Gå til innhold

Sophie Elise


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg følger ikke spesielt mye med på SE, men hun popper opp i nyhetsfeeden, snapchat, Instagram og Facebook rett som det er. Så jeg som jevngammel med henne har også blitt oppmerksom på såkalte "skavanker" jeg har, som hun mener er grusomt og "må" operere/fikse.  Hadde jeg vært yngre hadde hun nok vært "idealen" som jeg skulle blitt når jeg ble på hennes alder. Spessielt dersom jeg nettopp fikk konfirmasjonspengene.  

Hun er farlig, umoden og kynisk. Ikke noen å se opp til. 

  • Liker 29
Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, Pust skrev:

Det er forstemmende at selv voksne mennesker lar seg lure av influensernes salgstriks, selv om de er så åpenbare at det er lattervekkende. Triste greier.

@Theo_1 En slik tvilsom gesjeft bør heller få voksne til å reflektere litt over hvordan de på best mulig måte kan hjelpe de unge i sin nærhet til å forstå at det er ren løgn når for eksempel SE forteller om fantastiske hudpiller og -kremer, når hun egentlig har blitt kvitt hudproblemene ved å gå på en svært sterk og litt skummel kur med isotretinoin-piller. 

Jeg slet selv veldig med akne når jeg var i tenårene. Når jeg googlet lærte jeg at jeg ikke renset huden godt nok, og at jeg spiste dårlig mat. Jeg la om kosthold, skiftet putetrekk ukentlig, droppet alt av sminke og kjøpte dyre produkter fra jeg tror det var San soucis. De produktene hudpleiebutikken anbefalte. Det var noe skum greier, noe rensende greier og fuktighetskrem. De tre produktene kostet vel over tusen kroner til sammen. Og de gjorde nada forskjell. På butikken sa de at jeg bare måtte behandle videre for å se forskjell. 15 år gamle meg som levde på stipend på 3500,- gjorde selvfølgelig som de sa. Det gjorde jo så vondt med alle kvisene at jeg var desperat! Jeg tror jeg holdt på med San Soucis-produktene i nærmere to år i den tro at det ville gå over.

 

Tilfeldigvis endte jeg opp hos legen over noe annet og han spurte meg om det ikke gjorde vondt med all aknen. Jeg husker jeg begynte å gråte. Hoven, rød og jævelig, vondt i hele ansiktet og selvtillitt som var bunnløs.. han fortalte meg at kviser var hormonelt og at kremer og kosttilskudd generelt har lite og si. Jeg følte meg så dum så hadde brukt så mye penger på hudprodukter som var ubrukelige.. legen satte meg på en kur med tetracyklin i tre mnd før jeg gikk over på p-piller. Etter tre mnd forsvant kvisene og huden ble plettfri. Følelsen av å faktisk se seg selv i speilet og føle seg litt søt var ubeskrivelig!

Noe av det kvalmeste jeg ser er influencere som gir råd mot akne. De har faktisk ikke peiling.. 

Hvis de vil hjelpe jentene, så be dem heller ordne en time med fastlegen!

  • Liker 40
Skrevet
12 timer siden, Theo_1 skrev:

Snu litt på det og tenk deg at hun kanskje stimulerer til refleksjoner rundt temaet blant unge

 

11 timer siden, Theo_1 skrev:

Kultur og motkultur?  Jeg tror nok at a) de som ønsker å være selvstendig og fri til å behandle seg selv som de vil vil bli stimulert av henne og b)  reflektering blant de unge som gjerne ikke ønsker at fokuset på kropp skal dominere. Som jeg har skrevet tidligere, kroppsfiksering startet ikke med bloggeren SE. 

Disse to kommentarene må du dokumentere ellers så ses det på som trolling, påstander, spekulasjoner.

Denne tråden omhandler influenceren SE og ikke noen andre. Hvem som "startet" kroppsfikseringen er irrelevant. Forhold deg til temaet i tråden.

  • Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

 

Disse to kommentarene må du dokumentere ellers så ses det på som trolling, påstander, spekulasjoner.

