Gå til innhold

har gjeld kan jeg og kjærsten min kjøpe leilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei jeg har hatt gjeld for mobiler, klær, sminke, pc osv... det har blitt ganske mye over 100 tusen. 

men spørsmålet mitt er kan jeg og kjærsten min kjøpe leilighet uten at det blir noe problemer? 

han har ikke gjeld kun jeg. 

 

takk for all svar :) 

Anonymkode: fa0d6...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet er vel heller om dere BØR kjøpe leilighet før du har betalt ned gjelden!?!

Anonymkode: dcf0c...7c8

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke uten videre svare ja eller nei på det spørsmålet. Hvorvidt du og han kan kjøpe leilighet beror først og fremst på betalingsevnen din og hans, og så beror det på om dere har nok egenkapital. Dessuten beror det på om du har misligholdt gjeld og har betalingsanmerkninger. At du har gjeld er i seg selv ikke til hinder for at du kan kjøpe leilighet. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gylden regel er å ikke handel for penger man ikke har.  Når du har over 100 000 i gjeld pga klær, sminke pc osv så er du ikke skikka til å klare et lån på leilighet. 

Du burde betale ned gjelda de først før du pådrar deg mer gjeld.

Anonymkode: 7ef09...67a

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenkapital er vel det viktigste, samt om dere har faste jobber som dere tjener penger, og har en fast inntekt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får lån med den forbruksgjelda, det er krav til 15% egenkapital. Har du noe oppspart / verdi i egen bolig? 

Anonymkode: 2227b...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere noen egenkapital? Banken vil se om dere klarer å spare før de vil gi dere lån. Og har dere jobb med fast inntekt. To viktige ting banken vil se på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har 100 000 i forbruksgjeld antar jeg at du ikke har noe EK?

Anonymkode: b7a8a...dd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Har dere noen egenkapital? Banken vil se om dere klarer å spare før de vil gi dere lån. Og har dere jobb med fast inntekt. To viktige ting banken vil se på. 

hei :) nei vi har ikke egenkapital ennå tenker å gifte oss først også begynne å spare for leilighet. han har fast jobb men ikke jeg. 

Anonymkode: fa0d6...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En gylden regel er å ikke handel for penger man ikke har.  Når du har over 100 000 i gjeld pga klær, sminke pc osv så er du ikke skikka til å klare et lån på leilighet. 

Du burde betale ned gjelda de først før du pådrar deg mer gjeld.

Anonymkode: 7ef09...67a

hei vi har ikke penger for å kjøpe leilighet enda. tenker å gifte oss først også begynne å spare for det. 

han vet ikke om at jeg har gjeld. derfor spør jeg etter hjelp

Anonymkode: fa0d6...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du får lån med den forbruksgjelda, det er krav til 15% egenkapital. Har du noe oppspart / verdi i egen bolig? 

Anonymkode: 2227b...418

vi har ikke spart enda, tenker å gifte oss først også begynne på det. men lurer litt på om det vil bli et problem om vi gifter oss siden han har bli osv.. kan det bli et problem på grunn av gjeldet mitt? 

takk for svar :) 

Anonymkode: fa0d6...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe av gjelden din gått til inkasso? Hva lever du av?

Anonymkode: 80a4a...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

hei :) nei vi har ikke egenkapital ennå tenker å gifte oss først også begynne å spare for leilighet. han har fast jobb men ikke jeg. 

Anonymkode: fa0d6...c83

Lurt 😊 best å ha dyrt bryllup før man kjøper bolig 👍🏻

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har noe av gjelden din gått til inkasso? Hva lever du av?

Anonymkode: 80a4a...a4d

har fått brev flere ganger fra inkasso og namsmannen. har ikke nok intakt for å betale inn eller hadde jeg gjort det med engang. 

Anonymkode: fa0d6...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kaleidoskop skrev:

Lurt 😊 best å ha dyrt bryllup før man kjøper bolig 👍🏻

det blir ikke noe stort. er så lei meg på grunn av alt det tullet jeg har drevet med tidligere..

Anonymkode: fa0d6...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

har fått brev flere ganger fra inkasso og namsmannen. har ikke nok intakt for å betale inn eller hadde jeg gjort det med engang. 

Anonymkode: fa0d6...c83

Du har altså gjeld på over 100.000 som du ikke betaler ned på, og den har gått til namsmannen. Denne gjelda vokser sannsynligvis i rekordfart fordi du ikke betaler ned.

Tror du selv det finnes en bank som vil låne deg penger?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, cassio skrev:

Du har altså gjeld på over 100.000 som du ikke betaler ned på, og den har gått til namsmannen. Denne gjelda vokser sannsynligvis i rekordfart fordi du ikke betaler ned.

Tror du selv det finnes en bank som vil låne deg penger?

jeg har veldig lyst til å nedbetale det, men jeg har ikke nok intakt eller fast jobb. det gjør at det blir vanskelig for meg.

jeg lurer på det samme :(

Anonymkode: fa0d6...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Det tar ofte tid å spare opp EK. Hvis dere skal noe til 2-4 millioner må dere spare 300.000-600.000. Skal dere gifte dere først forsvinner det fort 100.000 hvis dere skal ha hele pakka. Og så må du betale ut de 100.000 kr (siden det er tullegjeld og ikke f.eks fra lånekassen o.l). Du bør mao spare opp et sted rundt 300.000-450.000 for å få råd til alt. Noe som sikkert ikke er noe stort problem hvis du tjener godt? Men det tar sannsynligvis noen år, selv med god lønn. 

Men siden gjelden din har havnet hos namsmannen bør du virkelig være ærlig med din samboer. Betal ut det du skylder, deretter kan dere vurdere å gifte dere. Ikke ødelegg din samboers økonomi! Min ekskone gjorde det, så etter å ha fått 500.000 kr av meg for å fikse ting (vi skulle jo være sammen for alltid 🙄) sitter jeg nå hos namsmannen selv pga henne. Jeg angrer på at jeg var så dum og naiv med penger. Eier ikke en dritt lenger (hadde leilighet). Så, fiks dritten først. Ta deg sammen! Vær voksen 👍

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få deg en jobb og bli kvitt gjelda. Hvis namsmannen er på saken bør du du ikke eie noe sammen med noen så det ender i utpanting og tvangsinndrivelse for han også.

https://e24.no/privatoekonomi/i/rA9bQw/tingretten-tvangsselger-halvparten-av-en-leilighet

Anonymkode: 2227b...418

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke å lure, du får garantert ikke låne penger i den situasjonen du er i.

Du må ha egenkapital for å få lån, og du har jo bare gjeld som øker for hver dag som går. Det er på tide å legge kortene på bordet overfor kjæresten din.

Endret av cassio
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...