Gå til innhold

Han er perfekt, men mangler empati. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært forelsket i en mann over flere år, og vi har endelig begynt å date. Han er kjekk, morsom og lett å prate med, og på alle måter en mann jeg vil strekke meg langt for. Har en del dårlige erfaringer med menn fra tidligere, så jeg føler meg heldig som har møtt en så fin fyr. 

Men de siste månedene har jeg opplevd flere ting som tyder på at han mangler empati. Det er som en form for sosial dysleksi - han ser ikke grensene mine, og det virker som om han sliter med å leve seg inn i andres følelser.

Han kan gjøre masse flotte ting: kjøre langt for å treffe meg, lage fine middager og stille opp når jeg trenger det. Han har gjort mye bra for meg, som jeg setter pris på. Men noe skurrer. 

Jeg vil ikke går detalj her, men jeg reagerer på flere ting. Han hadde en annen kjæreste før han traff meg, og jeg observerte at han oppførte seg ganske hensynsløst mot henne i en gitt situasjon. Jeg har antatt at det lå en konflikt bak, og at oppførselen hans var en konsekvens av en situasjon som hadde eskalert over tid. Nå er jeg ikke så sikker lenger. Jeg vet også at han ikke har vært ærlig mot henne. 

Når jeg forteller om ting som er vondt og vanskelig for meg, er han veldig distansert. Han deler lite om seg selv, jeg må nærmest dra ting ut av ham. 

Det virker ikke som han forstår grensene mine. Vi har hatt flere situasjoner der han ikke hører på at jeg sier nei. Vi har hatt flere samtaler der jeg peker på ting han sier eller gjør som gjør meg ukomfortabel. Han fortsetter stort sett med de samme tingene, selv om vi nettopp har pratet om det.

Jeg har fortalt ham at jeg ikke trenger fine middager eller store kjærlighetserklæringer, men at det er viktig for meg at han respekterer grensene mine. 

I går kveld skjedde det noe som føltes veldig ugreit, og som underbygger mistanken min om at han sliter med å forstå andres grenser. 

Har prøvd å lese meg opp på empatibrist, men blir ikke noe klokere. Jeg finner bare masse informasjon om personlighetsforstyrrelser, som ikke passer med han i det hele tatt. Han er veldig ressurssterk og velfungerende, og en mann jeg er veldig glad i.

Hvordan håndterer jeg dette videre? Er det noen som har noen konstruktive tips?

Anonymkode: 7d25a...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har egentlig ikke andre tips en at du 1. Fortsetter å ha på alle varsellamper eller 2. Dropper han med det samme. En mann som ikke har empati kan ødelegge både deg og livet ditt uten å få dårlig samvittighet engang. Og det at han har oppført seg så dårlig mot en annen kvinne at du reagerte tiltross for at hun er en naturlig rival er urovekkende..

Anonymkode: c59ae...1a9

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

DU kommer ikke til å fikse ham, han kommer ikke til å endre seg!

 

Husk at de røde flaggene du overså i starten er de som kommer til å ødelegge forholdet.

Ikke gå i relasjon med en som ikke føler deg, du kommer sakte og sikkert til å miste deg selv. 

Anonymkode: 9b788...b7a

Tusen takk for svar, jeg synes at dette er vanskelig. 😞

Anonymkode: 7d25a...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig han har noe han skjuler? Bor dere langt fra hverandre?

Anonymkode: 4902b...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har egentlig ikke andre tips en at du 1. Fortsetter å ha på alle varsellamper eller 2. Dropper han med det samme. En mann som ikke har empati kan ødelegge både deg og livet ditt uten å få dårlig samvittighet engang. Og det at han har oppført seg så dårlig mot en annen kvinne at du reagerte tiltross for at hun er en naturlig rival er urovekkende..

Anonymkode: c59ae...1a9

Tusen takk for svar. Han har selv sagt at han er «dårlig på empati», så han har nok fått tilbakemelding på det før. 

Anonymkode: 7d25a...bf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Han har selv sagt at han er «dårlig på empati», så han har nok fått tilbakemelding på det før. 

Anonymkode: 7d25a...bf1

Hør på ham og løp! Jeg lover deg, dette ender ikke bra! 

Anonymkode: 9b788...b7a

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndterer jeg dette videre? Er det noen som har noen konstruktive tips?

Hva mener du selv da? hva er løsningen her? Du kan ikke forandre han. Da må du jo enten leve med en empatiløs fyr, evt få barn, og leve med det. Eller så finner du en annen mann som har empati.

 

Anonymkode: d8fbc...aaf

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. Han har selv sagt at han er «dårlig på empati», så han har nok fått tilbakemelding på det før. 

Anonymkode: 7d25a...bf1

Da bør du høre på han og ikke tolke utsagnet som at det er positivt at han er klar over det. Det blir litt som kvinner som fortsetter å håpe på et forhold med en mann som sier : "Jeg er en drittsekk" og er ikke særlig smart. 

