Gå til innhold

Hvor fort løper du? 😁


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5k: 29 minutter (33 minutter)

10k: 59 minutter (1 t 8 minutter)

Rekorder i nyere tid (dvs de siste tre årene, vært mye skada 🙄) i parentes. Jeg er altså ikke særlig rask 😬

Endret av moreno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Her tror jeg du må ta frem kalkulatoren for regnestykket ditt er feil. Dette er en tid godt under 12 på 3000m.

Her tror jeg du må ta fram sunn fornuft :)

Du tror vel ikke at en som f.eks klarer 1.29 på halvmaraton dermed automatisk vil klare 2.58 på maraton? Om man løper 1 km på 3.52 når man gir alt man har, så vil man sannsynligvis ligge på rundt 13 minutter og kanskje over på 3 km :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hedersbrukeren skrev:

Her tror jeg du må ta fram sunn fornuft :)

Du tror vel ikke at en som f.eks klarer 1.29 på halvmaraton dermed automatisk vil klare 2.58 på maraton? Om man løper 1 km på 3.52 når man gir alt man har, så vil man sannsynligvis ligge på rundt 13 minutter og kanskje over på 3 km :)

Nei det er sant, men nå er det ganske stor forskjell på 1500-3000m og hel og halv maraton da. 

Hvis du har 3,52 som km. tid og løper inn til en tid på over 13 på 3000m har du enten bommet stygt på åpningstempo eller blitt skadet under veis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Nei det er sant, men nå er det ganske stor forskjell på 1500-3000m og hel og halv maraton da. 

Hvis du har 3,52 som km. tid og løper inn til en tid på over 13 på 3000m har du enten bommet stygt på åpningstempo eller blitt skadet under veis. 

Du tar feil :)

Ser vi på verdensrekordene, 2.11 på 1000 meter og 7.20 på 3000 meter, så er det 11,35 % raskere tempo på førstnevnte rekord. Men for en mer utrent løper med de tidene man snakker om her, vil nok den relative forskjellen være større. La oss si 15 %. Løper man 1 km på 3.52, ganger med 3 og øker med 15 %, så får man 13.20 på 3 km. Selv om man skulle mene 15 % er for mye, så kommer man langt, langt over 12 minutter, og uansett tett opp mot 13 minutter :)

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprek du er, TS! Jeg er en 36 år gammel småbarnsmor uten idrettsbakgrunn, begynte å løpe for ca 5 år siden. Men tidene går ikke nedover, det skyldes nok litt for ustrukturert trening 🙂 Men jeg har stor glede av å løpe, og delta på ulike mosjonsløp. Mine personlige rekorder (husker bare ca-tider):

10 k : 56 min

Halvmaraton: 2 t 3 min

Maraton: aldri prøvd, drømmer om å gjøre det en dag

 

Anonymkode: 90d6d...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Km-tid på 2.41 tilsvarer 4 blank på 1500-meter, hvilket er identisk med Grete Waitz sin norske rekord og langt under VM-kravet. Om du er kvinne er du altså i verdenstoppen :)

Når man bare leser av topphastighet på pulsklokka kan det være nedoverbakke. Tipper det er tilfellet her. Men fortsatt svinaktig fort!

Anonymkode: 3bb34...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Har ikke sjekket det i de siste 20 årene, men pers på gitte distanser er følgende.

1 km: Under 3 minutter

1,5 km: Aldri prøvd, men antar like over 4 minutter.

3 km: 8,21

10 km: 30,04

Halvmaraton: Aldri prøvd. 

Du lever opp til brukernavnet!

Anonymkode: 3bb34...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Nei det er sant, men nå er det ganske stor forskjell på 1500-3000m og hel og halv maraton da. 

Hvis du har 3,52 som km. tid og løper inn til en tid på over 13 på 3000m har du enten bommet stygt på åpningstempo eller blitt skadet under veis. 

Denne er kanskje myntet på meg. Jeg synes ikke dette stemmer overens med min erfaring. Både 1000-metertiden og 3000-metertiden følte jeg at var godt disponerte løp. Det er rett og slett så enkelt som at den farten jeg kan holde i 2,5 runder er betraktelig høyere enn den jeg kan holde i 7,5 runder. Hvor stor den forskjellen er er sikkert individuelt, men for meg er den altså ganske stor. Uten skade og feil åpningsfart 😄

Anonymkode: 3bb34...034

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Har ikke sjekket det i de siste 20 årene, men pers på gitte distanser er følgende.

