Gå til innhold

Veterinærer advarer alle hundeeiere i Oslo-området


Chantielle

Anbefalte innlegg

http://www.bbc.com/earth/story/20170504-there-are-diseases-hidden-in-ice-and-they-are-waking-up

 

Noen som har tanker ang dette? At isbreer kan skjule virus som kan ligge 'dormant' i tusen år?

Noen som vet om det kan ha noen sammenheng? Hvis det dreier seg om et sjeldent virus eller bakterie.. Vi hadde en unormal varm sommer i år, og klimaet har vært ganske merkelig, da vil man jo naturligvis se endringer også.

Anonymkode: 4885a...636

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes de burde stenge grenseovergangene til Sverige, Finland og ellers til utlandet. Eller at de må ha en veldig veldig god grunn til å bli fraktes nå. Ekkelt dette utbruddet.

Anonymkode: 1f119...950

Gi deg!! 

Kun hunder i NORGE dette gjelder,  ikke prøv deg på å skylde på hunder fra andre land! der de tar mange flere vaksiner enn i Norge forøvrig !

Anonymkode: 7d786...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi deg!! 

Kun hunder i NORGE dette gjelder,  ikke prøv deg på å skylde på hunder fra andre land! der de tar mange flere vaksiner enn i Norge forøvrig !

Anonymkode: 7d786...443

Tror kanskje vedkommende du svarer mener at norske hunder ikke skal fraktes inn i disse landene? Siden dette skjer i Norge, og ikke i disse landene. Mulig jeg tar feil, men vil da tro det er der h*n mener 

Anonymkode: b98cc...9db

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

finnes det ikke en enkel måte å bekreft om det dreier seg om virus eller bakteria? biopsi? 

så merkelig at det bare har rammet Norge.

Anonymkode: 4885a...636

Kommer an på om det er et virus, en bakterie eller et bakterie-toxin man kjenner til og har spesifikke tester for. Da kan man gjøre PCR (påvise DNA) og det er en relativt hurtig metode, såfremt man har etablert en PCR som kan kjøres direkte på prøvematerialet (f.eks fæces). Problemet med PCR er at man må vite hva man leter etter, altså man må kjenne "signatur"-DNA i viruset eller bakterien man screener for.

Er det noe "ukjent" vil jeg tro det tar lengre tid da man må sekvensere DNAet. Også hvis de dyrker for bakterier (så glimt av det på Dagsrevyen i går) så vil det ta minst ett døgn før oppvekst, som videre må identifiseres. Eventuelt sjekkes for toxin-produksjon.

Jeg skriver her utifra lignende diagnostikk hos mennesker.

Regner med de jobber intensivt med å teste alle kjente agens. Mener å ha lest at prøver er sendt til Storbritannia. Der har de sikkert tester for agens som er mer uvanlige i Norge.

 

❤️❤️ til alle hunder som har lidd og til alle som har mistet sine firbeinte familiemedlemmer.

Anonymkode: f0c27...ead

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

finnes det ikke en enkel måte å bekreft om det dreier seg om virus eller bakteria? biopsi? 

så merkelig at det bare har rammet Norge.

Anonymkode: 4885a...636

Dersom hunden er syk tenker jeg at veterinærer tar standardprøver av dyrene og klarer i de fleste tilfeller å utelukke de mest kjente bakterier og virus. 

Når hundene må obduseres så kan det være mange andre grunner til at hundene blir syke, i tillegg til at enkelte prøver må sendes til dyrking. 

 

Anonymkode: fb809...544

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg leste i går så har det til nå bare rammet hunder på Østlandet (men de utelukker ikke at det kan spre seg ellers i landet også hvis det pågår lenge uten at de finner årsaken), så da vil jeg tro det utelukker mat og godbiter. 

Har to hunder selv og kjenner jeg er bekymret selv om jeg ikke bor på Østlandet. Har nær familie med hunder på Østlandet, så håper det går bra med pelsdottene deres. Og såklart alle hunder! 

Leste i går at de anbefaler å holde alle vaksiner oppdaterte, unngå at hunder hilser på andre hunder, unngå tilsetninger der mange hunder ferdes som f.eks utstillinger og kurs, og unngå å la hunder gå der andre hunder snuser og gjør fra seg sånn som i grøfter. 

Vil tro de frykter en bakterie eller virus som smitter via spytt eller luftbåren siden de går ut med de anbefalingene. Men de vet jo ikke hva som er årsaken så det blir bare forsiktighetsregler for å forhåpentligvis være på den sikre siden 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest #Rasshøl
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.ba.no/nyheter/fire-hunder-dode-pa-fire-dager/s/1-41-7324736

 

Jeg lurer på om dette kan være samme. Vi har hund fra denne oppdretteren og husker den tragiske saken veldig godt😢

Anonymkode: 29f61...cb9

Det er de samme symptomene som er beskrevet nå. 

Håper de finner årsaken snart. Håper at det er mulig å finne ut hva dette er. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, skruf skrev:

Etter hva jeg leste i går så har det til nå bare rammet hunder på Østlandet (men de utelukker ikke at det kan spre seg ellers i landet også hvis det pågår lenge uten at de finner årsaken), så da vil jeg tro det utelukker mat og godbiter. 

Har to hunder selv og kjenner jeg er bekymret selv om jeg ikke bor på Østlandet. Har nær familie med hunder på Østlandet, så håper det går bra med pelsdottene deres. Og såklart alle hunder! 

Leste i går at de anbefaler å holde alle vaksiner oppdaterte, unngå at hunder hilser på andre hunder, unngå tilsetninger der mange hunder ferdes som f.eks utstillinger og kurs, og unngå å la hunder gå der andre hunder snuser og gjør fra seg sånn som i grøfter. 

Vil tro de frykter en bakterie eller virus som smitter via spytt eller luftbåren siden de går ut med de anbefalingene. Men de vet jo ikke hva som er årsaken så det blir bare forsiktighetsregler for å forhåpentligvis være på den sikre siden 

Adressa skrev i går at den mest sannsynlig hadde kommet til Trøndelag også..  :( 

Anonymkode: fb809...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
1 minutt siden, skruf skrev:

Etter hva jeg leste i går så har det til nå bare rammet hunder på Østlandet (men de utelukker ikke at det kan spre seg ellers i landet også hvis det pågår lenge uten at de finner årsaken), så da vil jeg tro det utelukker mat og godbiter. 

Har to hunder selv og kjenner jeg er bekymret selv om jeg ikke bor på Østlandet. Har nær familie med hunder på Østlandet, så håper det går bra med pelsdottene deres. Og såklart alle hunder! 

Leste i går at de anbefaler å holde alle vaksiner oppdaterte, unngå at hunder hilser på andre hunder, unngå tilsetninger der mange hunder ferdes som f.eks utstillinger og kurs, og unngå å la hunder gå der andre hunder snuser og gjør fra seg sånn som i grøfter. 

Vil tro de frykter en bakterie eller virus som smitter via spytt eller luftbåren siden de går ut med de anbefalingene. Men de vet jo ikke hva som er årsaken så det blir bare forsiktighetsregler for å forhåpentligvis være på den sikre siden 

Jeg bor på Østlandet. 

Hunden min er fullvaksinert. Hun blir revaksinert, rundt 10. desember hvert år. 

Informasjonen bør deles med alle hundeeiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Jeg bor på Østlandet. 

Hunden min er fullvaksinert. Hun blir revaksinert, rundt 10. desember hvert år. 

Informasjonen bør deles med alle hundeeiere. 

Tror det var i Aftenposten eller VG jeg leste anbefalingene som veterinær gikk ut med, leste det i går kveld 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
Akkurat nå, skruf skrev:

Tror det var i Aftenposten eller VG jeg leste anbefalingene som veterinær gikk ut med, leste det i går kveld 

Jeg har også lest det. Men håper alle får det med seg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Adressa skrev i går at den mest sannsynlig hadde kommet til Trøndelag også..  :( 

Anonymkode: fb809...544

😣

Da virker det som at det brer seg veldig raskt.. 

Skal iallefall unngå å la hundene mine hilse på og være med andre hunder frem til det er kartlagt hva som forårsaker dette. Er jo rene svartedauden til hunder jo :( 

Mine er såklart også vaksinert og blir revaksinert når de skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var litt bekymret i går, for den yngste var innmari rolig, noe hun sjeldent er. 2 år gammel og rastløs rase. Men i dag er hun sitt vante jeg, så hun var nok bare sliten etter å ha løpt tulling fritt i skauen dagen før. Etter mange måneder i bånd så var det nok godt å få løpe superfort. Men tror jeg konsekvent blir å bruke bånd til hva som forårsaker dette er kartlagt

(blir fort litt nervøs for om hun er syk de dagene hun faktisk er rolig...) 

