Gå til innhold

"Hos Peder"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, OppNedPåAlt said:

Tror begge er.

Omg... håper jeg aldri havner hos henne! 

Anonymkode: 8b520...576

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, OppNedPåAlt skrev:

Den der katten, som ingen ville ha, men som blir et problem. Sofia vil at Christian skal ha egne meninger og standpunkt, så når han ikke vil ha katt så er det feil fordi "hvorfor skal han nekte meg å ha katt?" tenker Sofia. 

Og forstod jeg det riktig, de har ikke delvis felles økonomi fordi Christian kan finne på å bruke SINE penger på noe Sofia synes er teit?! Og å dra opp at han kjøpte gitarting istedenfor å bruke penger på lappen da han var 18, så smålig! Han har en hobby og interesse, la nå han ha vært "ung og dum" en gang! Og igjen er det noe galt med Christian sin familie, at faren bruker litt penger på ting han interesserer seg for, og Christian må for all del ikke bli slik! 

Når skal Sofia få høre dette her, hvordan det ser ut utenfra? At man ikke kan ta fra dem identiteten for så å klage på at de ikke har en identitet. 

Jeg er enig i at det virker sånn.

Samtidig tror jeg kanskje at dette er vanskelig å forklare skikkelig for utenforstående fordi det er lett å glemme de konkrete eksemplene. Det er derfor de kommer tilbake til den katten, som ingen egentlig synes er så viktig.

For å se det fra Sofias side: Hvis hun opplever at hun må være pådriver for alle store avgjørelser, at hun må passe på Christian og være "mor" så skjønner jeg frustrasjonen hennes. Særlig hvis den motstanden hun får da handler om kverulering på småtteri. Det er jo ikke den voksne motstanden hun etterlyser, men mer som krangling fra en tenåringssønn.

Men dynamikken her er jo hinsides irriterende:

Sofia: Jeg vil ha motstand!

Christian: *gir motstand*

Sofia: Ikke SÅNN motstand!

Christian: Å ja kjære, du har rett, det var feil motstand *dulle dulle*. Hvordan kan jeg gi deg rett motstand?

Sofia: Kanskje sånn og sånn.

Christian: Sånn?

Sofia: Nei.

Hvis dette her er viktig for dem, tror jeg de må finne seg andre partnere. Sofia vil ha en som ligner på faren hennes, Christian vil ha en mor. Dette går ikke opp.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke høre på lenger. Ikke før Peder tar opp Sofias oppførsel. 

Anonymkode: 1c58a...fa1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofia... Hun skremmer meg. Noe så hinsides manipulerende. Hun sier at Christian kverulerer? Men hva med henne? ALT han gjør er galt. ALT!!!

Ja, han kunne vært tøffere, mer maskulin.

Men det gir henne ikke retten til å ødelegge han! Og ødelegge hans forhold til egen familie! Jeg sitter å tenker at hun rett og slett er farlig for han. Jeg hadde følt meg så liten!! Og sliten, av at alt jeg sier, har sagt, gjør og har gjort er et føkkings jævla problem for partneren min. Han "sløste" penger og kjøpte noe han ønsket seg om 18 åring???? Hallo!??!?!??!?!!!!!!!! Han sløste ikke, han kjøpte noe som var viktig for han! Veldig bra at C sto opp for seg selv der, ble skikkelig provosert av S!!!

Hvorfor er de sammen!?? Dynamikken deres er jo helt på jordet!

Peder var mer kritisk til Sofia i siste episode, men ikke kritisk nok. Podcasten er direkte vond å høre på.

Og standardfrasen til S da, "Ja, eller ....." Hun skal kverulere på ALT!

ALT!!!!!

Håper jeg aldri får henne som psykolog. Hun hadde ødelagt meg helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett denne tråden før nå.. Melder meg på og kjører min oppsumering sånn jeg ser det ;)

Therese & Aleksander:
I begynnelsen synes jeg hun virket klagete og masete og sutrete, og skjønte litt hvorfor Aleksander ikke engasjerte seg.. Så gikk det noen episoder, og man så HVORFOR Therese ble den sure kjerringa. Makan til tafatt gubbe! Synes Peder gjorde en grei jobb med å oversette hva de faktisk sa til hverandre, men det var også det... Synes han hadde lite konkret å si om dynamikken dem imellom og hvordan de kunne løse problemene sine.. På ett halvt år etter-episoden cirka det jo som det hadde bedret seg litt, rett og slett fordi Therese hadde brekt armer og bein, og ikke kunne gjøre noe som helst.. Men er stygt redd for at de faktisk går fra hverandre snart.. 

Marit:
Denne gledet jeg meg skikkelig til å høre, fordi jeg har en tendens til å overspise og døyve følelser med mat selv.. Men alt jeg sitter igjen med er "HERREGUD! SKJERP DEG! VOKS OPP!" ... Synes ikke man kommer til noe sted, hun virker som hun bare synes synd på seg selv og klage på at alt er alle andres feil, og at hun selv tror hun er så voksen og reflektert. Hun er ikke interessert i å høre Peders innspill, bare ha ett sted hvor hun kan klage og klage og klage, uten å faktisk måtte gjøre noe med problemene sine. 