Denne tråden omhandler influenceren SE og ikke noen andre. Hvem som "startet" kroppsfikseringen er irrelevant. Forhold deg til temaet i tråden.

Det er faktisk det jeg gjør. Den bloggeren jeg skriver om er Sophie Elise. Og kroppsfiksering har det vært før hun ble født. Og det er fakta, og ikk bruk trolling som hersketeknikk er du snill 

Skrevet
Akkurat nå, Theo_1 skrev:

Det er faktisk det jeg gjør. Det er faktisk det jeg gjør. Den bloggeren jeg skriver om er Sophie Elise. Og kroppsfiksering har det vært før hun ble født. Og det er fakta, og ikk bruk trolling som hersketeknikk er du snill 

Nei det gjør du ikke. Du skriver påstander atter påstander uten å vedlegger ett eneste dokumentasjoner som kan støtte dine ords troverdighet om SE. Du glanssere SE til å være selvstendig å fantastisk person. Når sannheten er den at hun utnytter unge å usikre forbrukere får få sine millioner. Om du har lest i tråden her så har jeg godt kjennskap til henne og har debattert flittig om informasjoner som ikke andre har hatt tilgang til, samt lagt til informasjoner som er å finne på netter.

  • Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, MaleficentAurora skrev:

Nei det gjør du ikke. Du skriver påstander atter påstander uten å vedlegger ett eneste dokumentasjoner som kan støtte dine ords troverdighet om SE. Du glanssere SE til å være selvstendig å fantastisk person. Når sannheten er den at hun utnytter unge å usikre forbrukere får få sine millioner. Om du har lest i tråden her så har jeg godt kjennskap til henne og har debattert flittig om informasjoner som ikke andre har hatt tilgang til, samt lagt til informasjoner som er å finne på netter.

Jeg er uenig i påstanden din. 

Skrevet
Akkurat nå, Theo_1 skrev:

Jeg er uenig i påstanden din. 

Jeg har ikke påstått noe annet enn at påstander om at hun er noe mer negativ innflytelse på andre enn andre er jeg uenig i. I spørsmålet om hennes ansvar for kroppspress og slikt så skriver jeg at det dukket opp før SE var født. Dette er mine meninger som du må respektere. 

Skrevet
1 minutt siden, Theo_1 skrev:

Jeg er uenig i påstanden din. 

Det er ikke noe for deg å være uenig i, når det ikke er noe påstander som kommer fra meg. SE er Norges farligste forbildet og det er med en god grunn. Hun pleie den statusen rimelig godt med å forsette som før og nekte å gjøre endringer på hvordan hun framtrer digitalt hos de unge.

  • Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Det er ikke noe for deg å være uenig i, når det ikke er noe påstander som kommer fra meg. SE er Norges farligste forbildet og det er med en god grunn. Hun pleie den statusen rimelig godt med å forsette som før og nekte å gjøre endringer på hvordan hun framtrer digitalt hos de unge.

Gjør hun noe ulovlig? 

Skrevet
30 minutter siden, Gasellen skrev:

Jeg slet selv veldig med akne når jeg var i tenårene. Når jeg googlet lærte jeg at jeg ikke renset huden godt nok, og at jeg spiste dårlig mat. Jeg la om kosthold, skiftet putetrekk ukentlig, droppet alt av sminke og kjøpte dyre produkter fra jeg tror det var San soucis. De produktene hudpleiebutikken anbefalte. Det var noe skum greier, noe rensende greier og fuktighetskrem. De tre produktene kostet vel over tusen kroner til sammen. Og de gjorde nada forskjell. På butikken sa de at jeg bare måtte behandle videre for å se forskjell. 15 år gamle meg som levde på stipend på 3500,- gjorde selvfølgelig som de sa. Det gjorde jo så vondt med alle kvisene at jeg var desperat! Jeg tror jeg holdt på med San Soucis-produktene i nærmere to år i den tro at det ville gå over.

