Gå til innhold

"Hos Peder"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, CamillaCollett skrev:

Men for å se motsatt på det et øyeblikk, og glem at det er Sofia og Christian. En mann og en kvinne møtes. Hun eier leilighet, han ikke. Hun ordner alt det praktiske, han ikke. Hun er ansvarlig, økonomisk og har planer for framtiden. Han er mer planløs, driver rundt og tar ting som det kommer. Han er ikke spesielt økonomisk ansvarlig, eier ingenting, synes det er veldig praktisk å ha funnet en dame som har alt på stell. Hun tar mest husarbeid. Skal det skje større ting i forholdet deres, som barn og flytting, må hun ta initiativ og pushe det gjennom. Alt av plikter må hun lære av ham opp til.

Det er kanskje ikke så rart at hun blir lei av det etter hvert som livet blir mer fullt av plikter?

Bestemmer Sofia mye fordi hun er en som vil og liker å bestemme ja? Bestemmer hun mye fordi Christian ikke bestemmer noe særlig? Jeg tror også ja.

Jeg tror oppriktig hun er lei av alt ansvaret. At hun skulle ønske hun kunne slappe av å slippe å lede dem en stund.

Det store mysteriet blir jo hvorfor hun satset på Christian i utgangspunktet.

Jeg tror du har rett. Og, jeg kan forstå at man ønsker at tranflekker skal vaskes bort fra et teakbord før det bakes brød.

Men, som psykolog, burde man ikke se sin egen rolle i et destruktivt parforhold?

Burde ikke Sofia se hvordan hun behandler denne stakkars mannen som gjør så godt han kan?

Slik jeg ser det så prøver Christian. Han er ikke en stille dott som ikke gjør en dritt. Han er ikke en typisk lat mann som lener seg tilbake i sofaen med konsollspill og lar kona gjøre alt. Han prøver. Og det er dét jeg synes er rart at ikke Sofia verdsetter i større grad.

Og at Sofia ikke ser hvor SLEM hun er mot Christian er jo helt sinnsykt. Jeg har også følt så sterkt negativt mot en jeg datet en gang. Da gikk jeg jo! Jeg ville ikke være den slemme. Jeg likte ikke meg selv. Men jeg skjønte da at det var mitt problem og at det ikke var kjæresten min sin oppgave å forandre seg slik at jeg skulle like meg selv og han bedre. Hallo!??!?!? Hvor er respekten?

Hun er så ferdig med han. Han kan ikke redde dette. Bare hun kan, ved å innse egne feil og mangler og ikke kreve at Christian endrer seg. For Christuan prøver allerede han, han har ikke mer å gå på virker det som. De må møtes på midten, og akkurat nå er det Sofia som må begynne å tilpasse seg.

At Sofia ser en familiedynamikk hun ikke liker mellom Christian og hans foreldre er greit nok. Men måten hun ødelegger deres forhold på er ikke ok. Så lenge Christian ikke har et problem med relasjonen så er det det som teller. Sofia kan bare holde seg unna så godt hun kan. Det er selvfølgelig mye vi ikke vet, så skal ikke uttale meg så mye mer om akkurat det. Bortsett fra at jeg ikke synes Sofia sitt forhold til egen mor virker så sinnsykt mye sunnere. Hun er jo helt avhengig av egen mor. 🤪

Igjen, Sofia, selvinnsikt. Alle psykologer burde ha det. Skremmende at ikke det er et eget fag og at psykologer uten selvinnsikt ikke blir regnet som "uegnet" for faget og kastet av studiet. At hun får jobbe som psykolog... Jeg grøsser.

Men det var godt å se at Christian forsvarte seg mer og bedre i siste episode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, loveli skrev:

Jeg tror du har rett. Og, jeg kan forstå at man ønsker at tranflekker skal vaskes bort fra et teakbord før det bakes brød.

Men, som psykolog, burde man ikke se sin egen rolle i et destruktivt parforhold?

