Gå til innhold

Går ikke ned i vekt, spiser jeg for mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man kvele søtsuget i hverdagene? Nå er det ikke lenger kveldskosen som ødelegger men et skikkelig søtsug. For å ikke gå bananas i nærbutikkens sjokolade hylle så har jeg tatt en Proteinbar når det er som værst. Og det har jo vært hver dag det🙄

Anonymkode: b60b9...22d

Du må bare ikke ha det liggende. Selvdisiplin er som en muskel som må trenes. For hver gang du greier å si nei til deg selv blir den litt sterkere. Når du så sprekker (noe alle gjør og som er helt normalt) så greier du å holde deg lengre neste gang.

Anonymkode: d90b9...085

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her:

Ja da er jeg inneforstått med at jeg spiser for mye🙈 Helt ærlig så har jeg følt meg ganske flink iforhold til hva jeg slukte nedpå tidligere. 

Jeg blir fort sulten og da blir jeg som en blekksprut med 8 armer som går amok og bare må ha det! Men har redusert mye av det jeg spiste før. 

Jeg låner nabohunden av og til og går en times tur med han, så litt mosjon får jeg. Og jeg går alltid til butikken. Men jeg må ta meg sammen. Skal lage meg en ny liste for den neste uken og håpe det går bedre. Skal kutte ut småspising, barer, boller og drit, så håper jeg det går bedre 😃

Anonymkode: b60b9...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinbarer inneholder massevis av kalorier.  Velg heller druer, gulrøtter eller evnt. nøtter dersom motivet er å dempe søtsug.

Endret av micromaya
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg låner nabohunden av og til og går en times tur med han, så litt mosjon får jeg.

Det er kostholdet du må fokusere på.

Kutt ut alle dise barene, shakene og snacksen..

Anonymkode: 888cb...b18

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan i alle dager klarer du å spise 3 boller i tillegg til alt det andre du spiste? 3 boller tilsvarer jo en hel middag.

Ja, du spiser for mye til å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 888cb...b18

Di 3 bollene var ikke noe problem... Desverre😂

Anonymkode: b60b9...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler om at du spiser mindre enn det du klarer å forbrenne i løpet av en dag. Så "enkel" matte, pluss og minus. 

Jeg har selv brukt en av disse kalori-tracker appene i ett par uker og ble veldig overrasket over hvor mye kalorier det faktisk var i maten jeg spiste. Feks de fiskekakene har ofte skyhøyt kaloriinnhold. 

Så konkrete anbefalinger for deg er å droppe shakene. Det beste er å finne en fin balanse med vanlig mat som du kan fortsette med etter at du har nådd "match"-vekta. Med shaker så blir det fort tilbake til de gamle vanene etterpå. 

Dårlige valg gjør vi når vi er sultne, så kanelbollene er skikkelig fristende etter en runde i Ikea-helvete :P Anbefaler å alltid ha  med sunne snacks i veska (gulrøtter, epler, knekkebrød, paprika, etc ) slik at du kan fylle på lagret. 

Porsjonrasjonering: Flere av punktene dine sier lite om hvor store porsjonene er. Og med tanke på at du ikke går ned i vekt så kan de være for store. Tenk heller at du skal spise 50% av en "vanlig" porsjon for deg. Vent litt og kjenn etter om du er fortsatt sulten og evt spis litt til. Du kan feks sikte på å spise deg ca 70% mett. 

Øk hverdagsaktiviteten din med å gå en tur om kvelden eller hoppe av bussen ett stopp før din vanlige. Og hvis det er mulig så prøv styrketrening også. Mer muskler gjør at du forbrenner mer. 

 

Siste tips fra meg er at det å gå ned i vekt og finne en sunn balanse i livet er et laaaangt prosjekt og en måned er muligens for kort for deg å se forskjeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutt barene og shakene. Ser lite fett i maten din, det kan du med fordel øke. Det reduserer også søtsuget

Anonymkode: 6cc1c...ab5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som du tar det seriøst. Du kan faktisk bli syk og sykelig overvektig av å spise så mye som du gjør, det går utover helsen din på en negativ måte. Du skrev at de 3 bollene ikke var noe problem med latterfjes, jeg håper du vet at det faktisk er farlig å spise sånn som du gjør. Prøv å kutt ut godteriet, start å spis sunt å start å spis færre måltider.

Anonymkode: 40770...0d1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et triks for søtsuget jeg har er å heller gå for en kjærlighet på pinne. Den tar lengre tid å spise opp og inneholder langt færre kalorier enn å gå for sjokoladen jeg egentlig vil ha. 

Anonymkode: d67b3...59f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser i alle fall veldig ofte! Er det ikke bedre å spise tre skikkelige måltider, fremfor denne stadige småspisinga? Dårlig for tennene er det også!

Skjønner at du føler deg sulten hvis du aldri spiser deg mett, men bare går og småspiser.

Sats på ordentlig mat, ikke shaker, barer og småspising. 3 eller 4 ordentlige måltider om dagen, ingen småspising. Folk er jo forskjellige, jeg tror småspising bare trigger sult og søtsug.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ihvertfall ha for at du er ærlig. Har sett svært mange som bare lister opp hovedmåltidene, men som "glemmer" at de spiste noen nøtter her, og et par glass juice der. Da er det ikke rart at vekta ikke rikker seg. Du har et godt utgangspunkt når du faktisk lister opp alt du spiser i løpet av en dag. Da er det også lettere å se hvor det går skeis og hvor det med fordel kan kuttes.

Anonymkode: d90b9...085

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man kvele søtsuget i hverdagene? Nå er det ikke lenger kveldskosen som ødelegger men et skikkelig søtsug. For å ikke gå bananas i nærbutikkens sjokolade hylle så har jeg tatt en Proteinbar når det er som værst. Og det har jo vært hver dag det🙄

Anonymkode: b60b9...22d

Ta deg heller en frukt eller en lettyoghurt eller noe. Hvis du sammenligner kaloriinnholdet i proteinbarer med sjokolade, ser du at forskjellen er minimal.

Man bare lurer seg selv dersom man tror man er sunn fordi man spiser proteinbarer i stedet for sjokolade.

Og hva med å spare en 50-lapp for hver dag du ikke spiser søtt? Så kan du kjøpe deg noe fint når du har spart opp litt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett i koppen lett kakao har 50 kalorier og er godt for sjokoladesuget😊

Anonymkode: bc80f...054

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rett i koppen lett kakao har 50 kalorier og er godt for sjokoladesuget😊

Anonymkode: bc80f...054

Så godt tips! Takk! Skal handle det imorgen. 

Jeg har hørt fra mange at Zeroh saften er ok å drikke så jeg tar ofte den og blander med kullsyrevann for å få brus for å bytte ut colaen, er det bare tull eller er det ok? 

Anonymkode: b60b9...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt tips! Takk! Skal handle det imorgen. 

Jeg har hørt fra mange at Zeroh saften er ok å drikke så jeg tar ofte den og blander med kullsyrevann for å få brus for å bytte ut colaen, er det bare tull eller er det ok? 

Anonymkode: b60b9...22d

Lettere å bare å begynne å drikke Pepsi Max?

Anonymkode: 4bf95...17e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har skrevet ned de siste 4 dagene hva jeg spiser. Er en 34 år gammel kvinne som er normalt aktiv med skole (er lærer deltid), men sitter mye inne med skolearbeid og trener ikke. Jeg veide 80kg før jeg begynte og da var det mye junkfood og cola, helt til jeg trødde på vekta. Nå har jeg endret kostholdet mitt helt i over 1 mnd men ser ingen endring i vekt. 

Cola er byttet ut med vann og zeroh saft.  Shaken er måltidserstatter fra herbalife som jeg begynte med for en mnd siden. Bytta ut to brødskiver til frokost med en shake. 

Hva syns dere? 

2 sept:

1 shake

8 tomater

1 skyr

Lunsj - Kylling, salat og rotgrønnsaker med lettrømme

1 Proteinbar

2 klementiner

Druer (1 liten klase)

Middag - 2 tynnskåret koteletter med rotgrønnsaker, salat og kålrabistappe.

Kvelds-1 formula shake med melk.

 

3 sept:

1 shake og te

1 skyr

Lunsj- to speltlompe med kylling, rotgrønnsaker og kål med pesto og lettrømme. 

1 Proteinbar

Middag-Kylling i hoisinsaus og couscous og grønnsaker 

Litt chips, 3 safarikjeks og grønnsaker med dip (hos Synnøve) 

 

4 sept:

1 shake

1 klementin

Lunsj-Kylling i hoisinsaus, couscous og grønnsaker

1 Proteinbar 

2 klementiner

5 mandler

2 Fiskeburgere

En liten hånd moccasjokoladenøtter

 

5 sept:

1 shake 

Lunsj-kyllingsalat me pasta og dressing

Skyr

1 pizzastykke 

2.5 IKEA kanelboller

En porsjon fjordland risgrøt

 

 

 

Anonymkode: b60b9...22d

Ja, du spiser for mye siden du ikke går ned, du bør ligge på 1600-2000 kcal om dagen. De shakene og barene har ganske mye næringsinnhold. Risgrøt, druer boller.....,det er fullt av raske karbohydrater som får blodsukkeret ditt rett til værs og gir deg lyst på mer.

Les deg opp på et kosthold med lavere karboinnhold,mer proteiner  og fiber så er du mettere lenger, lavere blodsukker og vekta vil begynne og bevege seg.

700 kcal i uka for mye gir 6 kg ekstra på et år.

 

Tallenes tale

Hvis du lurer på hva en bolle gir deg, her har du noen tall:

  • En sjokoladebolle inneholder 374 kilokalorier.
  • En vanlig middag for en voksen person består av rundt 500 kilokalorier.
  • En sjokoladebolle utgjør mellom en tredjedel og en fjerdedel av dagsbehovet for et barn i alderen 2–5 å
  • En voksen person vil kunne legge på seg mellom 5 og 6 kg i året dersom han eller hun spiser to sjokoladeboller hver uke året igjennom. Da forutsetter vi at vedkommende ikke gjør andre endringer i matinntak og aktivitetsnivå for øvrig, sier Lena Klasson Heggebø.

Hun har doktorgrad i fysisk aktivitet og helse. Til daglig er hun avdelingsleder ved Idrettens helsesenter og forsker ved Valnesfjord helsesportssenter, hvor de behandler personer med syk

Anonymkode: 4eab0...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lettere å bare å begynne å drikke Pepsi Max?

Anonymkode: 4bf95...17e

Er ikke det mer usunnt? 

Anonymkode: b60b9...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mye mindre frukt, og få i deg mer fett. Må du ha knekkebrød, velg brisk knekkebrød med meierismør på, og Norvegia ost eller kjøttpålegg på. Dropp brunosten, den er bare sukker.

Anonymkode: a1414...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det mer usunnt? 

Anonymkode: b60b9...22d

Pepsi max er ikke usunt. Ingen sukker og ingen kalorier.. Men det skader jo tenna.

Anonymkode: 34d9e...587

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det mer usunnt? 

Anonymkode: b60b9...22d

Akkurat samma ulla. 

Anonymkode: 0bfb2...8f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...