Gå til innhold

har gjeld kan jeg og kjærsten min kjøpe leilighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har veldig lyst til å nedbetale det, men jeg har ikke nok intakt eller fast jobb. det gjør at det blir vanskelig for meg.

jeg lurer på det samme :(

Anonymkode: fa0d6...c83

Nei. Du får ikke lån. 

Du bør derimot ta kontakt med namsmannen og/eller NAV for å få hjelp til å fikse gjelden din. 100.000 er í utgangspunktet mulig å nedbetale. Men den blir større (veldig fort) hvis du ikke gjør noe nå. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett inn alt på å få betalt gjelden din, så kommer bolig etterpå ❤️

Anonymkode: 80a4a...a4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei :) nei vi har ikke egenkapital ennå tenker å gifte oss først også begynne å spare for leilighet. han har fast jobb men ikke jeg. 

Anonymkode: fa0d6...c83

Uten fast jobb og med over 100k i forbruksgjeld får du ikke lån. Om samboeren din har fast jobb + er gjeldsfri kan han muligens bære hovedansvaret for lånet, og du kan være medlåntaker. Men det forutsetter at banken gir dere lån, og det er vel heller lite trolig uten noe egenkapital. Kravet ligger vel i utgangspunktet på 15 % egenkapital, men bankene er vel ofte litt fleksible på dette dersom de stoler på at vedkommende som søker lån kan betjene lånene sine. Det er viktig å huske at banker ikke bare tar høyde for at du skal klare å betjene avdragene på lånene, men også renta dersom den skulle øke i perioder.

Per nå vil jeg gjette at det ser litt mørkt ut for deg, men få deg fast jobb, betal ned forbruksgjelda og spar til egenkapital, så skal du se at ting blir litt lettere. Det gjelder å prioritere betjening av lån og sparing over klær, sko og sminke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hei jeg har hatt gjeld for mobiler, klær, sminke, pc osv... det har blitt ganske mye over 100 tusen. 

men spørsmålet mitt er kan jeg og kjærsten min kjøpe leilighet uten at det blir noe problemer? 

han har ikke gjeld kun jeg. 

 

takk for all svar :) 

Anonymkode: fa0d6...c83

Avhenger av inntekten deres.

Forutsatt du ikke har betalingsanmerkninger, så kan en fortsatt låne en drøss av millioner selv om en har 100,200 eller 300,000 i gjeld. Men banken tar jo hensyn til gjelden (og renten på gjelden) når de eventuelt tilbyr dere en lånesum - du og typen som medlåntakere.

Så må en jo ha ( i de fleste tilfeller ) 15 % egenkapital.

Endret av Jr.Garcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge mennesker idag burde vært tvunget til å gå på kurs om privatøkonomi før de i det hele tatt får noen form for lån. Hvor er foreldrene til disse unge? Hvorfor er det ingen som forteller de at man kan ikke bruke penger man ikke har? Det er så vannvittig trist å se hvor mange unge mennesker som tar opp forbrukslån for å kjøpe seg TING, uten å ha tenkt ett sekund på at disse pengene skal betales tilbake MED RENTER. De forstår ikke at den smart telefonen de "betalte" 8000, - for, vil koste dem det dobbelte. Regningene forsvinner ikke fordi de kastes i søpla. Foreldre må ha større fokus på å lære barna sine å bruke penger fornuftig. Glad for at mine barn aldri har rørt ett kredittkort og skjønner hva det innebærer å bruke penger man ikke har. 

Anonymkode: 3712a...469

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må snakke med samboeren din om denne gjelda. Hvis du fortsetter å holde dette hemmelig mens det blir stadig verre vil han føle at du har lurt og sviktet ham. Og han vil ha rett. 

Ta kontakt med namsmannen, kreditorer og nav og få en plan for nedbetaling. Gjør det fort, for nå mens du ignorerer det øker gjelda hele tida med masse renter og gebyrer.

For guds skyld ikke lån noe mer. 

Anonymkode: 1fdde...8d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal altså gifte deg med en mann du ikke kan være ærlig med... godt utgangspunkt du 🙄 burde nok vokse opp og bli litt eldre først. 

