Gå til innhold

Antidepressiva

Fremhevede innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Tutten skrev:

Har vært utbrent og deprimert i over ett år og har fått ut masse gørr, sinne og sorg. Jeg har også fått god terapi. Det jeg sitter igjen med de siste månedene er altså helt numne følelser og null energi. Jeg er egentlig sensitiv og følsom, men nå er følelsene borte. Bare likegyldig. Dette mener legen cipralex hjelper mot- få opp energien osv.

Du må bare prøve dem, kan hende du er en av de få som får en skikkelig god opplevelse og virkning av cipralex. Det finnes slike folk også. 

Jeg var veldig langt nede da jeg startet på dem. Mye sinne og tårer, men etter 1 år med null følelser så blir man lett ganske desperat til slutt. 

Anonymkode: 7f756...733

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Tutten said:

Har vært utbrent og deprimert i over ett år og har fått ut masse gørr, sinne og sorg. Jeg har også fått god terapi. Det jeg sitter igjen med de siste månedene er altså helt numne følelser og null energi. Jeg er egentlig sensitiv og følsom, men nå er følelsene borte. Bare likegyldig. Dette mener legen cipralex hjelper mot- få opp energien osv.

Da høres det ut som du er i den siste fasen av "sorgfasen" og vil bli bedre om du finner noe nytt som gir deg håp og som gir deg grunn til å føle glede. Å bruke cipralex her betyr at du ikke kommer helt gjennom sorgfasen og du risikerer miste all fremgang du har. Følelsene måm jobbes gjennom til man kommer ut helt på andre siden. Cipralex gir deg ikke mening med livet eller viser deg hva som gir akkurat deg en følelse av at livet er verdt å leve. 

Anonymkode: 902aa...554

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da høres det ut som du er i den siste fasen av "sorgfasen" og vil bli bedre om du finner noe nytt som gir deg håp og som gir deg grunn til å føle glede. Å bruke cipralex her betyr at du ikke kommer helt gjennom sorgfasen og du risikerer miste all fremgang du har. Følelsene måm jobbes gjennom til man kommer ut helt på andre siden. Cipralex gir deg ikke mening med livet eller viser deg hva som gir akkurat deg en følelse av at livet er verdt å leve. 

Anonymkode: 902aa...554

Er helt enig med deg i det, og hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg nok ikke begynt. Men jeg kan ikke bli liggende, ungene trenger mamman sin:) 

Skrevet (endret)
På 3.9.2019 den 14.01, AnonymBruker skrev:

Du må bare prøve dem, kan hende du er en av de få som får en skikkelig god opplevelse og virkning av cipralex. Det finnes slike folk også. 

Jeg var veldig langt nede da jeg startet på dem. Mye sinne og tårer, men etter 1 år med null følelser så blir man lett ganske desperat til slutt. 

Jeg krysser virkelig alt jeg har for det. Nå er det andre dagen og merker at jeg er tørr i munnen. Var våken i hele natt, men det kan jo skje meg ellers også. Har dårlig apetitt i dag, men det er vel for tidlig å kalle det bivirkning😂 men om så var, håper jeg er en av dem som går ned 20 kg, så kanskje jeg kan bli normalvektig i tillegg🤪

Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Skrevet (endret)
På 3.9.2019 den 14.13, Tutten skrev:

Jeg krysser virkelig alt jeg har for det. Nå er det andre dagen og merker at jeg er tørr i munnen. Var våken i hele natt, men det kan jo skje meg ellers også. Har dårlig apetitt i dag, men det er vel for tidlig å kalle det bivirkning😂 men om så var, håper jeg er en av dem som går ned 20 kg, så kanskje jeg kan bli normalvektig i tillegg🤪

Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod

Anbefaler deg å begynne med munnskyld for munntørrhet (eller spray eller drops om du ønsker, jeg foretrekker munnskyld) for tennene dine vil ta skade av det og det er individuelt hvor raskt det skjer. Hos meg så skjedde det ganske fort og uventet. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å begynne med munnskyld for munntørrhet (eller spray eller drops om du ønsker, jeg foretrekker munnskyld) for tennene dine vil ta skade av det og det er individuelt hvor raskt det skjer. Hos meg så skjedde det ganske fort og uventet. 

