AnonymBruker Skrevet 4. september 2019 #61 Skrevet 4. september 2019 (endret) 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange mg gikk du på, og hvorfor når du var så høyt fungerende at du til og med hadde kapasitet til en søndagsjobb? Anonymkode: e0025...2c7 Jeg var ressurssterk og klarte meg selv om jeg hadde sterk angst og depresjon. Problemet mitt var at jeg var veldig rastløs og hadde mye energi samtidig som at jeg var deprimert og hadde angst hver dag Mange deprimerte og angstfulle mennesker er ressurssterke og kan fungere godt om de klarer håndtere problemene sine. Det blir et problem når medisinene ødelegger enen til å fungere og gjør deg syk. Dessverre har vi en holdning i samfunnet der vi ikke tror at vi kan jobbe oss gjennom følelser, vi tror vi må bruke piller. Vi forstår ikke hvordan de verste følelsene vi ahr hatt kan brukes til å hjelpe andre mennesker eller gjøre oss sterkere. Så vi er for alltid fanget i en offerpoisjon der vi alltid er deprimerte og tror den eneste løsningen er piller. Mens egentlig kunne vi komet oss gjennom det med en god og reflektert mentor. Noe jeg gjorde til slutt, men livet mitt er skakkekjørt etter så mange år på utsiden av samfunnet. Anonymkode: 4c323...bdf Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Endret 5. september 2019 av Perelandra
Purple_Pixiedust Skrevet 4. september 2019 #62 Skrevet 4. september 2019 Jeg har gått på masse ulik antidepressiva uten særlig effekt. Ikke noen tydelige bivirkninger annet enn alvorlige bivirkninger på Nardil, men det er ikke SSRI.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #63 Skrevet 5. september 2019 14 timer siden, Purple_Pixiedust skrev: Jeg har gått på masse ulik antidepressiva uten særlig effekt. Ikke noen tydelige bivirkninger annet enn alvorlige bivirkninger på Nardil, men det er ikke SSRI. Hva slags bivirkninger fikk du på nardil? Og hjalp de deg? Anonymkode: 2b985...308
Purple_Pixiedust Skrevet 5. september 2019 #64 Skrevet 5. september 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags bivirkninger fikk du på nardil? Og hjalp de deg? Anonymkode: 2b985...308 Fikk alvorlig ortostatisk hypotensjon og lav puls (36) Det var ikke bare pga medisinen, men de på sykehuset mente den forsterket det og at jeg måtte slutte på den. Fikk kanskje en anelse effekt, men ikke nok til at det var vits å gå på den. Har generelt sett hatt dårlig effekt av all antidepressiva. Så nå går jeg ikke på noe lenger. Trening funker bedre. Endret 5. september 2019 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #65 Skrevet 5. september 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Leger som har dårlig emosjonell forståelse. Hadde jeg hatt kunnskapen og innsikt som jeg ahr nå, da jeg var 20, så hadde jeg aldri tatt piller Man kan faktisk bli helt frisk fra alvorlig depresjon om man vet hvordan. Mna kan faktisk lære hvordan leve med følelser og tanker uten at piller demper hjerneaktivitet og man blir dummere Anonymkode: 4c323...bdf Du virker å ha lite forståelse selv. Hvor mange operasjoner har du hatt da for livstruende helsetilstander? Hvor mange organer har de fjernet på deg? Hvor mange andre alvorlige medisinske behandlinger som påvirker hjernens funksjon har du vært tvunget til å gå på? Leger har lite tid til å få mye innsikt i hver pasients unike situasjon, selv om du blir livstruende syk. Jeg har levd en stund, og lyktes stort med ting jeg har gjort, tross for traumer, og livstruende helsesituasjoner. Du blir ikke noe smartere av å lide hverken av depresjon eller reell dødsangst, og den kan til og med komme sterkere med årene. Hovedvekten av de som bruker SSRI er ikke 20, de er over 40, og det er ikke så enkelt at de er dummere enn deg. Anonymkode: e0025...2c7 1
