Gå til innhold

Veterinærer advarer alle hundeeiere i Oslo-området


Chantielle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så hva er beste taktikk? Gå med hunder utenfor der det er mye tur-trafikk, så utenfor nabolag osv? Hindre vofsen i å "lese avisen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om det kan ha sammenheng med disse tilfellene som har vært med "uvær".. Relativt korte, men intense væromslag. Har jo vært steder hvor kumlokk har løftet seg opp.

Går hardt utover kloakkrør osv. Lynnedslag kan jo også ha rystet diverse systemer. Tenker det kan være alt fra bensin til gift av noe slag, men synes det kommer påfallende samtidig med styrtregn. 

 

Anonymkode: acea6...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

Rart at det skal dukke opp så mange steder samtidig, kan det være et hundefor som er årsaken? Godbiter? Ville vært interessant å vite hva hundene som blir syke spiser, f.ex. om det er råforede hunder blant dem som ikke får butikkjøpt for. Men dem er det vel ikke så mange av....

Anonymkode: 853b8...cee

Til nå har det vel vist seg at hundene har fått forskjellig fôr, og ingen av de døde er rent råfôret. 

Ellers er det bare å ta gode forhåndsregler, så skal vi - og våre hunder - klare oss helt fint :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anwa skrev:

Så hva er beste taktikk? Gå med hunder utenfor der det er mye tur-trafikk, så utenfor nabolag osv? Hindre vofsen i å "lese avisen"?

Dette er hva veterinær anbefaler,du bør unngå

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mRpJmp/doedelig-hundesykdom-sprer-seg-har-aldri-opplevd-lignende-i-min-tid-som-veterinaer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe lignende i Bergensområdet i sommer.  Var noe om det på anicura sin sider. Der hadde hundene de hadde fått inn vært på samme sted.  Vet ikke om noen hunder døde, men det var kraftig oppkast og diare. 

Anonymkode: 7b540...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere steder i landet og den tidligste er vel for noen uker sia. Alvorlig tarm/mage infeksjon kan skje med jevne mellomrom, men er vel pga stort omfsng at det vsrsles nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under hetebølgen i fjor da det var over 30 grader i ukesvis, ble hunden min alvorlig syk med blodig avføring og svært dårlig allmenntilstand. Det gikk knapt et døgn før vi måtte haste han til dyrlegen og så rett til intensiven på ensjø. Vi fikk vite at det var en mage/tarmsykdom og han klarte seg heldigvis, men det var alvorlig. Senere fikk han samme sykdom igjen, men med da langt mildere symptomer. Vi fikk egentlig aldri vite hva det var. Nå har jeg omtrent satt han i karantene, livredd for at det skal skje han noe. Håper alle passer godt på hundene sine ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det har vært 'runder' med slikt før,men mener å huske at da var det snakk om parvovirus,som kan gi lignende symptomer.Men det må de vel ha sjekket at det ikke er. Krysser fingrene for at det blir en snarlig forklaring på det som skjer nå. (Svaret  mitt var generelt ,jeg vet selvsagt ikke hva det gjaldt ang. din hund Butternut. Vi postet visst samtidig.)

Endret av Chantielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Chantielle skrev:

Jeg har fått opplyst at en 'hundebarnehage' i Østfold har måttet stenges umiddelbart. Dette fordi det er påvist smitte i Østfold. Hundebarnehagen opplyser videre "Jeg har vært i kontakt med AniCura Norge, og de har nå informert meg om at det er smitte i Hamar, Tynset, Hønefoss, Lier, Lørenskog og Moss i tillegg til Oslo hvor det først ble kjent."

********************

Jeg har personlig ikke vært i kontakt med AniCura, kun videreformidler den informasjonen som er kommet fra stedet  som nå er stengt i Østfold.Oppfordrer hundeeiere om å følge med,reagere  raskt og oppsøk veterinær om hunden får blodig diarè eller oppkast.

 

I følge smådyrkontoret på Tynset har de ikke hatt noen tilfeller der.

Men det er jo uansett greit å være obs..

Anonymkode: 1a738...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I følge smådyrkontoret på Tynset har de ikke hatt noen tilfeller der.

Men det er jo uansett greit å være obs..

Anonymkode: 1a738...847

Bra! Ja,man får ikke gjort annet enn å være obs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund døde tirsdag etter kort tid med blodig diare og nedsatt almentilstand. Oslo vest.

Anonymkode: 1034f...447

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste dere gjør, er iallefall å ikke ringe ned dyrlegen og klinikkene i området. Vi jobber på spreng med å behandle de hundene som innlagt og syke. 

Følg saken i media også blir dere oppdatert 

hilsen dyrlege

Anonymkode: c695e...ce4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min hund døde tirsdag etter kort tid med blodig diare og nedsatt almentilstand. Oslo vest.

Anonymkode: 1034f...447

Det var leit å høre :( Kondolerer. Har du noen tanker om hvorfor den ble smittet, om det var denne sykdommen som skyldes det? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Durinur skrev:

Det var leit å høre :( Kondolerer. Har du noen tanker om hvorfor den ble smittet, om det var denne sykdommen som skyldes det? 

Vi vet ikke siden vi ikke dro til veterinær og vi hadde ikke informasjonen om denne smitten. Hunden var gammel og litt sliten og vi vet ikke om det var dette viruset men symptomene liknet. 

Anonymkode: 1034f...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hund døde tirsdag etter kort tid med blodig diare og nedsatt almentilstand. Oslo vest.

Anonymkode: 1034f...447

Så trist å høre,føler med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Chantielle skrev:

Beklager om jeg skremmer folk altså, var usikker på om jeg skulle poste den siste informasjonen,som kommer fra Østfold som sagt. Ettersom jeg har forstått så jobbes det på spreng for å finne ut hva dette er. I mellomtiden så får vi hundeeiere være forsiktige, og følge med på hundene våres om de får blodig diarè eller oppkast. Håper man snarlig finner ut av dette.

Synes det er bra, jeg 😊 har selv lest alt du skriver og videreformidlet til mannen min. Vi bor i Bergen uten at det har vært  noen syke her, enda, men det handler om å ta til seg den lille kunnskapen vi kan, for å kunne ta forholdsregler utifra det. 

Var nylig hunder som ble syke,- noen døde, her i Bergen. Fellesnevneren var bading i vann med oppblomstring av bakterier. På grunn av den kunnspaen, så lot vi ikke hunden bade andre plasser enn der kommunen tar målinger av badevannet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hund døde tirsdag etter kort tid med blodig diare og nedsatt almentilstand. Oslo vest.

Anonymkode: 1034f...447

❤️ Kondolerer ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sokkar skrev:

Synes det er bra, jeg 😊 har selv lest alt du skriver og videreformidlet til mannen min. Vi bor i Bergen uten at det har vært  noen syke her, enda, men det handler om å ta til seg den lille kunnskapen vi kan, for å kunne ta forholdsregler utifra det. 

Var nylig hunder som ble syke,- noen døde, her i Bergen. Fellesnevneren var bading i vann med oppblomstring av bakterier. På grunn av den kunnspaen, så lot vi ikke hunden bade andre plasser enn der kommunen tar målinger av badevannet. 

 

Ok,takk. Ja,det har vært tilfeller flere steder i sommer som har fått bl. algeforgiftning. 


https://www.anicura.no/fakta-og-rad/hund/algeforgiftning/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...