Takk for tips, det siste jeg trenger nå er tannlegeregninger😁

Skrevet
19 timer siden, Tutten skrev:

Har vært syk i over et år og gjort alle ting som skal gjøre meg frisk. Derfor vil legen at jeg nå skal ta antidepressiva. Velger å høre på ham, jeg😉

En fastlege/lege har ikke kompetanse til å vurdere det.

Har du gjort noen endringer i livet ditt? Omgivelsene dine, måten du lever på. Hvem du omgås, hvordan du lever.

Anonymkode: b56ec...247

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du gjort noen endringer i livet ditt? Omgivelsene dine, måten du lever på. Hvem du omgås, hvordan du lever.

Er ikke helt sikker på den, men jeg fikk av fastlege to ganger, og en gang av psykiater. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Bestemmelsen er tatt. Etter grundig og langvarig vurdering. Jeg er ikke en som tar piller med letthet, dette er etter over et år med behandling. Så at noen skal stille meg de samme spørsmålene jeg har stilt meg selv, er ikke så intressant. Del gjerne erfaringene dine angående depresjon, det er jeg takknemlig for. Men føler meg undervurdert når jeg blir stilt åpenbare spørsmål som jeg naturligvis har stilt meg selv lenge. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på Cipralex i tre år, og den store ulempen var at orgasme satt ufattelig langt inne. Alt var nærmest nytteløst i så måte. Nå, uten medisiner, trenger jeg igjen nesten bare å blåses på før det er full fart. :-)

Anonymkode: 83efb...9f6

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på Cipralex i tre år, og den store ulempen var at orgasme satt ufattelig langt inne. Alt var nærmest nytteløst i så måte. Nå, uten medisiner, trenger jeg igjen nesten bare å blåses på før det er full fart. 🙂

Hehe, ok. Det kan jo bli frustrende😤 bra jeg ikke har kjæreste da😶

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på Cipralex i tre år, og den store ulempen var at orgasme satt ufattelig langt inne. Alt var nærmest nytteløst i så måte. Nå, uten medisiner, trenger jeg igjen nesten bare å blåses på før det er full fart. :-)

Jeg har som sagt ikke den heldige erfaringen. Svært få fastleger vet, eller vil fortelle deg at dette kan sitte i resten av livet. 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/side-effects/201906/post-ssri-sexual-dysfunction-recognized-medical-condition

Anonymkode: c7af7...9ab

Skrevet

Syns du skal prøve. Er selv tobarnsmor og gikk på cipralex i 8 år før jeg kjente at nå måtte jeg gå over på noe annet (er bipolar type II og får lett depresjon, trigges av stress). Mine bivirkninger var søvnighet, mye gjesping og følte aldri jeg fikk nok søvn, og hverken lyst eller evne til sex - sistnevnte mest problematisk, selvsagt. 

De fleste leger begynner med cipralex, det er default antidepressiva fordi den har mest dokumentert effekt, flere og større studier etc. Så man prøver liksom den før man prøver andre. 

Jeg har testet brintellix (ganske ny på markedet) men den ble jeg for kvalm av, og går nå på wellbutrin. En del bivirkninger under tilvenning men ikke nå etter 2 mnd.

jeg merker kjempeforskjell i livet med og uten antidepressiva. Prøvde å gå uten i 5 mnd fra januar-mai i år, så jeg vet forskjellen. Energinivå, ikke minst hva man tåler av styr og innsats med barna. Myyye mer tålmodig og balansert når jeg er på AD. 

husk at det er veldig individuelle erfaringer i denne tråden og ingen sannheter. Du virker jo veldig oppegående:) men jeg ser noen er mer bastante enn andre. Da er det lurt å la fagfolkene gjøre det de er best på; vurdere tiltak for god helse hos deg.

lykke til! Og ikke gi opp om cipralex ikke er for deg. Det finnes mange alternativer :)

Anonymkode: 93ef0...b1b

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns du skal prøve. Er selv tobarnsmor og gikk på cipralex i 8 år før jeg kjente at nå måtte jeg gå over på noe annet (er bipolar type II og får lett depresjon, trigges av stress). Mine bivirkninger var søvnighet, mye gjesping og følte aldri jeg fikk nok søvn, og hverken lyst eller evne til sex - sistnevnte mest problematisk, selvsagt. 

