Gjest pelikanen Skrevet 31. desember 2017 #6221 Skrevet 31. desember 2017 30 minutter siden, Anna ~ skrev: Det stemmer jo akkurat med hva hun skriver. Det er skremmende at VG siterer at selvskading er det som hjelper mot alvorlig depresjon. Hun er forbilde til veldig unge jenter. En jente på 12, 14,16 vet ikke forskjell på hva som er at hun i dag er trist, lei seg, deprimert, alvorlig deprimert. En ung jente kan si hun er deprimert pga en kvise i dag. VG burde Google alvorlig depresjon. Det er synd om hun er syk, men må hun oppdatere folk om det? De fleste tror vel hun er borte pga juleferie. At hun skriver om selvskading hjelper. På en anoen nettside hadde hun blitt slettet med innlegget. Fra alvorlig depresjon, til å dra på tur...vel.... Tipper 2018 og blogginnlegg vil komme med at hun har det fantastisk
Anna ~ Skrevet 31. desember 2017 #6222 Skrevet 31. desember 2017 4 minutter siden, pelikanen said: Det er skremmende at VG siterer at selvskading er det som hjelper mot alvorlig depresjon. Hverken SE eller VG skriver at selvskadning hjelper på depresjon. På noen måte. Da er det noe helt galt med din leseforståelse. 1
Gjest C.Tramell Skrevet 31. desember 2017 #6223 Skrevet 31. desember 2017 (endret) Jeg synes det er fint at så profilerte mennesker som SE tar seg bryet med å skrive om de dårlige dagene også. Jeg for min del har lykke, idyll, fineste, vakreste og alt det der langt oppe i halsen. Jeg håper det ikke er snakk om en alvorlig depresjon og at hun kommer seg ovenpå igjen snart. Innlegget er ryddet for omtale av kropp. Endret 31. desember 2017 av C.Tramell
mindfulness Skrevet 31. desember 2017 #6224 Skrevet 31. desember 2017 (endret) 6 timer siden, C.Tramell skrev: Jeg synes det er fint at så profilerte mennesker som SE tar seg bryet med å skrive om de dårlige dagene også. Jeg for min del har lykke, idyll, fineste, vakreste og alt det der langt oppe i halsen. Jeg håper det ikke er snakk om en alvorlig depresjon og at hun kommer seg ovenpå igjen snart. Problemet er jo kappen hun pakker "de dårlige dagene" inn i. En ting var om hun hadde fremstilt det slik, men det gjør hun ikke. Det er alvorlig depresjon og hennes mestringsstrategi er selvskading. Antar det ikke er slik dine dårlige dager forløper seg? Og hvorfor kan det ikke finnes en middelvei mellom ren idyll og den dypeste depresjon? Sitatet er ryddet for omtale av kropp. Endret 31. desember 2017 av Papirfly 10
Fatima Skrevet 31. desember 2017 #6225 Skrevet 31. desember 2017 7 minutter siden, mindfulness skrev: Problemet er jo kappen hun pakker "de dårlige dagene" inn i. En ting var om hun hadde fremstilt det slik, men det gjør hun ikke. Det er alvorlig depresjon og hennes mestringsstrategi er selvskading. Antar det ikke er slik dine dårlige dager forløper seg? Og hvorfor kan det ikke finnes en middelvei mellom ren idyll og den dypeste depresjon? Det hadde selvfølgelig vært veldig fint hvis man bare kunne bestemme seg for det. Jeg har et nært familiemedlem som er deprimert (diagnose stilt av lege/ psykolog, vedkommende går jevnlig til samtaler hos psykolog og er medisinert). Å lese bloggen til SE er omtrent som å forholde seg til mitt familiemedlem. Høyt oppe, alt er bra. Neste dag er kullsvart og tilbringes i sengen. Så er det tilsynelatende ok en stund, men med tanker som nesten knekker personen osv. Før medisinering var det lange tunge perioder, mye selvskading og vi var redde for at det skulle ende med selvmord. Jeg får helt vondt inni meg når jeg leser i tråden her, det er veldig tydelig at mange ikke vet nok om hvordan depresjon kan arte seg. 4
mindfulness Skrevet 31. desember 2017 #6226 Skrevet 31. desember 2017 2 minutter siden, Fatima skrev: Det hadde selvfølgelig vært veldig fint hvis man bare kunne bestemme seg for det. Jeg får helt vondt inni meg når jeg leser i tråden her, det er veldig tydelig at mange ikke vet nok om hvordan depresjon kan arte seg. Så klart hun fremstår som dysfunksjonell og psykisk syk. Jeg prøver å problematisere normaliseringen av nettopp disse tingene du prater om, nemlig fordi jeg på min side også vet hva jeg prater om. Det var særlig dette med selvskading jeg bekymrer meg for. Du som har levd tett på dette, hva tenker du om hvilke signaler dette sender til barn og unge? Tenker du at det kan komme i en konflikt med den rollen hun har fått som forbilde for mange unge, samtidig som vi vet at selvskading har en enorm smitteeffekt? 7