Sofie & Christian: 
Stakkars Christian! Alt han gjør er jo feil! Hun ødelegger han jo totalt. Virker som om konflikten med familien hans er noe hun har provosert fram, fordi familien ikke er lik som hennes. Reagerer også på at Peder ikke konfronterer henne mer, slik at hun faktisk ser hvor urimelig hun er. Er jo umulig å leve opp til forventingene hennes, for han skal ha meninger, men når han faktisk har det, forventer hun allikevel å få viljen sin. Når hun får viljen sin, så er ikke det bra nok heller, for hun ønsker motstand, en mann som kan fortelle henne hvor skapet skal stå! Men når hun får det, er mannen urettferdig! Stakkars Christian, og stakkars barna hennes! 

Hang meg veldig opp i ett eksempel de brukte: De lå på sofaen og så på TV eller noe, og han strøyk henne på ryggen.. Det likte hun ikke og trakk seg unna, og han lot henne være. Assa, hva faen? Hvis han IKKE hadde trekt seg unna. ville jo det betydd at han ikke respekterte henne og og hennes intimgrenser, det måtte da vel vært mye mye verre?

Anonymkode: b336f...9bc

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg  synes det var ganske raust av Therese å la Aleksander få være med og lytte til samtalene hennes med Peder. Neste gang kan de kanskje gå i parterapi.

Anonymkode: 8fa3d...a8b

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg  synes det var ganske raust av Therese å la Aleksander få være med og lytte til samtalene hennes med Peder. Neste gang kan de kanskje gå i parterapi.

Anonymkode: 8fa3d...a8b

Da tror jeg hun bør gå med en mann som faktisk er interessert i å snakke. Par forsterker hverandre.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofia er jo drittlei av og ferdi meg Christian, derfor blir ALT feil. Tror ikke det er noe følelser igjen der i det hele tatt fra hennes side. Sier det fordi jeg kjenner meg selv igjen fra mitt første langvarige forhold. ALT han gjorde var feil, ALT han sa og gjorde var irriterende og tanken på fysisk nærhet fikk meg til å få frysninger. Slik er jeg vanligvis IKKE som person. Tok dessverre litt for lang tid for meg (og for Sofia tydeligvis) å forstå at forholdet var dødt.

Anonymkode: 0c8aa...f25

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også at Peder stilte mer betimelige spørsmål til Sofia nå. Hun krever enormt mye av de rundt seg, og virker ikke som om hun helt har innsikt eller forståelse for at folk er forskjellige. Når hun beskriver seg selv som at hun alltid ligger to steg foran Christian og bare venter på at han skal komme til samme konklusjon som henne vitner om lite respekt for sin partner. Hun vil ha motstand, men ikke sånn, og uansett skal hun vinne diskusjonen. Hun har et enormt kontrollbehov, det vitner hele den pengepraten om. For at et forhold skal kunne fungere så må man jo gi hverandre litt slack...et forhold hvor samboer skulle hatt kontroll på hver krone jeg brukte hadde jeg ikke blitt lenge i... (hilsen hun som bruker alle pengene sine på hest hehe). 

Anonymkode: 9ba87...d3d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes også at Peder stilte mer betimelige spørsmål til Sofia nå. Hun krever enormt mye av de rundt seg, og virker ikke som om hun helt har innsikt eller forståelse for at folk er forskjellige. Når hun beskriver seg selv som at hun alltid ligger to steg foran Christian og bare venter på at han skal komme til samme konklusjon som henne vitner om lite respekt for sin partner. Hun vil ha motstand, men ikke sånn, og uansett skal hun vinne diskusjonen. Hun har et enormt kontrollbehov, det vitner hele den pengepraten om. For at et forhold skal kunne fungere så må man jo gi hverandre litt slack...et forhold hvor samboer skulle hatt kontroll på hver krone jeg brukte hadde jeg ikke blitt lenge i... (hilsen hun som bruker alle pengene sine på hest hehe). 

Men mye av dette handler om familiekulturer. Jeg har forståelse for henne til en viss grad også. Hun er vokst opp med sterke foreldre med god kontroll, virker det som, mennesker som både krever mye og tar mye ansvar. Hun har blitt slik selv også. Det er åpenbart at hun krever mye, men hun tar også mye ansvar. Det er ikke bare enkelt å føle seg som lederen i familien. Den som driver familien sammen, sørger for at fornuftige beslutninger tas. Det de er inne på mange ganger, men mest indirekte, er at Sofia vil ha en mann som gjør dette. Hun ser på det som maskulint. Når hun er denne offensive personen, mens Christian danser etter hennes pipe, føler hun seg ukvinnelig eller at han er umandig. Den biten forstår jeg.

Men samtidig oppfordrer hun jo ikke akkurat til at han tar makta i forholdet når hun klager hver gang han forsøker. Hun har også definert motstand og kontroll så smalt at alt skal foregå på hennes premisser. Det vil aldri gå.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/28/2020 at 2:17 PM, AnonymBruker said:

Jeg fatter ikke at noen tør å gå i parterapi som skal gis ut på podcast! Da må man være så sykt trygg på seg selv, og jeg går ut fra at det er en spesiell type folk som tiltrekkes dette opplegget. 

1 ord: gratis  ;) Ingenting å tape.

Peder er råflink, med glimt i øyet. Man kan mene mye i et nettforum, men man får bare høre hva som sies, mens han ser også. Og har mer bakgrunnsinformasjon enn oss. 

Anonymkode: 4fdff...cd8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sofia er jo drittlei av og ferdi meg Christian, derfor blir ALT feil. Tror ikke det er noe følelser igjen der i det hele tatt fra hennes side. Sier det fordi jeg kjenner meg selv igjen fra mitt første langvarige forhold. ALT han gjorde var feil, ALT han sa og gjorde var irriterende og tanken på fysisk nærhet fikk meg til å få frysninger. Slik er jeg vanligvis IKKE som person. Tok dessverre litt for lang tid for meg (og for Sofia tydeligvis) å forstå at forholdet var dødt.

Anonymkode: 0c8aa...f25

Vi tenker helt likt.

Jeg tror hun valgte han fordi hun var i verpe-alder, og han var en bra mann som var lett å overtale. Dette paret kommer ikke til å vare, men de (elle hun) kommer ikke til å gi seg før hun har fått to barn.

Anonymkode: adaed...041

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, fælt å høre på. Sofia virker som en skikkelig utspekulert heks. Hver gang det er noe hun ikke liker spiller hun følsom og vrir på ting han sier. Virker skikkelig manipulerende. Høres ut som om hun også fikk viljen sin mye i oppveksten. Kan se for meg at hun blir skikkelig vanskelig når hun ikke får viljen sin  og at Christian har skjønt det og tilpasser seg. Christian virker snill og fortjener noe bedre. 

Anonymkode: 57a13...af0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker rundt dagens episode? Sofia er umulig å tilfredsstille for Christian 

Anonymkode: 4be72...83e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som jeg sitter å tenker på er at de begge er psykologer. Hvorfor setter han ikke ned foten? Og hun?  Trodde psykologer hadde bedre selvinnsikt enn som så.. hun er jo helt forkastelig. Stakkars mann

Anonymkode: 25c2e...600

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykologer er også bare mennesker... Jeg synes Christian sine reaksjoner er veldig naturlig, det er sikkert fordi jeg har forståelse for det og jeg vet selv av jeg føler meg veldig utrygg rundt personer som Sofia. Sofia er veldig lite fleksibel og åpen for andre "fasiter" enn sin egen. Hun har en holdning til Christian som er veldig ovenfra og ned. Når han ikke gjør akkurat som hun ville gjort så plasserer hun han i båsen "ikke voksen". Opplever at hun har veldig liten respekt for han. Har også inntrykk av at Sofia tenker at det er hun som sitter på nøkkelen om de skal fortsette å være i et forhold eller ikke, så synes det var bra at det kom frem at det er ikke sikkert Christian orker å hele tiden ikke være nok, alltid bli omtalt som lite voksen og aldri liksom få det til. Synes også han er flinkere til å si ifra og ikke bare la seg plassere i den boksen nå. Feks da Sofia påpekte at han var så avhengig av hennes anerkjennelse, for hun var ikke avhengig av hans siden hun finner det i seg selv. Så sa han at det er jo kanskje ikke så rart når hun hele tiden påpeker at han er utilstrekkelig og ikke flink nok/bra nok? 

Tror dette forholdet kun kan reddes hvis Sofia klarer å respektere og akseptere Christian for den han er. Det vil selvsagt ikke si at hun skal finne seg i hva som helst, men hun er veldig tvetydig i det at hun ønsker motstand/ønsker at han skal si ifra og når han faktisk gjør det så tåler hun det egentlig veldig dårlig og nedgraderer han til "ikke voksen", kverulerende og alt mulig annet som da er feil med han... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare på episode 4 nå. Stusser på at Sofia lurte på om de burde gått i terapi eller bare han. Jeg tenker definitivt dem, alternativt henne. Sterke personligheter pleier ofte å finne seg en litt føyelig partner. Han fremstår ikke som klar og tydelig i forhold til henne. Hun tar kontroll i samtalene. Det virker som om hun vil egentlig ha en "sterkere" partner enn hun selv er, men jeg tror hun har valgt en føyelig faktisk. Jeg tror han er en god kar, men han fremstår bare som en beta-male fordi han sitter ved siden av henne. Jeg har to små barn. Det er ikke så mye romantikk, søvn eller sex. Helt vanlig. 

Anonymkode: 0747a...3dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofia vet ikke hvor mye av det som har med henne å gjøre og hvor mye av det som har med Christian å gjøre... Oookei. 😂 Hvertfall 85% Sofia. Wild guess. 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...