De fleste leger begynner med cipralex, det er default antidepressiva fordi den har mest dokumentert effekt, flere og større studier etc. Så man prøver liksom den før man prøver andre. 

Jeg har testet brintellix (ganske ny på markedet) men den ble jeg for kvalm av, og går nå på wellbutrin. En del bivirkninger under tilvenning men ikke nå etter 2 mnd.

jeg merker kjempeforskjell i livet med og uten antidepressiva. Prøvde å gå uten i 5 mnd fra januar-mai i år, så jeg vet forskjellen. Energinivå, ikke minst hva man tåler av styr og innsats med barna. Myyye mer tålmodig og balansert når jeg er på AD. 

husk at det er veldig individuelle erfaringer i denne tråden og ingen sannheter. Du virker jo veldig oppegående:) men jeg ser noen er mer bastante enn andre. Da er det lurt å la fagfolkene gjøre det de er best på; vurdere tiltak for god helse hos deg.

lykke til! Og ikke gi opp om cipralex ikke er for deg. Det finnes mange alternativer :)

Anonymkode: 93ef0...b1b

Tusen takk! Ja, depresjonen har kommet etter en periode med store belastninger og mye stress. Jeg har gått i terapi, men energiløsheten, mangel på følelser og mangel på lyst til å gjøre ting jeg ellers finner glede i, har jeg fortsatt. 

Nå håper jeg virkelig på bedring! 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mann her. Jeg vil advare på det sterkeste mot Cipralex eller andre typer ssri.  Jeg ble deprimert, og mente det kunne skyldes stoffskiftet, men fastlegen ville bare gi meg antidepressiva, og ikke henvisning til psykolog. Det hjalp meg psykisk, og jeg kom meg til psykolog, men sexlyst, følelse i kjønnsorganer, og evnen til orgasme ble helt elendig.  Jeg gikk 6 mnd på 10mg, og har nå gått 5 mnd uten.  Fremdeles fungerer ikke kroppen som normalt,  og etter litt undersøkelse så viser det seg at det nå er anerkjent at disse tablettene kan føre til permanente skader for seksuallivet ditt. Selv om det ikke er relevant akkurat nå, så ønsker du ikke å risikere et liv som aseksuell og med et numment underliv. 

Anonymkode: c7af7...9ab

Jeg skjønner og jeg forstår hvorfor du advarer mot det. For meg føles ikke det med sex så viktig akkurat nå, men det kan det jo bli i framtiden. 

• Liker 1
Skrevet

Det er nok veldig individuelt hvilken tilstand folk er i før de prøver det, hva slags personlige ressurser de har, livsstilsvaner, og virkning. En sporty type, som har gode kostholdsvaner slutter ikke med det selv om de begynner på Cipralex, og får dermed mer ut av det enn en person som ligger på sofaen og spiser ostepop. Og slike forskjellige mennesketyper finner vi mange av. Om noen har mest angst, eller mest depresjon utgjør nok også en forskjell. Noen er satt på høye doser, andre mikrodoserer. Og det får du jo ikke info om her. 

Jeg går på laveste dose 5mg. For min del gir den meg mer ro i sjela. Jeg er ikke helt zombie, og skulle jeg bli det så slutter jeg bare med det, eller mikrodoserer. Har gått på tyngre medisinsk behandling før. Jeg ler fortsatt, kanskje oftere enn før, blir fortsatt sinna, men ikke like sint, og ikke like lenge. SSRI gjør ingen lykkelig i seg selv, den øker plastisiteten i hjernen, dermed får man litt drahjelp. Jeg angrer ikke på at jeg begynte. 

