Gå til innhold

Dere som er overvektige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i mat og snop. Ble også lei av å trene. Trives bedre som litt feit enn trent, så lenge det ikke går for langt

Anonymkode: 0f310...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nja, jeg har veid bjørns havregryn og 1 dl tilsvarer egentlig 40 g havregryn, ikke 30. Så 1,5 dl tilsvarer 60 g, ikke 45. Mange internettsider sier 30 g, men jeg har erfart at det ikke er helt korrekt.

Anonymkode: d7b38...faa

siden min kjøkkenvekt sier 30, og mange internettsider du har sett også sier 30, men din vekt sier 40 - hvem har mest sannsynlig feil?

Anonymkode: 20dec...ca4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig med deg i at det du siterer er for mye mat hvis porsjonene er normale. Jeg er mye lavere enn deg og har en BMI på 21. Trener styrke 3 ganger i uka og har fokus på hverdagsaktivitet. Går 20 min – 1t omtrent hver dag. Sannsynligvis går jeg færre skritt enn det du gjør.

En typisk dag for meg:

 

Frokost: Havregrøt på melk, med chiafrø, peanøttsmør og en halv banan. Raskt 400 kcal.

 

Lunsj: To brødskiver med makrell i tomat/to egg/ost og skinke/ halv avokado. + grønnsaker. Raskt 400 kcal der også.

 

Middag: En porsjon. Kan være alt fra pizza, pastaretter, fiskekaker og potet, wok, salat eller ovnsbakte grønnsaker med fisk eller kylling. 800 kcal

 

Kvelds: En kopp kaffe med melk, en frukt, en liten sjokolade, skyr eller riskake med peanøttsmør. Spiser hva enn jeg har lyst på egentlig. 200 – 400 kcal.

 

Spiser godteri, kaker og kaffebrød i helgene, uten at jeg går så mye over 2400 kcal.

 

Jeg tror kanskje noe av problemet ditt kan være at Myfitnesspal regner feil.

1 dl havregryn = 40 gram, som er 150 kcal. 1,5 dl havregryn = 60 gram, som er 225 kcal.

1 dl lettmelk er 41 kcal. 1,75 dl blir da ca. 72 kcal.

Melken og havregrynene utgjør 297 kcal, så kommer eplemosen i tillegg.

Jeg vil sterkt anbefale å ikke stole blindt på apper, vei heller maten og regn ut kaloriinnholdet ut fra embalasjen for å sjekke at appen er riktig.
 

Anonymkode: 17664...f33

jeg HAR veid maten. Det desilitermålet jeg bruker tar 30 gram havregryn - ikke 40. Jeg har dobbeltsjekket med innholdsfortegnelsen. Så legger jeg vekten jeg får inn i appen, samtidig som jeg sjekker at kcal pr 100 g ser riktig ut. Da har jeg eliminert feilkilden du mistenker.

Anonymkode: 20dec...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 180 cm høy og har bmi på 22- og er altså helt normalvektig. Jeg har tidligere hatt bmi på 27, men la om kostholdet og livsstilen for rundt 10 år siden, og har heldigvis greid å holde på det.

Jeg trener rundt 3 ganger pr uke og er generelt ganske aktiv (går minst 10-12.000 skritt hver dag, men veldig ofte også 15.-20.000. Likevel ville det kostholdet du skisserer at du har, ha vært ALT for mye kalorier for meg. Hadde jeg spist såpass mye hver dag, hadde jeg gått rett opp igjen der jeg var- og sikkert enda mer også. 

En typisk dag for meg:

frokost: to rugsprø med mager smøreost og paprika + en kopp svart kaffe

lunsj: to husman knekkebrød med makrell i tomat og agurk, et eple og en kopp te

mellommåltid: en banan, 2-3 snacksgulerøtter e.l.

middag: 200 g kyllingfilet eller fisk, masse grønnsaker + en neve karbohydrat (fullkornsris, byggris, quinoa e.l)

kvelds: som oftest ingenting, men hvis jeg har trent hardt og er sulten, et knekkebrød med smøreost, en 0 % yoghurt e.l.