 

Tilfeldigvis endte jeg opp hos legen over noe annet og han spurte meg om det ikke gjorde vondt med all aknen. Jeg husker jeg begynte å gråte. Hoven, rød og jævelig, vondt i hele ansiktet og selvtillitt som var bunnløs.. han fortalte meg at kviser var hormonelt og at kremer og kosttilskudd generelt har lite og si. Jeg følte meg så dum så hadde brukt så mye penger på hudprodukter som var ubrukelige.. legen satte meg på en kur med tetracyklin i tre mnd før jeg gikk over på p-piller. Etter tre mnd forsvant kvisene og huden ble plettfri. Følelsen av å faktisk se seg selv i speilet og føle seg litt søt var ubeskrivelig!

Noe av det kvalmeste jeg ser er influencere som gir råd mot akne. De har faktisk ikke peiling.. 

Hvis de vil hjelpe jentene, så be dem heller ordne en time med fastlegen!

Enig! Men det får de ikke betalt for, så da bruker de heller tiden på annonser for slikt som ikke virker, selv om det bryter mot markedsføringslovens Forskrift om urimelig handelspraksis. https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2009-06-01-565

§ 1.Former for handelspraksis som under alle omstendigheter anses som urimelige

Følgende former for handelspraksis anses under alle omstendigheter som urimelige: (...)

17. Feilaktig å hevde at en ytelse kan kurere sykdom, funksjonssvikt eller misdannelser. (...)
  • Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Theo_1 skrev:

Gjør hun noe ulovlig? 

Hvis det var alt du klarte å få ut av kommentaren min så må du bare forsette.. 

  • Liker 11
Skrevet (endret)
51 minutter siden, Theo_1 skrev:

Det er faktisk det jeg gjør. Den bloggeren jeg skriver om er Sophie Elise. Og kroppsfiksering har det vært før hun ble født. Og det er fakta, og ikk bruk trolling som hersketeknikk er du snill 

Jada. Kroppspress/kroppsfiksering har eksistert til alle tider. Sikkert til en viss grad fra menneskehetens begynnelse.

Men du kan virkelig ikke sammenlikne filmstjerner på kino og pin up-bilder fra 50 tallet, eller modellene i Det Nye, med dagens influencere, og deres massive påvirkning på jenter. Noen av Sophie Elises følgere er så unge som 9 -10 år! De har ikke egentlig lov til å være på SoMe. Men de er der. Sammen med tenåringene.

De kjenner seg igjen i hennes sårbarhet, som hun stadig minner om. Hun gråter, hun klapper griser, hun skriver bøker om det kompliserte livet sitt og kjærlighetssorgene sine. Hun forteller åpent om den urene huden sin, kompleksene og netthatet som har fått henne gjennom utallige operasjoner. Gjerne mens tårene triller.

Barna/ungdommene identifiserer seg naturligvis med dette, hvem har ikke kjent på disse problemene som ung?

Mens SE på sin side drar nytte av det ved å påvirke dem til å kjøpe (bla.hennes egne) produkter. Bøker, klær, Glöd og Gudene vet hva. Når det gjelder kosmetiske inngrep tør jeg nesten ikke tenke på påvirkningen en gang...

Hun tjener seg søkkrik på unge menneskers usikkerhet.

Sophie Elise ER Norges farligste forbilde.

Endret av Finlay
Skrevet
10 minutter siden, Finlay skrev:

Jada. Kroppspress/kroppsfiksering har eksistert til alle tider. Sikkert til en viss grad fra menneskehetens begynnelse.

Men du kan virkelig ikke sammenlikne filmstjerner på kino og pin up-bilder fra 50 tallet, eller modellene i Det Nye, med dagens influencere, og deres massive påvirkning på jenter. Noen av Sophie Elises følgere er så unge som 9 -10 år! De har ikke egentlig lov til å være på SoMe. Men de er der. Sammen med tenåringene.

De kjenner seg igjen i hennes sårbarhet, som hun stadig minner om. Hun gråter, hun klapper griser, hun skriver bøker om det kompliserte livet sitt og kjærlighetssorgene sine. Hun forteller åpent om den urene huden sin, kompleksene og netthatet som har fått henne gjennom utallige operasjoner. Gjerne mens tårene triller.

Barna/ungdommene identifiserer seg naturligvis med dette, hvem har ikke kjent på disse problemene som ung?

