 

vi er ikke så mange, og de stiller alltid med hjemmebakst, så jeg synes ikke det er så lett. Men de vet godt at jeg slanker meg.

Anonymkode: 20dec...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å gå over til å spise bare ett måltid dagen, som ikke var spesielt sunn mat heller, det var akkurat slik jeg ble tykk. 

Jeg var alltid tynn, og kunne spise akkurat hva jeg ville uten å legge på meg, men så havnet jeg i en veldig tøff situasjon. Stresset ved dette gjorde at jeg glemte å spise hele dagen, for så å hive innpå et måltid på kvelden. 

Noen måneder slik, og hele forbrenningen min ble ødelagt. (Tarmfloraen min også antagelig, og dette viser seg å være viktig for om man holder seg slank eller blir overvektig. Mye forskning på dette nå, og jeg tror vi vil få mange svar angående overvekt i sammenheng med tarmflora i årene fremover.) 

Resultat: Jeg gikk opp rundt 35 kg på knapt ett år. 

Jeg har måttet jobbe hardt for å ordne opp i dette igjen. Først ved trening og hard diett, og jobbe av kilo for kilo. 25 kilo gikk på denne måten, men det var tøft, for forbrenning var lav. 

Jeg hadde mye problemer med magen, og fikk etterhvert diagnosen Irritabel tarmsyndrom. Helt uten å sette dette i sammenheng med overvekt begynte jeg derfor å interessere meg for tarmen, kun med tanke på å få bedre mage. Jeg ble anbefalt boken Sjarmen med tarmen, og gjennom den ble jeg opplyst og bevisst på at tarm og tarmfloraen har mye å si for helse generelt. Jeg gikk derfor inn for å få en bedre tarmflora. Fremdeles uten at det var med tanke på overvekt, selv om jeg da hadde fått med meg at dette også kunne påvirke overvekt. 

Etter å ha jobbet med tarmfloraen en stund har jeg fått en bedre effekt enn bare bedre og mer stabil mage. Forbrenningen min har også bedret seg. Å gå ned i vekt er rett og slett ikke så vanskelig lenger. Jeg trenger ikke lenger å ligge på veldig kaloriunderskudd og beuntøffe dietter for å gå ned i vekt. Nå går jeg rolig nedover bare jeg passer på å ikke gå langt over det jeg trenger av kalorier. Passer jeg dårlig på tarmfloraen en periode blir jeg igjen dårlig og ustabil i magen, og jeg legger gjerne på meg noen kilo. 

Angående om det er verre at kvinner er overvektige enn menn, så mener jeg personlig at det er verst når menn er veldig overvektige. Kvinner fungerer trossalt som kvinner, selv om de er overvektige, mens menn blir så preget av østrogen når de er overvektige at de ikke lenger fungerer som menn. 

 

Anonymkode: f1fd0...d2c

Og dette tror du på?

Anonymkode: 00d01...df1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi er ikke så mange, og de stiller alltid med hjemmebakst, så jeg synes ikke det er så lett. Men de vet godt at jeg slanker meg.

Anonymkode: 20dec...ca4

Men om de vet du prøver å slanke deg, så synes jeg de må respektere du ikke vil ha. Blir de sure, så får de bare bli det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener dance aerobic, spinning og zumba. Trent mye styrke før med PT, men har ikke råd lenger

er innlagt og får ikke gå ut, så spiser en ristet brødskive med brunost til frokost, en liten til medium middagsporsjon, kanskje to brødskiver til kvelds og litt appelsin og banan 

bmi 34, men regner med jeg går ned i vekt nå som jeg har sluttet på litium og slipper tylle i meg cola hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SPOCA skrev:

Spiser tre måltider om dagen, stort sett (frokost, lunsj og middag). I tillegg spiser jeg noe på kvelden om kaloribudsjettet tillater det. Er nøye på kaloriene og prøver å ligge under slik at jeg ikke går opp i vekt (og har en stødig og sakte vektnedgang).

