Gå til innhold

Antidepressiva

Fremhevede innlegg

Skrevet

For meg var det Zoloft som fungerte, men som andre sier er dette ekstremt individuelt, og både Cipralex og Zoloft er såkalte SSRI-er. Det kan variere veldig hva som fungerer for hvem, men virkningsmekanismene er ganske like, så en gladhistorie om Zoloft trenger ikke være så mye mindre verdifull enn en om Cipralex.

Zoloft løftet meg ikke opp til enorme høyder, men det fjernet nok depressivitet og angst til at jeg fikk et par hakk mer overskudd enn før. Nok til å kjempe meg gjennom å rette opp i en del dårlige tankespor og vaner som holdt meg ytterligere nede. Jeg klarte å sørge for at det så litt mindre bombet horehus ut hjemme, klarte å spise litt mat, klarte å få meg noe luft, klarte å lese litt, klarte å sove litt bedre. Det er ting som i seg selv åpenbart hadde positiv effekt på overskudd og trivsel. Til slutt klarte jeg å ha såpass overskudd at jeg også klarte meg uten Zoloft igjen fordi jeg hadde bedre tak på hverdagen og det i seg selv ga meg mer å rutte med stemningsleiemessig.

Det var i hvert fall sånn det fungerte for meg. Ikke som noen evigvarende beskyttelse mot tungsinn, men heller som en slags reservetank som fikk meg opp fra kun skure og gå-nivå til å orke å gjøre små justeringer som over tid svekket alt det som hindret meg i å fungere brukbart.

Anonymkode: 3c048...765

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du tok deg tid til å svare. Det siste antidepressiva jeg forsøkte sendte meg rett til akuttinnleggelse, så det er i hovedsak derfor jeg er skeptisk. I samråd med lege er nå på halv anbefalt dagsdose den første uken, så trapper jeg opp for å gi kroppen best mulig sjanse til å tilpasse seg og få minst bivirkninger. Jeg håper jeg også får en slik effekt du har, men dessverre er det jo vanskelig å forutsi hvordan man vil reagere på det. 

Min behandler ønsker ikke å skrive ut mer medikamenter enn nødvendig, antakelig på grunn risiko for økt suicidal atferd ved oppstart og mulig avhengighet av vanedannende medisiner. Jeg må heller ta kontakt med legevakt, eventuelt fastlege, ved behov utenom timene. 

Anonymkode: d712c...0fc

Ok, da er jeg spent på om det går opp eller ned med deg. Krysser fingrene for at du opplever bedring denne gangen, og sørg for at du er i gode hender. Masse lykke til!

Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner, og svar til dette

Perelandra, mod. 

Skrevet

Cipralex er et veldig vanlig preparat å starte på ved depresjon. 

Det hadde ingen effekt på meg. Fikk en helt enorm apetitt, tenkte kun på mat og klarte rett og slett ikke å la være å spise. La på meg 15 kilo på et par mnd. Jeg ble veldig urolig og fikk en rar følelse jeg ikke klarer å beskrive. De var også ubehagelige å trappe ned på. Den gjorde ingenting for depresjonen.

Jeg byttet preparat og ble veldig fornøyd med det.

Anonymkode: ddf3f...c66

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde ingen effekt på meg. Fikk en helt enorm apetitt, tenkte kun på mat og klarte rett og slett ikke å la være å spise. La på meg 15 kilo på et par mnd. Jeg ble veldig urolig og fikk en rar følelse jeg ikke klarer å beskrive. De var også ubehagelige å trappe ned på. Den gjorde ingenting for depresjonen.

Det var en av de tingene jeg var redd for- å legge på meg. Men har heller gått ned fordi jeg klarer å være mer aktiv og så klarer jeg å skjerpe meg på kostholdet. Bra du fant noe annet som funket. Er kjempeglad det funket på første forsøk på meg. Nå lurer jeg på hvor lenge jeg bør gå på de. Resten av livet?

Skrevet
På 8.11.2019 den 22.07, AnonymBruker skrev:

Hva byttet du til?

Anonymkode: fb937...078

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...