Sonit Skrevet 27. april 2024 #40481 Skrevet 27. april 2024 velociraptor skrev (39 minutter siden): Alle blir virkelig ikke behandlet likt. Du får fortelle det til hun på barselgruppen min som fødte i bilen fordi hun ble kastet ut og sendt hjem da hun oppsøkte sykehuset, kanskje fordi du eller en av venninnene dine skulle få sove og kose dere på sykehuset. Jeg kjenner INGEN som får komme inn på sykehuset for å sove/slappe av. Jeg kan dog se for meg at det kan skje på mindre sykehus med mindre press enn de store byene, men SE har neppe vært på fødeavdelingen på bygda et sted. Vel , da var det mulig her en medisinsk avgjørelse som feilet noe. Selvfølgelig tok de ikke sjangser med barnet til hun du nevner, kun fordi kjendiser og jeg sov, koste oss ble dullet med på sykehuset. 7 2
*blueberry* Skrevet 27. april 2024 #40482 Skrevet 27. april 2024 velociraptor skrev (1 time siden): Alle blir virkelig ikke behandlet likt. Du får fortelle det til hun på barselgruppen min som fødte i bilen fordi hun ble kastet ut og sendt hjem da hun oppsøkte sykehuset, kanskje fordi du eller en av venninnene dine skulle få sove og kose dere på sykehuset. Jeg kjenner INGEN som får komme inn på sykehuset for å sove/slappe av. Jeg kan dog se for meg at det kan skje på mindre sykehus med mindre press enn de store byene, men SE har neppe vært på fødeavdelingen på bygda et sted. Kjenner flere som har fått komme inn og sove her i byen så det er ikke et bygdefenomen. At det ble gjort en feil hos din venninne er jo ikke bra, men om kapasiteten var sprengt på det tidspunktet var det nok ingen inne for å sove på det tidspunktet heller. På observasjon kan ting endre seg kjapt om det kommer noen som har større behov enn de som er der. Ulike tider på året har ulik kapasitet, og akkurat nå er vel ikke den travleste tiden. Snakker vi sommer og ferieavvikling er det større problemer, samme trykket finner du ofte på høst fordi folk planlegger fødsel for å få barnehageplass. Når det er sagt er jeg absolutt ikke overrasket over at de tok inn Sofie på observasjon og sovedose med hennes historikk av psykisk helse og dårlig søvn. Hun har vel også en psykose bak seg om det hun selv har fortalt for lenge siden stemmer. Hun er jo veldig utsatt for psykiske komplikasjoner rundt/ etter fødsel og en fødsel med evt komplikasjoner hvis latensfasen blir lang (vanlig hos førstegangsfødende) og hun går for lenge uten søvn. Å være på observasjon på føden er ikke å kose seg. De anbefaler alle som klarer å være lengst mulig hjemme fordi sykehusopphold gjerne er mer stressende enn å chille hjemme før aktiv fødsel. Til og med de som blir igangsatt kan reise hjem i starten av prosessen hvis de slapper bedre av hjemme. 10 2
velociraptor Skrevet 27. april 2024 #40483 Skrevet 27. april 2024 *blueberry* skrev (57 minutter siden): De anbefaler alle som klarer å være lengst mulig hjemme fordi sykehusopphold gjerne er mer stressende enn å chille hjemme før aktiv fødsel. Til og med de som blir igangsatt kan reise hjem i starten av prosessen hvis de slapper bedre av hjemme. Veldig mange slapper ikke bedre av hjemme, men er livredde alene fordi sykehuset ikke vil ta dem i mot. Jeg tror ikke en prikk på at det er bedre for den fødende å være lenger hjemme om de ønsker å komme inn, det handler kun om kapasitet/økonomi. De som faktisk ikke stresser og ønsker å være hjemme lenger er jo uansett ikke de som ber om å få hjelp og blir avvist. 7 1
Stavangebrud2012 Skrevet 27. april 2024 #40484 Skrevet 27. april 2024 Grunnen til at hun ble tatt inn på St Olavs er at det akkurat da var ledig kapasitet vil jeg tro. Ikke så mange som føder i april sammenlignet med om sommeren da det er fullt trøkk. Er det plass, får man ofte liv til slikt. 12 2
*blueberry* Skrevet 27. april 2024 #40485 Skrevet 27. april 2024 velociraptor skrev (5 timer siden): Veldig mange slapper ikke bedre av hjemme, men er livredde alene fordi sykehuset ikke vil ta dem i mot. Jeg tror ikke en prikk på at det er bedre for den fødende å være lenger hjemme om de ønsker å komme inn, det handler kun om kapasitet/økonomi. De som faktisk ikke stresser og ønsker å være hjemme lenger er jo uansett ikke de som ber om å få hjelp og blir avvist. De kjører faktisk studier nå som gir kvinner mulighet til å få med igangsettelsestabletter hjem i stedet for å ligge på Obs. for å se om roen i eget hjem vil minske risikoen for intervensjoner og komplikasjoner under fødsel. 4