Har gått ned over 80 kg, men regnes fremdeles som overvektig. Det lever jeg ganske godt med, da jeg lever et sunt og aktivt liv. Jeg regner med å gå ned rundt 15-20 kg til. :) 

Jeg blir lettere sjokkert her. Du har gått ned 80 kilo og regner med å ta av 20 til. Hvor mye veide du i utgangspunktet? Hvordan er helsen din? Jeg kan vanskelig forestille meg situasjonen, men vil bare si at du er tøff og ønsker deg lykke til videre. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bmi 33. Jeg spiser havregrøt med eplemos til frokost. Til lunsj to skiver rugbrød, ett egg, skinke, et eple ELLER en salat med grønnsaker og proteiner i form av quinoa, bønner eller linser. Mellommåltid klokka to et knekkebrød med peanøttsmør. Til middag som regel en variant av kylling og grønnsaker med f.eks thaisaus eller en indisk saus. Til kvelds 2-3 skiver eller knekkebrød med ost. Drikker vann, farris, kaffe, te, pepsi max, fun light. Godteri på lørdag.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er overvektig på dette kostholdet. Jeg har vrengt hjernen, tellet kalorier i årevis, sjekket forbrenningen hos lege, men står igjen med at jeg forstår det ikke, og klarer ikke å gjøre noe med. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvd.

Anonymkode: 20dec...ca4

Jeg er 180 cm høy og har bmi på 22- og er altså helt normalvektig. Jeg har tidligere hatt bmi på 27, men la om kostholdet og livsstilen for rundt 10 år siden, og har heldigvis greid å holde på det.

Jeg trener rundt 3 ganger pr uke og er generelt ganske aktiv (går minst 10-12.000 skritt hver dag, men veldig ofte også 15.-20.000. Likevel ville det kostholdet du skisserer at du har, ha vært ALT for mye kalorier for meg. Hadde jeg spist såpass mye hver dag, hadde jeg gått rett opp igjen der jeg var- og sikkert enda mer også. 

En typisk dag for meg:

frokost: to rugsprø med mager smøreost og paprika + en kopp svart kaffe

lunsj: to husman knekkebrød med makrell i tomat og agurk, et eple og en kopp te

mellommåltid: en banan, 2-3 snacksgulerøtter e.l.

middag: 200 g kyllingfilet eller fisk, masse grønnsaker + en neve karbohydrat (fullkornsris, byggris, quinoa e.l)

kvelds: som oftest ingenting, men hvis jeg har trent hardt og er sulten, et knekkebrød med smøreost, en 0 % yoghurt e.l.

Godteri kun i helgene, og serveres det kake e.l lignende på jobb tar jeg maks et halvt stykke (men ofte ingenting).

Som sagt er jeg en høy dame som er mye i aktivitet- men jeg kan likevel ikke tillate meg mengder av kalorier før kiloene legger seg rett på igjen. Jeg tror du spiser ALT for mye ift hva du forbruker.

 

Anonymkode: d3de1...f23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser dere mye, eller er det flere som meg som bare spiser et stort måltid om dagen?

Hva trener dere, og hva fungerer best når man er tyngre enn gjennomsnittet?

Er det flere som opplever at vi som er veldig store, blir sett på som latere og mindre opptatt av egen helse? Jeg fikk nylig høre av en bekjent, som jeg ikke har sett på to-tre år, at jeg hadde blitt tjukk (noe som er sant) og at jeg måtte "passe" bedre på helsen min 🙄 (Kan vel legge til at jeg var tjukk før også, er vel en 15-20kg siden sist vi møttes).

Er det stort sett "verre" å være tjukk dame enn mann? For basert på eget, som ung kvinne, opplever jeg mer "kritikk" enn det jeg ser overvektige kompiser får. Så bare lurer. Jeg har også ingen overvektige venninner så dårlig å sammenligne med der.

Anonymkode: 247fe...093

Det er ikke å være overvektig. Over 30 BMI = fedme. 

Anonymkode: e6c05...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

havregrøt med eplemos (usøtet) 272 kalorier
knekkebrød med peanøttsmør 99 kalorier

Det er ikke så mye, så jeg skjønner ikke at det er nødvendig at disse to tingene bør droppes.

Lunsjsalaten er vanskelig å kaloriberegne, så den er en ukjent x. Men jeg er nøye med å bare ta fiberrike grønnsaker, gode proteiner og null dressing. Problemet er at det er olje på en del av grønnsakene i salatbaren, som jeg ikke greier å beregne. Men, ja, jeg er enig med deg i at brødskivene er et sikrere valg. Men da får jeg problemer med å få i meg nok grønnsaker...

Enig i resten.

Problemet er at jeg opplever at jeg spiser sunt og balansert, så det føles så urettferdig. Jeg vet at det er barnslig å tenke "urettferdig", men det er det jeg gjør.