Godteri kun i helgene, og serveres det kake e.l lignende på jobb tar jeg maks et halvt stykke (men ofte ingenting).

Som sagt er jeg en høy dame som er mye i aktivitet- men jeg kan likevel ikke tillate meg mengder av kalorier før kiloene legger seg rett på igjen. Jeg tror du spiser ALT for mye ift hva du forbruker.

 

Anonymkode: d3de1...f23

det kostholdet du beskriver her gir ca 1000 kalorier til dagen. Det er veldig lavt. Det er en streng slankekur for de fleste.

Mitt kosthold, som du synes er ALT for mye, ligger i snitt på 1800 - som regel på 1600, men snittet trekkes opp av at lørdagen ofte kommer på 2400. Det er ikke overdrevent mye ift anbefalingene til ernæringsfolk.

Anonymkode: 20dec...ca4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arabella skrev:

Jeg blir lettere sjokkert her. Du har gått ned 80 kilo og regner med å ta av 20 til. Hvor mye veide du i utgangspunktet? Hvordan er helsen din? Jeg kan vanskelig forestille meg situasjonen, men vil bare si at du er tøff og ønsker deg lykke til videre. :)

Takk!

166 kg ved start. Har nå gått ned over 80 kg, som nevnt, og med mine 168 cm regnes jeg fremdeles som overvektig rent BMI-messig. Verken legen eller jeg stresser med det. Tar det rolig. Går ned mellom 1-2 klesstørrelser i året. Har holdt på kontinuerlig siden 2014. ;)

Helsa mi har heldigvis alltid vært god, egentlig. Jeg led aldri av overvekten rent fysisk, kanskje mest fordi jeg har vært konkurranseaktiv og derfor meget godt trent før jeg ble såpass stor. Jeg veide mye mer enn folk trodde. Har aldri hatt høyt blodtrykk, diabetes eller lignende.

Det jeg merker det på nå er klær og og rene cm. Jeg har gått ned f.eks 22 cm rundt hver overarm. Jeg har gått ned fra en klesstørrelse 56/54 til en klesstørrelse 42-44-46 (varierer jo noe etter merket, litt større i bukser enn i overdeler). Hvilepulsen min har gått ned fra 89 da jeg startet til 54 (sånn ca, varierer jo noe, men holder seg stort sett innen 60). Og jeg har jo blitt vanvittig seig. Jeg er sterk i bena, mye vekt gjør jo det med kroppen egentlig, men med gåinga så har jeg beholdt musklene sånn sett. Jeg har jo gått ned ved å telle kalorier og gå minst 10 000 skritt hver dag. Så alt i alt går det veldig bra! :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en BMI på 34 for to år siden. Nå har jeg en BMI på 27. Fortsatt litt overvektig, men jeg er faktisk fornøyd med vekten nå, og ønsker ikke å ned mer. 

Jeg var, som flere her har nevnt, forvirret over fedmen, fordi jeg spiste "helt normalt". Jeg hadde virkelig ikke regelmessige overspisingsepisoder, jeg så at mine lunsjporsjoner ikke var større enn kollegaene mine, jeg forsynte meg ikke to ganger av middagen, og jeg satt ikke der med en stor chipspose og en stor melkesjokolade en lørdagskveld. Men da jeg begynte å tracke i Lifesum, så innså jeg at jeg spiste for mye over tid. Jeg hadde ikke de naturlige, ubevisste fasteperiodene som mine slanke venner hadde. Husker jeg var på ferie med en slank venninne, og vi rakk ikke å spise før flyet gikk, og når vi var framme så orket hun ikke å gå ut og spise for for hun var så trøtt. "Vi tar det igjen i morgen". Jeg holdt på å bli gal av sult, og fattet ikke at det gikk an å gå så lenge uten mat så måtte raide minibaren. Sånne ting, over tid, viser igjen på vekten.

Så for å gå ned så måtte jeg bli bevisst på dette. 500 kcal ekstra per uke gir mange kilo ekstra per år. Og over flere år så er man plutselig overvektig. 

