Gå til innhold

Jeg sliter med å gå opp i vekt. Jeg gir snart opp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd i 8 måneder (jeg har telt) å gå opp i vekt,men det nytter ikke. Har ikke sjans. Problemet er at jeg spiser alt for lite og må presse i meg mat. Jeg blir også veldig fort mett. Spiser jeg litt for mye, så blir jeg kvalm og dårlig. Jeg får aldri sultfølelse, så da glemmer jeg å spise noen ganger 🙈 jeg har fryktelig dårlig matlyst. Helt håpløst! Jeg veier 48 kg og hater kroppen min. Jeg er fult klar over at jeg er for tynn og spiser for lite

Skulle ønske man kunne gå uten å måtte spise. Det hadde vært så deilig. Er så lei av å måtte spise mat og flere ganger om dagen. Urk! Jeg har laget mye smoothie men er drittlei det nå. Middag er det verste måltidet. Vet aldri hva jeg skal lage 🙄 vanskelig å alltid ha dårlig matlyst 

Noen tips før jeg gir helt opp?

 

 

 

Anonymkode: aea6c...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva spiser du da? Som ved vektnedgang gjelder den samme regla; kalorier inn kalorier ut. Du må tilføye mer kalorier til maten som oljer, nøtter og andre høykalori produkter, i teorien kan du spise akkurat det samme, men det hjelper ikke så lenge det er en tørr brødskive med en mager osteskive, da må du kjøre på med fullfett ost og smør.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter, mørk skjokolade, avocado etc

Anonymkode: 25b74...f0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til middag, kylling, grønnsaker og pasta med masse fløtesaus. Det er godt det :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme. Gå til legen din og hør om han kan søke via HELFO for å få ernæringsdrikker, det fikk jeg og det hjalp mye. Du må også tenke mer på hva du spiser, gå til ernæringsfysiolog, det lærte jeg MASSE av.

Også må du ikke høre på hva andre sier, ikke la de såre deg. Det er vist helt greit å si til tynne mennesker at vi må spise mer, men sier man til feite mennesker at de må spise mindre, da blir det jubajuba og kriiise. Jeg er så dritt lei denne forskjellen og alle som nevner at jeg er tynn får så hatten passer i STORE BOKSTAVER!!! 

Send meg gjerne pm hvis du synes det er vanskelig hva du skal si til slike frekke folk eller trenger flere ideer for å gå opp litt 🥰❤️

Endret av FlikkFlakk
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiller ingen rolle om hva jeg spiser, når jeg ikke spiser nok. For jeg spiser jo nøtter, avokado, fet fisk, olje, brødskiver med peanøttsmør, makrell i tomat, leverpostei, majones, kylling, smør osv osv. Problemet er at jeg spiser alt for lite og har dårlig matlyst. Ingenting frister.

Er så lei av å høre jeg er for tynn, for jeg er fult klar over det. Jeg er ikke blind. Noen ganger føler jeg at jeg må spy. Så ille er det. Det er så fælt å store problemer med å få i meg nok mat. Jeg bruker lang tid på å spise. Jeg spiser seint.

Nei er bare så lei. Føler ingen forstår. De sier bare "jammen du må spise mer" Er klar over det, men lettere sagt enn gjort  

Ts

Anonymkode: aea6c...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FlikkFlakk skrev:

Sliter med det samme. Gå til legen din og hør om han kan søke via HELFO for å få ernæringsdrikker, det fikk jeg og det hjalp mye. Du må også tenke mer på hva du spiser, gå til ernæringsfysiolog, det lærte jeg MASSE av.

Også må du ikke høre på hva andre sier, ikke la de såre deg. Det er vist helt greit å si til tynne mennesker at vi må spise mer, men sier man til feite mennesker at de må spise mindre, da blir det jubajuba og kriiise. Jeg er så dritt lei denne forskjellen og alle som nevner at jeg er tynn får så hatten passer i STORE BOKSTAVER!!! 