Anonymkode: c59ae...1a9

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig han har noe han skjuler? Bor dere langt fra hverandre?

Anonymkode: 4902b...4c7

TS her. Vi bor et stykke unna hverandre, men jeg tror ikke at det er noe han skjuler. 

Vi har mange felles bekjente på det stedet der han bor, men ingen vet at vi dater. Dersom noen f.eks. hadde sett han med en annen dame, tror jeg at det hadde vært en sjanse for at jeg hadde fått høre om det. 

Anonymkode: 7d25a...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev:

Empati kan ikke kjøpes, NEPPE ¨læres¨ HELLER...

Dump, serr.

a.

TS her. Takk for innspill!

Anonymkode: 7d25a...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fortalt ham at jeg ikke trenger fine middager eller store kjærlighetserklæringer, men at det er viktig for meg at han respekterer grensene mine. 

Anonymkode: 7d25a...bf1

Jeg leser så mange tråder om kvinner som er i forhold. Akkurat som deg er det mange som er tydelig på hva de trenger i et forhold. Du sier du har behov for at dine grenser blir respektert. Han gjør det ikke. Likevel fortsetter forholdet. Kvinnen lever i håp om at det skal bli endring, men det er ingen tegn til den endringen i forholdet. «Men det er så mye annet fin med han» forsvarer kvinnen med når de blir konfrontert med at de holder ut år etter år i forhold som ikke fungerer for dem. Og nei, verden er ikke svart/hvit. Server en grunn eller flere til at dere innledet forholdet og har det fint sammen i en del sammenhenger. Likevel blir ikke ditt behov om å få respektert grenser dine overholdt. Etterhvert tenker jeg at du må aksepterer at du aldri får det og leve med slik ting er, eller bryte forholdet. Det blir håpløs å sitte å håpe på endring fra en partner som enten ikke vil endre seg eller evner å endre seg.

Anonymkode: 70a6a...504

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hør på ham og løp! Jeg lover deg, dette ender ikke bra! 

Anonymkode: 9b788...b7a

Takk for innspill! 🙂

Anonymkode: 7d25a...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri endre en annen person. Mangler han empati, så vil dette trekket vedvare. Uansett om man et sterkt forelsket eller ikke, så er det skadelig å leve med noen uten empati. Vil råde deg til å gjøre det slutt om du allerede ser røde flagg. De røde flaggene kommer mest sannsynlig til å vokse i det forholdet mellom dere blir mer seriøst, og du kan kanskje ende opp med å føle deg fanget eller skyldig for å ikke ha dratt før. Lytt til deg selv og stol på tvilen. Man skal ikke gå inn i en relasjon og allerede i starten være i tvil og utrygg. 

Endret av Hubbie
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du selv da? hva er løsningen her? Du kan ikke forandre han. Da må du jo enten leve med en empatiløs fyr, evt få barn, og leve med det. Eller så finner du en annen mann som har empati.

 

Anonymkode: d8fbc...aaf

TS her. 

Jeg vet ikke - vi har vært bekjente lenge, men bare datet i et par måneder. Har vel tenkt at noe av dette kan ha naturlige forklaringer. Jeg er veldig åpen som person, og tenker at han kanskje er mer lukket. Dessuten tar det ofte litt tid før et nytt forhold «går seg til», og det tenderer til å bli mange misforståelser.

Man kan også få nedsatt dømmekraft når man er forelska, jeg er klar over det. Det er derfor jeg ber om innspill her inne.

Anonymkode: 7d25a...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Vi bor et stykke unna hverandre, men jeg tror ikke at det er noe han skjuler. 

Vi har mange felles bekjente på det stedet der han bor, men ingen vet at vi dater. Dersom noen f.eks. hadde sett han med en annen dame, tror jeg at det hadde vært en sjanse for at jeg hadde fått høre om det. 

Anonymkode: 7d25a...bf1

Hmm... Men mulig det hadde vært greit at noen visste det. Om han ikke var ærlig med hun forrige, er jo sjansen der for at han ikke er det mot deg også.

Besøker dere hverandre jevnlig? Er dere mye ute, eller mest hjemme hos en av dere når dere er sammen?

Anonymkode: 4902b...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dropp han TS

Anonymkode: 8e92a...386

TS her. Takk for innspill! 🙂

Anonymkode: 7d25a...bf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser for deg å få barn i fremtiden, er dette en mann du tror vil bli en god far? Man må ha empati og tålmodighet med barn, de kan ha sterke personligheter og preferanser. Vil han ha respekt for deres grenser, ønsker og behov?

Det er bare et tankekors, kanskje du ikke en gang vil ha barn :)

Anonymkode: b7e4d...7f7

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...