Burde ikke Sofia se hvordan hun behandler denne stakkars mannen som gjør så godt han kan?

Slik jeg ser det så prøver Christian. Han er ikke en stille dott som ikke gjør en dritt. Han er ikke en typisk lat mann som lener seg tilbake i sofaen med konsollspill og lar kona gjøre alt. Han prøver. Og det er dét jeg synes er rart at ikke Sofia verdsetter i større grad.

Og at Sofia ikke ser hvor SLEM hun er mot Christian er jo helt sinnsykt. Jeg har også følt så sterkt negativt mot en jeg datet en gang. Da gikk jeg jo! Jeg ville ikke være den slemme. Jeg likte ikke meg selv. Men jeg skjønte da at det var mitt problem og at det ikke var kjæresten min sin oppgave å forandre seg slik at jeg skulle like meg selv og han bedre. Hallo!??!?!? Hvor er respekten?

Hun er så ferdig med han. Han kan ikke redde dette. Bare hun kan, ved å innse egne feil og mangler og ikke kreve at Christian endrer seg. For Christuan prøver allerede han, han har ikke mer å gå på virker det som. De må møtes på midten, og akkurat nå er det Sofia som må begynne å tilpasse seg.

At Sofia ser en familiedynamikk hun ikke liker mellom Christian og hans foreldre er greit nok. Men måten hun ødelegger deres forhold på er ikke ok. Så lenge Christian ikke har et problem med relasjonen så er det det som teller. Sofia kan bare holde seg unna så godt hun kan. Det er selvfølgelig mye vi ikke vet, så skal ikke uttale meg så mye mer om akkurat det. Bortsett fra at jeg ikke synes Sofia sitt forhold til egen mor virker så sinnsykt mye sunnere. Hun er jo helt avhengig av egen mor. 🤪

Igjen, Sofia, selvinnsikt. Alle psykologer burde ha det. Skremmende at ikke det er et eget fag og at psykologer uten selvinnsikt ikke blir regnet som "uegnet" for faget og kastet av studiet. At hun får jobbe som psykolog... Jeg grøsser.

Men det var godt å se at Christian forsvarte seg mer og bedre i siste episode. 

Jeg er enig i veldig mye. Når det er sagt tror jeg dette er mye lettere å se utenfra og ikke så lett i eget liv. Det kan godt være at hun er en god psykolog, for eksempel.

Jeg synes også Sofia er urimelig på mye. Jeg har også en følelse av at det er noe usagt med dette paret. Det er noe her jeg ikke får grep om. Det ville gitt mening om Christian hadde gjort noe mer alvorlig, for det hadde forklart den krypende holdningen hans og dette urimelige sinnet til Sofia. Men det blir jo bare spekulasjoner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange ting i Sofia og Christian sin relasjon jeg kan kjenne meg, og samboer igjen i. Spesielt dette med forskjellig tempo og prioriteringer. Det positive her er at vi er en blanding av sofia og Christian begge to. Sånn at det er ikke EN åpenbar maktperson her som bare klager, og en som prøver tekke den andre. 

Min samboer er mye flinkere med penger enn meg, ekstremt nøye med alt av budsjetter o.l.samtidig er han ikke så abstrakt sånn at når vi skal pusse opp har han gjerne laget en excelfil med hvor materialer er billigst. Han er også veldig opptatt av kvalitet så det kan ikke være noe biltemashit liksom. Samtidig blir vi da ofte sårbare fordi hans planlegging er så rigid at vi ikke får gjort noe. Dette var et så stort problem for oss at det holdt på å ta slutt. 

Han mente jeg bare tenkte på interiør, matlaging, overfladiske ting og ikke var interessert i listene hans, gå i dybden i ting, mens jeg mente han var altfor opphengt i små detaljer. Og på det tidspunktet kunne nok både han og jeg klikka pga tran og mat under stolen. 

