Gå til innhold

Psykisk syke som velger å få flere barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja god ide. Alle gravide par må gjennomgå et spørreskjema for å kartlegge hvor høyt de scorer på nevrotisisme. Scorer de for høyt shipper vi dem til sykehuset for abort og kastrering begge to.

Anonymkode: 75e23...754

Demente blir fratatt sine barn. 

Anonymkode: 6d2a5...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Demente blir fratatt sine barn. 

Anonymkode: 6d2a5...688

Psykisk syke i fruktbar alder er som oftest ikke demente.

Anonymkode: b776a...402

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å få barn da jeg var 33 år . Mannen kunne ikke få barn uten hjelp så det ble litt av en prosess . Jeg hadde gått på dps pga depresjon og sosial angst , men var nå oppegående . Jeg var visst ikke skikket som mor så fikk ikke hjelp . De skulle bare visst hvor mye omsorg jeg har tiltross for mine problemer . Jeg og mannen hadde et stort nettverk med mange søsken , altså tanter og onkler og søskenbarn . Alle besteforeldre levde . Han hadde store barn som kunne vært barnevakt . Vi hadde et kjempestort hus med 6 soverom . Nå er jeg sammen med en mann som har null familie , null nettverk . Men han har vel sæd som er bra . Det er mye verre for meg å få barn med denne mannen ... men sånn er det .

Anonymkode: 19c06...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan være en god forelder uansett 

Anonymkode: cf4be...92d

Eller dårlig forelder. Altfor risikabelt, definitivt best å vente eller droppe det helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse personene du nevner som er åpne om at de er inn og ut av DPS.. Helt ærlig, så ser jeg det kjempepositivt at de innser selv at de trenger hjelp og tar seg en visitt på DPS. Det er et veldig godt tegn at de ser at de trenger det, og tar seg en innleggelse. DPS er på frivillig basis, og de fleste som legges inn på DPS er der i et par uker (ofte bare noen dager).

Jeg vet om flere som har "popper ut unger" mens de sliter psykisk som ber om brukerstyrt seng på DPS for at de skal kunne komme inn i noen dager, roe seg helt ned og være en god forelder når de kommer hjem igjen, i stedet for å vente til det blir altfor ille. De bruker DPS forebyggende fordi de vet at det er det beste for barna sine.

Anonymkode: aa0f1...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som mange skjønner deg ts😅

Skjønner hva du mener, har en venninne som har en psykisk lidelse. Hun følte seg bra noen måneder og bestemte seg for å få barn med den ferske kjæresten sin. Fire måneder etter barnet ble født fikk hun tilbakeslag av den kroniske sykdommen sin, bare verre. Så nå har hun dager hvor hun ikke orker å se på barnet engang...

Hun angrer litt, men elsker selvfølgelig barnet sitt. De skal ikke ha nummer to.

Anonymkode: dd1ea...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Psykisk syke i fruktbar alder er som oftest ikke demente.

Anonymkode: b776a...402

Jovisst. jeg lurer på hvor lenge det kan skjules 

Anonymkode: 6d2a5...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Chantielle skrev:

Noen ganger lurer jeg på hvorfor folk med dårlige holdninger til sine medmennesker får barn. De vil antageligvis prege sine barn med sine negative innstillinger. Og ikke jobber de med å få mer kunnskap heller.

Så du mener altså at psykisk sykdom ikke har noen som helst innvirkning på barnet ? Det er gjort mye forskning på det, og det kan faktisk ha stor påvirkning på barnet. Selvfølgelig har graden av hvor dårlig mor og far er mye å si. Regner med at det er en grunn til at TS skriver dette, og at mor her er påvirket av hva hun sliter med. De første årene har mye å si for for barnets utvikling. Dessverre så er det noen ganger en holdning om at bare jeg får barn, så blir alt bedre. At det å ha et barn å være glad i skal bedre ting. Det er nok heller ofte at det å få barn kan gjøre psykisk sykdom verre. 

TS sier heller ikke at psykisk syke ikke skal få barn, men vente til ting har stabilisert seg. Der er jeg meget enig med TS

Anonymkode: fb03c...2b9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan Ts være i stand til å bedømme om noen har vansker når h*n selv er så fordomsfull? 

Anonymkode: 6d2a5...688

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er stigmatisering av de med psykiske vansker. Det er stor forskjell på lette psykiske vansker til alvorlige lidelser. De fleste av oss vil oppleve en eller annen form for psykiske plager i livet vårt. At folk går på DPS er jo fantastisk, da gjør de jo noe med situasjonen sin. Det finnes mange som absolutt hadde trengt psykolog som ikke innser at de har et problem. Kjenner mange med psykiske vansker, de er både høyt utdannet, full jobb og flinke foreldre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er disse folkene? Kanskje klokken tikker, kanskje de har fått uhyggelige beskjeder fra gyn som du ikke vet noen ting om 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det som er det ironiske her. Jeg kjenner karrieremennesker som har barna sine i bhg fra 08:00-17:00, har au pairer som henter og leverer og disse samme karrieremenneskene bruker maks én time med barna sine i løpet av dagen. Det er tydeligvis greit 🙄

Men at en person kan slite litt psykisk og samtidig dekke alle behovene til barna sine er visstnok umulig.

Du Ts, du er vel klar over at de fleste menneskene får seg en psykisk knekk en eller annen gang i livet? Man kan fortsatt ta seg sammen og sørge for barna sine selvom man går til behandling. Det kaller jeg en forelder med god selvinnsikt i motsetning til karrierefolka som visstnok får barn kun fordi alle rundt dem har det.