Perelandra Skrevet 5. september 2019 #66 Skrevet 5. september 2019 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2019 #67 Skrevet 5. september 2019 Jeg har slitt med tilbakevendende depresjon i mange år. Går på Fluoxetin. Halv dose. Trenger dette lille teflon belegget mellom meg og verden. Fikk adhd diagnosen sent i livet og mine tidligere depresjoner har vært knyttet opp mot ADHDen. Har flere ganger prøvd å gå av. Får negative tanker med en gang og skal fjerne meg fra alle jeg er glad i og som er glad i meg. Har nå hatt flere runder med forsøk på å gå av. Gjør det ikke igjen. Jeg er ikke flat, jeg ler, elsker og gråter på Anti-dep. Anonymkode: 40e59...b6b
Tutten Skrevet 6. september 2019 Forfatter #68 Skrevet 6. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du virker å ha lite forståelse selv. Hvor mange operasjoner har du hatt da for livstruende helsetilstander? Hvor mange organer har de fjernet på deg? Hvor mange andre alvorlige medisinske behandlinger som påvirker hjernens funksjon har du vært tvunget til å gå på? Leger har lite tid til å få mye innsikt i hver pasients unike situasjon, selv om du blir livstruende syk. Jeg har levd en stund, og lyktes stort med ting jeg har gjort, tross for traumer, og livstruende helsesituasjoner. Du blir ikke noe smartere av å lide hverken av depresjon eller reell dødsangst, og den kan til og med komme sterkere med årene. Hovedvekten av de som bruker SSRI er ikke 20, de er over 40, og det er ikke så enkelt at de er dummere enn deg. Anonymkode: e0025...2c7 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har slitt med tilbakevendende depresjon i mange år. Går på Fluoxetin. Halv dose. Trenger dette lille teflon belegget mellom meg og verden. Fikk adhd diagnosen sent i livet og mine tidligere depresjoner har vært knyttet opp mot ADHDen. Har flere ganger prøvd å gå av. Får negative tanker med en gang og skal fjerne meg fra alle jeg er glad i og som er glad i meg. Har nå hatt flere runder med forsøk på å gå av. Gjør det ikke igjen. Jeg er ikke flat, jeg ler, elsker og gråter på Anti-dep. Anonymkode: 40e59...b6b Kjenner meg igjen, men har ikke ADHD. Ja, før terapi hadde jeg masse negative tanker om meg selv og andre. At alle hatet meg og at jeg var mye dårligere til å leve enn alle andre. Alt det er borte nå, men energien er helt på bunn. Det er depresjon i familien, og jeg vil ikke fortsette å være en sånn mamma som ikke finner glede i å gjøre ting. Og jeg kan ikke bli flatere enn jeg er nå, før medisin. Jeg er helt koblet ut og klarer ikke koble på.
Gjest #Rasshøl Skrevet 6. september 2019 #69 Skrevet 6. september 2019 På 4.9.2019 den 12.50, AnonymBruker skrev: Eneste erfaring var at psykolog ville skrive dem ut etter voldtekt og arbeidsløshet som følge. Mao en midlertidig situasjon. Droppet å gå mer til den kjerringa. For meg var det eneste som hjalp å slutte å snakke om det vonde, så sårene fikk gro. Ikke stadig rive dem opp. Vil heller anbefale deg å gjøre noe positivt. Trene, rydde opp i kostholdet, ta opp en hobby, ta mer kontakt med venner, eller prøve noe nytt. Antidepressiva tar ikke vekk årsaken til depresjonen. Anonymkode: d49f2...5f4 Psykologer kan ikke skrive ut medisiner. De kan drøfte med fastlegen din, om medisiner er noe for deg.
Gjest #Rasshøl Skrevet 6. september 2019 #70 Skrevet 6. september 2019 Jeg har skrevet i tråden her tidligere, men tenkte å fortelle en ting. Mange skriver jo at de blir følelsesmessig flat. Og jeg forstår at dette er veldig individuelt. Det gjør at jeg forstår mamma, hun bruker også Cipralex og hun er generelt careless. Jeg er ikke det. Jeg gråter, når jeg er lei meg. Blir rørt av filmer, positivte overraskelser, positivte ting som skjer med hunden min, når hunden kommer å legger seg inntil meg å vil kose blir jeg kjempe glad og varm i hjertet. Jeg klarer å føle mer glede, kontrollere sinne/irritasjon. Jeg er mindre sint, ting som irriterte er mindre irriterende. Jeg har bedre tålmodighet. Før jeg startet på medisinen, kunne jeg gråte i mange timer hver dag. Nå griner jeg av og til, og blir ferdig med det. ——— Om du startet på medisin, håper jeg du får positiv effekt av dem. Det kan ta tid, så man må være tålmodig. ——— En bivirkning jeg hadde de første ukene var kvalme, det hjalp å spise. Denne bivirkningen er nesten borte.