Anonymkode: 13ba9...31c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unge mennesker idag burde vært tvunget til å gå på kurs om privatøkonomi før de i det hele tatt får noen form for lån. Hvor er foreldrene til disse unge? Hvorfor er det ingen som forteller de at man kan ikke bruke penger man ikke har? Det er så vannvittig trist å se hvor mange unge mennesker som tar opp forbrukslån for å kjøpe seg TING, uten å ha tenkt ett sekund på at disse pengene skal betales tilbake MED RENTER. De forstår ikke at den smart telefonen de "betalte" 8000, - for, vil koste dem det dobbelte. Regningene forsvinner ikke fordi de kastes i søpla. Foreldre må ha større fokus på å lære barna sine å bruke penger fornuftig. Glad for at mine barn aldri har rørt ett kredittkort og skjønner hva det innebærer å bruke penger man ikke har. 

Anonymkode: 3712a...469

Jeg skal være den første til å melde meg på. Eller, nå begynner jeg å få litt mer innsikt. Men fader ass, dårlig økonomisk sans ødelegger mye for drømmene man har. Heldigvis kan jeg fikse det, det er greit, men jeg må også vente lenge på å oppfylle drømmen om egen bolig. Fordi jeg var dust. 

(Jeg skulle ønske vi hadde mer om personlig økonomi i undervisningen. Eller at noen tok tak i meg når jeg var 20 år og sa "hør her"😫)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, estrella skrev:

Jeg skal være den første til å melde meg på. Eller, nå begynner jeg å få litt mer innsikt. Men fader ass, dårlig økonomisk sans ødelegger mye for drømmene man har. Heldigvis kan jeg fikse det, det er greit, men jeg må også vente lenge på å oppfylle drømmen om egen bolig. Fordi jeg var dust. 

(Jeg skulle ønske vi hadde mer om personlig økonomi i undervisningen. Eller at noen tok tak i meg når jeg var 20 år og sa "hør her"😫)

Jeg lærte det hjemme ved å måtte spare opp til dyre ting jeg ønsket meg ved bla å ha sommerjobb, da lærte jeg hva pengene kostet meg av arbeidstimer å tjene.

Anonymkode: 2227b...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lærte det hjemme ved å måtte spare opp til dyre ting jeg ønsket meg ved bla å ha sommerjobb, da lærte jeg hva pengene kostet meg av arbeidstimer å tjene.

Anonymkode: 2227b...418

Jeg gjorde jo det, jeg også. Men tydeligvis ikke bra nok (det vil si at jeg hadde ikke noe issue før jeg traff min eks..problemet mitt er vel mer at jeg var naiv og litt for dumsnill). Men økonomi burde vært en større del av oppveksten, uansett 🙌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

TS: Det første du må gjøre er å være ærlig med din samboer om hvordan det er med gjelden din. Den dagen han får lyst å kjøpe bolig og banken går inn i gjeldsregisteret bør ikke være den dagen han finner ut hvordan ting ser ut. Det bør du fortelle han.

Jeg lurer også på hvordan du kom på å ta opp gjeld når du ikke har inntekt? Det er litt viktig hvis du og andre skal lære av det at man ser hvor fellen ligger.

Jeg er en av de som har gått i fellen selv, men jeg har også ordnet opp alt selv uten hjelp. Det er bare en vei ut av uføret og det er å finne seg en jobb, kontakte kreditorene for å unngå ytteligere inkasso, klippe samtlige kredittkort og begynne å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriteringsliste:

1) fortell kjæresten din om gjelda. Å holde noe sånt skjult kan oppleves som et stort svik.

2) få deg jobb/inntekt

3) ta ansvar, ordne opp i økonomien din og betal ned lånet 

4) gift dere (husk: det trenger ikke koste 100.000-200.000 kr)

5) legg til side det dere kan av penger til egenkapital 

6) kjøp dere leilighet

Anonymkode: 97b51...bac

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, estrella said:

Jeg gjorde jo det, jeg også. Men tydeligvis ikke bra nok (det vil si at jeg hadde ikke noe issue før jeg traff min eks..problemet mitt er vel mer at jeg var naiv og litt for dumsnill). Men økonomi burde vært en større del av oppveksten, uansett 🙌

Jeg har fra jeg var liten jentunge blitt lært opp av mine foreldre at penger man ikke har-kan man heller ikke bruke. Enkelt og greit. Har man lyst på en ting, og ikke har råd til den nå, nei da må man spare. Husker når jeg var liten synes jeg det virket urettferdig. "alle andre" fikk jo kjøpe ting, ikke jeg. Som voksen derimot kan jeg takke foreldrene mine for alt de lærte meg om økonomi. Har aldri fått så mye som ett inkassovarsel. Vet ikke engang hvordan ett inkassovarsel ser ut. Er svært forsiktig med penger og låner kun bort om jeg stoler på personen og vet at jeg får de igjen. Dog ikke store summer. 

