Gå til innhold

Psykisk syke som velger å få flere barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens de er ærlig om at de er inn og ut av DPS. Hvorfor ikke vente med å poppe flere unger ut, hvertfall til de er bedre psykisk rustet for det?! 

Anonymkode: c746b...a33

Siden du vet at de er inn og ut av DPS, så vet du hvorfor de er inn og ut av DPS også da? Det er så utrolig mange ting som man kan gå til DPS for. Det betyr ikke at man er dårlig psykisk rustet, men at man har behov for en eller annen form for hjelp. :) 

Anonymkode: b1f7e...721

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens de er ærlig om at de er inn og ut av DPS. Hvorfor ikke vente med å poppe flere unger ut, hvertfall til de er bedre psykisk rustet for det?! 

Anonymkode: c746b...a33

Du er klar over at psykiske lidelser varierer veldig med tanke på alvorlighetsgrad og prognoser? At en psykisk lidelse ikke er sidestilt med at man ikke er egnet som forelder? Høres ut som om du har endel fordommer du burde jobbe med. 

Anonymkode: bb91b...d98

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de kommer utav en dysfunksjonell familie som gjør dem psyke. Ofte er det ikke noe i veien med pasienten men opphavet m fl, som de er tvungen til å forholde seg til. Mange sitter fast og kommer seg ikke bort . Dysfunksjonelle og skadelige familier sykeliggjør ofte objektet mens det er de selv som hadde trengt behandling. Jo hardere de benekter dette jo sykere er de som regel. De har mest fokus på sin og  fine og flotte fasade men for å takle sitt stadig økende indre kaos må de ha en syndebukk å sykeliggjøre. Slik baktales familiens sorte får som egentlig er den klokeste og sunneste av dem alle.

Anonymkode: 6d2a5...688

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har da både gode og dårlige gener, og så og si alle familier har da arvelige sykdommer et eller annet sted. Hvis man skal tenkte sånn burde jo kun de med "perfekte" gener få lov til å få barn da? Har selv adhd og jeg elsker det, ville aldri vært foruten da det gjør meg til meg, og dette er jo noe som har gått i familien min i flere generasjoner, ganske tåpelig å si at jeg ikke skulle vært født pga det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de kommer utav en dysfunksjonell familie som gjør dem psyke. Ofte er det ikke noe i veien med pasienten men opphavet m fl, som de er tvungen til å forholde seg til. Mange sitter fast og kommer seg ikke bort . Dysfunksjonelle og skadelige familier sykeliggjør ofte objektet mens det er de selv som hadde trengt behandling. Jo hardere de benekter dette jo sykere er de som regel. De har mest fokus på sin og  fine og flotte fasade men for å takle sitt stadig økende indre kaos må de ha en syndebukk å sykeliggjøre. Slik baktales familiens sorte får som egentlig er den klokeste og sunneste av dem alle.

Anonymkode: 6d2a5...688

Dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver vedkommende er inn og ut av DPS. Skal litt til for å få plass der ja. 

Anonymkode: c746b...a33

Nå høres jeg kanskje konspiratorisk ut, men la gå. Har man barn får man ofte plass ganske kjapt, som flere her sier. Men jeg ser også en annen type rød tråd blant de som går på poliklinikken, forelder eller ei: de har forbedringspotensiale. Dess "enklere" diagnose, og dess mer samfunnet har å tape på at du blir langtidssykmeldt, dess fortere får du hjelp. En som er psykisk syk for første gang har ofte bedre utsikter for å bli frisk (særlig når det gjelder depresjon). Sjansen minsker, statistisk sett, for hver gang man blir psyk. Derfor skjønner jeg litt hva ts mener med "inn og ut" av DPS. Særlig hvis hun mener innleggelse, frivillig eller tvungen. Men det stemmer ikke at det skal litt til for å få plass, at DPS er fylt av folk med tunge psykiske diagnoser.

Samtidig er jeg jo enig i at flere diagnoser ikke har så mye å si for ens omsorgsevne. Kanskje har de barn fra før, og sammen med partner, behandler og helsesøster ser de at barna ikke lider, og velger derfor å få en til. De har jo også et etablert sikkerhetsnett. 

Min diagnose, angst for angst, er ikke til hinder for å ta vare på et barn. De fleste med angst har ikke barrikadert seg inne, heller ikke jeg. Jeg har likevel valgt å vente, fordi jeg aldersmessig har den luksusen. Vet neimen ikke om jeg hadde ventet om jeg var f.eks 34.

Jeg vil også legge til at jeg ofte ser mer skepsis og dømmende holdninger mot syke/psyke foreldre blant folk som ikke selv jobber i helsevesenet. De som har "sett alt" vet at det går bra i de aller fleste tilfeller, og er de som er mest positive til at folk reproduserer seg, selv om de ikke er helt friske. Er det flere som har det inntrykket? 