Stavangebrud2012 Skrevet 27. april 2024 #40486 Skrevet 27. april 2024 *blueberry* skrev (1 time siden): De kjører faktisk studier nå som gir kvinner mulighet til å få med igangsettelsestabletter hjem i stedet for å ligge på Obs. for å se om roen i eget hjem vil minske risikoen for intervensjoner og komplikasjoner under fødsel. Ro eller evt redsel? Er vel naivt å tro at de gjør det for at kvinnene skal finne ro? Er vel snarere et sparetiltak, på samme måte som noen sykehus skal sende kvinner hjem etter noen få timer etter fødsel i fremtiden. Som førstegangsfødende tror jeg de fleste vil være i trygge omgivelser på sykehus når de settes i gang, ikke hjemme. 12 4
*blueberry* Skrevet 27. april 2024 #40487 Skrevet 27. april 2024 Stavangebrud2012 skrev (9 minutter siden): Ro eller evt redsel? Er vel naivt å tro at de gjør det for at kvinnene skal finne ro? Er vel snarere et sparetiltak, på samme måte som noen sykehus skal sende kvinner hjem etter noen få timer etter fødsel i fremtiden. Som førstegangsfødende tror jeg de fleste vil være i trygge omgivelser på sykehus når de settes i gang, ikke hjemme. Det er indikasjoner på at det kan være gunstig å være lengst mulig hjemme for mor, og de som ønsker kan derfor få dra hjem i starten av en igangsettelse om de ønsker (de kan da bli med i den studien jeg ikke husker hva heter). Det er helt frivillig og om man vil bli på sykehuset får man det. Kjenner flere som fant mer ro hjemme enn på sykehuset. Jeg vet ikke hvilke sykehus som ønsker å sende kvinner hjem timer etter fødsel, men her får førstegangsfødende 3 netter og flergangsfødende 2 netter på barsel. Mer om nødvendig, men også mulighet for å dra tidligere om alt er bra. 1
Turkis Sau Skrevet 27. april 2024 #40489 Skrevet 27. april 2024 Wald86 skrev (På 26.4.2024 den 17.15): Om det gir mening med Doula eller ei, så er det de som velger det, også ved Planlagt KS... "HVA MED KEISERSNITT? KAN EN DOULA FORTSATT STØTTE MEG? JA! Doulaer støtter alle typer fødsler, inkludert keisersnitt. Enten det er planlagt eller blir nødvendig underveis, vil doulaen kunne være til hjelp. " https://www.norskdoulaforening.no/faq 7-10 dager er vanligst. Men noen kan ønske å vente så lenge som mulig. 4 dager er det tidligste jeg har hørt om. Det var en her som sa SE AS hadde lagt ut termin "ved en feil". Med en dato oppgitt. Vet ikke om det stemmer. Vet bare at SE AS får maks ut av det Jeg er så lei av dine repetative innlegg, for så å slette de. 25 1 1
cattleya Skrevet 27. april 2024 #40490 Skrevet 27. april 2024 *blueberry* skrev (3 timer siden): Det er indikasjoner på at det kan være gunstig å være lengst mulig hjemme for mor, og de som ønsker kan derfor få dra hjem i starten av en igangsettelse om de ønsker (de kan da bli med i den studien jeg ikke husker hva heter). Det er helt frivillig og om man vil bli på sykehuset får man det. Kjenner flere som fant mer ro hjemme enn på sykehuset. Jeg vet ikke hvilke sykehus som ønsker å sende kvinner hjem timer etter fødsel, men her får førstegangsfødende 3 netter og flergangsfødende 2 netter på barsel. Mer om nødvendig, men også mulighet for å dra tidligere om alt er bra. De fleste sykehus, i alle fall hvis du ikke er førstegangsfødende. Nye sykehus bygges jo nå kun med tanke på 6 timers opphold etter fødsel. 5
Gjest issoras Skrevet 27. april 2024 #40491 Skrevet 27. april 2024 1 hour ago, cattleya said: De fleste sykehus, i alle fall hvis du ikke er førstegangsfødende. Nye sykehus bygges jo nå kun med tanke på 6 timers opphold etter fødsel. Nei det stemmer ikke, nye sykehus bygges ikke kun med tanke på hjemreise etter 6 (!) timer. Nye SUS, for eksempel, skal tilrettelegge for at tidlig hjemreise innen 24 timer lar seg gjøre, men har ikke som forutsetning at alle flergangsfødende skal tidlig hjem. Trenger ikke svartmale det...!