1 km: Under 3 minutter

1,5 km: Aldri prøvd, men antar like over 4 minutter.

3 km: 8,21

10 km: 30,04

Halvmaraton: Aldri prøvd. 

Det er ekstremt fort. Nesten så jeg lurer på om du pynter litt på sannheten her😅

Anonymkode: 465b7...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ekstremt fort. Nesten så jeg lurer på om du pynter litt på sannheten her😅

Anonymkode: 465b7...9b3

Dette er ikke raskt. Tidene er rundt de beste damene så er ikke bedre enn det. Så har jeg heller ingen hensikt med å pynte på sannheten. Jeg vet at jeg har talent, men satsingen ligger et annet sted enn løping. Kunne godt ha drevet på med sykkel f.eks. men bruker løping som restitusjon og kondisskapende trening fordi det er mest morro.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Dette er ikke raskt. Tidene er rundt de beste damene så er ikke bedre enn det. Så har jeg heller ingen hensikt med å pynte på sannheten. Jeg vet at jeg har talent, men satsingen ligger et annet sted enn løping. Kunne godt ha drevet på med sykkel f.eks. men bruker løping som restitusjon og kondisskapende trening fordi det er mest morro.  

Neida var ikke meningen å være frekk altså :) Men ja, tiden er jo 4 min unna verdensrekord for menn og 40sek-ish unna verdensrekorden for kvinner, så i alle fall ikke si at det ikke er raskt :laugh:

 

Anonymkode: 465b7...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Hedersbrukeren skrev:

Km-tid på 2.41 tilsvarer 4 blank på 1500-meter, hvilket er identisk med Grete Waitz sin norske rekord og langt under VM-kravet. Om du er kvinne er du altså i verdenstoppen :)

Hei, det har jeg virkelig ikke tenkt over. :) Løper veldig raskt og har en bra blanding av eksplosivitet og utholdenhet, samt lange ben. Gode gener sikkert. Har løpt siden jeg var 16 år. Elsker det. ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida var ikke meningen å være frekk altså :) Men ja, tiden er jo 4 min unna verdensrekord for menn og 40sek-ish unna verdensrekorden for kvinner, så i alle fall ikke si at det ikke er raskt :laugh:

 

Anonymkode: 465b7...9b3

4 minutter er et helt hav og land imellom (faktisk over en km).

Dette er for menigmann et høyt nivå ja, men ikke for de som driver på med idrett. Hadde jeg satset fullt på dette vet jeg jo at jeg kunne blitt en av de beste, men som sagt så har jeg tatt andre valg om gren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Har ikke sjekket det i de siste 20 årene, men pers på gitte distanser er følgende.

1 km: Under 3 minutter

1,5 km: Aldri prøvd, men antar like over 4 minutter.

3 km: 8,21

10 km: 30,04

Halvmaraton: Aldri prøvd. 

Ok. Det du sier her er at du var i Norgeseliten som løper.

Tiden din ville holdt til en sjetteplass i NM i 2019 i 10 000 meter.

Du ville vunnet forrige 10k i Oslo Maraton. 

Synd at du aldri fikk prøvd halvmaraton når du var langdistanseløper på elitenivå. 

Anonymkode: f601e...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Det du sier her er at du var i Norgeseliten som løper.

Tiden din ville holdt til en sjetteplass i NM i 2019 i 10 000 meter.

Du ville vunnet forrige 10k i Oslo Maraton. 

Synd at du aldri fikk prøvd halvmaraton når du var langdistanseløper på elitenivå. 

Anonymkode: f601e...734

Det jeg sier er at nivået som stiller til start for tiden er dårlig. De beste velger å sitte hjemme istedet for å stille til start. Spikeren i kista for min kommentar er nemlig en viss skiløper kommer å parkerer "eliten" på en friidrettsbane. Det skal og bør absolutt ikke skje. Pallen bør være forbeholdt rene løpere liksom skisporet blir holdt rent av en skiløper.