Anonymkode: f8d74...b59

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MadameDeRosa
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver vedkommende er inn og ut av DPS. Skal litt til for å få plass der ja. 

Anonymkode: c746b...a33

Og hva er vedkommende inn og ut av dps for?

F eks kan hun ha spiseforstyrrelser,  betyr ikke at hun er mindre egnet for det.

Hvorfor drive på og spekulere i noe du ikke har noenting med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje de kommer utav en dysfunksjonell familie som gjør dem psyke. Ofte er det ikke noe i veien med pasienten men opphavet m fl, som de er tvungen til å forholde seg til. Mange sitter fast og kommer seg ikke bort . Dysfunksjonelle og skadelige familier sykeliggjør ofte objektet mens det er de selv som hadde trengt behandling. Jo hardere de benekter dette jo sykere er de som regel. De har mest fokus på sin og  fine og flotte fasade men for å takle sitt stadig økende indre kaos må de ha en syndebukk å sykeliggjøre. Slik baktales familiens sorte får som egentlig er den klokeste og sunneste av dem alle.

Anonymkode: 6d2a5...688

Mange som bruker dette som en bortforklaring ja.

Anonymkode: a19a5...d67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MadameDeRosa
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange som bruker dette som en bortforklaring ja.

Anonymkode: a19a5...d67

Er heller en forklaring. Stemmer så altfor ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far til mitt barn er psykisk syk. Jeg ønsker å få enda ett barn med han. Han har slitt med depresjon og angst, i tillegg til noe litt sjeldnere som jeg ikke vil legge ut her for å unngå å bli gjenkjent. Det var værre før, da var han ukentlig til psykiater, gikk på medisiner og var til og med innlagt en periode. Nå ser han bare psykiateren sin en sjelden gang i blandt og bruker ikke medisiner. Det har han ikke gjort på en del år.

Han er en kjempegod pappa. Kjærlig og god, leker, herjer, trøster og lærer bort. Og mer tålmodig enn jeg noen gang tror jeg vil være i nærheten av å være selv. Det som kanskje kan merkes på han er at han blir sliten litt fortere enn folk flest, at han har mareritt, og at han er engstelig i spesifikke situasjoner, men når han "bare" er engstelig tar jeg styringa og loser oss igjennom det. I noen situasjoner får han også mer eller mindre panikk, men disse situasjonene oppstår så sjeldent at jeg bare har opplevd det skje ett par ganger i løpet av de 6-7årene vi nå har tilbrakt sammen. Barnet vårt har aldri opplevd det.

Inni seg kan han nok slite mer, men det er ikke noe jeg merker noe til i hverdagen. De psykiske problemene hans er mest sannsynlig heller ikke arvelig, da han har fått dem av langvarige gjentatte traumer i barndommen.

Og skulle han gå igjennom en dårlig periode. Hvor han holder senga mye i 1-2 uker (det har skjedd, og jeg tviler ikke på at det kan skje igjen), så er jeg faktisk her jeg også. Selv har jeg ingen psykiske plager, og jeg har ingen problemer med å ta hovedansvaret for barnet vårt når samboeren min trenger å sove ut, eller bare litt alene tid, på grunn av sykdom. Han gjør jo det samma for meg når jeg har omgangssyken, eller av andre grunner er litt redusert :)

Endret av heipådegsann
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at mange med psykisk sykdom ofte har færre fordommer enn de som er "friske". Så sånn sett er det bare bra at psykisk syke får barn. 

Anonymkode: 3bfed...474

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være en lov mot at mennesker som er psykisk syke, får barn.

Man burde testet alle voksne mennesker for big 5, og latt de som scoret høyt på nevrotisisme, måtte betale dyre bøter for å få barn. Da fjerner vi dumme mennesker med psykisk sykdom fra foreldrepoolen. De smarte juger, selvfølgelig.

Mennesker som får psykisk sykdom, er mer emosjonelt ustabile. De scorer høyt på denne emosjonelle labiliteten, og også forsterket trang til negative følelser. De ødelegger barna sine. Skal man få fine barn, så må man være trygg og god som forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, BareEnBruker skrev:

Det burde være en lov mot at mennesker som er psykisk syke, får barn.

Man burde testet alle voksne mennesker for big 5, og latt de som scoret høyt på nevrotisisme, måtte betale dyre bøter for å få barn. Da fjerner vi dumme mennesker med psykisk sykdom fra foreldrepoolen. De smarte juger, selvfølgelig.