Anonymkode: e0025...2c7

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok veldig individuelt hvilken tilstand folk er i før de prøver det, hva slags personlige ressurser de har, livsstilsvaner, og virkning. En sporty type, som har gode kostholdsvaner slutter ikke med det selv om de begynner på Cipralex, og får dermed mer ut av det enn en person som ligger på sofaen og spiser ostepop. Og slike forskjellige mennesketyper finner vi mange av. Om noen har mest angst, eller mest depresjon utgjør nok også en forskjell. Noen er satt på høye doser, andre mikrodoserer. Og det får du jo ikke info om her. 

Jeg går på laveste dose 5mg. For min del gir den meg mer ro i sjela. Jeg er ikke helt zombie, og skulle jeg bli det så slutter jeg bare med det, eller mikrodoserer. Har gått på tyngre medisinsk behandling før. Jeg ler fortsatt, kanskje oftere enn før, blir fortsatt sinna, men ikke like sint, og ikke like lenge. SSRI gjør ingen lykkelig i seg selv, den øker plastisiteten i hjernen, dermed får man litt drahjelp. Jeg angrer ikke på at jeg begynte. 

Ja, din situasjon stemmer godt med min. Har gjort de endringene som skal til for å bli kvitt depresjonen, men det sitter igjen og jeg trenger drahjelp. Skal øke dosen til 10mg på fredag, etter 5 dager på 5mg. Jeg kjenner ikke igjen meg selv. Da jeg ikke klarte trening pga da måtte jeg hvile i dageSvis etter trening, byttet jeg til yoga og pilates. Går turer. Osv. EQ-kurs, terapi, fysio, kuttet ut junk osv osv. Jeg har sterkere depresjon enn angst, men angsten og stresset blir forsterket når jeg kjenner energien ikke er der.

Skrevet

Eneste erfaring var at psykolog ville skrive dem ut etter voldtekt og arbeidsløshet som følge. Mao en midlertidig situasjon. 

Droppet å gå mer til den kjerringa. For meg var det eneste som hjalp å slutte å snakke om det vonde, så sårene fikk gro. Ikke stadig rive dem opp. 

Vil heller anbefale deg å gjøre noe positivt. Trene, rydde opp i kostholdet, ta opp en hobby, ta mer kontakt med venner, eller prøve noe nytt.

Antidepressiva tar ikke vekk årsaken til depresjonen.

Anonymkode: d49f2...5f4

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trente mye før jeg begynte på cipralex. Jeg trente minst 1 time hver dag, enten syklet eller gikk fjelltur. Kunne lett gå en fjelltur eller sykle i 4 timer på lørdag og søndag da jeg hadde fri. Vurderte søke etter søndagsjobb da jeg hadde så mye energi. Men da jeg begynte på cipralex ble jeg gradvis mer sløv og mer sliten. Begynte mer og mer sitte innendørs, droppet treningen, orket ikke. Konsentrasjonen ble dårligere. Jeg gikk fra å være ganske trent til å bli en fyrstikk som ikke trente, men heller ikke hade lyst på mat. Evnen min til å fungere normalt ble gradvis dårligere

Anonymkode: 4c323...bdf

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trente mye før jeg begynte på cipralex. Jeg trente minst 1 time hver dag, enten syklet eller gikk fjelltur. Kunne lett gå en fjelltur eller sykle i 4 timer på lørdag og søndag da jeg hadde fri. Vurderte søke etter søndagsjobb da jeg hadde så mye energi. Men da jeg begynte på cipralex ble jeg gradvis mer sløv og mer sliten. Begynte mer og mer sitte innendørs, droppet treningen, orket ikke. Konsentrasjonen ble dårligere. Jeg gikk fra å være ganske trent til å bli en fyrstikk som ikke trente, men heller ikke hade lyst på mat. Evnen min til å fungere normalt ble gradvis dårligere

Anonymkode: 4c323...bdf

Hvor mange mg gikk du på, og hvorfor når du var så høyt fungerende at du til og med hadde kapasitet til en søndagsjobb? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...