Mens SE på sin side drar nytte av det ved å påvirke dem til å bla kjøpe hennes produkter. Bøker, klær, Glöd og Gudene vet hva. Når det gjelder kosmetiske inngrep tør jeg nesten ikke tenke på påvirkningen en gang...

Hun tjener seg søkkrik på unge menneskers usikkerhet.

Sophie Elise ER Norges farligste forbilde.

Jeg har fulgt henne på insta en tid og får daglige oppdateringer :) for å si det slik, barn og unge er beskyttet, ikke bare av lov, men også barnekonvensjonen. Det er litt vanskelig for meg å se den farlige aktiviteten, for den ville blitt stoppet hvis det var uansvarlig virksomhet, spesielt med tanke på barn. At markedsføringen retter seg mot unge er jo ikke noe nytt fenomen. Foreldre og unge er målgruppa til hele kapitalismen. Slik har det vært i 40 år. Men så skal jeg tilføye, jeg er ikke i målgruppa hennes selv og jeg har heller ikke barn og ikke har den synsvinkelen

Skrevet
23 timer siden, J.. skrev:

20201021_131502.jpg

Kan vi snakke litt om denne?

Jeg syntes egentlig at den ga en liten innsikt i hvordan hun tenker. Eller hvordan hun oppfatter ting. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal best forklare det.

Hennes egen usikkerhet og selvfiksering har gjort at hun med årene har endret seg så kraftig at bilder fra da hun var 16 og idag er som å se to forskjellige mennesker om ikke har noe med hverandre å gjøre. Hun er simpelthen ugjenkjennelig.

Hun har gjennom de samme årene fått høre at hun er bra nok som hun er. Hun behøver ikke endre på noe. Hvorfor endrer du på noe? Du behøvde ikke å endre på det. Du var bra nok som du var fra før.

Men hennes tolkning av det består i å klandre de som forteller henne at hun er bra nok som hun er. At alt dette tullet hun driver med er unødvendig og ødelegger henne bare på sikt, det er alle andres skyld for de vil ikke slutte å mase og hun får ikke være "seg selv". "Den vi ønsker hun skal være" er i virkeligheten et fullstendig normalt menneske som har et godt og sunt forhold til sin egen kropp og ansikt uten å hele tiden utsette det for nye behandlinger som skader henne på sikt.

Sofie mener tydeligvis at hun skal få lov til å gjøre dette mot seg selv uten at noen har lov til å sette spørsmål, kritikk eller den samme gamle; "du er bra nok som du er". For da får hun ikke lov til å være seg selv.

Eller noe, jeg vet ikke helt om jeg klarte å forklare det bra nok. Jeg er litt trøtt enda.

  • Liker 39
Skrevet
23 minutter siden, Emmelise skrev:

Kan vi snakke litt om denne?

Jeg syntes egentlig at den ga en liten innsikt i hvordan hun tenker. Eller hvordan hun oppfatter ting. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal best forklare det.

Hennes egen usikkerhet og selvfiksering har gjort at hun med årene har endret seg så kraftig at bilder fra da hun var 16 og idag er som å se to forskjellige mennesker om ikke har noe med hverandre å gjøre. Hun er simpelthen ugjenkjennelig.

Hun har gjennom de samme årene fått høre at hun er bra nok som hun er. Hun behøver ikke endre på noe. Hvorfor endrer du på noe? Du behøvde ikke å endre på det. Du var bra nok som du var fra før.

Men hennes tolkning av det består i å klandre de som forteller henne at hun er bra nok som hun er. At alt dette tullet hun driver med er unødvendig og ødelegger henne bare på sikt, det er alle andres skyld for de vil ikke slutte å mase og hun får ikke være "seg selv". "Den vi ønsker hun skal være" er i virkeligheten et fullstendig normalt menneske som har et godt og sunt forhold til sin egen kropp og ansikt uten å hele tiden utsette det for nye behandlinger som skader henne på sikt.

Sofie mener tydeligvis at hun skal få lov til å gjøre dette mot seg selv uten at noen har lov til å sette spørsmål, kritikk eller den samme gamle; "du er bra nok som du er". For da får hun ikke lov til å være seg selv.

Eller noe, jeg vet ikke helt om jeg klarte å forklare det bra nok. Jeg er litt trøtt enda.

Oi. Dette sitatet er dessverre ganske beskrivende for hva hun kommuniserer i sine kanaler, at hun er den konstruerte figuren og ikke det ekte mennesket bak. Og at hun ikke ser hva kritikken egentlig dreier seg om. Og at det å bli voksen mens man sjonglerer en tilværelse som «kjent for å være kjent», ikke innebærer at man vokser intellektuelt. Dette kunne vært skrevet i en skoledagbok av en trettenåring.

  • Liker 18
Skrevet

Er det bare meg som ikke stusser over at manager-pappaen ikke bryter inn her av og til? Han står jo på sidelinjen og er tilskuer til at datteren ødelegger sin egen kropp og skaper ødelagte kroppsbilder blant unge jenter og barn. Er han blitt så blendet av penger at han ignorerer den løse kanonen på dekket?

Når datteren vil utføre den n'te skjønnhetsoperasjonen, setter man ikke på bremsene? Eller når hun kommer hjem med det n'te kjæledyret? Greit nok at hun er 25 år, men da kan han vel bryte inn som manager da og ikke som pappa. 

Èn ting er å ordne puppene fordi man har komplekser. Eller nesa. La gå. Kanskje det gjør ting lettere for deg, men Sophie Elise har jo fikset på absolutt alt som er. Og det verste er at det SER jo ikke ekte ut lenger. Du SER at rumpa er fake. Du ser at leppene, brynene, vippene og neglene ikke er ekte. Hadde hun gått til noen som var flinke i jobben sin kunne hun i det minste sett litt naturlig ut. 

Og det baller bare på seg.
Feks ift å tatoere hodebunnen fordi håret er tynt? Nå er ikke jeg frisør, men vil tro at håret ville vokse seg tjukkere og sunnere dersom hun droppet extensions og bleking hele tiden? 

Sleng på de fantastiske tablettene hun reklamerte for for noen år siden som gjorde at håret hennes ble såååå tykt og vokste sååå fort så burde hun komme i mål? For jeg tar det som en selvfølge at hun var oppriktig fornøyd med disse pillene hun tok selvfølgelig. 

  • Liker 27
Skrevet
2 timer siden, Theo_1 skrev:

Jeg har fulgt henne på insta en tid og får daglige oppdateringer :) for å si det slik, barn og unge er beskyttet, ikke bare av lov, men også barnekonvensjonen. Det er litt vanskelig for meg å se den farlige aktiviteten, for den ville blitt stoppet hvis det var uansvarlig virksomhet, spesielt med tanke på barn. At markedsføringen retter seg mot unge er jo ikke noe nytt fenomen. Foreldre og unge er målgruppa til hele kapitalismen. Slik har det vært i 40 år. Men så skal jeg tilføye, jeg er ikke i målgruppa hennes selv og jeg har heller ikke barn og ikke har den synsvinkelen

Hvordan mener du barn og unge er beskyttet ?

  • Liker 10
Skrevet
1 time siden, Emmelise skrev:

Kan vi snakke litt om denne?

Jeg syntes egentlig at den ga en liten innsikt i hvordan hun tenker. Eller hvordan hun oppfatter ting. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal best forklare det.

Hennes egen usikkerhet og selvfiksering har gjort at hun med årene har endret seg så kraftig at bilder fra da hun var 16 og idag er som å se to forskjellige mennesker om ikke har noe med hverandre å gjøre. Hun er simpelthen ugjenkjennelig.

Hun har gjennom de samme årene fått høre at hun er bra nok som hun er. Hun behøver ikke endre på noe. Hvorfor endrer du på noe? Du behøvde ikke å endre på det. Du var bra nok som du var fra før.

Men hennes tolkning av det består i å klandre de som forteller henne at hun er bra nok som hun er. At alt dette tullet hun driver med er unødvendig og ødelegger henne bare på sikt, det er alle andres skyld for de vil ikke slutte å mase og hun får ikke være "seg selv". "Den vi ønsker hun skal være" er i virkeligheten et fullstendig normalt menneske som har et godt og sunt forhold til sin egen kropp og ansikt uten å hele tiden utsette det for nye behandlinger som skader henne på sikt.

