Gå til innhold

har gjeld kan jeg og kjærsten min kjøpe leilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, estrella skrev:

Jeg skal være den første til å melde meg på. Eller, nå begynner jeg å få litt mer innsikt. Men fader ass, dårlig økonomisk sans ødelegger mye for drømmene man har. Heldigvis kan jeg fikse det, det er greit, men jeg må også vente lenge på å oppfylle drømmen om egen bolig. Fordi jeg var dust. 

(Jeg skulle ønske vi hadde mer om personlig økonomi i undervisningen. Eller at noen tok tak i meg når jeg var 20 år og sa "hør her"😫)

Jeg har heller aldri lært noe om økonomi i barndommen, men det er da ikke akkurat rakettvitenskap å skjønne at man ikke kan bruke mer penger enn man har og at det koster å låne penger er jo alltid oppgitt når man ser på lånetilbud. 

Anonymkode: b7a8a...dd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

hei jeg har hatt gjeld for mobiler, klær, sminke, pc osv... det har blitt ganske mye over 100 tusen. 

men spørsmålet mitt er kan jeg og kjærsten min kjøpe leilighet uten at det blir noe problemer? 

han har ikke gjeld kun jeg. 

 

takk for all svar :) 

Anonymkode: fa0d6...c83

Nei, tviler sterkt på at du får lån. Du må først få fast jobb på plass, så betale ned gjelden din, spare til egenkapital, og såååå kjøpe. Har du ikke råd til å betale ned gjelden din, har du ikke råd til å betjene et huslån.. Få kontroll på økonomien din.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å få lån med 100 000 i gjeld er fult mulig. 

Men, boliglån uten fast inntekt får man ikke. Boliglån uten egenkapital får dere ikke uten kausjonist. Boliglån med inkasso får du ikke. 

Så som andre sier: først må du få deg fast inntekt, deretter må du betale ned så du blir kvitt betalingsanmerkninger, deretter må dere spare opp egenkapital. 
 

Anonymkode: 5e96a...e59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk boliglån med både bil- og studielån på til sammen flere hundre tusen kroner. I ditt tilfelle er jeg heller skeptisk da gjelda kun er brukt på tull.

Anonymkode: 2c8d0...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har heller aldri lært noe om økonomi i barndommen, men det er da ikke akkurat rakettvitenskap å skjønne at man ikke kan bruke mer penger enn man har og at det koster å låne penger er jo alltid oppgitt når man ser på lånetilbud. 

Anonymkode: b7a8a...dd1

Nei. Det er det ikke. Likevel øker andelen unge med gjeld, så noe går galt. Veldig mange i alderen 18-20 år tenker ikke nødvendigvis like godt gjennom alle valgene sine. Selv om jeg har lært nå, så tenkte jeg ikke så mye over konsekvensene av egne valg når jeg var yngre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, CAPS LOCK skrev:

Man kan ikke uten videre svare ja eller nei på det spørsmålet. Hvorvidt du og han kan kjøpe leilighet beror først og fremst på betalingsevnen din og hans, og så beror det på om dere har nok egenkapital. Dessuten beror det på om du har misligholdt gjeld og har betalingsanmerkninger. At du har gjeld er i seg selv ikke til hinder for at du kan kjøpe leilighet. 

Dette! 

Gjeld er ikke "farlig"! Misligholdt gjeld derimot..... Og så kommer det an på inntekt og egenkapital. 

Anonymkode: 1f353...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har kommet nye regler mht gjeld som gjør det vanskeligere å få lån, heldigvis. All gjelden din registreres i gjeldsregisteret, som bankene har tilgang til om du søker lån.

Som det sies: be nav om økonomisk veiledning. Si opp alle kredittkort, for kredittkort (også den summen du ikke har brukt) regnes med når du søker lån. Prøv å refinansiere lånene i ett forbrukslån med lav rente. Og vær ærlig med samboeren din.

Anonymkode: 0aeea...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! 

Gjeld er ikke "farlig"! Misligholdt gjeld derimot..... Og så kommer det an på inntekt og egenkapital. 

Anonymkode: 1f353...086

Hva er egentlig misligholdt gjeld? Må man ha betalingsanmerkning for at det skal regnes som det?

Anonymkode: 8cf7e...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig misligholdt gjeld? Må man ha betalingsanmerkning for at det skal regnes som det?

Anonymkode: 8cf7e...303

Misligholdt gjeld er gjeld man ikke betaler på, eller ikke betaler i tide. Dette er som regel da gått til inkasso, og i noen tilfeller også videre til namsmannen for inndriving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Million skrev:

Misligholdt gjeld er gjeld man ikke betaler på, eller ikke betaler i tide. Dette er som regel da gått til inkasso, og i noen tilfeller også videre til namsmannen for inndriving.

Takk for svar. Hvis man betaler før namsmannen kommer på banen blir det da regnet som misligholdt? 

Anonymkode: 1d508...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Hvis man betaler før namsmannen kommer på banen blir det da regnet som misligholdt? 

Anonymkode: 1d508...d90

Ja, for det har gått til inkasso, man har da ikke betalt fakturaene i tide. Ikke betale i tide = misligholdt

Inkasso gir betalingsanmerkning i offentlig register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Million skrev:

Ja, for det har gått til inkasso, man har da ikke betalt fakturaene i tide. Ikke betale i tide = misligholdt

Inkasso gir betalingsanmerkning i offentlig register.

Ikke så lenge man har betalt og saken er avsluttet før varsel fra namsmannen har kommet vel. 

Anonymkode: 1d508...d90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så lenge man har betalt og saken er avsluttet før varsel fra namsmannen har kommet vel. 

Anonymkode: 1d508...d90

Jo. Sånn har det alltid vært. Inkasso gir betalingsanmerkning, ja, så lenge den ikke er oppgjort. Når saken er betalt til inkassobyrået, blir saken fjernet fra registeret. Den blir ikke stående etter at inkassosaken er oppgjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utsett bryllupet til dere har kjøpt leilighet. Og nå skaffer du deg jobb så du kan nedbetale gjelden. Dere må vel spare noen år til egenkapital uansett, så innen den tid bør du ha blitt kvitt gjelden din. 

Anonymkode: a2730...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2019 den 19.54, AnonymBruker skrev:

har fått brev flere ganger fra inkasso og namsmannen. har ikke nok intakt for å betale inn eller hadde jeg gjort det med engang. 

Anonymkode: fa0d6...c83

med innkasso som i tillegg har gått til namsmann og du har ikke en gang egenkapital så får du ikke lån nei

Anonymkode: a189e...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2019 den 12.17, AnonymBruker skrev:

Man blir kredittsjekket for å få kjøpe på faktura...

Anonymkode: b7a8a...dd1

ettersom det tar tid før det går så langt at man får anmekrning og dermed ikke får kjøpt på kreditt/faktura så kan man handle ganske mye før man får nei til å kjøpe på kreditt. 

Anonymkode: a189e...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...