Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Kasper har skrevet om angsten sin på instagram... jeg er ingen ekspert altså, men for meg så høres det ikke akkurat ut som en angstlidelse sånn sett. Mer dårlig selvbilde og en svak person som ikke har klart å være seg selv av svakhet. Frykten for å feile og ikke være bra nok er en form for angsttanker, men ikke en angstlidelse i den graden han beskriver. Rart at han som studerer psykologi ikke ser det selv. 

Det jeg ser uti fra teksten er en svak sau som ikke klarer å dyrke sin egen identitet i ungdommen, og som gjør ting fordi det skal se bra ut for andre. Ikke noe sykelig med det, faktisk helt normalt! Det handler om å vokse opp, ikke å bli frisk av en angstlidelse. 
Synes det er litt skremmende at en person som har blitt solgt som en psykolog under utdanning av sin kjæreste. Skal sykeligere helt normale ting for sine 20.000 følgere! Alt han skriver om er jo akkurat det alle ungdommer til en eller annen grad vil oppleve. Det er 100% normalt og har ingenting med en angstlidelse å gjøre. Angsttanker og følelser er menneskelig og normalt, ALLE har det, det finnes ikke et menneske på jord som ikke har angst. Eller jo, kanskje, det finnes jo folk som ikke føler smerte, så det finnes nok et par som ikke noen form for frykt/angst på grunn av en lidelse. Men du forstår hva jeg mener. Angst og angstlidelse er ikke det samme.  At han kan ha hatt angst er greit nok det, men den teksten der har ingenting med angst å gjøre. Det handler om selvbilde og det å være seg selv og å være for opptatt i hva andre skal mene og tenke, igjen, 100% normalt for 98% av norges befolkning! 

Han i ett psykolog yrket vil feile kraftig når han ikke har innsikt på sin egen psykisk helse. Skrivemåten minner meg om SE. Som at hun har fortalt han hva og hvordan han burde formulere seg før å høre mer sårbar ut å ikke bli tatt på noe. At han har fått seg IG ser jeg nå er en veldig dårlig idé. Han burde stått på sitt og ikke gitt etter på maset til SE om og komme seg på flere SOME kanaler.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser ut som at Kasper følte på et forventningspress i samfunnet. Mange unge sliter med at de føler de må se bra ut, ha kule merkeklær, tjene mye penger, spise riktig, ha høy utdannelse og gå på de riktige festene. Det er press. Som mange føler på. Og sliter med. Men jeg stusser også på om dette er en angstlidelse?

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
deedee_ skrev (På 1.7.2020 den 15.11):

Enig, de to der er et shitshow. 

Man må slutte å tro at alle ubehagelige følelser er angst eller depresjon. Alle har vanskelige tider, tider hvor man prøver å finne seg selv, tider hvor man prøver og feiler. Slik er livet. Du er ikke special snowflake pga det. De to passer sammen, like delusional begge to 😛 

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
Uatskillelig skrev (På 1.7.2020 den 15.20):

Det ser ut som at Kasper følte på et forventningspress i samfunnet. Mange unge sliter med at de føler de må se bra ut, ha kule merkeklær, tjene mye penger, spise riktig, ha høy utdannelse og gå på de riktige festene. Det er press. Som mange føler på. Og sliter med. Men jeg stusser også på om dette er en angstlidelse?

De aller fleste har vel følt på et forventningspress i løpet av livet. Jeg var helt ekstrem på VGS når det kom til karakterer. Leste omtrent hele døgnet og bare 6’er var godt nok. Jeg er en perfeksjonist, og jeg stiller skyhøye krav til meg selv, kombinert med at jeg er selvkritisk. Men, at jeg følte press på å få gode karakterer var jo ikke en angstlidelse? Det var forventningspress. Behov for mestringsfølelse. 
 

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det stemmer at han utdanner seg som psykolog så vil jeg så aldeles si at det er svært skremmende at han legger ut om sine psykiske lidelser for å bli godtatt for den han er. Før hadde jeg fått han som psykolog og lest det han hadde lagt ut om,  så ville jeg ha løpt ut av kontoret og nektet å vendet tilbaket for videre behandling. Pasienter skal ikke ha den type kjennskap til psykologene når de går til behandling. Før da blir spørsmålet om han er i stand til å skille mellom privat som er han seg slev å pasientes liv og pysiske lidelser. Tillegg så får han taushetsplikt og hvordan skal det gå med når dama hans er SE..Ser for meg det vanvittige freaksshow av ett helvetes suppe fra annen planet😱🙈😂

Endret av MaleficentAurora
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MaleficentAurora skrev:

Om det stemmer at han utdanner seg som psykolog så vil jeg så aldeles si at det er svært skremmende at han legger ut om sine psykiske lidelser for å bli godtatt for den han er. Før hadde jeg fått han som psykolog og lest det han hadde lagt ut om,  så ville jeg ha løpt ut av kontoret og nektet å vendet tilbaket for videre behandling. Pasienter skal ikke ha den type kjennskap til psykologene når de går til behandling. Før da blir spørsmålet om han er i stand til å skille mellom privat som er han seg slev å pasientes liv og pysiske lidelser. Tillegg så får han taushetsplikt og hvordan skal det gå med når dama hans er SE..Ser for meg det vanvittige freaksshow av ett helvetes suppe fra annen planet😱🙈😂

Det er jo noen terapeuter/psykologer som har vært åpne om sin fortid, f.eks. Arnhild Lauveng - tidligere schizofren og tvangsinnlagt i 10 år, og nå utdannet klinisk psykolog. Hun har skrevet selvbiografi. 