Mennesker som får psykisk sykdom, er mer emosjonelt ustabile. De scorer høyt på denne emosjonelle labiliteten, og også forsterket trang til negative følelser. De ødelegger barna sine. Skal man få fine barn, så må man være trygg og god som forelder.

ALLE kan få psykisk sykdom, mener du at vi bør tilrettelegge for en fascist-nasjon der alle blir testet for om de er skikket for foreldrerollen?

Psykisk syk er ikke det samme som gal i hodet.

Anonymkode: b776a...402

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALLE kan få psykisk sykdom, mener du at vi bør tilrettelegge for en fascist-nasjon der alle blir testet for om de er skikket for foreldrerollen?

 Psykisk syk er ikke det samme som gal i hodet.

Anonymkode: b776a...402

Tror nok at den du svarer til troller. :)

Anonymkode: f1373...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo noe helt annet enn å FÅ barn midt oppi det.. 

Anonymkode: 33193...645

Jo, men noen år før det var jeg inn og ut av DPS.

Anonymkode: c3595...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker said:

ALLE kan få psykisk sykdom, mener du at vi bør tilrettelegge for en fascist-nasjon der alle blir testet for om de er skikket for foreldrerollen?

Psykisk syk er ikke det samme som gal i hodet.

Anonymkode: b776a...402

Statistisk risiko er mye, mye høyere for mennesker med utpreget nevrotisk personlighet.

Om vi hopper bukk over disse fascist-spissformuleringene dine, så er allerede staten inne og kontrollerer hvem som får ha barn.

Jeg sier bare at man kan gjøre det på mer intelligent vis, før skaden har skjedd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALLE kan få psykisk sykdom, mener du at vi bør tilrettelegge for en fascist-nasjon der alle blir testet for om de er skikket for foreldrerollen?

Psykisk syk er ikke det samme som gal i hodet.

Anonymkode: b776a...402

Dessverre blir man i enkelte familier og kretser ansett som skrullete hvis man går til psykolog. Disse fordomsfulle individene baksnakker og bringer fordommene videre til neste generasjon . Stikkord: Overdrevent fokus på fasade/hvordan de fremstår-de fremstår som veldig kontrollerte og kunstige når man prøver å føre en normal samtale med dem- og angsten de har for psykologer. De dømmer og fordømmer objektet og opphøyer seg selv på en pidestall.

Anonymkode: 6d2a5...688

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri klart å ha barn per dags dato. Ikke fordi jeg ikke ville ha klart å ta vare på barnet, men fordi det ville ha gått utover min psykiske helse. Det er ikke alle som evner å skjerpe seg og pushe seg selv igjennom en dyp depresjon, men jeg er en av dem. Men det vil jo gå på bekostning av min egen helse. Been there, done that og se hvor jeg endte opp hen. Jeg må bli frisk(ere) for å kunne ha barn på en forsvarlig måte ovenfor meg selv. Men det er ingen tvil om at jeg hadde klart å ta vare på et barn, uten å skade barnet. 
Folk er forskjellige, også psykisk syke. Det er mange diagnoser som ikke passer bra med barn. Det er mange deprimerte som ikke evner å ta seg av barn og ikke evner å sette barna først. Jeg vet om deprimerte som har risikert å bli anmeldt for dyremishandling, fordi de ikke har klart å ta vare på dyrene sine (begge ble konfrontert av familie, den ene ble solgt videre den andre ble midlertidig plassert hos familie til personen ble frisk),  mens jeg trenger dyrene mine som en grunn til å fungere normalt. Det er ikke det at jeg bedre enn dem på noen som helst måte, det er bare sånn jeg er. På samme måte som at de er ikke ondskapsfulle og late, det er bare sånn de er når de er deprimert. Og de kan ikke bare skjerpe seg heller, fordi det er ikke slik det fungerer. Noen folk har det i seg i å kunne å "skjerpe seg" og sette barn og dyr foran seg selv, mens andre gjør bare ikke det og sånn er det dessverre bare. Så det å si at deprimert = uforsvarlige foreldre blir helt feil, for det er ikke så svart/hvit. 

Anonymkode: ebbe1...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BareEnBruker skrev:

Statistisk risiko er mye, mye høyere for mennesker med utpreget nevrotisk personlighet.

Om vi hopper bukk over disse fascist-spissformuleringene dine, så er allerede staten inne og kontrollerer hvem som får ha barn.

Jeg sier bare at man kan gjøre det på mer intelligent vis, før skaden har skjedd.

Ja god ide. Alle gravide par må gjennomgå et spørreskjema for å kartlegge hvor høyt de scorer på nevrotisisme. Scorer de for høyt shipper vi dem til sykehuset for abort og kastrering begge to.

Anonymkode: 75e23...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...