Sofia falt garantert for disse sidene til Christian, og nå vil hun endre de. Det er dumt av henne. Hun klarer ikke akseptere at de er forskjellige og hun klarer ikke engang akseptere hans forsøk på å bedre noe som helst. Virker rett og slett utrolig usympatisk 

Anonymkode: 5454f...570

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CamillaCollett skrev:

Jeg er enig i veldig mye. Når det er sagt tror jeg dette er mye lettere å se utenfra og ikke så lett i eget liv. Det kan godt være at hun er en god psykolog, for eksempel.

Jeg synes også Sofia er urimelig på mye. Jeg har også en følelse av at det er noe usagt med dette paret. Det er noe her jeg ikke får grep om. Det ville gitt mening om Christian hadde gjort noe mer alvorlig, for det hadde forklart den krypende holdningen hans og dette urimelige sinnet til Sofia. Men det blir jo bare spekulasjoner.

Jeg tror dette handler om økonomi og sikkerhet. Tror Christian har feil prioriteringer her og at Sofia ikke klarer uttale det riktig. Føles som at hun falt for en snill og enkel ungkar også utvikla han seg ikke til å bli en ekte voksen som 'henne' og nå er alt hun ser at han driter i de viktige tingene. Og da blir de små problemene enda større. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang Sofia kommer med en slags erkjennelse og selvinnsikt, så kommer det ALLTID et «men» etterpå. Og vips, så er alt rettferdiggjort for hennes del.

Anonymkode: a0e66...362

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang Sofia kommer med en slags erkjennelse og selvinnsikt, så kommer det ALLTID et «men» etterpå. Og vips, så er alt rettferdiggjort for hennes del.

'æ skjønne at det her e mitt prosjekt og bare viktig for mæ, så det e unødvendig av mæ å bli så sint, æ ser jo den. Men......... 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor syns Peder at dette paret er spesielt intelligent og interessant? 

Og ikke skjevfordelt og med en manipulerende part som oss andre ser?

Jeg ble for eksempel sjokkert over at Sofia ble veldig såret over at Christian ville disponere en pott penger til fri bruk. De fleste økonomer anbefaler dette inne parøkonomi. Man skal jo aldri utslette ‘seg selv’ og bli bare ‘oss’ i et forhold. Spesielt ikke når Sofia i tillegg degraderer hans ønsker som uviktige/sløseri. 

Her oppfattet jeg at hun fikk aksept fra Peder og det syns jeg var veldig rart. 

Anonymkode: 5f2c7...0d1

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor syns Peder at dette paret er spesielt intelligent og interessant? 

Og ikke skjevfordelt og med en manipulerende part som oss andre ser?

Jeg ble for eksempel sjokkert over at Sofia ble veldig såret over at Christian ville disponere en pott penger til fri bruk. De fleste økonomer anbefaler dette inne parøkonomi. Man skal jo aldri utslette ‘seg selv’ og bli bare ‘oss’ i et forhold. Spesielt ikke når Sofia i tillegg degraderer hans ønsker som uviktige/sløseri. 

Her oppfattet jeg at hun fikk aksept fra Peder og det syns jeg var veldig rart. 

Jeg et så enig! Det virker som Peder er blendet av at de er psykologer. Vil jo tro han har vært borti det før, men det er så rart hvordan han påpeker dette hele tiden. 

Det med  å disponere egne penger og hele den praten var jo veldig spesielt. 

Og da Peder ikke turte å gå videre på om det egentlig var så positivt det med at Sofia ikke ville være med noen andre enn ham. Nei, dette forholdet er det utrolig vanskelig å forstå seg på. 

Anonymkode: 3891c...b68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner ikke hva terapi er hvis ikke en tredjepart kan gå inn og korrigere et åpenbart uheldig tankemønster og handlingsmønster men bare la dem snakke og stille noen spørsmål. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at noen år med Christian hadde gjort meg like irritert for å være helt ærlig. Sofia har jo hatt det slik i årevis, det er klart hun høres negativ ut. De har jo pratet om disse tingene 100 ganger før og hos andre terapeuter.. Hvem ønsker å være sammen med en som er tafatt, aldri står opp for seg selv og bare er enig i alt? Sånt er sykt slitsomt og provoserende i lengden. Derfor hører vi en noe negativ og «klagete» Sofia. Tror jeg.