Åpenhet er vel så bra det, men det må gjøres på riktig måte, og det må være basert på faktiske diagnostiserte psykiske lidelser satt av fagfolk.

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Uatskillelig skrev:

Det er jo noen terapeuter/psykologer som har vært åpne om sin fortid, f.eks. Arnhild Lauveng - tidligere schizofren og tvangsinnlagt i 10 år, og nå utdannet klinisk psykolog. Hun har skrevet selvbiografi. 

Åpenhet er vel så bra det, men det må gjøres på riktig måte, og det må være basert på faktiske diagnostiserte psykiske lidelser satt av fagfolk.

 

Nettopp. Å det gjør ikke Kasper. Han snakker kun fra hva han tenker, føler å opplever. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, deedee_ skrev:

Enig, de to der er et shitshow. 

Man må slutte å tro at alle ubehagelige følelser er angst eller depresjon. Alle har vanskelige tider, tider hvor man prøver å finne seg selv, tider hvor man prøver og feiler. Slik er livet. Du er ikke special snowflake pga det. De to passer sammen, like delusional begge to 😛 

Dette.

Livet er noe dritt, og dette er faktisk den beste perioden og stedet i verdenshistorien å leve i. Man har faktisk tid til å tenke seg syk, i stedet for å ha reelle bekymringer.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PingPongRosadamm
2 timer siden, maskinisten skrev:

Vel, du har jo ikke GENS etter to år på VGS.

Okei, og da er man ikke russ verdig? Fint om du kan forklare på hvilken måte det er relevant i ett innlegg, så slipper vi å avspore for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11

 At disse to skal tjene penger på å utnytte unge, sårbare mennesker er  betenkelig.

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, halvehimmelen skrev:

Blåruss er vel generelt et ukjent fenomen i Nord-Norge. Stort sett kun rød- og svartruss der. Hun har nok bare tatt feil av blåruss og svartruss. Kan hende det har blitt mer populært etter jeg var russ selvfølgelig, siden det har vært trendy «sørpå», men det var uansett etter SE sin russetid. 

Blåruss er absolutt ikke et ukjent fenomen i Nord-Norge. Helt vanlig i Tromsø.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, lamorte skrev:

Okei, og da er man ikke russ verdig? Fint om du kan forklare på hvilken måte det er relevant i ett innlegg, så slipper vi å avspore for mye. 

Fordi russefeiring er en feiring om at du har fullført grunnskolen og kan begynne på høyere utdannelse.

Vanskelig å begynne på høyere utdannelse med 2-års VGS.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest PingPongRosadamm
10 minutter siden, maskinisten skrev:

Fordi russefeiring er en feiring om at du har fullført grunnskolen og kan begynne på høyere utdannelse.

Vanskelig å begynne på høyere utdannelse med 2-års VGS.

Vanskelig er det ikke, 5 års relevant erfaring og du er kvalifisert for Y-veien. I tillegg har du da en høyt ønsket erfaring innenfor området du vil jobbe ved. 

 

Legger til dette fra det store norske leksikon:

Opprinnelig var russefeiringen knyttet til fullført eksamen artium som ble avlagt på universitetet før studenten ble immatrikulert (innskrevet ved universitetet).

Så hvis vi skal følge opprinnelig tradisjon, så er det kun de som faktisk skal videre på studier som er russ verdig. Ikke de som skal ta planlagt friår, eller ikke kommer inn på ønsket fag etc.

Endret av lamorte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, lamorte skrev:

Vanskelig er det ikke, 5 års relevant erfaring og du er kvalifisert for Y-veien.

Vel, 5 år er 1 år lenger i min bok.

Og lærlingtid er slavearbeid satt i system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, maskinisten skrev:

Fordi russefeiring er en feiring om at du har fullført grunnskolen og kan begynne på høyere utdannelse.

Vanskelig å begynne på høyere utdannelse med 2-års VGS.

"Russ og russefeiring er i Norge betegnelsen på feiringen for avgangselever på videregående skole. Russetiden bygger den dels på en dansk tradisjon hvor elevene som avslutter videregående skole kaller seg russ, og markerer dette med en feiring." - https://no.wikipedia.org/wiki/Russefeiring

Hva som er din mening om saken er revnende likegyldig, men du kan i hvert fall vite at du tar feil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Russetidens opprinnelse og hvilken farge som tilhører hva osv bør vel diskuteres videre et annet sted enn her. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...