Gå til innhold

Veterinærer advarer alle hundeeiere i Oslo-området


Chantielle

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en valp som skal vaksineres i dag (Telemark). Fått helt angst jeg nå, bør jeg vente? Jeg må jo ha valpevaksine.. kanskje jeg kan holde valpen så den ikke er i kontakt med noe som er der inne? 

Anonymkode: 8983f...a92

Det har vel ikke vært noen tilfeller der enda (Som media har fått med seg ihvertfall). Det går sikkert helt bra. Evt kan du kanskje be dyrlegen om å komme ut og gjøre det i bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en valp som skal vaksineres i dag (Telemark). Fått helt angst jeg nå, bør jeg vente? Jeg må jo ha valpevaksine.. kanskje jeg kan holde valpen så den ikke er i kontakt med noe som er der inne? 

Anonymkode: 8983f...a92

Jeg ville nok i alle fall vurdert å ikke sitte med den på venterommet lenge i alle fall. Kanskje la den vente med deg i bilen frem til den kan komme inn eller noe sånt. Selve rommene inne hos veterinæren blir jo sterilisert mellom besøk, så der skal det vel være trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg veldig glad for at jeg bor på landsbygda med bare to naboer som har hund. Skogen er rett utenfor stuedøra, og mine to buhnder og jeg er alene om å bruke skogen som turområde. Etter hvert vil det være et par jakthunder i området, men ellers er vi alene i et enormt skogsområde uten offentlige turløyper. Blir mine hunder smittet er det i alle fall ikke fra andre hunder.

Veldig skremmende og merkelig dette. Håper de raskt finner ut hva det dreier seg om. Min første tanke var gift i en aller annen form, men alt er usikkert. Snodig at smitten ser ut til å spre seg lynraskt over store områder og byer med lang avstand mellom. Som om "noen" bevisst legger ut noe over hele fjøla. Men det er bare tanker jeg gjør meg her og nå. Foret? Kanskje..

Jeg føler strerkt med alle som har, og kommer til å miste sine gode firbente venner på denne skremmende måten! ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva har hundene tilfelles? Man må jo finne en eller annen sammenheng mellom alle hundene som har blitt syke hittil.

De var ute, så kanskje det er noe i jorden.

Anonymkode: 74cea...277

Fellesnevner er vel noe de undersøker. Hunden som var tema i NRK saken har jo enda en hund til hjemme, kun den ene ble syk. Eier der har også snakket med flere med to hunder hvor kun dene en ble syk.

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en valp som skal vaksineres i dag (Telemark). Fått helt angst jeg nå, bør jeg vente? Jeg må jo ha valpevaksine.. kanskje jeg kan holde valpen så den ikke er i kontakt med noe som er der inne? 

Anonymkode: 8983f...a92

Det er uansett en god regel å gjøre seg at man ikke hilser på hunder på klinikken, man vet aldri om de er der for en skade, lopper eller nesemidd liksom. Hos min dyrlege har de lapp på døra om at hunder med sykdomssymptomer må vente ute i dag og tas inn en annen vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere i tråden skrevet om min hund som døde. Til info så har jeg orientert både AniCura og Mattilsynet.

Anonymkode: 1034f...447

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Skywalker skrev:

Nå er jeg veldig glad for at jeg bor på landsbygda med bare to naboer som har hund. Skogen er rett utenfor stuedøra, og mine to buhnder og jeg er alene om å bruke skogen som turområde. Etter hvert vil det være et par jakthunder i området, men ellers er vi alene i et enormt skogsområde uten offentlige turløyper. Blir mine hunder smittet er det i alle fall ikke fra andre hunder.

Veldig skremmende og merkelig dette. Håper de raskt finner ut hva det dreier seg om. Min første tanke var gift i en aller annen form, men alt er usikkert. Snodig at smitten ser ut til å spre seg lynraskt over store områder og byer med lang avstand mellom. Som om "noen" bevisst legger ut noe over hele fjøla. Men det er bare tanker jeg gjør meg her og nå. Foret? Kanskje..

Jeg føler strerkt med alle som har, og kommer til å miste sine gode firbente venner på denne skremmende måten! ❤️

Grunnen til at en kan tenke forgiftning er at de farligste hundesykdommene og virus er noe de blir vaksinert mot, så dette ville de funnet ut av nå, tenker jeg. Veterinærer vet hva de skal se etter, og når så mange hunder dør så raskt etter første symptom, er det lett å tenke forgiftning. Men hvordan i så fall, blir jo også en stor gåte. Dette er ikke ok i det hele tatt! 