 

Anonymkode: 20dec...ca4

Jeg kan aldri tenke meg at det stemmer. Bare 100 g havregryn er jo 372 kcal, og kan ikke tenke meg at du spiser noe mindre enn det.. mest sannsynlig 200g..  + eplemos. 

Peanøttsmør er 620 pr 100g... + Ca 70 pr knekkebrød....  

Anonymkode: e6c05...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan aldri tenke meg at det stemmer. Bare 100 g havregryn er jo 372 kcal, og kan ikke tenke meg at du spiser noe mindre enn det.. mest sannsynlig 200g..  + eplemos. 

Peanøttsmør er 620 pr 100g... + Ca 70 pr knekkebrød....  

Anonymkode: e6c05...12c

Antagelsen din om 200 gram er helt bort i veggene - en stor pose med Bjørns havregryn veier 900 gram - jeg spiser jo ikke en femtedel av den til dagen. Jeg spiser 45 gram:

jeg spiser en porsjon som er laget på 1,5 dl havregryn, 1,75 dl lettmelk og 35 gram usøtet eplemos. Jeg har målt det og veid det og lagt det inn i Myfitnesspal  tusen ganger, og det kommer ut på 272 kalorier. Hvis dette er feil, så er det fordi jeg har lagt inn for mye melk, så antagelig er det reelt litt lavere enn 272.

Nå gikk jeg og sjekket for å være helt sikker, og fant at 1dl havregryn veier 30 g, altså spiser jeg 45 gram.

Anonymkode: 20dec...ca4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan aldri tenke meg at det stemmer. Bare 100 g havregryn er jo 372 kcal, og kan ikke tenke meg at du spiser noe mindre enn det.. mest sannsynlig 200g..  + eplemos. 

Peanøttsmør er 620 pr 100g... + Ca 70 pr knekkebrød....  

Anonymkode: e6c05...12c

og så gir knekkebrødet 35 kcal, tilsammen 105 kcal, så da viser det seg jo at regnestykket mitt stemmer ganske bra på knekkebrød med peanøttsmør også, selv om jeg bommet med 6 kcal.

Anonymkode: 20dec...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og dette tror du på?

Anonymkode: 00d01...df1

Egentlig ikke. Det er bare en forenklet måte å si det på når prosesser i kroppen fungerer såpass dårlig at kroppen ikke kvitter seg med fett så lett, men lett legger på seg. Dette er mer omfattende prosesser enn at man kun bør kalle det forbrenning, men det er et begrep folk forstår, i forhold til at man får mindre belønning for å spise mindre enn som  egentlig burde være tilfellet. 

Jeg måtte ligge på veldig stort kaloriunderskudd for å ha håp om å gå ned overhodet, og ofte gikk jeg ikke ned da heller. Da kaller man det gjerne å ha lav forbrenning, men du har helt rett i å påpeke at det egentlig blir ganske feil. Det er flere prosesser i kroppen som da ikke fungerer optimalt. Stoffskiftet mitt var egentlig helt ok når jeg slet med å jobbe ned kilo for kilo, uten å få godt utbytte av hvor stort kaloriunderskudd jeg lå på. 

Jeg kan spise langt flere kalorier nå, og likevel gå ned i vekt, fordi kroppen i helhet fungerer bedre.

Anonymkode: f1fd0...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antagelsen din om 200 gram er helt bort i veggene - en stor pose med Bjørns havregryn veier 900 gram - jeg spiser jo ikke en femtedel av den til dagen. Jeg spiser 45 gram:

jeg spiser en porsjon som er laget på 1,5 dl havregryn, 1,75 dl lettmelk og 35 gram usøtet eplemos. Jeg har målt det og veid det og lagt det inn i Myfitnesspal  tusen ganger, og det kommer ut på 272 kalorier. Hvis dette er feil, så er det fordi jeg har lagt inn for mye melk, så antagelig er det reelt litt lavere enn 272.

Nå gikk jeg og sjekket for å være helt sikker, og fant at 1dl havregryn veier 30 g, altså spiser jeg 45 gram.

Anonymkode: 20dec...ca4

Nja, jeg har veid bjørns havregryn og 1 dl tilsvarer egentlig 40 g havregryn, ikke 30. Så 1,5 dl tilsvarer 60 g, ikke 45. Mange internettsider sier 30 g, men jeg har erfart at det ikke er helt korrekt.