Synes dette paret minner litt om det ene paret i NRK sin «Parterapi»-serie. Tenkte på det paret hvor det er en mann som ligner litt på hareide (og som har lys stemme) som er enig i alt dama sier, og hu dama ønsker at han skal slutte å være enig i alt. Det er så spot on faktisk 😆

Anonymkode: 32cb3...814

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes dette paret minner litt om det ene paret i NRK sin «Parterapi»-serie. Tenkte på det paret hvor det er en mann som ligner litt på hareide (og som har lys stemme) som er enig i alt dama sier, og hu dama ønsker at han skal slutte å være enig i alt. Det er så spot on faktisk 😆

Her er jeg uenig, Christian er ikke Kjell-Simen. Christian prøver å stå opp for seg selv, men det virker som at hver gang han gjør det, kommer Sofia og kjører over han. Og gjør han som hun vil, er det feil også. Og hvis han da ligner på Kjell-Simen, så er det fordi at etter man har blitt så grundig overkjørt og kritisert så lenge, så blir man litt konfliktsky og tafatt, og vil helst gjøre alt riktig for å ikke få skyllebøtta.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at noen år med Christian hadde gjort meg like irritert for å være helt ærlig. Sofia har jo hatt det slik i årevis, det er klart hun høres negativ ut. De har jo pratet om disse tingene 100 ganger før og hos andre terapeuter.. Hvem ønsker å være sammen med en som er tafatt, aldri står opp for seg selv og bare er enig i alt? Sånt er sykt slitsomt og provoserende i lengden. Derfor hører vi en noe negativ og «klagete» Sofia. Tror jeg.

Anonymkode: 32cb3...814

Unnskyld meg, men da har man, eller Sofia da, et ansvar for å avslutte relasjonen. Man har ikke friplass til å ødelegge mennesker bare fordi de lar deg ødelegge dem.

Christian er voksen og man forventer at voksne folk står opp for seg selv og setter grenser, men hvis man drar det langt: kvinner som blir slått av mannen sin, har de virkelig det fulle ansvaret for at de blir slått? Jeg mener helt klart ikke. Fysisk og psykisk vold er ikke så forskjellig og Sofia er virkelig slem.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, loveli skrev:

Unnskyld meg, men da har man, eller Sofia da, et ansvar for å avslutte relasjonen. Men har ikke friplass til å ødelegge mennesker bare fordi de lar deg ødelegge dem. Christian er voksen og man forventer at voksne folk står opp for seg selv og setter grenser, men hvis man drar det langt: kvinner som blir slått av mannen sin, har de virkelig det fulle ansvaret for at de blir slått? Jeg mener helt klart ikke. Fysisk og psykisk vold er ikke så forskjellig og Sofia er virkelig slem.

Enig! Og jeg håper virkelig Peder blir strengere mot henne. Er så lei av å høre "mm ja, menneeee æ" 

Anonymkode: 3891c...b68

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror Peder selv er en litt fjottete mann, så han syns vel Christian burde la seg bli overkjørt av Sofia (bare spekulasjon, kjenner selvsagt ingen av dem). Samtidig, det er vel ingen tvil om at Sofia tar mest ansvar og at hun er misfornøyd fordi Christian ikke tar ansvar nøyaktig slik hun ønsker det. Jeg kan forstå det, har vært sånn selv. Men hun kan velge å mase hele tiden, eller gi litt slipp, aksepter at han er sånn han er og ikke 100% slik hun ønsker han skal være. Senk skulderne. Lære at alt kan ikke være 100% på hennes premisser hele tiden. Eller gå videre. 

