Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Skrevet
53 minutter siden, SoftKitty skrev:

Hva har hun hentet fra den boken/filmen?

"We accept the love we think we deserve."

Men oversatt til norsk,sånn for syns skyld.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
21 minutter siden, J.. skrev:

Filmen er ukjent for meg, men et raskt googlesøk viser at det der er en veldig kjent setning fra filmen? 

Google viste også at SE tidligere har delt den på IG (i 2014) , så den har tydelig festet seg hos henne. Bruker hun en direkte oversettelse i boken sin? Da vil jeg kalle det kopiering og ikke inspirasjon ja. 

Endret av Isild
  • Liker 8
Skrevet

Var ikke dette også kopiert fra et sted? Syns å huske noen skrev om det her

CA42DFB9-AAEB-4B88-8B54-E37805606039.png

Skrevet

Det er også en saying som oprah trykket veldig til brystet når boken kom ut i sin tid og som hun har gjentatt til kjedsommelige i etterkant på shows/podcast osv. Har hørt det noen ganger før SE skrev det, for å si det sånn. 
Denne ‘gresset er grønnere- trives best inne blabla’ som hun skriver i boken er heller ikke noe nytt, har lest det tidligere på poesi/dikt sider på insta osv. 

• Liker 10
Skrevet
12 minutter siden, Isild skrev:

Filmen er ukjent for meg, men et raskt googlesøk viser at det der er en veldig kjent setning fra filmen? 

Google viste også at SE tidligere har delt den på IG (i 2014) , så den har tydelig festet seg hos henne. Bruker hun en direkte oversettelse i boken sin? Da vil jeg kalle det kopiering og ikke inspirasjon ja. 

Det er den mest kjente quoten fra boken,da den blir sagt i en veldig sår situasjon.

Jeg skal legge ved screenshot neste gang hun deler siden fra boken,det er fullstendig uaktuelt p kjøpe rælboka hennes.

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, J.. skrev:

Det er den mest kjente quoten fra boken,da den blir sagt i en veldig sår situasjon.

Jeg skal legge ved screenshot neste gang hun deler siden fra boken,det er fullstendig uaktuelt p kjøpe rælboka hennes.

Er det en direkte oversettelse? Typ: "Vi aksepterer den kjærligheten vi syns vi fortjener" ? For da er det etter min mening opplagt plagiering -  hvis hun ikke viser til at sitatet er hentet fra en annen bok. 

Ta bilde hvis det dukker opp igjen. 

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, J.. skrev:

Det er allment kjent ja, og det nevnes også i anmeldelsen av "Elsk meg". Har ikke inntrykk av at SE presenterer det som sitt eget. Det er vel snarere fansen som tror hun har sugd det fra eget bryst, hvis det er lov å si😉

– Vi aksepterer den kjærligheten vi tror vi fortjener, skriver Sophie Elise et sted i boken. Sitatet er opprinnelig hentet fra den lille, fine boken «The Perks of Being a Wallflower», og det er verdt å reflektere over.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/0EyRR2/bokanmeldelse-sophie-elise-isachsen-elsk-meg-utleverer-seg-selv

Skrevet
30 minutter siden, Isild skrev:

Er det en direkte oversettelse? Typ: "Vi aksepterer den kjærligheten vi syns vi fortjener" ? For da er det etter min mening opplagt plagiering -  hvis hun ikke viser til at sitatet er hentet fra en annen bok. 

Ta bilde hvis det dukker opp igjen. 

Direkte oversatt,ja.

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, Finlay skrev:

Det er allment kjent ja, og det nevnes også i anmeldelsen av "Elsk meg". Har ikke inntrykk av at SE presenterer det som sitt eget. Det er vel snarere fansen som tror hun har sugd det fra eget bryst, hvis det er lov å si😉

– Vi aksepterer den kjærligheten vi tror vi fortjener, skriver Sophie Elise et sted i boken. Sitatet er opprinnelig hentet fra den lille, fine boken «The Perks of Being a Wallflower», og det er verdt å reflektere over.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/0EyRR2/bokanmeldelse-sophie-elise-isachsen-elsk-meg-utleverer-seg-selv

Det blir ikke presisert i boken hennes at det ikke er hennes eget sitat,så ikke rart fansen tror det er hennes.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, J.. skrev:

Det blir ikke presisert i boken hennes at det ikke er hennes eget sitat,så ikke rart fansen tror det er hennes.

Klart de tror det! 

Men SE kommer ikke i trøbbel for å ha brukt dette sitatet uten kildehenvisning. Det er langt igjen her før man kan snakke om plagiat.

Det måtte i tilfelle være om opphavsmannen eller dennes forlag tok affære.

Men det er dårlig stil av SE. Hvis mye av boka består av lånte sitater og kopier bør det fram i lyset.

Skrevet (endret)

Det hadde vært så realt og ærlig og bare vist til hvor sitater hun låner er fra. Ryddig også. Så man vet hva som er hennes egne "skarpe" formuleringer og skriveferdigheter,  - og hva som er andres. 

Endret av Isild
  • Liker 9
Skrevet (endret)

Kanskje forlaget burde kjørt en plagiatkontroll før de ga ut boken og brukt unge konsulenter som kjenner populærkulturen. Er man godt voksen eller ukjent med hvilke filmer, serier og bøker som finnes i denne sjangeren, er det nok vanskelig å tro annet enn at en som har levd av å skrive i ti år, ikke eier tekstene selv. Jeg håper noen tar opp dette seriøst og legger frem bevis for at det plagieres. Det har blitt et voksende problem at så mange tror det er helt greit å plagiere og å bruke andres bilder, uten å kreditere opphavsmann/-kvinne. Bare spør hvilken som helst lærer!

Endret av Pust
  • Liker 12
Skrevet

Det er en ting at hun kopiere sitater etc.. Men å framstille det slik at det hennes egne blir fullstendig feil. En vel orientert å ærlig forfatter refererer til eieren av sitatene med å legge navnet deres under. Det er noe SE ikke gjør. Men likevel så vet alle at det ikke er hennes ord. Akkurat på lik linje som enkelte bilder hun kopierte fra Khloé Kardashian, selv om bildene kunne hentes via Google.

• Liker 6
Skrevet

Hun drev og stjal av tekstene til Kristian Bergquist og presenterte de som sine egne på bloggen husker jeg, frekt som faen. Mange grunner til at det finnes en "KopieElise" Instagram konto som samler eksempler på all denne kopieringen. Tror ikke SE har hatt en eneste original tanke i hele sitt liv. 

• Liker 20
Skrevet
18 minutter siden, DianaV skrev:

Hun drev og stjal av tekstene til Kristian Bergquist og presenterte de som sine egne på bloggen husker jeg, frekt som faen. Mange grunner til at det finnes en "KopieElise" Instagram konto som samler eksempler på all denne kopieringen. Tror ikke SE har hatt en eneste original tanke i hele sitt liv. 

La oss aldri glemme når hun sto frem i VG med hverdagsrasisme-historien sin..

....som hun ordrett hadde kopiert fra Twitter.

(Jeg har nevnt dette tidligere i tråden)

• Liker 18
Skrevet
15 minutter siden, DianaV skrev:

Dette får meg til å tenke på da hun prøvde seg et kopi forsøk av Kristine Ullebø, men da sa Kristine at det var ikke greit etter som hun jobbet som høvelig profesjonell modell å det ville ødelegge jobb mulighetene hennes at hun ble koblet opp mot SE. Etter det så har SE gått etter de litt større influencere. For de sier ikke ifra slik som norske influencere gjør. Færre av norske influencere vil ha noe med SE å gjøre. Man ser hvor liten hennes krets har blitt med årene. At man ser at de gir henne likes etc, er ikke det samme som at de henger offentlig ute med henne.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, J.. skrev:

La oss aldri glemme når hun sto frem i VG med hverdagsrasisme-historien sin..

....som hun ordrett hadde kopiert fra Twitter.

(Jeg har nevnt dette tidligere i tråden)

Denne husker jeg veldig godt for den var så  utrolig grov. Hun nektet for kopieringen selvsagt, men hva er oddsen for at hun opplevde nøyaktig det samme som en i new york og med de samme ordene 😊Det var vel også noe bråk da hun lanserte selvbruningskremen sin. 

• Liker 11
Skrevet

Når man ser gjennom historikken til SE så ser man klart at hun har null tilkobling til virkeligheten.. Løgnene blir bare større å lengre.. Hun prøvde seg på en løgn i debatten mot Kristin Gjelsvik, helt til Kristin Gjelsvik LESTE opp fra ett av SE mange blogg innlegger hva hun hadde SKREVET. Da så man fort hvor spak SE ble og ikke sa noe. Det var da hun rettet seg mot Linnea og prøvde å rette debatten mot henne slik at fokuset på SE ble tatt bort.

• Liker 17
Skrevet
5 timer siden, Justlooking skrev:

Denne husker jeg veldig godt for den var så  utrolig grov. Hun nektet for kopieringen selvsagt, men hva er oddsen for at hun opplevde nøyaktig det samme som en i new york og med de samme ordene 😊Det var vel også noe bråk da hun lanserte selvbruningskremen sin. 

De løste det vel med å skrive Glöd i stedet for Glød. https://brunogblid.no/kremer/

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...