Anonymkode: ff040...13a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg HAR veid maten. Det desilitermålet jeg bruker tar 30 gram havregryn - ikke 40. Jeg har dobbeltsjekket med innholdsfortegnelsen. Så legger jeg vekten jeg får inn i appen, samtidig som jeg sjekker at kcal pr 100 g ser riktig ut. Da har jeg eliminert feilkilden du mistenker.

Anonymkode: 20dec...ca4

Ja men da fortsetter du bare med det kostholdet som gir den vekten du er så misfornøyd med da. Du har fått masse råd til endringer du kan gjøre for å kutte ned på kaloriene, men du argumenterer jo mot alt som kommer..

Anonymkode: ac61c...add

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da fortsetter du bare med det kostholdet som gir den vekten du er så misfornøyd med da. Du har fått masse råd til endringer du kan gjøre for å kutte ned på kaloriene, men du argumenterer jo mot alt som kommer..

Anonymkode: ac61c...add

men alt som kom bygget på feil antagelser. Jeg vet helt presist hvor mye havregryn jeg spiser, men alle som svarte antok at jeg tok feil. Hva mener du jeg skal gjør med de rådene?

Anonymkode: 20dec...ca4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bmi 33. Jeg spiser havregrøt med eplemos til frokost. Til lunsj to skiver rugbrød, ett egg, skinke, et eple ELLER en salat med grønnsaker og proteiner i form av quinoa, bønner eller linser. Mellommåltid klokka to et knekkebrød med peanøttsmør. Til middag som regel en variant av kylling og grønnsaker med f.eks thaisaus eller en indisk saus. Til kvelds 2-3 skiver eller knekkebrød med ost. Drikker vann, farris, kaffe, te, pepsi max, fun light. Godteri på lørdag.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er overvektig på dette kostholdet. Jeg har vrengt hjernen, tellet kalorier i årevis, sjekket forbrenningen hos lege, men står igjen med at jeg forstår det ikke, og klarer ikke å gjøre noe med. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvd.

Anonymkode: 20dec...ca4

Du sier du teller kalorier, så hva ligger du på? Høyde og vekt?

Anonymkode: 8bb61...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt opp og ned i vekt med den psykiske helsa. Akkurat nå har jeg en BMI på 28 og er ikke spesielt stor, men er på vei opp igjen. I fjor var BMI på over 30.

I gode perioder går jeg raskt ned. Holder meg på mellom 1500 og 2000 kcal om dagen og trener daglig. Når jeg treffer en dårlig periode spiser jeg mye og tenker ikke på inntaket, særlig potetgull og junkfood, og orker ikke trene, så da fyker alt på igjen. Fryktelig slitsomt...

Anonymkode: 10324...7f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går litt opp og ned i vekt med den psykiske helsa. Akkurat nå har jeg en BMI på 28 og er ikke spesielt stor, men er på vei opp igjen. I fjor var BMI på over 30.

I gode perioder går jeg raskt ned. Holder meg på mellom 1500 og 2000 kcal om dagen og trener daglig. Når jeg treffer en dårlig periode spiser jeg mye og tenker ikke på inntaket, særlig potetgull og junkfood, og orker ikke trene, så da fyker alt på igjen. Fryktelig slitsomt...

Anonymkode: 10324...7f1

Ha ha, story of my life også.

På meg er det veldig tydelig, når jeg har det bra er jeg normalvektig, når jeg har det dårlig raser jeg opp i vekt...

Anonymkode: 8062d...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har bmi 33. Jeg spiser havregrøt med eplemos til frokost. Til lunsj to skiver rugbrød, ett egg, skinke, et eple ELLER en salat med grønnsaker og proteiner i form av quinoa, bønner eller linser. Mellommåltid klokka to et knekkebrød med peanøttsmør. Til middag som regel en variant av kylling og grønnsaker med f.eks thaisaus eller en indisk saus. Til kvelds 2-3 skiver eller knekkebrød med ost. Drikker vann, farris, kaffe, te, pepsi max, fun light. Godteri på lørdag.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er overvektig på dette kostholdet. Jeg har vrengt hjernen, tellet kalorier i årevis, sjekket forbrenningen hos lege, men står igjen med at jeg forstår det ikke, og klarer ikke å gjøre noe med. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvd.