velociraptor Skrevet 27. april 2024 #40492 Skrevet 27. april 2024 *blueberry* skrev (4 timer siden): Det er indikasjoner på at det kan være gunstig å være lengst mulig hjemme for mor, og de som ønsker kan derfor få dra hjem i starten av en igangsettelse om de ønsker (de kan da bli med i den studien jeg ikke husker hva heter). Det er helt frivillig og om man vil bli på sykehuset får man det. Kjenner flere som fant mer ro hjemme enn på sykehuset. Jeg vet ikke hvilke sykehus som ønsker å sende kvinner hjem timer etter fødsel, men her får førstegangsfødende 3 netter og flergangsfødende 2 netter på barsel. Mer om nødvendig, men også mulighet for å dra tidligere om alt er bra. Men ingen har da argumentert med at kvinner som ønsker å være hjemme og slapper bedre av hjemme skal tvinges til å være på sykehus, bare at det er merkelig at mange kvinner som IKKE ønsker å være hjemme fordi de er redde, engstelige og stresset, blir sendt hjem når fødselen er i gang fordi den ikke er NOK i gang, mens andre får ligge der og «hvile» og breke i sosiale medier om det. 5 4
Populært innlegg Hedy Lamarr Skrevet 27. april 2024 Populært innlegg #40493 Skrevet 27. april 2024 (endret) Men slutt nå med denne voldsomme avsporingen, side opp og side ned ang. soving før fødsel, sykehus før fødsel osv. Opprett en egen tråd om det er det dere vil diskutere, det har jo null og niks med HI å gjøre. Endret 27. april 2024 av Hedy Lamarr 29 21
Carabilla Skrevet 27. april 2024 #40494 Skrevet 27. april 2024 Nå har ikke jeg trent på treningsenter på en stund, men er det normalt å fly rundt å trene i bare BH? Blir litt rart i mine øyne...jeg har vært gravid selv og veldig stolt av den fine magen, men hadde på meg klær ute blandt folk🤭🙄 12 7
Sinccis Skrevet 28. april 2024 #40495 Skrevet 28. april 2024 Carabilla skrev (8 timer siden): Nå har ikke jeg trent på treningsenter på en stund, men er det normalt å fly rundt å trene i bare BH? Blir litt rart i mine øyne...jeg har vært gravid selv og veldig stolt av den fine magen, men hadde på meg klær ute blandt folk🤭🙄 Spørs kanskje på hvor man trener, men på mitt treningssenter har jeg ikke sett noen trene i bare BH - gravid eller ei. Er kanskje ingen influencere som trener der da, da blir det nok annerledes. Kan jo ikke legge ut content med klær på. 10
Fame Skrevet 28. april 2024 #40496 Skrevet 28. april 2024 Jeg synes det er fascinerende at hun er helt utslitt, med masse vonde kynnere og allikevel orker å dra seg ned på et treningssenter 21 15
velociraptor Skrevet 28. april 2024 #40497 Skrevet 28. april 2024 Fame skrev (2 timer siden): Jeg synes det er fascinerende at hun er helt utslitt, med masse vonde kynnere og allikevel orker å dra seg ned på et treningssenter ja sant - så sliten at man må få sove på sykehuset men trene går fint. 13 17
Era Vulgaris Skrevet 28. april 2024 #40498 Skrevet 28. april 2024 Carabilla skrev (12 timer siden): Nå har ikke jeg trent på treningsenter på en stund, men er det normalt å fly rundt å trene i bare BH? Blir litt rart i mine øyne...jeg har vært gravid selv og veldig stolt av den fine magen, men hadde på meg klær ute blandt folk🤭🙄 Hun har jo gått rundt med bar mage over alt hele svangerskapet. Aldeles forstyrrende å bivåne noen seksualisere eget svangerskap på denne måten. Jeg håper virkelig barseltiden kan endre perspektivet hennes. Og jeg lurer på hvem som egentlig er målgruppen hennes nå? Er jevnaldrende kvinner interessert i seksualisert svangerskap, konstant prat om hvor mye sex de har, sexy kom og ta meg blikk med naken mage? Iblandet reklame… 15 15
Sinccis Skrevet 28. april 2024 #40499 Skrevet 28. april 2024 Era Vulgaris skrev (43 minutter siden): Og jeg lurer på hvem som egentlig er målgruppen hennes nå? Er jevnaldrende kvinner interessert i seksualisert svangerskap, konstant prat om hvor mye sex de har, sexy kom og ta meg blikk med naken mage? Iblandet reklame… Tror den ideelle målgruppen er unge kvinner/tenåringer som bruker Glöd-produkter for å oppnå samme utseende som SE, og som ikke selv enda har vært gravide/har barn selv, som ser for seg at de også skal være like sexy til og med som gravide når den tid kommer 🤷🏼♀️ 5 4
Carabilla Skrevet 28. april 2024 #40500 Skrevet 28. april 2024 Era Vulgaris skrev (3 timer siden): Hun har jo gått rundt med bar mage over alt hele svangerskapet. Aldeles forstyrrende å bivåne noen seksualisere eget svangerskap på denne måten. Jeg håper virkelig barseltiden kan endre perspektivet hennes. Og jeg lurer på hvem som egentlig er målgruppen hennes nå? Er jevnaldrende kvinner interessert i seksualisert svangerskap, konstant prat om hvor mye sex de har, sexy kom og ta meg blikk med naken mage? Iblandet reklame… Jeg forsto veldig tidlig at det ville komme mye seksuell gravidmage bilder fra den kanten....hun vil mest sannsynlig få sjokk når babyen kommer å den virkelige jobben begynner....Håper hun venter ei god stund før hun tar mageplastikk operasjoner etter fødsel da, for skulle ikke forundre meg at operasjon allerede står på kalenderen.... 14 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå