Gå til innhold

Venninne som er frekk og kommer med «stikkende» kommentarer..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 16.8.2019 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Tips til hvordan jeg kan få henne til å skjønne at jeg trekker meg unna henne pga dette, uten at jeg må si det direkte? For når jeg tar opp noe får jeg: «å, Beklager at du føler det sånn» og deeeeet gidder jeg ikke flere ganger... (Hersketeknikk)

 

Anonymkode: 446a7...8d1

Men hvorfor kan man aldri være direkte? 

"Der er døren og her er meg som går ut den døren. Adios". Det har jeg gjort i de relasjonene hvor personene tror de kan sette merkelapper på meg, fortelle meg hvordan jeg er, hva jeg føler og hvordan jeg tenker, ha kontroll på meg og både indirekte og direkte tror at de kan styre meg på noen som helst måte. Det begrenser din personlige vekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

26 minutter siden, Mass skrev:

Men hvorfor kan man aldri være direkte? 

"Der er døren og her er meg som går ut den døren. Adios". Det har jeg gjort i de relasjonene hvor personene tror de kan sette merkelapper på meg, fortelle meg hvordan jeg er, hva jeg føler og hvordan jeg tenker, ha kontroll på meg og både indirekte og direkte tror at de kan styre meg på noen som helst måte. Det begrenser din personlige vekst. 

Akkurat det du skriver her, sånn føler jeg det er. Et stort behov for å sette merkelapper, definere meg, fortelle både meg og andre hvordan jeg er, og direkte og indirekte styre meg i den retningen hun ønsker. 

Når jeg går i «feil» retning svikter jeg vennskapet liksom. Og da baksnakker hun meg til andre felles venner. Det gjør hun forresten med alle, baksnakker den ene til den andre.

 

Anonymkode: 446a7...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat det du skriver her, sånn føler jeg det er. Et stort behov for å sette merkelapper, definere meg, fortelle både meg og andre hvordan jeg er, og direkte og indirekte styre meg i den retningen hun ønsker. 

Når jeg går i «feil» retning svikter jeg vennskapet liksom. Og da baksnakker hun meg til andre felles venner. Det gjør hun forresten med alle, baksnakker den ene til den andre.

 

Anonymkode: 446a7...8d1

Det er ikke bra. Kan jo også føre til at du tar (ubevisst eller bevisst) valg basert på hennes behov og ønsker og ikke for dine egne. Det begrenser jo også din følelse av frihet i ditt eget liv - som hemmer din personlige vekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mass skrev:

Det er ikke bra. Kan jo også føre til at du tar (ubevisst eller bevisst) valg basert på hennes behov og ønsker og ikke for dine egne. Det begrenser jo også din følelse av frihet i ditt eget liv - som hemmer din personlige vekst. 

Nei det er ikke bra. Jeg har det siste året som nevnt jobbet en del med meg selv i forhold til grensesetting og det å ta litt mer plass i eget liv, og jeg tror det er derfor jeg har blitt ekstra bevisst på at hun «går over grensene mine». 

Takk for gode innspill.

Anonymkode: 446a7...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har sagt i fra, forsøkt å snakke om det og det ikke fungerer/blir bedre, så tenker jeg at det er helt greit å trekke seg bort. 

Man trenger ikke bli likt av alle/like alle, men jeg synes at vi skal omgi oss med folk som viser oss respekt og velge bort de som ved gjentatte anledninger har behov for å holde oss nede. 

Endret av Nooni
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, O.G. skrev:
1 time siden, Mass skrev:

Men hvorfor kan man aldri være direkte? 

"Der er døren og her er meg som går ut den døren. Adios". Det har jeg gjort i de relasjonene hvor personene tror de kan sette merkelapper på meg, fortelle meg hvordan jeg er, hva jeg føler og hvordan jeg tenker, ha kontroll på meg og både indirekte og direkte tror at de kan styre meg på noen som helst måte. Det begrenser din personlige vekst. 

 

Fryktelige slitsomme folk å skulle forholde seg til. Hvis de ønsker kvass kommunikasjon så kan de jo finne seg noen likesinnede vel? Det kom til et punkt jeg ikke orket å samhandle med denne personen lengre og det er helt ok - jeg trenger ikke begrunne mitt valg overfor henne. Hvis hun har så lite selvinnsikt etter alle disse årene og  jeg har sagt ifra på min måte så er det ikke mitt problem.. Mitt fokus er på at jeg har fått det bedre uten henne.

Anonymkode: 2c38f...9f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.8.2019 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring og råd til hvordan jeg kan håndtere det? 

Tror ikke hun har det særlig bra eller er særlig fornøyd med seg selv. 

Mye av det hun sier til meg er «skjult» kritikk, typ at hun med et smil sier: «jaja, vi får se hva som er galt med han her da, noe må d være med din dømmekraft, hehehe» (når jeg har møtt en type jeg liker) .

Ellers ganske ovenfra og ned, liker å fortelle meg «hvordan jeg er», og det kan hun gjerne også gjøre med andre til stede, selv folk jeg ikke kjenner... 

Tips til hvordan jeg kan få henne til å skjønne at jeg trekker meg unna henne pga dette, uten at jeg må si det direkte? For når jeg tar opp noe får jeg: «å, Beklager at du føler det sånn» og deeeeet gidder jeg ikke flere ganger... (Hersketeknikk)

 

Anonymkode: 446a7...8d1

Sånne folk orker jeg ikke å bruke energi på. Har dumpet 2 slike venninner i senere tid. Hun ene kom med mye stikkende kommentarer. Veldig sjalu dame. Hun andre er veldig dominerende, og må være best og ha det beste hele tiden. Jeg ble sliten og frustrert av disse damene. Og slik skal det jo ikke være i et vennskap! Vennskap skal tilføre god energi, påfyll, og berike livet. Ikke tappe deg, og bringe frustrasjon. Har aldri angret, eller savnet noen av disse damene. Det tok meg lang tid å bryte vennskapene, jeg har invisterer mye i de. Over flere år. Men i ettertid ser jeg at jeg burde trekt meg unna mye tidligere. Nå har jeg ferre venner, men de jeg har er positive, vil meg vel, og jeg er oppriktig glad i de. Det var altfor mye negativitet i vennskapene jeg avsluttet. Mye baksnakking av andre, og jeg måtte innrettte meg etter deres behov hele tiden. Det savner jeg ikke. Har du vurdert å droppe denne venninnen, Ts? Folk forandrer seg seg sjelden, enten aksepter de, eller trekk deg unna. 

Anonymkode: b960d...b8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Kjør samme mynt tilbake, her gjelder det å overvinne det onde. Fordi mennesker ser, og de sier det de ser, dermed har mange evnen til å utnytte situasjonen til fordel deg. Men i lengden tror jeg ikke det er nødvendig å bruke tid med veninnen din, hold deg til andre som har bedre oppførsel og holdning. 

Jeg er glad jeg er mye alene da slipper jeg all dritt som finnes i mennesker

Anonymkode: bf4de...aef

Hørtes ut som du har vært uheldig, for jeg har mange mange venner og bekjente og kjenner ingen som er sånn.

 

Anonymkode: 1df62...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎08‎.‎2019 den 21.50, AnonymBruker skrev:

Kjør samme mynt tilbake, her gjelder det å overvinne det onde. Fordi mennesker ser, og de sier det de ser, dermed har mange evnen til å utnytte situasjonen til fordel deg. Men i lengden tror jeg ikke det er nødvendig å bruke tid med veninnen din, hold deg til andre som har bedre oppførsel og holdning. 

Jeg er glad jeg er mye alene da slipper jeg all dritt som finnes i mennesker. 

Anonymkode: bf4de...aef

Jeg ville ikke kjørt samme mynt tilbake for da bestemmer de nivået og det krever mye energi å samhandle med slike. Jeg trekker meg heller bort og ser meg ikke tilbake. Jo såklart si ifra- så kommer man til et punkt det er ikke mer å snakke om.

Anonymkode: 2c38f...9f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fryktelige slitsomme folk å skulle forholde seg til. Hvis de ønsker kvass kommunikasjon så kan de jo finne seg noen likesinnede vel? Det kom til et punkt jeg ikke orket å samhandle med denne personen lengre og det er helt ok - jeg trenger ikke begrunne mitt valg overfor henne. Hvis hun har så lite selvinnsikt etter alle disse årene og  jeg har sagt ifra på min måte så er det ikke mitt problem.. Mitt fokus er på at jeg har fått det bedre uten henne.

Anonymkode: 2c38f...9f8

Ærlighet og direkte må ikke være kvass kommunikasjon. Det er jo bedre å skru på lyset før man går så de ikke sitter der i mørket. 

Jeg er veldig enig med deg - kunne også tenkt meg flere likesinnete. Misforståelser, misoppfattelser, fasader, grøtvandring er ganske slitsomt også. Skjønner bare ikke hvorfor folk liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mass skrev:

Ærlighet og direkte må ikke være kvass kommunikasjon. Det er jo bedre å skru på lyset før man går så de ikke sitter der i mørket. 

Jeg er veldig enig med deg - kunne også tenkt meg flere likesinnete. Misforståelser, misoppfattelser, fasader, grøtvandring er ganske slitsomt også. Skjønner bare ikke hvorfor folk liker det.

De kommer i mange utgaver- Kunstige og krasse  er ikke hva jeg forbinder med ærlig og direkte. Å skille mellom gode og onde mennesker tar tid.

Anonymkode: 2c38f...9f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig og direkte kan jeg fint takle, men ikke stikk og frekke kommentarer som rammer der det gjør mest vondt. 

Man kan være både ærlig og direkte samtidig som man er respektfull, og det bør man jo strengt tatt være overfor sine venner.

Anonymkode: 446a7...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke for å være slem, men.." (Dere har sikkert hørt den før), er bare en dårlig skjult hersketeknikk. Det hjelper ikke å disclaime "atte man mener ikke å være slem da", for jo, du ER slem :P  

Anonymkode: 66cfc...9f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kommer i mange utgaver- Kunstige og krasse  er ikke hva jeg forbinder med ærlig og direkte. Å skille mellom gode og onde mennesker tar tid.

Anonymkode: 2c38f...9f8

Da er jeg litt usikker på hva du mener siden du først skrev der du siterte meg at slike mennesker er slitsomme grunnet krass kommunikasjon. Jeg spurte der du siterte meg om hvorfor man aldri kan være direkte. 

Jeg vet at mennesker som liker å leve med fasader og ikke ønsker å forholde seg til sine følelser ikke liker ærlige mennesker fordi at det er ubehagelig for dem. Uansett hva man sier i all sin ærlighet vil dermed oppleves som krasst selvom man formidler budskapet på en normal måte. 

Man oppnår ikke selvinnsikt eller innsikt dersom man til stadighet går rundt grøten. Noe mange velger nettopp fordi at ærlighet er ubehagelig. Folk velger dermed å snakke bak ryggen og i det skjulte fremfor å være ærlig og direkte. 

Jeg vet ikke hva som i bunn og grunn er mest slitsomt, jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Mass skrev:

Da er jeg litt usikker på hva du mener siden du først skrev der du siterte meg at slike mennesker er slitsomme grunnet krass kommunikasjon. Jeg spurte der du siterte meg om hvorfor man aldri kan være direkte. 

Jeg vet at mennesker som liker å leve med fasader og ikke ønsker å forholde seg til sine følelser ikke liker ærlige mennesker fordi at det er ubehagelig for dem. Uansett hva man sier i all sin ærlighet vil dermed oppleves som krasst selvom man formidler budskapet på en normal måte. 

Man oppnår ikke selvinnsikt eller innsikt dersom man til stadighet går rundt grøten. Noe mange velger nettopp fordi at ærlighet er ubehagelig. Folk velger dermed å snakke bak ryggen og i det skjulte fremfor å være ærlig og direkte. 

Jeg vet ikke hva som i bunn og grunn er mest slitsomt, jeg da. 

Hvordan budskapet kommuniseres kommer an på  mange faktorer Hvis personen ikke eier sosiale antenner vil det med tid og stunder skape reaksjoner hos omgivelsene. Stadige personangrep og overfladisk personlighet og lite fokus på annet enn dyre merkeklær. Lite interessert i å diskutere samfunnet og verden som sådan."dyre bergansklær gir meg en identitet og så lager jeg meg et image iform av stikkende personangrep så vokser jeg intellektuelt og så slipper folk å se min usikkerhet- jeg må for all del ikke virke usikker" Konklusjon: aldri har jeg observert en mer usikker person. Den som IBLANT tør å vise ydmykhet offentlig er jo den som blir best kjent med seg selv. Respektfulle venninner kan  jeg ha en veldig åpen og direkte kommunikasjon med  nettopp fordi vi er så trygge på hverandre. Dialog istedenfor en evigvarende stikkende monolog -ondskapen i blikket levner ingen tvil.

Anonymkode: 2c38f...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På ‎20‎.‎08‎.‎2019 den 12.38, O.G. skrev:

Nja, narsisisten er den som hele tiden trenger hjelp til å komme ut av dysfunsjon de har valgt selv. 

Man velger ikke sin familie men man velger sine venner. Kommer man utav en dysfunksjonell familie trenger man tid på å leges. Personen som systematisk er brutt ned gjennom flere år trenger tid på å bygges opp igjen. Ondskap må byttes ut med godhet. Bort fra narsissistiske  og psykopatiske omgivelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Blåklokke_ skrev:

Man velger ikke sin familie men man velger sine venner. Kommer man utav en dysfunksjonell familie trenger man tid på å leges. Personen som systematisk er brutt ned gjennom flere år trenger tid på å bygges opp igjen. Ondskap må byttes ut med godhet. Bort fra narsissistiske  og psykopatiske omgivelser.

Hvor hen står det at jeg er uenig i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎08‎.‎2019 den 19.39, AnonymBruker skrev:

Tjah, det har vel vært hver sin gang å få seg en nedtur, og hjelpe hverandre, men jeg ville ALDRI slengt hennes «nederlag» i ansiktet på henne... Det er forskjellen på oss. 

Vi kjenner hverandre så godt at vi har mye «på» hverandre. Hun kan plutselig henge meg ut i andres påhør, om situasjoner som ikke angår andre, og som stiller meg i et dårlig lys. 

Det hadde vært kjempeenkelt for meg å finne tilsvarene å bruke mot henne, men det kunne ikke falle meg inn å gjøre det, hvorfor angripe mine venner på deres svakeste punkt? 🤔

Hersketeknikk ja. Og når jeg prøver å ta opp ting som ikke har vært greit får jeg: «Jeg beklager at du opplever det sånn»

Anonymkode: 446a7...8d1

Hun må ha det vondt med seg selv som "trenger" å henge ut andre. Dette behovet må komme av en dyp indre tomhet slik psykopater og narsissister gjerne har. En dag tipper det nok rundt for slike mennesker. Og dem som de kunne nyttiggjøre seg av har vendt dem ryggen. For godt.

Anonymkode: 6552b...ddc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...