Har lært opp barna mine på samme prinsipper. At det er virkelig så enkelt som det høres ut: er du blakk så må du spare for å få kjøpt den telefonen, klærne, sminken osv. Jeg blir sjokkert av programmet som luksusfellen. Folk som låner og låner, og virker sjokkerte over at det de låner må betales tilbake med renter og gebyrer. Altså tror de at man får ett kort med en mengde penger gratis? Nei... Skolen og foreldre er nødt til å kurse unge mennesker i hvordan håndtere penger på en fornuftig måte. Ellers ødelegger de så enormt mye for seg selv😔

Anonymkode: 3712a...469

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fra jeg var liten jentunge blitt lært opp av mine foreldre at penger man ikke har-kan man heller ikke bruke. Enkelt og greit. Har man lyst på en ting, og ikke har råd til den nå, nei da må man spare. Husker når jeg var liten synes jeg det virket urettferdig. "alle andre" fikk jo kjøpe ting, ikke jeg. Som voksen derimot kan jeg takke foreldrene mine for alt de lærte meg om økonomi. Har aldri fått så mye som ett inkassovarsel. Vet ikke engang hvordan ett inkassovarsel ser ut. Er svært forsiktig med penger og låner kun bort om jeg stoler på personen og vet at jeg får de igjen. Dog ikke store summer. 

Har lært opp barna mine på samme prinsipper. At det er virkelig så enkelt som det høres ut: er du blakk så må du spare for å få kjøpt den telefonen, klærne, sminken osv. Jeg blir sjokkert av programmet som luksusfellen. Folk som låner og låner, og virker sjokkerte over at det de låner må betales tilbake med renter og gebyrer. Altså tror de at man får ett kort med en mengde penger gratis? Nei... Skolen og foreldre er nødt til å kurse unge mennesker i hvordan håndtere penger på en fornuftig måte. Ellers ødelegger de så enormt mye for seg selv😔

Anonymkode: 3712a...469

Nå sporer vi av helt her, men en siste kommentar fra mi side, som forsåvidt også angår TS. Det er viktig å huske at ALLE kan gjøre feil. Dem som aldri har gjort slike ting feil, dem bør heller ikke dømme oss som har dritt seg ut. Jeg sier ikke at du gjør det, mer en generell påstand egentlig. Men vi kan gjøre feil og vi kan ha uflaks (mistet jobb, sykdom etc), dog er vi alle sammen individer med følelser og fortjener respekt uavhengig om man har vært helt dust med penger eller ei.

Selvsagt kan folk tenke sitt om meg, det er greit, men i stedet for å dømme kan de heller gi råd og veiledning. Det er ikke alle som har lært hjemme hvordan man håndterer penger. Jeg nevnte at jeg som barn måtte jobbe for ting. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jeg gjorde det, når jeg var liten. Når jeg ble ungdom og ung voksen fikk jeg alt jeg pekte på. Ødela jeg telefonen? Vipps her er en ny. Ødelagt pc? Fikk ny. Oi, depositum på leilighet? Værsågod. Faen, jeg hadde noen regninger som skulle vært betalt. No worries, pappa fiksa. 

Hva skjer da? Jeg blir ikke økonomisk uavhengig og har heller ikke lært meg godt nok hva det betyr å ta økonomisk ansvar. Kanskje derfor jeg brukte arven på halv million å fikse gjelden til eksen? Penger er jo bare penger. De kommer jo tilbake? 

Nei. Det gjør det ikke. Hva kan jeg så gjøre? Jeg måtte ta meg sammen. Jeg så mange episoder med luksusfellen 😅. Jeg har fortsatt en vei å gå. Men det er ikke umulig. 

Så kjære TS, det er helt okei å gjøre dumme valg en gang. Men ikke gjør de to ganger. Prioriter gjelden. Deretter kan du prioritere bryllup og bolig. (Det er heller ingen krise å ikke eie egen bolig med det første..vi leier. Det går bra.). Men ta tak i det, ikke gjør som meg. Det går ikke over fordi man lukker øynene. Det blir bare verre. Ta kontakt med folk som kan hjelpe, NAV kan sikkert hjelpe med økonomisk veiledning. Undersøk om du klassifiserer til gjeldsordning (ikke sikkert, siden gjelden er "lav" og kanskje ikke så gammel?). 

Og si det høyt. Fortell samboeren din. Legg en plan. Vær ærlig og åpen. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg har veldig lyst til å nedbetale det, men jeg har ikke nok intakt eller fast jobb. det gjør at det blir vanskelig for meg.

jeg lurer på det samme :(

Anonymkode: fa0d6...c83

Hvis du ikke har INNTEKT eller jobb, og i tillegg har negative betalingsanmerkninger, så får du ikke lån.

Du må skaffe deg jobb og inntekt, og nedbetale de negative betalingsanmerkningene først. Ingen bank vil gi deg boliglån om du har gjeld som er gått til namsmannen og/eller inkasso.

Og i tillegg må dere også spare opp til egenkapital. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lært opp barna mine på samme prinsipper. At det er virkelig så enkelt som det høres ut: er du blakk så må du spare for å få kjøpt den telefonen, klærne, sminken osv. Jeg blir sjokkert av programmet som luksusfellen. Folk som låner og låner, og virker sjokkerte over at det de låner må betales tilbake med renter og gebyrer. Altså tror de at man får ett kort med en mengde penger gratis? Nei... Skolen og foreldre er nødt til å kurse unge mennesker i hvordan håndtere penger på en fornuftig måte. Ellers ødelegger de så enormt mye for seg selv😔

Anonymkode: 3712a...469

Vel, har du noen gang lest disse kort og gjeldsreklamene? NÅ er de forpliktet til å både si og skrive svært tydelig hva beløpene for effektiv rente og nedbetaling blir. Den gangen jeg stupte ut i det var dette gjemt på side 40 i betingelsene. 

Jeg mener at man ikke burde fått lov å reklamere for forbruksgjeld og kredittkort i det hele tatt fordi at renteregning og prosent helt tydelig ikke er noe alle tilegner seg i løpet av skolegangen. Jeg har flere ganger i flere bedrifter måttet lære mine kolleger prosentregning!

Istedenfor lån på timen over nettet, burde disse produktene blitt solgt over disk, med pliktig informasjon der den som tar lån får se et regneeksempel som viser deres økonomi etter lån. 

Forøvrig skjønner jeg ikke hvordan TS fikk lån uten inntekt. Har hun løyet om inntekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, Blondie65 skrev:

 

Forøvrig skjønner jeg ikke hvordan TS fikk lån uten inntekt. Har hun løyet om inntekten?

Iflg det jeg tolker hovedinnlegget som, så er det ikke lån hun har tatt, men kjøp på nettet hun har gjeld for. Man må ikke oppgi inntekt når man kjøper sminke på faktura i en nettbutikk. Gjør man dette mange nok ganger, handler på faktura overalt, så bygger det seg fort opp gjeld.

 

Anonymkode: d2898...4c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Iflg det jeg tolker hovedinnlegget som, så er det ikke lån hun har tatt, men kjøp på nettet hun har gjeld for. Man må ikke oppgi inntekt når man kjøper sminke på faktura i en nettbutikk. Gjør man dette mange nok ganger, handler på faktura overalt, så bygger det seg fort opp gjeld.

 

Anonymkode: d2898...4c5

Man blir kredittsjekket for å få kjøpe på faktura...

Anonymkode: b7a8a...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere får lån er det bare banken som kan si noe om. Siden du ikke har EK og ikke inntekt så får ikke du det, så "dere" vil i dette tilfellet bli kjæresten din. Siden han heller ikke har EK (slik jeg leser innlegget ditt) så er sjansen mikroskopisk. Øk innsatsen for å få fast jobb, kontakt namsmannen og begynn å betale ned gjelda du allerede har. 

Og for all del, fortell kjæresten din om det. Du har vel ikke tenkt å begynne samlivet med uærlighet? Han fortjener å få vite hvordan din finansielle situasjon er for det vil uansett påvirke hans økonomi/livssituasjon når dere flytter sammen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prioriteringsliste:

1) fortell kjæresten din om gjelda. Å holde noe sånt skjult kan oppleves som et stort svik.

2) få deg jobb/inntekt

3) ta ansvar, ordne opp i økonomien din og betal ned lånet 

4) gift dere (husk: det trenger ikke koste 100.000-200.000 kr)

5) legg til side det dere kan av penger til egenkapital 

6) kjøp dere leilighet

Anonymkode: 97b51...bac

Dropp punkt 4 til dere har kjøpt bolig, og har spart opp hele summen dere skal bruke på bryllupet.

Anonymkode: b7a8a...dd1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...