dovrefaller Skrevet 31. desember 2017 #6227 Skrevet 31. desember 2017 (endret) Nei, selvskading er ikke det eneste som «funker». Selvsagt har det en funksjon Sofie, men det skaper mer tilleggsproblematikk og kan føre (avhengig av hva det er) til alvorlige skader. Det å uttale seg om at det funker sender feilt bilde. Det som kan funke er å få hjelp til de tvangstankene du sa til VG som gjør at du handler slik. Finne andre levedyktige metoder for å håndtere følelsene. Hilsen en med nerveskader og kropp full av skader, som også tenkte at «det er det som funker». Og ja, det er enormt smitteeffekt når det gjelder selvskading (blant annet). Endret 31. desember 2017 av dovrefaller 6
Anna ~ Skrevet 31. desember 2017 #6228 Skrevet 31. desember 2017 4 minutter siden, Fatima said: (...) Å lese bloggen til SE er omtrent som å forholde seg til mitt familiemedlem. Høyt oppe, alt er bra. Neste dag er kullsvart og tilbringes i sengen. Så er det tilsynelatende ok en stund, men med tanker som nesten knekker personen osv. (...) Ja, jeg har også lagt merke til de følelsesmessige utsving fra henne (på bloggen) den siste måneds tid. Det virket som om hun hadde det fint (og stabilt) en lang stund før det. 2
Gjest CecilieX Skrevet 31. desember 2017 #6229 Skrevet 31. desember 2017 Depresjon kan arte seg på mange måter, helt fra depressive episoder til langvarig alvorlig depresjon. Sophie Elise eier sin egen opplevelse av egen psykisk helse, men det problematiske oppstår idet hun skriver om det på bloggen. Det er dette som er hovedankepunktet mitt i forhold til all blogging og særlig de bloggerne som når ut til unge mennesker. Sophie Elise sine skriverier om egen psykisk helse kan nok være til hjelp for noen, men den er et slag i trynet for de som som ikke bare kan reise seg fra sengen etter en uke og ta en tur til New York. Mange strever med stigmaet om at "man bare kan ta seg sammen", et stigma som Sophie Elise langt på vei befester. Hun skriver i innlegget at hun har misbrukt ordet depresjon flere ganger tidligere, så kanskje hun burde lære litt av dette og ikke bruke diagnosebegreper som hun ikke har dekning for... Dessverre har Sophie Elises blogging i alle år båret preg av å ikke ha sitt ansvar for leserne alvorlig. Hun har fremmet et kroppsfokus som er svært skadelig og ikke på noe som helst vis tatt innover seg hvor mange unge jenter hun har påvirket i negativ retning. Ung alder har kunne unnskylde henne lenge, men jeg håper at hun får hjelp til å innse hvor skadelig bloggingen hennes er, både for henne og leserne hennes. Hun sier selv at en medvirkende årsak til at hun fikk en periode med nedstemthet nå er at hun ble sittende og se på alle de andre "lykkelige" i sosiale medier. På et eller annet tidspunkt burde hun forstå at hun er en del av dette problemet. Hennes blogging har ofte handlet om å vise frem en kropp og et utseende som har gitt leserne hennes den samme opplevelsen som hun nå selv har hatt. Refleksjon rundt dette hadde gjort seg, kjenner jeg. Erfaringsmessig holder jeg dog ikke pusten.
Gjest ClickB4it Skrevet 31. desember 2017 #6230 Skrevet 31. desember 2017 Det er forskjell på åpenhet rundt psykiske lidelser og glorifisering av psykiske lidelser. Jeg synes det er vilt at media ikke er smartere når det kommer til å skrive om selvskading. Akkurat som ved selvmord, så er smittefaren høyst reell. Sophie Elise har uttalt at hun ikke ønsker psykologhjelp, for da vil hun miste «edgen» sin. Hun skriver om selvskading som en «løsning». Hun er «tidligere bipolar», og har papirfobi, men er samtidig en lesehest. Midt i denne smørja, så har hun blitt kalt Norges mektigste mediekvinne, gitt ut en bok kalt «Forbilde» (hvor det også skrives om selvskading og angst). Hun har tusenvis av lesere hver dag, mange av dem purunge, små mennesker på jakt etter retning i livet. Jeg blir sint og lei meg, frustrert fordi medienorge fortsetter å gi denne dama oppmerksomhet og spalteplass. En gang dreide journalistikk seg om samfunnsansvar og kritiske blikk. Nå konkurrerer journalistene og rosabloggerne om de mest trafikkgenererende overskriftene. Det er fristende å kalle dem klikkhorer, men det ville vært en fornærmelse mot sexarbeidere verden over.