Tutten Skrevet 6. september 2019 Forfatter #71 Skrevet 6. september 2019 Hei, takk for at du deler erfaringene dine! Jeg var følelsesmessig flat, unnvikende, sint, utålmodig og irritabel før jeg begynte på pillene. Nå har jeg gått på dem i 5 dager og syns jeg merker at det letter litt. Jeg har ikke vært sint og merker ungene forholder seg til meg annerledes, så kanskje de merker noe som jeg ikke merker. Jeg er litt kvalm på morgenen i dag. Mulig dette bare er placebo-effekt, men jeg har uansett ikke opplevd de bivirkningene jeg fryktet: økt appetitt, svimmelhet, likegyldighet. Føler meg bare i litt mer balanse.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #72 Skrevet 6. september 2019 23 minutter siden, Tutten skrev: Hei, takk for at du deler erfaringene dine! Jeg var følelsesmessig flat, unnvikende, sint, utålmodig og irritabel før jeg begynte på pillene. Nå har jeg gått på dem i 5 dager og syns jeg merker at det letter litt. Jeg har ikke vært sint og merker ungene forholder seg til meg annerledes, så kanskje de merker noe som jeg ikke merker. Jeg er litt kvalm på morgenen i dag. Mulig dette bare er placebo-effekt, men jeg har uansett ikke opplevd de bivirkningene jeg fryktet: økt appetitt, svimmelhet, likegyldighet. Føler meg bare i litt mer balanse. Det er nok placebo ettersom de tar 4-6 uker før man oppnår effekt. Anonymkode: 2b985...308
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #73 Skrevet 6. september 2019 Alle reagerer forskjellig på medisiner. Det kommer an på hva en plages med. Og i hvilke grad. Jeg har gått på cipralex i 6 år. Har funket bra på meg. Første to årene var angsten helt borte, endelig kunne jeg slappe av, få tilbake matlysten og ha det bedre. De siste årene har det vært litt opp og ned. Men er i full jobb osv. mange skriver at en får litt mindre sexlyst osv. Men en har vel kanskje ikke så mye lyst på sex om en er full i angst heller? Jeg har ikke hatt problemer med sexlysten, går bare på 10 mg. Trenger kanskje litt mer tid bare, men heller det enn å slite med angsten. For det er ikke noe godt. Snakk med legen din og spør hva han tenker. Lykke til ❤️ Anonymkode: c417d...e28
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #74 Skrevet 6. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nok placebo ettersom de tar 4-6 uker før man oppnår effekt. Anonymkode: 2b985...308 Det er bare en myte. Google it. Anonymkode: e0025...2c7
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #75 Skrevet 6. september 2019 Jeg har prøvd Cipralex men likte ikke å være så flat i humøret. Byttet til Wellbutrin som er dopamin og de gir meg et løft, mer energi og ingen innvirkning på generelt humør osv. Anonymkode: 2d2f2...123
AnonymBruker Skrevet 7. september 2019 #76 Skrevet 7. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bare en myte. Google it. Anonymkode: e0025...2c7 Gi meg gjerne en link. Forskningsartikler sier 4-6 uker. Og opptil 12 for full effekt. Anonymkode: 2b985...308
Tutten Skrevet 7. november 2019 Forfatter #77 Skrevet 7. november 2019 Hei! Ville bare gi en oppdatering, siden jeg nå er i min 3.måned med cipralex. Måtte øke dosen, og da merket jeg bedring. Orker mye mer, føler glede når jeg tenker eller er sammen med ungene, klarer å ta tak i ting og har til og med begynt å trene. Det går sakte, men endelig går det oppover! Jeg har også klart å ta tak i kosthold og å få kroppen i aktivitet igjen. Så jeg går sakte men sikkert ned i vekt. Ingen bivirkninger ellers. før jeg startet var jeg flat i humøret, ingen energi, ingen glede og helt utmattet. Måtte legge meg etter hver lille aktivitet. Det trenger jeg ikke lenger. Kan føle mye glede, handlekraft og det er som en tåke har lettet fra hodet. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #78 Skrevet 8. november 2019 8 timer siden, Tutten skrev: Hei! Ville bare gi en oppdatering, siden jeg nå er i min 3.måned med cipralex. Måtte øke dosen, og da merket jeg bedring. Orker mye mer, føler glede når jeg tenker eller er sammen med ungene, klarer å ta tak i ting og har til og med begynt å trene. Det går sakte, men endelig går det oppover! Jeg har også klart å ta tak i kosthold og å få kroppen i aktivitet igjen. Så jeg går sakte men sikkert ned i vekt. Ingen bivirkninger ellers. før jeg startet var jeg flat i humøret, ingen energi, ingen glede og helt utmattet. Måtte legge meg etter hver lille aktivitet. Det trenger jeg ikke lenger. Kan føle mye glede, handlekraft og det er som en tåke har lettet fra hodet. Når økte du dosen? Og hvor lang tid tok det før du merket bedring? Jeg har prøvd ut flere forskjellige antidepressiva og står nå på Cipralex, både for alvorlig depresjon og angst. Mine behandlere har tro på at dette skal hjelpe meg, men jeg er enda litt skeptisk til om jeg merker bedring av dette. Det gjør ikke så mye for meg om jeg blir mer avflatet i humøret, selv om det er vanskelig å se for seg at jeg kan bli mer avflatet enn det jeg er nå, men jeg er mer opptatt av at jeg klarer å fungere bedre i hverdagen og øke konsentrasjonsevnen min. Anonymkode: d712c...0fc
