Gå til innhold

Veterinærer advarer alle hundeeiere i Oslo-området


Chantielle

Anbefalte innlegg

Virker som hundene har fått en forgiftning, og lider kanskje av sepsis. Trist :(

Synd man ikke vet hva deg dreier seg om. Men siden det er så ulike raser, tviler jeg på at det er for. Sopp kanskje? Hvem vet. Uansett så håper jeg vi får svar snart 😢

Anonymkode: fb809...544

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest #Rasshøl
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God idé! 

La oss stoppe etterforskning på drap, voldtekt, ran og annen kriminell handling, slik at vi finner ut årsaken til hvorfor det dør titalls hunder fordi noen hundeeiere ikke vaksinerer bikkjene sine:sarkasme:

Anonymkode: 69a81...49d

At dette er sarkastisk, ja, det skjønner vi.

Er det nødvendig med slike kommentarer? Du forstår vel hva ...433 mente? 

Endret av #Rasshøl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei å nei, stakkars menneske og hunder :( 

Men jeg skjønner ikke hvor hun kan ha fått smitte av igrunn:
" – Jeg har god kontroll på hvor de har vært. De har stort sett bare vært i hagen min på Bredehaugen i Samnanger, bortsett fra en liten tur i en skog på Li, også det i Samnanger. Jeg vet ikke om de kan ha fått i seg noe ute, eller hva det er som har skjedd."

Anonymkode: a1659...4a3

Her er en oppdatering, etter at hundene ble obdusert. 

https://www.ba.no/nyheter/mistenker-mystisk-bakterie/s/1-41-7427656

Anonymkode: 29f61...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
23 minutter siden, skruf skrev:

Var litt bekymret i går, for den yngste var innmari rolig, noe hun sjeldent er. 2 år gammel og rastløs rase. Men i dag er hun sitt vante jeg, så hun var nok bare sliten etter å ha løpt tulling fritt i skauen dagen før. Etter mange måneder i bånd så var det nok godt å få løpe superfort. Men tror jeg konsekvent blir å bruke bånd til hva som forårsaker dette er kartlagt

(blir fort litt nervøs for om hun er syk de dagene hun faktisk er rolig...) 

Håper de vet mere når de hundene som allerede har mistet livet av dette har blitt obdusert. 

Man blir jo så fort engstelig når de oppføre seg litt uvanlig. 

Særlig når det pågår noe som dette, og ingen aner hva som forårsaker dette. 

Jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som hundene har fått en forgiftning, og lider kanskje av sepsis. Trist :(

Synd man ikke vet hva deg dreier seg om. Men siden det er så ulike raser, tviler jeg på at det er for. Sopp kanskje? Hvem vet. Uansett så håper jeg vi får svar snart 😢

Anonymkode: fb809...544

Jeg kom til å tenke på om det kan ha noe med brunsnegler å gjøre. Men de er vel over hele landet, og ikke bare på Østlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Jeg kom til å tenke på om det kan ha noe med brunsnegler å gjøre. Men de er vel over hele landet, og ikke bare på Østlandet. 

Se på god morgen Norge, der kommer det mere info i dag 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
6 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Se på god morgen Norge, der kommer det mere info i dag 

Takk, ser på i sumo-appen nå. 👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2019 den 7.34, #Rasshøl skrev:

https://www.aftenposten.no/norge/i/kJb7pL/Mystisk-sykdom--Umulig-a-vite-hva-hundene-er-smittet-av

Dager eller uker. Det er alt for lenge å vente flere uker, selv om det ikke kan fremskyndes. 😢

Ja, det skaper ekstra bekymring når man ikke vet hva det er. Føles vanskeligere å beskytte hundene sine da😟 Håper at omfanget begrenser seg nå når folk blir mer oppmerksom og tar forhåndsregler.

Anonymkode: f0c27...ead

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Anglofil (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://www.bbc.com/earth/story/20170504-there-are-diseases-hidden-in-ice-and-they-are-waking-up

 

Noen som har tanker ang dette? At isbreer kan skjule virus som kan ligge 'dormant' i tusen år?

Noen som vet om det kan ha noen sammenheng? Hvis det dreier seg om et sjeldent virus eller bakterie.. Vi hadde en unormal varm sommer i år, og klimaet har vært ganske merkelig, da vil man jo naturligvis se endringer også.

Anonymkode: 4885a...636

Er jo bare byhundene som er rammet. De vet jo ikke hva natur er engang.

Anonymkode: 5f354...957

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, #Rasshøl skrev:

Nå har jeg lest om tilfeller i Oslo, Tønsberg, Hamar og muligens Trondheim/Trøndelag. Dette er et svært området. 

Har vært et tilfelle hvor hund døde av de samme symptomene i Skien også. Står i lokalavisene varden.no og ta.no, men man må ha pluss for å kunne lese dem 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Rasshøl
12 minutter siden, Durinur skrev:

Har vært et tilfelle hvor hund døde av de samme symptomene i Skien også. Står i lokalavisene varden.no og ta.no, men man må ha pluss for å kunne lese dem 😕 

I Skien også? Å nei 😧

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en grunn til å holde hundene i bånd. Håper dere hundeeiere tar dette seriøst nå

Anonymkode: c5b62...cdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er en oppdatering, etter at hundene ble obdusert. 

https://www.ba.no/nyheter/mistenker-mystisk-bakterie/s/1-41-7427656

Anonymkode: 29f61...cb9

Takk for link. Skulle akkurat til å spørre om man fant ut hva det var den gangen.

Clostridium perfringens vil vokse etter 2-3 dager ved dyrkning, men hvis det er annen tarmflora i prøvene også blir det vanskeligere å finne den. Prøver tatt ved obduksjon kan ofte inneholde mange bakterier da de får vandre mer fritt i kroppen når naturlige barrierer brytes ned.

Clostridier kan produsere toxiner (giftstoffer), men vet ikke om det er vanlig med PCR-undersøkelser for disse? Kanskje i utlandet?

Anonymkode: f0c27...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda en grunn til å holde hundene i bånd. Håper dere hundeeiere tar dette seriøst nå

Anonymkode: c5b62...cdc

Det tviler jeg på.

Jeg møtte på tre løse hunder i skogen for under en time siden. Oslo vest. 

 

Anonymkode: 69a81...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det likner mye på HGE synes jeg.

Jeg er ikke veterinær og ikke hundeeier. Har katt og venner i Statene. 

Anonymkode: 68708...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tilfelle i Aurland i Sogn og Fjordane også nå. Og nrk skriver at også jakthunder har fått det.. 

Anonymkode: 8df6a...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilfelle i Aurland i Sogn og Fjordane også nå. Og nrk skriver at også jakthunder har fått det.. 

Anonymkode: 8df6a...ce3

Jeg bor i sogn og synes dette her er helt grusomt, så mange hunder har dødd allerede, jeg er redd for våre. 

Anonymkode: 477f5...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...