Gjest C.Tramell Skrevet 31. desember 2017 #6231 Skrevet 31. desember 2017 2 hours ago, mindfulness said: Problemet er jo kappen hun pakker "de dårlige dagene" inn i. En ting var om hun hadde fremstilt det slik, men det gjør hun ikke. Det er alvorlig depresjon og hennes mestringsstrategi er selvskading. Antar det ikke er slik dine dårlige dager forløper seg? Og hvorfor kan det ikke finnes en middelvei mellom ren idyll og den dypeste depresjon? Sterke svingninger er normalt for mange lidelser. Jeg synes det er nokså arrogant av deg å dømme henne for å ikke være deprimert på den ifølge deg riktige måten.
mindfulness Skrevet 31. desember 2017 #6233 Skrevet 31. desember 2017 18 minutter siden, C.Tramell skrev: Sterke svingninger er normalt for mange lidelser. Jeg synes det er nokså arrogant av deg å dømme henne for å ikke være deprimert på den ifølge deg riktige måten. Kjære vene, jeg vet jo det. Jeg har aldeles ikke dømt henne for å være "deprimert på den riktige måten". Det er svært individuelt. Problemet er måten hun gjør det på. 8
Gjest Tom Bäcker Skrevet 31. desember 2017 #6234 Skrevet 31. desember 2017 Sophie Elise er en blogger. Hun skriver om hva som helst bare for å få klikk og inntekter til bloggen sin. Gi blanke, først som sist.
Gjest orfeus Skrevet 31. desember 2017 #6235 Skrevet 31. desember 2017 Kjæresten studerer psykologi ...
Papirfly Skrevet 31. desember 2017 #6236 Skrevet 31. desember 2017 Tråden er ryddet for personangrep. Papirfly, mod.
Sandin Skrevet 31. desember 2017 #6237 Skrevet 31. desember 2017 Tipper at hun snart kommer med et innlegg om å være bipolar. Hun er jo tross alt i følge seg selv tidligere bipolar, rettere sagt et medisinsk vidunder. 10
Gjest orfeus Skrevet 31. desember 2017 #6238 Skrevet 31. desember 2017 Og Norwegian betaler flybillettene hennes til NY. Tror de virkelig leserne hennes kjøper billettene sine selv? På meg har det motsatt virkning. De firmaene som velger å markedsføre seg via rosabloggere virker bare patetiske og desperate.
Papirfly Skrevet 1. januar 2018 #6239 Skrevet 1. januar 2018 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Papirfly, mod. 1
Gjest justcurious Skrevet 1. januar 2018 #6240 Skrevet 1. januar 2018 14 timer siden, Bloggleseren skrev: Jeg slutter aldri å undre meg over hvor inkonsekvent hun er. Det er da vitterlig i høst hun har skrevet at hun aldri har hatt det bedre, at på privaten går alt bra nå - alt fra det nye forholdet som gir henne slik trygghet, til alle vennskapene som hun nå er trygg på, til det forbedrede forholdet til foreldrene, til hvordan karrieren aldri har gått bedre, med musikk, ny bok osv. Endelig har hun følt seg trygg og lykkelig, og hun unner alle å få det slik hun har det nå. Hun har skrevet til de unge at alt vil ordne seg slik som for henne, og at hun nesten ikke kan tro at det går an å ha det så bra som hun har det nå. Og så har hun plutselig vært mer deprimert enn hun har vært noen gang siden tenårene? Sorry, men den dama har null troverdighet hos meg, og hun beviser igjen og igjen hvorfor. Det svinger vel en del da, det er jo ikke så uvanlig. Er vel derfor hun innbiller seg at hun er bipolar. Har lidelsen selv og vet alt om hvordan det er. Kan svinge fra dag til dag hos meg. Tviler ikke på at hun sliter med depresjoner, men bipolar tror jeg ikke hun er. Humørsvingninger er normalt. Har vanskelig for å tro at en psykolog har gitt henne denne diagnosen og så erklært henne frisk etterpå. Da har man heller fått feil diagnose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå