Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syntes det er så frekt at hun tjener penger på andres verk og ord.. :( 

• Liker 14
Skrevet
9 minutter siden, Zyria skrev:

Jeg syntes det er så frekt at hun tjener penger på andres verk og ord.. :( 

Enig i det.

Hvis denne kopieringen er i stort omfang burde man ta tak i det. Men om noen har tid og ork til å gå dette etter i sømmene er en annen sak😄

Det forutsetter at man naturligvis leser alle tre bøkene hennes, sjekker og dobbeltsjekker alt man mener kan være tatt fra andre. For så å systematisere, dokumentere, og endelig sende til forlag og media. Altså en stor jobb.

Skrevet

“Doesn’t get more natural than this”

Eeehm... jo... alt annet er mer naturlig enn det der

33B902A1-5EBF-4BE0-9210-C116603AC129.thumb.png.dc41d7d4d3681bc791c9f91f68b051ce.png

• Liker 10
Skrevet
20 timer siden, Missy1 skrev:

Var ikke dette også kopiert fra et sted? Syns å huske noen skrev om det her

CA42DFB9-AAEB-4B88-8B54-E37805606039.png

Dette er plagiat ja.. dette er ikke hennes saying. Dette har jeg lest for flere år siden på Tumblr bl.a... 

Faen for en falsk jævel... og dette tjener hun penger på

Skrevet
9 minutter siden, BethD skrev:

Dette er plagiat ja.. dette er ikke hennes saying. Dette har jeg lest for flere år siden på Tumblr bl.a... 

Faen for en falsk jævel... og dette tjener hun penger på

Sier litt om hvor ukritisk følgerne hennes er. 

Gjest førstedamen
Skrevet
20 timer siden, Finlay skrev:

Det er allment kjent ja, og det nevnes også i anmeldelsen av "Elsk meg". Har ikke inntrykk av at SE presenterer det som sitt eget. Det er vel snarere fansen som tror hun har sugd det fra eget bryst, hvis det er lov å si😉

– Vi aksepterer den kjærligheten vi tror vi fortjener, skriver Sophie Elise et sted i boken. Sitatet er opprinnelig hentet fra den lille, fine boken «The Perks of Being a Wallflower», og det er verdt å reflektere over.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/0EyRR2/bokanmeldelse-sophie-elise-isachsen-elsk-meg-utleverer-seg-selv

Men akkurat denne setningen finnes i utallige andre bøker også. Går spesielt igjen i selvhjelpsbøker og mener og ha lest samme setning i kvinnemagasiner også, hverfall noe nesten helt likt. 

Så hvem plagierer egentlig her? Og om man ser en enkel setning som plagiat, da går det faktisk ikke å skrive bok uten å plagiere. 

Heldigvis er det ikke slik det fungerer. 

Skrevet
1 time siden, førstedamen skrev:

Men akkurat denne setningen finnes i utallige andre bøker også. Går spesielt igjen i selvhjelpsbøker og mener og ha lest samme setning i kvinnemagasiner også, hverfall noe nesten helt likt. 

Så hvem plagierer egentlig her? Og om man ser en enkel setning som plagiat, da går det faktisk ikke å skrive bok uten å plagiere. 

Heldigvis er det ikke slik det fungerer. 

Jeg har også lest dette sitatet mange steder, uten at det er referert til kilde.

Men tenker at SE lett kunne flettet inn i boka at "jeg leste/hørte en gang at vi aksepterer den kjærligheten vi tror vi fortjener" eller noe lignende.

Så hadde følgerne visst at det ikke var hennes egne ord.

Men det frister vel mer at noen tusen norske jentunger beundrer henne for å ha tenkt ut dette selv😄

Skrevet
13 timer siden, Missy1 skrev:

“Doesn’t get more natural than this”

Eeehm... jo... alt annet er mer naturlig enn det der

33B902A1-5EBF-4BE0-9210-C116603AC129.thumb.png.dc41d7d4d3681bc791c9f91f68b051ce.png

Forstår ikke hva hun som hyller SE med den teksten mener jeg. Eller hva SE egentlig mener med bildet. Er det naturlig å plassere tampongen så den kommer til å falle ut ?  Lengden på snoren viser at den ikke sitter som den skal iallefall. Er det den modellerte rumpen og hoftene hun vil fremheve? Den "naturlige" kvinnekroppen? Eller er det mensen hun vil snakke om, for jeg har igrunn ikke sett henne nevne den noe sted? 

Kanskje bildet skal tale for seg selv?, Det eneste det bildet forteller meg er at hun har hermet etter IG-profilen "Feminist" sitt bilde, og ikke har noe budskap utover at hun er veldig brun av selvbruningen sin, tampongen sitter feil, og rumpa genererer de sedvanlige "du er så hot" -kommentarene under bildene. 

I tillegg til at hun har lært oss at vi lever med "fitteskam", skal hun nå også lære oss som "mensskam" ? Aldri hørt om det heller før jeg. 

Jeg har aldri opplevd at mensen er tabu på noen som helst måte-  hverken fra kvinner eller menn. Privat ja, men ikke tabu. Det er to forskjellige ting. 

• Liker 28
Skrevet
27 minutter siden, Isild skrev:

Jeg har aldri opplevd at mensen er tabu på noen som helst måte-  hverken fra kvinner eller menn. Privat ja, men ikke tabu. Det er to forskjellige ting. 

Enig, det er veldig stor forskjell på privat og tabu.

• Liker 17
Skrevet
1 time siden, Isild skrev:

Forstår ikke hva hun som hyller SE med den teksten mener jeg. Eller hva SE egentlig mener med bildet. Er det naturlig å plassere tampongen så den kommer til å falle ut ?  Lengden på snoren viser at den ikke sitter som den skal iallefall. Er det den modellerte rumpen og hoftene hun vil fremheve? Den "naturlige" kvinnekroppen? Eller er det mensen hun vil snakke om, for jeg har igrunn ikke sett henne nevne den noe sted? 

Kanskje bildet skal tale for seg selv?, Det eneste det bildet forteller meg er at hun har hermet etter IG-profilen "Feminist" sitt bilde, og ikke har noe budskap utover at hun er veldig brun av selvbruningen sin, tampongen sitter feil, og rumpa genererer de sedvanlige "du er så hot" -kommentarene under bildene. 

I tillegg til at hun har lært oss at vi lever med "fitteskam", skal hun nå også lære oss som "mensskam" ? Aldri hørt om det heller før jeg. 

Med 1 minutt undersøkelse har jeg funnet ut at det er mange kontoer som har repostet det originale bildet, inkludert feminist og ramona_mag. Sistnevnte gir credit til chelseavonchaz som original poster heldigvis. Hun burde gi credit og tagge den originale posteren i det minste, helst reposte originalen som de andre (med tillatelse). Dette viser bare hvor lite research Sofie gjør før hun kopierer noe. Dette er kun ment som seksuelt provoserende oppmerksomhet og ikke kroppspositivt eller feministisk, dessverre er det mange som biter på når de ser et bilde fra Sofie uten kontekst (henviser til kontoen som tagget henne i story og hashtaggen med #bodypositivity). 

• Liker 19
Skrevet
11 minutter siden, Jaymie skrev:

Med 1 minutt undersøkelse har jeg funnet ut at det er mange kontoer som har repostet det originale bildet, inkludert feminist og ramona_mag. Sistnevnte gir credit til chelseavonchaz som original poster heldigvis. Hun burde gi credit og tagge den originale posteren i det minste, helst reposte originalen som de andre (med tillatelse). Dette viser bare hvor lite research Sofie gjør før hun kopierer noe. Dette er kun ment som seksuelt provoserende oppmerksomhet og ikke kroppspositivt eller feministisk, dessverre er det mange som biter på når de ser et bilde fra Sofie uten kontekst (henviser til kontoen som tagget henne i story og hashtaggen med #bodypositivity). 

Får lyst til å sende en dm til Chelsea Vonchaz og si at SE kopierte bildet hennes og tar cred for det. Ser at hun Chelsea dama er grunnlegger av Happy Period Organization, som kjemper for bedre tilgang til menstruell helse og sikre produkter osv. Så hun har med andre ord en helt annen agenda med bildet enn SE som poster det kun for å være sexy og for å vise "at man fortsatt er sexy når man har mensen"..... gud bedre hun er så overfladisk. 😛 

• Liker 41
Skrevet
3 minutter siden, deedee_ skrev:

Får lyst til å sende en dm til Chelsea Vonchaz og si at SE kopierte bildet hennes og tar cred for det. Ser at hun Chelsea dama er grunnlegger av Happy Period Organization, som kjemper for bedre tilgang til menstruell helse og sikre produkter osv. Så hun har med andre ord en helt annen agenda med bildet enn SE som poster det kun for å være sexy og for å vise "at man fortsatt er sexy når man har mensen"..... gud bedre hun er så overfladisk. 😛 

Hele greia er enda styggere med tanke på at SE tar credit for noe en mørkhudet kvinne har gjort! Fader ass...hun burde få hodet ut av den opererte rumpa si

• Liker 23
Skrevet (endret)
2 minutter siden, hulillerunde skrev:

Hele greia er enda styggere med tanke på at SE tar credit for noe en mørkhudet kvinne har gjort! Fader ass...hun burde få hodet ut av den opererte rumpa si

Jeg vet, det er til å bli kvalm av. Istedenfor å dele bildet hennes, så kopierer hun bare. Men BLM protest måtte hun selvfølgelig på, for å poste et bilde på insta for å fremstå som et bra menneske. Alt er en fasade.

Sendte hun Chelsea en DM jeg hehe 😈

Endret av deedee_
  • Liker 31
Skrevet
8 minutter siden, deedee_ skrev:

Jeg vet, det er til å bli kvalm av. Istedenfor å dele bildet hennes, så kopierer hun bare. Men BLM protest måtte hun selvfølgelig på, for å poste et bilde på insta for å fremstå som et bra menneske. Alt er en fasade.

Selvfølgelig kan alle gjøre feil, men når man gjør samme feilen 1000 ganger uten å endre...da er det ikke en feil lengre, men et personlighetstrekk

• Liker 20
Skrevet
2 timer siden, deedee_ skrev:

Det verste er vel at bilde er så likt også mtp hudfarge pga glød dark. I seg selv er ikke det så problematisk, men når hun kopier en mørkhudet dame så synes jeg det er litt på kanten at hudfargen på bildene er så like. Jeg skulle ønske Sophie Elise AS bare forsvant, hun fører aldri med seg noe bra.  

• Liker 18
Skrevet
7 timer siden, Isild skrev:

Jeg tror ikke hun aner hva feminist betyr eller innebærer. Hun fronter deilighet, og at det er så viktig å være sexy, selv under menstruasjon. Dermed underbygger hun bare presset på kvinner om at vi må være sexy, uansett hva. Kvinner skal være det evige sexobjekt, og det er vel det stikk motsatte av hva feminisme egentlig innebærer. 

Og at noen hyller den boka hennes, går over min fatteevne! Det er umodent vrøvl fra ende til annen. Det eneste med noenlunde mening, har hun stjålet fra andre. 

• Liker 31
Skrevet

Ups! SEs bok er på 2.plass. Kongen har slått SE på Boklista, og ligger på topp igjen.  Hvem skulle trodd det?😂

(– Det føles nesten feil å si at jeg har slått kongen, men det er jo det jeg har gjort – og det føles amazing!

https://trd.by/Kultur/2020/11/06/–-Det-føles-nesten-feil-å-si-at-jeg-har-slått-kongen-men-det-er-jo-det-jeg-har-gjort-22951460.ece)

https://bokhandlerforeningen.no/boklista/Generell+litteratur/724#

Skrevet

Det er bokhandlernes innkjøp som kommer opp på «bestselgerlisten» i første omgang. Etterpå kommer listen over bøker solgt ut fra bokhandlerne. Tviler ikke på at influenserbøkene selger bra, men de første listeplasseringene er bransjens oversikt over hva de selv har tro på og derfor har kjøpt inn. Noen husker kanskje Anne Briths «hatbok», den lå på førsteplass like etter utgivelsen. De reelle tallene fikk vi aldri vite, men den falt ut av listen ganske kjapt.

• Liker 14
Skrevet
40 minutter siden, Pust skrev:

Det er bokhandlernes innkjøp som kommer opp på «bestselgerlisten» i første omgang. Etterpå kommer listen over bøker solgt ut fra bokhandlerne. Tviler ikke på at influenserbøkene selger bra, men de første listeplasseringene er bransjens oversikt over hva de selv har tro på og derfor har kjøpt inn. Noen husker kanskje Anne Briths «hatbok», den lå på førsteplass like etter utgivelsen. De reelle tallene fikk vi aldri vite, men den falt ut av listen ganske kjapt.

Husker godt oppslagene om at Anne Brith herjer boklistene. I følge forlaget (Panta) lå det til og med an til flere opplag. Men det viser seg omigjen og omigjen, at når blodfansen har forsynt seg, ja da dabber det av. Sånn blir det nok med “Ting jeg har lært” også.

Dette er ikke en bok for "folket", på samme måte som “Kongen forteller”. Ei heller en morsom bok som Bård og Atles, som selger veldig bra. Dette er en bok for SEs følgere, og ingen andre. Derfor blir markedet forholdsvis kjapt mettet. Selv med julegavehandel rett rundt hjørnet.

En annen faktor er at manges privatøkonomi er preget av korona og innstramminger, slik at man blir mer selektiv ift "luksusartikler" generelt. Bøker er dyrt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...