Anonymkode: 20dec...ca4

Veier du alt når du teller kaloriene? Teller du smøret og olja du bruker i matlagingen? 

Gjennom jobben min har jeg hjulpet utallige mennesker med akkurat samme historie som deg, men på _alle_ sammen har det vist seg at de undervurderte kaloriene nok til å ødelegge for sin egen vektnedgang.

Anonymkode: 230d0...217

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud. Når man begynner å gå i fordypning på kalorimengde på havregryn, da har det gått for langt. Samfunnet er blitt helt koko

Anonymkode: c3d39...b46

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Veier du alt når du teller kaloriene? Teller du smøret og olja du bruker i matlagingen? 

Gjennom jobben min har jeg hjulpet utallige mennesker med akkurat samme historie som deg, men på _alle_ sammen har det vist seg at de undervurderte kaloriene nok til å ødelegge for sin egen vektnedgang.

Anonymkode: 230d0...217

Jeg ser nå at du har svart andre med lignende spørsmål. 

Et tips: hver eneste gang du spiser et måltid, så beregn at maten er 150 kalorier mer enn hva du egentlig tror at det er. 

Anonymkode: 230d0...217

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er 100 kg, bmi på rundt 30. Han spiser en megastor middag, og ikke særlig mye annen mat, ikke frokost, lunsj eller "normale" måltider, men han småspiser masse snacks (som han ikke alltid er klar over) og drikker stort sett brus istedet for vann.. Han får ingen kommentarer på vekta, annet enn når folk er sjokkerte over at han veier tresifret. 

Jeg får av og til høre at jeg har lagt på meg (etter forrige svangerskap), og det har jeg jo.. Men er fortsatt normalvektig (bmi 23.3). Så ja, vil du det er stor forskjell på menn og kvinner der.. 

Anonymkode: 0eb8d...bc4

Det er helt uhørt å kommentere at folk har lagt på seg når de er normalvektige. Og har du bmi på 23.3 kan du umulig være særlig rund.

Endret av Algecira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser nå at du har svart andre med lignende spørsmål. 

Et tips: hver eneste gang du spiser et måltid, så beregn at maten er 150 kalorier mer enn hva du egentlig tror at det er. 

Anonymkode: 230d0...217

Synes ikke det høres så lurt ut, 4 måltider om dagen blir da 600 kalorier, når hun beregner et inntak på ca 1600 er det nesten en tredjedel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du teller kalorier, så hva ligger du på? Høyde og vekt?

Anonymkode: 8bb61...b7a

165, 96 kilo, prøver å ligge på 1600 pr dag når jeg logger uten egentlig å slanke meg, når jeg slanker med ned mot 1200. Men resultatene er dårlige, og det dreper jo motivasjonen.

Anonymkode: 20dec...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Algecira skrev:

Det er helt uhørt å kommentere at folk har lagt på seg når de er normalvektige. Og har du bmi på 23.3 kan du umulig være særlig rund.

Helt enig. 

Jeg var ganske så slank tidligere, så jeg tipper det er derfor noen får seg til å kommentere vektoppgangen? 

Rund er jeg ikke, men jeg er høy og blir fort seende "stor" ut. Uansett ikke ok å kommentere andres kroppsstørrelse. 

Anonymkode: 0eb8d...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2019 den 12.48, AnonymBruker skrev:

Jeg ville droppet havregrøt, eplemos og peanøttsmør i hverdagen. Dette er kaloririkt, og for å gå ned i vekt må man ligge ganske lavt. 3 brødskiver til kvelds er også altfor mye (det er det jeg måtte spise da jeg var innlagt for anoreksi og skulle gå opp over en kilo i uka). Ville holdt meg til brødmåltidet i lunsjen, for slike «salater» har en tendens til å bli svært kaloririke. Hold deg til en(!) liten posjon middag, og prøv å bytte ut knekkebrødet du har som mellommåltid med en gulrot. Jeg er sikker på at du klarer å gå ned i vekt:)

Anonymkode: ac61c...add

Fint å få litt anoreksi-tips😏

Anonymkode: c6c09...e75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...