Anonymkode: b776a...402

Å være inn og ut av DPS er vel mer enn "å slite litt"? Jeg har sett på nært hold hvor fullstendig ødelagt barn kan bli av å ha psykisk syk forelder, både mtp miljø og gener og holder med ts her. 

Anonymkode: 973a0...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MadameDeRosa skrev:

Og hva er vedkommende inn og ut av dps for?

F eks kan hun ha spiseforstyrrelser,  betyr ikke at hun er mindre egnet for det.

Hvorfor drive på og spekulere i noe du ikke har noenting med? 

Alvorlig depresjon blant annet, for en stund siden ville hun jo nesten ikke leve mer og hadde dårlig samvittighet for den ungen hun har fra før. Ungen er i skolealder. Så hvorfor få en til og attpåtil risikere fødselsdepresjon? 

Anonymkode: c746b...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting har gjort meg bedre psykisk enn barna mine. 

Anonymkode: 3a8fc...f23

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke alle foreldre perfekte?  Kommer du fra barndommen uten sår?  Noen gang? Er det ikke noe foreldre kunne gjort bedre, mer riktig og pedagogisk rett? 

Folk som er psykisk syke kan gi barn bedre bagasje enn folk med dårlige holdninger. Det er sikkert og visst. 

Tror du alke med psykiske problemer er like? Tror du alle barn er det?  Og livet leker. Dumme folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være inn og ut av DPS er vel mer enn "å slite litt"? Jeg har sett på nært hold hvor fullstendig ødelagt barn kan bli av å ha psykisk syk forelder, både mtp miljø og gener og holder med ts her. 

Anonymkode: 973a0...7f5

Tunge psyiatriske syke havner ikke på DPS. Dps har jo ikke mulighet til frihetsberøvelse f.eks.

Anonymkode: a26b7...49a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, Sunnys said:

Dette er stigmatisering av de med psykiske vansker. Det er stor forskjell på lette psykiske vansker til alvorlige lidelser. De fleste av oss vil oppleve en eller annen form for psykiske plager i livet vårt. At folk går på DPS er jo fantastisk, da gjør de jo noe med situasjonen sin. Det finnes mange som absolutt hadde trengt psykolog som ikke innser at de har et problem. Kjenner mange med psykiske vansker, de er både høyt utdannet, full jobb og flinke foreldre. 

Dette er ikke sant. En stor del av de som går til DPS blir ikke bedre. De bare forblir i systemet og forbruker ressursene til samfunnet. 

Personlighet kureres ikke. Akkurat nå er det trendy med et visst sett med navn for noen underkategorier av ekstreme personligheter, men du kan ta utgangspunkt i gammel kunnskap fra faktoranalyser fra personlighet, og da vil du se at noen fra naturens side er mer lettkrenkede og har større tendens til hevn og negative følelser. 

Selv de mest intelligente med høy grad av selvinnsikt, vil slite med å forandre seg selv. 

Det er heller ikke sånn at de fleste utvikler psykiske lidelser. Det er langt vanligere hos kvinner enn hos menn. Menn er laget mer stabile. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alvorlig depresjon blant annet, for en stund siden ville hun jo nesten ikke leve mer og hadde dårlig samvittighet for den ungen hun har fra før. Ungen er i skolealder. Så hvorfor få en til og attpåtil risikere fødselsdepresjon? 

Anonymkode: c746b...a33

Men da får hun hjelp med det, og det er jo bare positivt. Alle har perioder i livet som kan være tøffe, betyr ikke at man ikke blir bedre og ikke kommer seg opp igjen, kanskje kommer hun styrket ut av det. Har du selv vært deprimert noengang, og vet noe om det? 

Betyr ikke at hun ikke er i stand til å få flere barn, barn kan faktisk gjøre at hun får en lysere, gladere tilværelse også. Har du barn selv? 

Fødselsdepresjon kan alle få, uavhengig av hvordan de har det fra før. Nå er det jo sånn at hun er åpen om det og får hjelp. Verre om hun hadde lidd i skjul, tror ikke du skal bekymre deg for mye. 

Endret av MadameDeRosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt oppgitt av debatter som dette. Det er så utrolig varierende hva det vil si å være psykisk syk. Fra lett depresjon og småangst til kraftige psykoser og alvorlige personlighetsforstyrrelser. Man kan fint være en god forelder selv om man har angst og depresjon. Jeg fikk kraftig fødselsdepresjon etter førstemann, valgte likevel å få en til, til tross for at jeg visste risikoen for at det kunne komme igjen. Jeg fikk ikke fødselsdepresjon, men svangerskapsdepresjon. Likevel var jeg til stede så mye som mulig i livet til barnet jeg allerede hadde. I ettertid har jeg slitt med mild depresjon og en del angst. Ikke EN gang har det gått utover ungene på noe vis. Så lenge de er våkne og hjemme, så er de i fokus. For de med mer alvorlige diagnoser, så tror jeg ikke man kan regne med at de tenker helt riktig. De har ikke nødvendigvis evnen til å tenke konsekvenser og fornuft som det friskere mennesker har. 

Anonymkode: facee...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min voksne datter har fått time på DPS nå, og skal utredes for ADHD. Så hun kan ikke få barn da? Ingen med ADHD kan få barn?

Anonymkode: 9f741...ce7

Her må jeg arrestere deg litt. Adhd er IKKE en psykisk sykdom! Det er en nevrologisk forstyrrelse. Men mange med adhd har ulike tilleggsdiagnoser, både fysiske og psykiske da de er lettere utsatt for blant annet angst og depresjon.

Anonymkode: facee...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...