Håper de vet mere når de hundene som allerede har mistet livet av dette har blitt obdusert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
På 6.9.2019 den 6.57, AnonymBruker skrev:

Kommer an på om det er et virus, en bakterie eller et bakterie-toxin man kjenner til og har spesifikke tester for. Da kan man gjøre PCR (påvise DNA) og det er en relativt hurtig metode, såfremt man har etablert en PCR som kan kjøres direkte på prøvematerialet (f.eks fæces). Problemet med PCR er at man må vite hva man leter etter, altså man må kjenne "signatur"-DNA i viruset eller bakterien man screener for.

Er det noe "ukjent" vil jeg tro det tar lengre tid da man må sekvensere DNAet. Også hvis de dyrker for bakterier (så glimt av det på Dagsrevyen i går) så vil det ta minst ett døgn før oppvekst, som videre må identifiseres. Eventuelt sjekkes for toxin-produksjon.

Jeg skriver her utifra lignende diagnostikk hos mennesker.

Regner med de jobber intensivt med å teste alle kjente agens. Mener å ha lest at prøver er sendt til Storbritannia. Der har de sikkert tester for agens som er mer uvanlige i Norge.

 

❤️❤️ til alle hunder som har lidd og til alle som har mistet sine firbeinte familiemedlemmer.

Anonymkode: f0c27...ead

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/kJb7pL/Mystisk-sykdom--Umulig-a-vite-hva-hundene-er-smittet-av

Dager eller uker. Det er alt for lenge å vente flere uker, selv om det ikke kan fremskyndes. 😢

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Anglofil (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tror kanskje vedkommende du svarer mener at norske hunder ikke skal fraktes inn i disse landene? Siden dette skjer i Norge, og ikke i disse landene. Mulig jeg tar feil, men vil da tro det er der h*n mener 

Anonymkode: b98cc...9db

Det kan hende.

Men ettersom det irrasjonelt nok har vært gnål om hunder fra utlandet så var min første tanke at det gjaldt å ikke få hunder inn i Norge.

Det vil uansett være myndigheter i andre land som vil forby norske hunder adgang vil jeg tro.

Men ser det som rimelig usannsynlig.

Høres ut som parvo- er det virkelig folk i Norge som ikke vaksinerer??

Parvo rammer først og fremst valper  så det er jo pussig. Å være vitne til parvo død er for jævli. 

Håper alt av ressurser er satt på å finne årsak.  Tragisk 😭

Anonymkode: 7d786...443

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BangersBeans&Mash

Dette er så fælt 😭 stakkars alle firbente som har lidd, og alle etterlatte tobente❤️ Kan ikke tenke meg hvir fælt det er å miste hunden sin på dette viset😢 Håperde finner ut av det snart! Litt merkelig at det ikke har rammet andre dyr også. Hva med katter som er ute i grøftene? Ingen smitte der? 

Endret av BangersBeans&Mash
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan hende.

Men ettersom det irrasjonelt nok har vært gnål om hunder fra utlandet så var min første tanke at det gjaldt å ikke få hunder inn i Norge.

Det vil uansett være myndigheter i andre land som vil forby norske hunder adgang vil jeg tro.

Men ser det som rimelig usannsynlig.

Høres ut som parvo- er det virkelig folk i Norge som ikke vaksinerer??

Parvo rammer først og fremst valper  så det er jo pussig. Å være vitne til parvo død er for jævli. 

Håper alt av ressurser er satt på å finne årsak.  Tragisk 😭

Anonymkode: 7d786...443

God idé! 

La oss stoppe etterforskning på drap, voldtekt, ran og annen kriminell handling, slik at vi finner ut årsaken til hvorfor det dør titalls hunder fordi noen hundeeiere ikke vaksinerer bikkjene sine:sarkasme:

Anonymkode: 69a81...49d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
2 minutter siden, BangersBeans&Mash skrev:

Dette er så fælt 😭 stakkars alle firbente som har lidd, og alle etterlatte tobente❤️ Kan ikke tenke meg hvir fælt det er å miste hundrn sin på dette viset😢 Håperde finner ut av det snart! Litt merkelig at det ikke har rammet andre dyr også. Hva med katter som er ute i grøftene? Ingen smitte der? 

Ingen katter er rammet enda. 

I artikkelen jeg har linket til over, står det også informasjon til katteeiere. 

Endret av #Rasshøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...