Anonymkode: a9391...be5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror Peder selv er en litt fjottete mann, så han syns vel Christian burde la seg bli overkjørt av Sofia (bare spekulasjon, kjenner selvsagt ingen av dem). Samtidig, det er vel ingen tvil om at Sofia tar mest ansvar og at hun er misfornøyd fordi Christian ikke tar ansvar nøyaktig slik hun ønsker det. Jeg kan forstå det, har vært sånn selv. Men hun kan velge å mase hele tiden, eller gi litt slipp, aksepter at han er sånn han er og ikke 100% slik hun ønsker han skal være. Senk skulderne. Lære at alt kan ikke være 100% på hennes premisser hele tiden. Eller gå videre. 

Anonymkode: a9391...be5

Enig, hun må akseptere han for den han er. Og ikke trekke konklusjonen om at "han gjør ikke nøyaktig som jeg hadde gjort, han er ikke voksen". Synes ikke Christian fremstår som noe pusling, men en som kanskje tilpasser seg andre for å få ting til å fungere. Men hverken han eller noen andre vil nok noen gang leve opp til Sofia sine krav. Men det hadde vært interessant å se hva som hadde skjedd hvis Christian hadde fått et skikkelig sinneutbrudd og bedt henne slutte å nedgradere han.  

Anonymkode: 9ba87...d3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, hun må akseptere han for den han er. Og ikke trekke konklusjonen om at "han gjør ikke nøyaktig som jeg hadde gjort, han er ikke voksen". Synes ikke Christian fremstår som noe pusling, men en som kanskje tilpasser seg andre for å få ting til å fungere. Men hverken han eller noen andre vil nok noen gang leve opp til Sofia sine krav. Men det hadde vært interessant å se hva som hadde skjedd hvis Christian hadde fått et skikkelig sinneutbrudd og bedt henne slutte å nedgradere han.  

Anonymkode: 9ba87...d3d

Jeg tror også Christian er veldig tilpasningsdyktig. Det er en god egenskap å være tilpasningsdyktig, men i likhet med alle andre egenskaper kan det også bli for mye av det. Hvis han hele tiden former seg etter henne - av verdens beste vilje - så forsvinner han selv. Han blir utydelig som person. Det blir ingen spenning. Det er kanskje ikke så rart om tiltrekning forsvinner da?

De må finne balansen mellom nok likhet (vi løser ting på lik måte, har like verdier, er enige om nok i hverdagen til at livet blir harmonisk) og nok ulikhet (du og jeg er forskjellige mennesker og det er spennende).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns Peder kom mer på banen i episode 6, bra!

Syns virkelig Christian tilber Sofia. Han virker ikke ha noen flere ønsker for livet enn å være sammen med henne og tekkes henne, tiltross for at det virker lite hyggelig. 
(Kombinert med litt gitar hvis han får lov)

Hva med å tenke over om -han- orker dette mer? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kommer neste episode, tro? I morgen mandag kl...? Skulle ønske de ble lagt ut natt til mandag i alle fall. Haha. Er så spent. Har kommet a jour nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt dagens episode:

Sofia, nå må du bestemme deg: vil du ha motstand eller ikke? Du kan ikke alltid velge hva som er riktig motstand for deg. Er det viktigst for deg å ha kontroll, eller kan  du prøve å slippe kontrollbehovet ditt? Hvordan er det mulig å leve opp til dine standarder? Øvelse: si setningene som inneholder noe innsikt og erkjennelse, uten å legge til et "men" etterpå. 

Dagens episode består av kritikk, kritikk, kritikk og kritikk mot Kristian. Både nye og gamle ting. Hva er poenget? Han tar til seg kritikk, mer enn han kanskje burde, men han prøver i alle fall å endre noe. Sofia vil ikke endre noe som helst med seg selv. Hun spiller alltid ballen over til han igjen i form av mer kritikk for noe han gjorde enten i går, eller for 20 år siden. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...