Tutten Skrevet 8. november 2019 Forfatter #79 Skrevet 8. november 2019 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Når økte du dosen? Og hvor lang tid tok det før du merket bedring? Jeg har prøvd ut flere forskjellige antidepressiva og står nå på Cipralex, både for alvorlig depresjon og angst. Mine behandlere har tro på at dette skal hjelpe meg, men jeg er enda litt skeptisk til om jeg merker bedring av dette. Det gjør ikke så mye for meg om jeg blir mer avflatet i humøret, selv om det er vanskelig å se for seg at jeg kan bli mer avflatet enn det jeg er nå, men jeg er mer opptatt av at jeg klarer å fungere bedre i hverdagen og øke konsentrasjonsevnen min. Anonymkode: d712c...0fc Økte dosen etter ca 6 ukers bruk. Jeg merket en liten bedring før jeg økte, men det var etter økningen at jeg virkelig merket bedring. Til å gjennomføre og sette i gang med ting. Begynne å være litt sosial, og kjenne litt glede. Planen er å begynne å jobbe igjen når bedringen har vart litt. Jeg har heller ikke hatt angstanfall etter jeg startet medisinene, så det er jo veldig mye bedre. Jeg fikk beroligende til å bruke hvis angsten skulle bli verre de første ukene, men det trengte jeg ikke. jeg var veldig skeptisk, for En bekjent fikk så høy angst av det, men jeg er veldig glad jeg gjorde det. Det var åpenbart serotonin jeg trengte:) før det opplevde jeg ingen bedring på 8 måneder. Jeg anbefaler også å kutte sukker. Trening var umulig før medisiner, så det var etter noen uker på det jeg begynte og formen kommer seg raskt. Jeg anbefaler cipralex, og hvis legen din også gjør det ville jeg nok gitt det et forsøk. Etter 6 uker kjenner du bedring (forhåpentligvis), og det er helt ufattelig oppmuntrende. Ikke Google for mye eller kjenn etter, bare la endringen komme. Om du får høy angst, be om beroligende eller kutt dem ut igjen. Det er absolutt verdt et forsøk. PS.: jeg opplevde å få mere følelser, jeg var flat og bare trist og sliten før medisiner. Når de begynte å virke, ble jeg mer glad, engasjert og oppmerksom. Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Endret 8. november 2019 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #80 Skrevet 8. november 2019 (endret) 11 timer siden, Tutten skrev: Økte dosen etter ca 6 ukers bruk. Jeg merket en liten bedring før jeg økte, men det var etter økningen at jeg virkelig merket bedring. Til å gjennomføre og sette i gang med ting. Begynne å være litt sosial, og kjenne litt glede. Planen er å begynne å jobbe igjen når bedringen har vart litt. Jeg har heller ikke hatt angstanfall etter jeg startet medisinene, så det er jo veldig mye bedre. Jeg fikk beroligende til å bruke hvis angsten skulle bli verre de første ukene, men det trengte jeg ikke. jeg var veldig skeptisk, for En bekjent fikk så høy angst av det, men jeg er veldig glad jeg gjorde det. Det var åpenbart serotonin jeg trengte:) før det opplevde jeg ingen bedring på 8 måneder. Jeg anbefaler også å kutte sukker. Trening var umulig før medisiner, så det var etter noen uker på det jeg begynte og formen kommer seg raskt. Jeg anbefaler cipralex, og hvis legen din også gjør det ville jeg nok gitt det et forsøk. Etter 6 uker kjenner du bedring (forhåpentligvis), og det er helt ufattelig oppmuntrende. Ikke Google for mye eller kjenn etter, bare la endringen komme. Om du får høy angst, be om beroligende eller kutt dem ut igjen. Det er absolutt verdt et forsøk. PS.: jeg opplevde å få mere følelser, jeg var flat og bare trist og sliten før medisiner. Når de begynte å virke, ble jeg mer glad, engasjert og oppmerksom. Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Takk for at du tok deg tid til å svare. Det siste antidepressiva jeg forsøkte sendte meg rett til akuttinnleggelse, så det er i hovedsak derfor jeg er skeptisk. I samråd med lege er nå på halv anbefalt dagsdose den første uken, så trapper jeg opp for å gi kroppen best mulig sjanse til å tilpasse seg og få minst bivirkninger. Jeg håper jeg også får en slik effekt du har, men dessverre er det jo vanskelig å forutsi hvordan man vil reagere på det. Min behandler ønsker ikke å skrive ut mer medikamenter enn nødvendig, antakelig på grunn risiko for økt suicidal atferd ved oppstart og mulig avhengighet av vanedannende medisiner. Jeg må heller ta kontakt med legevakt, eventuelt fastlege, ved behov utenom timene. Anonymkode: d712c...0fc Endret 8. november 2019 av Perelandra
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå