Gå til innhold

Dere som er overvektige


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser dere mye, eller er det flere som meg som bare spiser et stort måltid om dagen?

Hva trener dere, og hva fungerer best når man er tyngre enn gjennomsnittet?

Er det flere som opplever at vi som er veldig store, blir sett på som latere og mindre opptatt av egen helse? Jeg fikk nylig høre av en bekjent, som jeg ikke har sett på to-tre år, at jeg hadde blitt tjukk (noe som er sant) og at jeg måtte "passe" bedre på helsen min 🙄 (Kan vel legge til at jeg var tjukk før også, er vel en 15-20kg siden sist vi møttes).

Er det stort sett "verre" å være tjukk dame enn mann? For basert på eget, som ung kvinne, opplever jeg mer "kritikk" enn det jeg ser overvektige kompiser får. Så bare lurer. Jeg har også ingen overvektige venninner så dårlig å sammenligne med der.

Anonymkode: 247fe...093

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, SupaWoman skrev:

Spiser du ETT måltid daglig på flere tusen kalorier?   Hvordan klarer du det?

Både og. Jeg spiser et stort middagsmåltid. Jeg småspiser veldig mye gjennom dagen. Men jeg takler ikke frokost, så går det en stund utover dagen før jeg spiser noe, kanskje en baguett eller noe sånt, salat, noe enkelt fra kantina. Men det verste for merg er småspising gjennom dagen også stor middag.

Anonymkode: 247fe...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier virkelig folk til deg at du har blitt tjukk? Som om du ikke vet det selv. Hva mener de å oppnå med det egentlig?

Anonymkode: 70c3d...0c4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veldig overvektig men veier mer enn hva jeg burde. 

Jeg spiser flere normale måltider om dagen. Mitt siste måltid om kvelden er som regel på 1000-1500 kalorier. Så det er der jeg legger på meg mest. Jeg er syk (90%sengeliggende ). 

Skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg borti andre sin helse. Vi er veldig klar over det selv. Vi lever jo i den kroppen liksom... 

Anonymkode: 6b9cc...992

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både og. Jeg spiser et stort middagsmåltid. Jeg småspiser veldig mye gjennom dagen. Men jeg takler ikke frokost, så går det en stund utover dagen før jeg spiser noe, kanskje en baguett eller noe sånt, salat, noe enkelt fra kantina. Men det verste for merg er småspising gjennom dagen også stor middag.

Anonymkode: 247fe...093

 Er jo småspisingen som er skummel her. Med ett måltid om dagen så vil du få trang til å spise mer "usunn" og lett tilgjengelig mat. Jeg er overvektig med ca 15 kg. Og jeg har nå lært meg til å spise frokost, lunsj og middag. Innimellom tar jeg meg noe frukt.
 Tok tid før jeg syntes frokost var noe særlig. Men det hjelper mye å spise regelmessig

Anonymkode: 25067...6c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser vanligvis 2-3 måltider om dagen. Frokost - gjerne en skive med ost. Lunch 3-4 skiver - også med ost. Og en middag som gjerne blir ganske stor. 

 

Trening blir det ikke noe av, men forsøker å gå en tur innimellom i helgene, og passer på å gå en del mer enn "nødvendig" på jobb, for å holde i gang litt aktivitet. 

 

Om det er "verre" vet jeg ikke, men damer har kanskje litt mer fokus på det enn menn? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både og. Jeg spiser et stort middagsmåltid. Jeg småspiser veldig mye gjennom dagen. Men jeg takler ikke frokost, så går det en stund utover dagen før jeg spiser noe, kanskje en baguett eller noe sånt, salat, noe enkelt fra kantina. Men det verste for merg er småspising gjennom dagen også stor middag.

Anonymkode: 247fe...093

Da spiser du ikke bare ett måltid. Du spiser et måltid fra kantina som en baguett eller salat. Det er også et måltid. I tillegg småspiser du gjennom dagen. Det er mellommåltid. I tillegg da til en stor middag. Du bør virkelig gjøre noe med matvanene dine. Du kommer bare til å bli større og større. 

Anonymkode: 07aad...134

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser dere mye, eller er det flere som meg som bare spiser et stort måltid om dagen?

Hva trener dere, og hva fungerer best når man er tyngre enn gjennomsnittet?

Er det flere som opplever at vi som er veldig store, blir sett på som latere og mindre opptatt av egen helse? Jeg fikk nylig høre av en bekjent, som jeg ikke har sett på to-tre år, at jeg hadde blitt tjukk (noe som er sant) og at jeg måtte "passe" bedre på helsen min 🙄 (Kan vel legge til at jeg var tjukk før også, er vel en 15-20kg siden sist vi møttes).

Er det stort sett "verre" å være tjukk dame enn mann? For basert på eget, som ung kvinne, opplever jeg mer "kritikk" enn det jeg ser overvektige kompiser får. Så bare lurer. Jeg har også ingen overvektige venninner så dårlig å sammenligne med der.

Anonymkode: 247fe...093

Nei jeg spiser egentlig ikke så mye. Ca 3 måltider pr dag. Ikke spesielt store måltider, og jeg spiser ganske sunt og variert. Nå skal det sies at jeg har pcos og en del andre sykdommer som bidrar til at en vektnedgang er jævlig vanskelig. Ikke umulig, bare jævlig vanskelig. Og jeg orker ikke leve på et ekstremt strengt kosthold resten av mitt liv, men heller være litt mer avslappet og nyte livet så derfor har jeg bare akseptert min overvekt

Jeg trener styrke og yoga. 

Ja jeg vet jeg blir sett på som lat og usunn, men jeg omgås ikke mennesker som mener sånt. Har derimot fått hørt det titt og ofte bak min rygg av fremmede

Jeg tror absolutt det er mer «akseptabelt» at menn er overvektige kontra kvinner

Anonymkode: b0a67...815

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser tre måltider om dagen, stort sett (frokost, lunsj og middag). I tillegg spiser jeg noe på kvelden om kaloribudsjettet tillater det. Er nøye på kaloriene og prøver å ligge under slik at jeg ikke går opp i vekt (og har en stødig og sakte vektnedgang).

Har gått ned over 80 kg, men regnes fremdeles som overvektig. Det lever jeg ganske godt med, da jeg lever et sunt og aktivt liv. Jeg regner med å gå ned rundt 15-20 kg til. :) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Titania skrev:

Spiser vanligvis 2-3 måltider om dagen. Frokost - gjerne en skive med ost. Lunch 3-4 skiver - også med ost. Og en middag som gjerne blir ganske stor. 

 

Trening blir det ikke noe av, men forsøker å gå en tur innimellom i helgene, og passer på å gå en del mer enn "nødvendig" på jobb, for å holde i gang litt aktivitet. 

 

Om det er "verre" vet jeg ikke, men damer har kanskje litt mer fokus på det enn menn? :klo:

Er du rund, da?

Anonymkode: 00d01...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du rund, da?

Anonymkode: 00d01...df1

Går i behandling for sykelig overvekt, så. 

Spiser sjelden snop eller drikker så mye brus - men når jeg sprekker, så er det kjempesprekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier virkelig folk til deg at du har blitt tjukk? Som om du ikke vet det selv. Hva mener de å oppnå med det egentlig?

Anonymkode: 70c3d...0c4

Jeg synes det er en uting å kommentere om folk er blitt tjukke. De er ikke blinde og ser nok selv de har blitt tjukke. Som du sier, hva mener de oppnå med det egentlig? Som ikke ts er klar over det selv 🙄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser sunt og variert, trener annenhver dag og går masse turer. Er overvektig fordi jeg spiser for mye godteri. 