Sofie mener tydeligvis at hun skal få lov til å gjøre dette mot seg selv uten at noen har lov til å sette spørsmål, kritikk eller den samme gamle; "du er bra nok som du er". For da får hun ikke lov til å være seg selv.

Eller noe, jeg vet ikke helt om jeg klarte å forklare det bra nok. Jeg er litt trøtt enda.

Av det hun skriver så leser jeg at hun ikke ønsker kommentarer på den totale omkonstrueringen hun har vært gjennom utseendemessig for å bli "bra nok" for seg selv. Hun ønsker at den 7 år lange reisen med operasjoner skal glemmes tror jeg og at vi alle nå kan rose resultatet nå som hun endelig føler seg  "digg" (Sofies egne ord) 

Hun har hele veien fått beskjed om at hun er bra nok som hun er uten alle disse drastiske inngrepene. 

Det jeg tror, er at hun hater at alle vet om veien til å bli digg. 

Kjære Sofie, ingen mener at du ikke er "bra nok" selv om du har operert. Du er helt sikkert en fantastisk jente, og du har dine årsaker til å ha tatt disse valgene. Problemet er at du er Norges største influencer og påvirker. Problemet ligger i yrkestittelen din - påvirker. Du lever av å påvirke andre -  særlig unge jenter. Og det du påvirker til med det du viser, er at man IKKE er bra nok som man er. 

Du er fornøyd med resultatet etter massiv kirurgi, men vil ikke at noen skal snakke mer om kirurgien. Det gjør deg til et farlig forbilde. DET er en ting du burde lært. 

 

  • Liker 22
Skrevet
5 minutter siden, Gasellen skrev:

Er det bare meg som ikke stusser over at manager-pappaen ikke bryter inn her av og til? Han står jo på sidelinjen og er tilskuer til at datteren ødelegger sin egen kropp og skaper ødelagte kroppsbilder blant unge jenter og barn. Er han blitt så blendet av penger at han ignorerer den løse kanonen på dekket?

Når datteren vil utføre den n'te skjønnhetsoperasjonen, setter man ikke på bremsene? Eller når hun kommer hjem med det n'te kjæledyret? Greit nok at hun er 25 år, men da kan han vel bryte inn som manager da og ikke som pappa. 

Èn ting er å ordne puppene fordi man har komplekser. Eller nesa. La gå. Kanskje det gjør ting lettere for deg, men Sophie Elise har jo fikset på absolutt alt som er. Og det verste er at det SER jo ikke ekte ut lenger. Du SER at rumpa er fake. Du ser at leppene, brynene, vippene og neglene ikke er ekte. Hadde hun gått til noen som var flinke i jobben sin kunne hun i det minste sett litt naturlig ut. 

Og det baller bare på seg.
Feks ift å tatoere hodebunnen fordi håret er tynt? Nå er ikke jeg frisør, men vil tro at håret ville vokse seg tjukkere og sunnere dersom hun droppet extensions og bleking hele tiden? 

Sleng på de fantastiske tablettene hun reklamerte for for noen år siden som gjorde at håret hennes ble såååå tykt og vokste sååå fort så burde hun komme i mål? For jeg tar det som en selvfølge at hun var oppriktig fornøyd med disse pillene hun tok selvfølgelig. 

Han er ikke lenger manageren hennes. Nå har hun Kaspers søster som assistent istedet. 

  • Liker 6
Skrevet
7 timer siden, Justlooking skrev:

Stakkars unge i dag. Selv er jeg voksen men har lært om flere nye såkalte «skavanker« bortsett fra det med håret bak ørene. Hip dips og hooded eyes feks. Ikke bra med forbilder som er ekstremt opptatt av utseende og hva som kan fikses for å bli perfekt i hennes øyne.

Du kan ikke skylde på sophie at hun så lært alle norske unge jenter dette? Selv lærte jeg hooded eyes via yt video av sminke guru og hip dips lærte jeg via kardashians osv. 

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...