Gå til innhold

Veterinærer advarer alle hundeeiere i Oslo-området


Chantielle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Chantielle skrev:

Ja, jeg vet det har vært 'runder' med slikt før,men mener å huske at da var det snakk om parvovirus,som kan gi lignende symptomer.Men det må de vel ha sjekket at det ikke er. Krysser fingrene for at det blir en snarlig forklaring på det som skjer nå. (Svaret  mitt var generelt ,jeg vet selvsagt ikke hva det gjaldt ang. din hund Butternut. Vi postet visst samtidig.)

Anicura har vel sagt at parvovirus er avkreftet såvidt jeg husker. Noen nevnte jo en mage/tarmsykdom med ukjent opphav, så det er vel det å finne smittekilden.

Og ja, dette har skjedd flere ganger, og skjer nå og da, men det er vel netopp omfanget som gjør at de varsler. Litt som at folk har influensa fra tid til annen, men de varsler når det er ett veldig stort opphop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig. Følger med på dette selvom jeg ikke har hund.

 

Det er skummelt hvis det er virus som de ikke klarer å identifisere!

Anonymkode: 74cea...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig merkelig. Følger med på dette selvom jeg ikke har hund.

 

Det er skummelt hvis det er virus som de ikke klarer å identifisere!

Anonymkode: 74cea...277

Hvis det er et litt sjeldent virus, eller til og med en mutert versjon av et kjent virus, kan det ta en stund å finne ut nøyaktig hvilket virus det er. Slike ting tar tid, så det at man ikke vet det helt ennå trenger ikke å bety at det er snakk om en ny svartedaud for hunder eller noe sånt. Men jeg kan forstå at det er litt skummelt å ikke vite nøyaktig hva det er, eller enda viktigere, hvordan hundene blir infiserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det beste dere gjør, er iallefall å ikke ringe ned dyrlegen og klinikkene i området. Vi jobber på spreng med å behandle de hundene som innlagt og syke. 

Følg saken i media også blir dere oppdatert 

hilsen dyrlege

Anonymkode: c695e...ce4

Dette er da et merkelig råd. Jeg måtte nettopp ringe for å forhøre meg angående ene vår, og fikk beskjed om å komme inn om ikke almentilstanden bedrer seg ila en time.

Har hunden vesentlig nedsatt almentilstand bør man definitivt ringe, men ikke bare for å få informasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Dette er da et merkelig råd. Jeg måtte nettopp ringe for å forhøre meg angående ene vår, og fikk beskjed om å komme inn om ikke almentilstanden bedrer seg ila en time.

Har hunden vesentlig nedsatt almentilstand bør man definitivt ringe, men ikke bare for å få informasjon.

Vedkommende mente nok at man ikke skal ringe bare fordi man lurer på hvordan unngå det osv. Selvsagt ringer man om hunden er syk. 

Håper hunden din blir raskt bedre!

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, solmåneogstjerner said:

Vedkommende mente nok at man ikke skal ringe bare fordi man lurer på hvordan unngå det osv. Selvsagt ringer man om hunden er syk. 

Håper hunden din blir raskt bedre!

Jeg regnet med det, og synes sånn sett det var et imponerende dårlig formulert innlegg av en dyrlege.

Det kan se ut som det bare er en kombinasjon av morgentretthet og støl (valpen har slitt ham litt ut i det siste), og krysser fingrene for dét. Siden kapasiteten er sprengt vil jeg ikke komme og legge unødvendig press på dyrlegene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Durinur skrev:

Hvis det er et litt sjeldent virus, eller til og med en mutert versjon av et kjent virus, kan det ta en stund å finne ut nøyaktig hvilket virus det er. Slike ting tar tid, så det at man ikke vet det helt ennå trenger ikke å bety at det er snakk om en ny svartedaud for hunder eller noe sånt. Men jeg kan forstå at det er litt skummelt å ikke vite nøyaktig hva det er, eller enda viktigere, hvordan hundene blir infiserte. 

Men hva har hundene tilfelles? Man må jo finne en eller annen sammenheng mellom alle hundene som har blitt syke hittil.

De var ute, så kanskje det er noe i jorden.

Anonymkode: 74cea...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Dette er da et merkelig råd. Jeg måtte nettopp ringe for å forhøre meg angående ene vår, og fikk beskjed om å komme inn om ikke almentilstanden bedrer seg ila en time.

Har hunden vesentlig nedsatt almentilstand bør man definitivt ringe, men ikke bare for å få informasjon.

Greia med det rådet var vel at den del tidligere i tråden så ut til å ringe rundt til dyreklinikker for å spørre hvordan det sto til i området deres osv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Jeg regnet med det, og synes sånn sett det var et imponerende dårlig formulert innlegg av en dyrlege. forsåvidt enig i det

Det kan se ut som det bare er en kombinasjon av morgentretthet og støl (valpen har slitt ham litt ut i det siste), og krysser fingrene for dét. Siden kapasiteten er sprengt vil jeg ikke komme og legge unødvendig press på dyrlegene. ja, men dere må jo også få hjelp om det trengs 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: man har fått råd om å unngå steder der mange hunder samles. Kanskje lurt å unngå å dra til dyrlege om det kanskje kan vente. F eks om man har time for vanlig kontroll eller vaksine og slike ting. 

Både for å unngå smittefare på venterommet og for at dyrlegene skal ha tid til de som er syke. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

En annen ting: man har fått råd om å unngå steder der mange hunder samles. Kanskje lurt å unngå å dra til dyrlege om det kanskje kan vente. F eks om man har time for vanlig kontroll eller vaksine og slike ting. 

Både for å unngå smittefare på venterommet og for at dyrlegene skal ha tid til de som er syke. 

:tommel:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I følge smådyrkontoret på Tynset har de ikke hatt noen tilfeller der.

Men det er jo uansett greit å være obs..

Anonymkode: 1a738...847

NRK skriver jo det?

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/nomi-ble-smittet-av-ukjent-hundesykdom-som-sprer-seg-1.14689141

Anonymkode: 3a971...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil egentlig ikke ut med min hund i det hele tatt, men jeg får vel ikke en 7 år gammel hund til å gjøre fra seg på aviser nå? Vi bor rett ved frognerparken:( Hun er bare 3 kilo og tåler ikke mye diaré før det går galt. Noen råd? 

Anonymkode: 52639...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, stakkars de rammede :( Hva er symptomene?

Anonymkode: ba297...85e

Blodig diarè og oppkast

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Chantielle skrev:

Blodig diarè og oppkast

Og nedsatt allmenntilstand. 

Anonymkode: 52639...315

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp som skal vaksineres i dag (Telemark). Fått helt angst jeg nå, bør jeg vente? Jeg må jo ha valpevaksine.. kanskje jeg kan holde valpen så den ikke er i kontakt med noe som er der inne? 

Anonymkode: 8983f...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...