Enig i siste setning! Uff. Og alle hundeeiere som er redde nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det har vel ikke vært noen tilfeller der enda (Som media har fått med seg ihvertfall). Det går sikkert helt bra. Evt kan du kanskje be dyrlegen om å komme ut og gjøre det i bilen?

Jeg var i kontakt med en klinikk ista for å høre, og de sa at de hadde hatt en hund inne med blodig diaré i helgen, men at de ikke kan si om det var dette, eller ei, da de ikke vet.. så vet faktisk ikke om det er i Telemark eller ikke 😕

 

Anonymkode: 8983f...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Skywalker said:

Nå er jeg veldig glad for at jeg bor på landsbygda med bare to naboer som har hund. Skogen er rett utenfor stuedøra, og mine to buhnder og jeg er alene om å bruke skogen som turområde. Etter hvert vil det være et par jakthunder i området, men ellers er vi alene i et enormt skogsområde uten offentlige turløyper. Blir mine hunder smittet er det i alle fall ikke fra andre hunder.

Veldig skremmende og merkelig dette. Håper de raskt finner ut hva det dreier seg om. Min første tanke var gift i en aller annen form, men alt er usikkert. Snodig at smitten ser ut til å spre seg lynraskt over store områder og byer med lang avstand mellom. Som om "noen" bevisst legger ut noe over hele fjøla. Men det er bare tanker jeg gjør meg her og nå. Foret? Kanskje..

Jeg føler strerkt med alle som har, og kommer til å miste sine gode firbente venner på denne skremmende måten! ❤️

Jeg også bor på landet med min hund, men føler meg ikke helt trygg likevel. Med tanke på at det har spredt seg så fort i så store deler av landet (nord i Trøndelag og helt ned til Tønsberg (25 min unna her) kan det tyde på at det er noe farlige planter/sopp etc. Men ingen panikk her enda. Tror det heller er noe med et spesielt type hundefôr der store forsyninger har fått farlige bakterier i seg kanskje.
Skummelt er det hvertfall! Uff, må være forferdelig for de som er rammet.

Anonymkode: dd19f...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Skywalker skrev:

Nå er jeg veldig glad for at jeg bor på landsbygda med bare to naboer som har hund. Skogen er rett utenfor stuedøra, og mine to buhnder og jeg er alene om å bruke skogen som turområde. Etter hvert vil det være et par jakthunder i området, men ellers er vi alene i et enormt skogsområde uten offentlige turløyper. Blir mine hunder smittet er det i alle fall ikke fra andre hunder.

Veldig skremmende og merkelig dette. Håper de raskt finner ut hva det dreier seg om. Min første tanke var gift i en aller annen form, men alt er usikkert. Snodig at smitten ser ut til å spre seg lynraskt over store områder og byer med lang avstand mellom. Som om "noen" bevisst legger ut noe over hele fjøla. Men det er bare tanker jeg gjør meg her og nå. Foret? Kanskje..

Jeg føler strerkt med alle som har, og kommer til å miste sine gode firbente venner på denne skremmende måten! ❤️

Det har jo hendt tidligere med Felleskjøpet sitt fôr, så det er ikke umulig at det kan være forgiftning fra noe lignende. At noen personer skulle ha reist rundt i Oslo og ellers på Østlandet for å spre gift i parker eller lignende ser jeg på som veldig usannsynlig. Men det er ikke umulig at det er en variant av en bakterier eller virus som treffer hardere enn ellers. Slikt skjer fra tid til annen, og om det er tilfellet finner vi det vel snart ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Durinur skrev:

Det har jo hendt tidligere med Felleskjøpet sitt fôr, så det er ikke umulig at det kan være forgiftning fra noe lignende. At noen personer skulle ha reist rundt i Oslo og ellers på Østlandet for å spre gift i parker eller lignende ser jeg på som veldig usannsynlig. Men det er ikke umulig at det er en variant av en bakterier eller virus som treffer hardere enn ellers. Slikt skjer fra tid til annen, og om det er tilfellet finner vi det vel snart ut. 

Jeg er enig i at eventuell forgiftning kan skyldes hundefor. Jeg husker godt saken rundt Felleskjøpet, ja. Bruker for derfra nå, men hundene har allerede spist av de nye sekkene i et par uker uten å bli syke, så det jeg har pr.nå er nok trygt i alle fall.