Anonymkode: fe378...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bmi 33. Jeg spiser havregrøt med eplemos til frokost. Til lunsj to skiver rugbrød, ett egg, skinke, et eple ELLER en salat med grønnsaker og proteiner i form av quinoa, bønner eller linser. Mellommåltid klokka to et knekkebrød med peanøttsmør. Til middag som regel en variant av kylling og grønnsaker med f.eks thaisaus eller en indisk saus. Til kvelds 2-3 skiver eller knekkebrød med ost. Drikker vann, farris, kaffe, te, pepsi max, fun light. Godteri på lørdag.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er overvektig på dette kostholdet. Jeg har vrengt hjernen, tellet kalorier i årevis, sjekket forbrenningen hos lege, men står igjen med at jeg forstår det ikke, og klarer ikke å gjøre noe med. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvd.

Anonymkode: 20dec...ca4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er sykelig overvektig. Veier 112kg nå. Veide 125 for et lg et halvt år siden. Jeg slutta å spise regelmessig, spiser nå 1-2 måltiddr om dagen. I dag feks har jeg ikke spist enda. Spiser heller ikke mye til middag. Men sp kommer det perioder der jeg føler meg sulten hele tiden, pg de er nok grunnen til at det ikke går fortere ned i vekt. 

Av trening gjør jeg fint lite enda. Går til fysio nå og skal få et treningsopplegg da. 

Anonymkode: 78625...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bmi 33. Jeg spiser havregrøt med eplemos til frokost. Til lunsj to skiver rugbrød, ett egg, skinke, et eple ELLER en salat med grønnsaker og proteiner i form av quinoa, bønner eller linser. Mellommåltid klokka to et knekkebrød med peanøttsmør. Til middag som regel en variant av kylling og grønnsaker med f.eks thaisaus eller en indisk saus. Til kvelds 2-3 skiver eller knekkebrød med ost. Drikker vann, farris, kaffe, te, pepsi max, fun light. Godteri på lørdag.

Jeg forstår ikke hvorfor jeg er overvektig på dette kostholdet. Jeg har vrengt hjernen, tellet kalorier i årevis, sjekket forbrenningen hos lege, men står igjen med at jeg forstår det ikke, og klarer ikke å gjøre noe med. Og det er ikke fordi jeg ikke har prøvd.

Anonymkode: 20dec...ca4

 Dette hørtes ut som en typisk dag for meg også. Bortsett fra at når jeg begynte å skrive ned alt jeg spiste så utgjorde det mye mer. 2 never nøtter her og en sjokolade bit der. Så ble det en kake bit osv.. Dette utgjorde MYE på kalorier. Ting jeg så på som så smått at det var greit. Da jeg sluttet med det så begynte vekta og gå nedover. 

Anonymkode: 25067...6c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Dette hørtes ut som en typisk dag for meg også. Bortsett fra at når jeg begynte å skrive ned alt jeg spiste så utgjorde det mye mer. 2 never nøtter her og en sjokolade bit der. Så ble det en kake bit osv.. Dette utgjorde MYE på kalorier. Ting jeg så på som så smått at det var greit. Da jeg sluttet med det så begynte vekta og gå nedover. 

Anonymkode: 25067...6c8

Samme har jeg erfart. Absolutt noe å tenke over 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er 100 kg, bmi på rundt 30. Han spiser en megastor middag, og ikke særlig mye annen mat, ikke frokost, lunsj eller "normale" måltider, men han småspiser masse snacks (som han ikke alltid er klar over) og drikker stort sett brus istedet for vann.. Han får ingen kommentarer på vekta, annet enn når folk er sjokkerte over at han veier tresifret. 

Jeg får av og til høre at jeg har lagt på meg (etter forrige svangerskap), og det har jeg jo.. Men er fortsatt normalvektig (bmi 23.3). Så ja, vil du det er stor forskjell på menn og kvinner der.. 

Anonymkode: 0eb8d...bc4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...