Jeg løp rundt tidene til juniorer og de beste damene. Jeg vet jeg kunne ha blitt mye bedre om det var dette jeg hadde satset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Det jeg sier er at nivået som stiller til start for tiden er dårlig. De beste velger å sitte hjemme istedet for å stille til start. Spikeren i kista for min kommentar er nemlig en viss skiløper kommer å parkerer "eliten" på en friidrettsbane. Det skal og bør absolutt ikke skje. Pallen bør være forbeholdt rene løpere liksom skisporet blir holdt rent av en skiløper.

Jeg løp rundt tidene til juniorer og de beste damene. Jeg vet jeg kunne ha blitt mye bedre om det var dette jeg hadde satset på.

Det kan du trygt si. Du løp fortere enn norgesrekorden til Ingrid Kristiansen fra 1986 som fortsatt står, og MYE fortere enn Therese Johaug i år.

Og dette uten å satse på løping.

Du var riktognok to minutter bar Sondre N på NM i år. Han er Europas beste maratonløper gjennom tidene og løper 200 km i uka.

Synd du ikke satset. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Isambard skrev:

Det kan du trygt si. Du løp fortere enn norgesrekorden til Ingrid Kristiansen fra 1986 som fortsatt står, og MYE fortere enn Therese Johaug i år.

Og dette uten å satse på løping.

Du var riktognok to minutter bar Sondre N på NM i år. Han er Europas beste maratonløper gjennom tidene og løper 200 km i uka.

Synd du ikke satset. 

 

Det er ingen som sier at jeg ikke løp mye. Det var bare at jeg ikke satset på løping. Har nok 7 mil i uka som mengde og ofte en god del mere enn det også. 

I etterpåklokskapens lys kan man si det, men hvem vet? Mulig jeg hadde maxet mitt potensiale her. Så det blir bare spekulasjoner.

Men kan tillegge at jeg fant ut at jeg hadde talent for løping i 16 års alder når jeg løp coopertesten (max. på 12 min.) Løp da akkurat 3000m. Min lærer på skolen mente jeg burde starte med løping. 3 mnd. etterpå løp jeg 3850m. på samme testen. Slik startet jeg med idrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Det er ingen som sier at jeg ikke løp mye. Det var bare at jeg ikke satset på løping. Har nok 7 mil i uka som mengde og ofte en god del mere enn det også. 

I etterpåklokskapens lys kan man si det, men hvem vet? Mulig jeg hadde maxet mitt potensiale her. Så det blir bare spekulasjoner.

Men kan tillegge at jeg fant ut at jeg hadde talent for løping i 16 års alder når jeg løp coopertesten (max. på 12 min.) Løp da akkurat 3000m. Min lærer på skolen mente jeg burde starte med løping. 3 mnd. etterpå løp jeg 3850m. på samme testen. Slik startet jeg med idrett.

Det er bra. Jeg vil ikke legge ut mine tider siden de er ganske nye og lette å søke opp.. 

I millitæret løp jeg 3000 på 12 blank, som etter min hukommelse var middels i beste fall den gangen. Nå ligger gjennomsnittet på 14:40...

Jeg har lest at soldatene har blitt mye tregere snitt, selv om mange færre er i førstegangstjeneste. (skulle tro det trakk snittet opp) 

Jeg kan røpe såpass mye som at jeg er fortsatt raskere enn en 18 åring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 km: 48.18

Men trent så lite de siste to årene, så nå tror jeg jeg vil ligge på ca 52-53 min :( trening er dessverre ferskvare... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Isambard skrev:

Det er bra. Jeg vil ikke legge ut mine tider siden de er ganske nye og lette å søke opp.. 

I millitæret løp jeg 3000 på 12 blank, som etter min hukommelse var middels i beste fall den gangen. Nå ligger gjennomsnittet på 14:40...

Jeg har lest at soldatene har blitt mye tregere snitt, selv om mange færre er i førstegangstjeneste. (skulle tro det trakk snittet opp) 

Jeg kan røpe såpass mye som at jeg er fortsatt raskere enn en 18 åring.

Det er trist det som skjer i dagens samffunn. Foreldre pasifiserer barna istedet for å være aktive med dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...