Jeg har så vidt begynt å la hundene være løse på tur etter at båndtvangen er over, men tror jeg inntil videre vil holde dem i langline, slik at jeg kan holde mer kontroll på hva de måtte finne å knaske i seg. Skulle de bli syke blir det litt enklere å finne årsaken. Hare/musepest er det jo flere steder i landet nå, men den skal ikke gjøre hundene så syke.

Det som først og fremst får meg til å tenke på gift i en eller annen form er at alt utvikler seg så raskt, og så dødelig. Nesten som store mengder rottegift? Og tilfellene opptrer mest i byer og steder med mye folk og hunder? Så vidt jeg har fått med meg har det ikke kommet rapporter om syke hunder fra spredt befolkete områder, uansett hvilket for folk bruker?

Ja, det blir naturlig nok en del spekulasjon rundt dette, men så er det jo også både uvanlig og skremmende det som skjer..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå konstatert med sikkerhet at sykdommen er kommet til Tynset. Ifølge bekjent av meg er det tilfeller i Trondheim også,men det er ennå ikke bekreftet. Det er skremmende hvor fort dette sprer seg. Vi får alle passe på hundene våres og følge de anbefalingene veterinærene har gått ut med. Sender en tanke til alle hundeeiere i landet. Føler med dere som har mistet sin hund.

https://www.retten.no/

Endret av Chantielle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser at noen nevner parvo. Alltid trodd det var en valpesykdom.  Da lærte jeg noe i dag.

Anonymkode: 23cc8...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser at noen nevner parvo. Alltid trodd det var en valpesykdom.  Da lærte jeg noe i dag.

Anonymkode: 23cc8...447

Valper er mest utsatt. Voksne hunder kan også bli smittet,men ofte da mildere. Eldre hunder,hunder med svak helse,nedsatt immunforsvar etc kan det være farlig for. Viktig å vaksinere!

Jeg snakker her om Parvovirus.

Endret av Chantielle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chantielle skrev:

Valper er mest utsatt. Voksne hunder kan også bli smittet,men ofte da mildere. Eldre hunder,hunder med svak helse,nedsatt immunforsvar etc kan det være farlig for. Viktig å vaksinere!

Valpen min har ikke valpevaksine enda 😳 hjelpes, er valpen ekstra utsatt da?? De har vel ikke bekreftet enda hva det er? 

Anonymkode: 8983f...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Valpen min har ikke valpevaksine enda 😳 hjelpes, er valpen ekstra utsatt da?? De har vel ikke bekreftet enda hva det er? 

Anonymkode: 8983f...a92

Den kan være ekstra utsatt om det er en av sykdommene som vaksineres mot ja. Men nei, det er ingen som med sikkerhet vet om det er snakk om en av disse sykdommene. Vi må nok nesten bare vente på en uttalelse fra dyrleger eller Mattilsynet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Durinur skrev:

Den kan være ekstra utsatt om det er en av sykdommene som vaksineres mot ja. Men nei, det er ingen som med sikkerhet vet om det er snakk om en av disse sykdommene. Vi må nok nesten bare vente på en uttalelse fra dyrleger eller Mattilsynet. 

Valpen skal vaksineres i dag, den har rett slett ikke rukket å leve lenge nok til å få alt av vaksiner. Men kjente jeg ble veldig bekymret nå! Og jeg er nervøs for å reise til veterinær pga smittefare, men jeg må jo ha vaksine.. hoff, ikke noe moro for hundeeiere rundt om, og minst av alt de som har mistet sin. ❤

Får virkelig håpe de finner årsak snart.. 

Anonymkode: 8983f...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Valpen min har ikke valpevaksine enda 😳 hjelpes, er valpen ekstra utsatt da?? De har vel ikke bekreftet enda hva det er? 

Anonymkode: 8983f...a92

Nei- den sykdommen det refereres til i denne tråden er ikke identifisert. De fleste tilfellene ser ut til å være godt voksne hunder opp mot 13. Vår var 13 1/2. Det jeg har sitert over handler om parvo. 

Anonymkode: 1034f...447

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Durinur skrev:

Den kan være ekstra utsatt om det er en av sykdommene som vaksineres mot ja. Men nei, det er ingen som med sikkerhet vet om det er snakk om en av disse sykdommene. Vi må nok nesten bare vente på en uttalelse fra dyrleger eller Mattilsynet. 

Enig,man vet enda ikke hva den sykdommen som herjer nå  er,eller kommer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...