Send meg gjerne pm hvis du synes det er vanskelig hva du skal si til slike frekke folk eller trenger flere ideer for å gå opp litt 🥰❤️

Tusen takk for svaret ditt 🙂 ja kanskje jeg må komme meg til legen. Skjønner godt hva du mener med å få kommentarer og sånn. Døds irriterende! Føler jo andre ser på meg som et beinrangel og ekkel. Ikke særlig hyggelig 

Ts

Anonymkode: aea6c...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sjokolade, snacks og kaker? 😍 Ikke særlig sunt men man går i det minste opp i vekt om man fråtser i det, i tillegg til det vanlige du spiser selvsagt. Kanskje det er lettere og få ned og vil på sikt øke apetitten for vanlig mat? 

Anonymkode: 6f40c...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med sjokolade, snacks og kaker? 😍 Ikke særlig sunt men man går i det minste opp i vekt om man fråtser i det, i tillegg til det vanlige du spiser selvsagt. Kanskje det er lettere og få ned og vil på sikt øke apetitten for vanlig mat? 

Anonymkode: 6f40c...ec5

Har ingen planer om å bli lubben/feit. For om jeg slutter, så raser jeg ned i vekt? Jeg kan ikke drive å fråtse i kaker, snacks osv. For selv om jeg vil da gå opp i vekt, så må jeg fortsette med å spise det for å holde vekten. Så er jeg ikke særlig glad i kaker og sånt :P men skjønner tankegangen din

Anonymkode: aea6c...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ingen planer om å bli lubben/feit. For om jeg slutter, så raser jeg ned i vekt? Jeg kan ikke drive å fråtse i kaker, snacks osv. For selv om jeg vil da gå opp i vekt, så må jeg fortsette med å spise det for å holde vekten. Så er jeg ikke særlig glad i kaker og sånt :P men skjønner tankegangen din

Anonymkode: aea6c...4f3

Har ikke nevnt noe om å bli feit. Kom bare med et forlag til å legge på seg. Vet man ikke skal spise mye sånt i lengden men kanskje det i en periode vil være med på å øke apetitten. Men siden du ikke er så glad i det heller så er det ikke noe poeng. Da vil jeg anbefale å få inn en del ekstra kalorier i drikke om mat er problemet. Feks kakao med krem, iskaffe, juice, helmelk, ulike smoothies, proteinshake og næringsdrikker. 

Anonymkode: 6f40c...ec5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FlikkFlakk skrev:

Sliter med det samme. Gå til legen din og hør om han kan søke via HELFO for å få ernæringsdrikker, det fikk jeg og det hjalp mye. Du må også tenke mer på hva du spiser, gå til ernæringsfysiolog, det lærte jeg MASSE av.

Også må du ikke høre på hva andre sier, ikke la de såre deg. Det er vist helt greit å si til tynne mennesker at vi må spise mer, men sier man til feite mennesker at de må spise mindre, da blir det jubajuba og kriiise. Jeg er så dritt lei denne forskjellen og alle som nevner at jeg er tynn får så hatten passer i STORE BOKSTAVER!!! 

Send meg gjerne pm hvis du synes det er vanskelig hva du skal si til slike frekke folk eller trenger flere ideer for å gå opp litt 🥰❤️

Feite blir hetset daglig på kg

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du da? Veier 49kg selv og er ganske fornøyd med kroppen. Hvor gammel er du? Siden du blir så kvalm av å spise ville jeg tatt en tur til legen. Noen har problemer med spiserøret eller magesekken. Du kan også ha for høyt stoffskifte. For å gå opp i vekt uten å spise for mye er det energitett mat du må gå for: nøtter, pesto, olje, sjokolade, avokado, oliven, ost osv. Det kan også være lettere å drikke kaloriene. Hva med h-melk med oboy?

Anonymkode: 653c6...add

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg skulle opp i vekt brukte jeg peanøttsmør mye som pålegg og ellers. Smurte tykt lag på skiver feks. Spørs om du liker det da :D

Anonymkode: 5d4f1...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv middagskasse levering på døra,ala Adams matkasse.Det hjelper når du er matlei og misliker å lage middag.Du får ingredienser/enkel oppskrift levert på døra en gang i uka.Masse deilig mat som får osv matlysten.Du kan velge imellom forskjellige typer middagskasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke streve sånn med mat. 48 kg er ikke krise. 

Ta en pause. Fokuser på å lage og spise mat som du liker. Dersom hovedproblemet ditt er valg, gjør ting automatisk: alltid pasta på mandager, fisk på tirsdag, salat på onsdag, rester torsdag, pizza på fredag og taco på lørdag. Enkel, god mat.

Dersom du blir kvalm av mat så kan du også ha dårlig fordøyelse. Kvalme er et av symptomene på ibs, særlig om en blir det etter å ha spist mye. Har du det og går rundt og provoserer sykdommen så vil du slite med matinntaket. Å spise low foodmap 6 uker (blir du bedre er det ibs) er en enkel måte å sjekke det på. Etter de 6 ukene skal du slutte å spise low foodmap, men unngå ting du blir kvalm av. Forsøk også å spise et lite måltid hver 3. time og se om du da blir mindre kvalm av matinntak. 

Mitt tips til mat er: frokost: havre- eller chiagrøt med en liten neve frø oppå. Ha gjerne en klatt nøttesmør på.

snack: liten neve nøtter av ulikt slag. Unngå å spise for mye av en type.

lunsj: salat med ost og kylling

middag: fisk og grønnsaker

kvelds: havregryn eller ordentlig gode smørkjeks. 

Du kan bare spise dette om og om igjen i ukesvis - går helt supert ernæringsmessig og du slipper tenke på «hva skal jeg spise».

Anonymkode: 461d5...8df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for mange hyggelige og gode svar 😕 er ikke så vant til det. Er mer vant til slike svar "du må spise mer. Hvor vanskelig kan det være? Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig. Du spiser som en mus. Du må legge på deg jente. Ikke pent å være så tynn" osv. Blir bra lei av slike kommentarer 

Jeg er 28 og rundt 168 cm

Anonymkode: aea6c...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk kalorier, melk, juice osv. 

Kjenner meg veldig igjen i kommentarene, var veldig tynn selv. Prøv å ikke stress for mye med å gå opp i vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp fra 46 til 90 kg ved hjelp av en medisin som heter zyprexa. Den er mot psykose men i Australia gir de den til folk som er for tynne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke streve sånn med mat. 48 kg er ikke krise. 

Ta en pause. Fokuser på å lage og spise mat som du liker. Dersom hovedproblemet ditt er valg, gjør ting automatisk: alltid pasta på mandager, fisk på tirsdag, salat på onsdag, rester torsdag, pizza på fredag og taco på lørdag. Enkel, god mat.

Dersom du blir kvalm av mat så kan du også ha dårlig fordøyelse. Kvalme er et av symptomene på ibs, særlig om en blir det etter å ha spist mye. Har du det og går rundt og provoserer sykdommen så vil du slite med matinntaket. Å spise low foodmap 6 uker (blir du bedre er det ibs) er en enkel måte å sjekke det på. Etter de 6 ukene skal du slutte å spise low foodmap, men unngå ting du blir kvalm av. Forsøk også å spise et lite måltid hver 3. time og se om du da blir mindre kvalm av matinntak. 

Mitt tips til mat er: frokost: havre- eller chiagrøt med en liten neve frø oppå. Ha gjerne en klatt nøttesmør på.

snack: liten neve nøtter av ulikt slag. Unngå å spise for mye av en type.

lunsj: salat med ost og kylling

middag: fisk og grønnsaker

kvelds: havregryn eller ordentlig gode smørkjeks. 

Du kan bare spise dette om og om igjen i ukesvis - går helt supert ernæringsmessig og du slipper tenke på «hva skal jeg spise».

Anonymkode: 461d5...8df

Med den menyen så hadde jeg gått NED i vekt.

Anonymkode: df770...b97

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...