Anonymkode: d7b38...faa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 180 cm høy og har bmi på 22- og er altså helt normalvektig. Jeg har tidligere hatt bmi på 27, men la om kostholdet og livsstilen for rundt 10 år siden, og har heldigvis greid å holde på det.

Jeg trener rundt 3 ganger pr uke og er generelt ganske aktiv (går minst 10-12.000 skritt hver dag, men veldig ofte også 15.-20.000. Likevel ville det kostholdet du skisserer at du har, ha vært ALT for mye kalorier for meg. Hadde jeg spist såpass mye hver dag, hadde jeg gått rett opp igjen der jeg var- og sikkert enda mer også. 

En typisk dag for meg:

frokost: to rugsprø med mager smøreost og paprika + en kopp svart kaffe

lunsj: to husman knekkebrød med makrell i tomat og agurk, et eple og en kopp te

mellommåltid: en banan, 2-3 snacksgulerøtter e.l.

middag: 200 g kyllingfilet eller fisk, masse grønnsaker + en neve karbohydrat (fullkornsris, byggris, quinoa e.l)

kvelds: som oftest ingenting, men hvis jeg har trent hardt og er sulten, et knekkebrød med smøreost, en 0 % yoghurt e.l.

Godteri kun i helgene, og serveres det kake e.l lignende på jobb tar jeg maks et halvt stykke (men ofte ingenting).

Som sagt er jeg en høy dame som er mye i aktivitet- men jeg kan likevel ikke tillate meg mengder av kalorier før kiloene legger seg rett på igjen. Jeg tror du spiser ALT for mye ift hva du forbruker.

 

Anonymkode: d3de1...f23

Jeg er ikke enig med deg i at det du siterer er for mye mat hvis porsjonene er normale. Jeg er mye lavere enn deg og har en BMI på 21. Trener styrke 3 ganger i uka og har fokus på hverdagsaktivitet. Går 20 min – 1t omtrent hver dag. Sannsynligvis går jeg færre skritt enn det du gjør.

En typisk dag for meg:

Frokost: Havregrøt på melk, med chiafrø, peanøttsmør og en halv banan. Raskt 400 kcal.

Lunsj: To brødskiver med makrell i tomat/to egg/ost og skinke/ halv avokado. + grønnsaker. Raskt 400 kcal der også.

Middag: En porsjon. Kan være alt fra pizza, pastaretter, fiskekaker og potet, wok, salat eller ovnsbakte grønnsaker med fisk eller kylling. 800 kcal

Kvelds: En kopp kaffe med melk, en frukt, en liten sjokolade, skyr eller riskake med peanøttsmør. Spiser hva enn jeg har lyst på egentlig. 200 – 400 kcal.

Spiser godteri, kaker og kaffebrød i helgene, uten at jeg går så mye over 2400 kcal.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antagelsen din om 200 gram er helt bort i veggene - en stor pose med Bjørns havregryn veier 900 gram - jeg spiser jo ikke en femtedel av den til dagen. Jeg spiser 45 gram:

jeg spiser en porsjon som er laget på 1,5 dl havregryn, 1,75 dl lettmelk og 35 gram usøtet eplemos. Jeg har målt det og veid det og lagt det inn i Myfitnesspal  tusen ganger, og det kommer ut på 272 kalorier. Hvis dette er feil, så er det fordi jeg har lagt inn for mye melk, så antagelig er det reelt litt lavere enn 272.

Nå gikk jeg og sjekket for å være helt sikker, og fant at 1dl havregryn veier 30 g, altså spiser jeg 45 gram.

Anonymkode: 20dec...ca4

Jeg tror kanskje noe av problemet ditt kan være at Myfitnesspal regner feil.

1 dl havregryn = 40 gram, som er 150 kcal. 1,5 dl havregryn = 60 gram, som er 225 kcal.

1 dl lettmelk er 41 kcal. 1,75 dl blir da ca. 72 kcal.

Melken og havregrynene utgjør 297 kcal, så kommer eplemosen i tillegg.

Jeg vil sterkt anbefale å ikke stole blindt på apper, vei heller maten og regn ut kaloriinnholdet ut fra embalasjen for å sjekke at appen er riktig.
 

Anonymkode: 17664...f33

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inaktiv og noen ganger spiser jeg bare 1 gang om dagen. Er tynn. Når man er i lite aktivitet så trenger man veldig lite mat

Anonymkode: a8965...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...