KBNS Skrevet 11. februar 2016 #301 Skrevet 11. februar 2016 (endret) 36 minutter siden, IglePigle skrev: Nei, jeg lurte på hvor du ville med å påpeke at hun ikke gjorde noe samfunnsnyttig. Jeg har også en jobb som ikke er så veldig samfunnsnyttig, så jeg lurer litt på hva som er problemet med det. Og når Sophie reklamerer for et produkt så gir hun jo jobb til ganske mange andre mennesker, som f.eks jobber i det firmaet produktet kommer fra. I mine øyne så er det samfunnsnyttig. Jeg kjenner faktisk flere ledere som ikke har utdanning innen økonomi, ledelse eller jus. De har jobbet hardt og tro det eller ei, i noen sammenhenger så trumfer erfaring utdannelse. Jeg ville heller ikke ansatt en leder som undervurderte andre mennesker. Jeg beundrer mennesker som får det til og det sier seg selv når Sophie blir kåret til mektigste kvinne i norske medier så har hun en viss businessteft. Jeg synes virkelig ikke at innleggene mine har vært så uklare at jeg må forklare de for deg på detaljnivå, men som jeg skrev - jeg synes det virker som om bloggere tror de er viktigere enn de er. SE sitter i intervju og sier at hun ikke trenger utdannelse, hun skal være sjef. Samtidig som hun sitter og sier dette, er firmaet hun driver svært lite samfunnsnyttig - derav uttalelsen om at de tror de er viktigere enn de er. Jeg tror nok de firmaene SE reklamerer for ville eksistert, uavhengig av SE og bloggere generelt. Derimot er bloggere nok en billigere og lettere måte å reklamere på enn f.eks å ansette et reklamebyrå, så jeg er ikke enig i at hun gir jobb til mange, men heller at det kan bli mindre å gjøre for reklamebyråer. Jeg tviler ikke på at erfaring i mange tilfeller trumfer utdanning, men jeg tviler sterkt på at de lederne uten utdannelse som du kjenner begynte som bloggere. Hvilken erfaring man har vil jeg tro teller en god del dersom det skal trumfe utdanning, og jeg kan ikke se for meg at noe seriøst selskap med høye ambisjoner anser bakgrunnserfaring fra blogging som godt nok for en lederstilling. Jeg tar sjelden slike kåringer spesielt seriøst, og en kåring gjort av M24 er blant dem. Det er jo ikke tvil om at SE som medie har makt. Hun har jo mange unge lesere på bloggen sin, og unge mennesker er lett påvirkelige. Jeg undervurderer overhode ikke SE, jeg bare gidder ikke å gi henne mer "cred" enn hun fortjener. Dersom du mener at hun har "fått det til" fordi hun tjener penger på å pushe klær, sminke og botox på unge jenter, så deg om det. Det skal mer til for å imponere meg. Endret 11. februar 2016 av KBNS Presiserte noe som var litt uklart 13
Cavatina Skrevet 11. februar 2016 #302 Skrevet 11. februar 2016 5 minutter siden, KBNS skrev: Jeg synes virkelig ikke at innleggene mine har vært så uklare at jeg må forklare de for deg på detaljnivå, men som jeg skrev - jeg synes det virker som om bloggere tror de er viktigere enn de er. SE sitter i intervju og sier at hun ikke trenger utdannelse, hun skal være sjef. Samtidig som hun sitter og sier dette bidrar hun ikke med noe veldig samfunnsnyttig - derav uttalelsen om at de tror de er viktigere enn de er. Jeg tror nok de firmaene SE reklamerer for ville eksistert, uavhengig av SE og bloggere generelt. Derimot er bloggere nok en billigere og lettere måte å reklamere på enn f.eks å ansette et reklamebyrå, så jeg er ikke enig i at hun gir jobb til mange, men heller at det kan bli mindre å gjøre for reklamebyråer. Jeg tviler ikke på at erfaring i mange tilfeller trumfer utdanning, men jeg tviler sterkt på at de lederne uten utdannelse som du kjenner begynte som bloggere. Hvilken erfaring man har vil jeg tro teller en god del dersom det skal trumfe utdanning, og jeg kan ikke se for meg at noe seriøst selskap med høye ambisjoner anser bakgrunnserfaring fra blogging som godt nok for en lederstilling. Jeg tar sjelden slike kåringer spesielt seriøst, og en kåring gjort av M24 er blant dem. Det er jo ikke tvil om at SE som medie har makt. Hun har jo mange unge lesere på bloggen sin, og unge mennesker er lett påvirkelige. Jeg undervurderer overhode ikke SE, jeg bare gidder ikke å gi henne mer "cred" enn hun fortjener. Dersom du mener at hun har "fått det til" fordi hun tjener penger på å pushe klær, sminke og botox på unge jenter, så deg om det. Det skal mer til for å imponere meg. Takk 3
SoftKitty Skrevet 11. februar 2016 #303 Skrevet 11. februar 2016 Dette er litt på generelt grunnlag, men jeg blir altså så irritert på folk som aldri har tatt noe utdannelse utover vgs men likevel har så mange meninger om hvordan man/de ikke trenger utdannelse, at det er bortkastet osv. For de vet faktisk ikke hva de snakker om.. de har aldri gjort det, de har ikke noen erfaring med det, altså aner de ikke hva man lærer, hva de kunne lært, hvordan man kan utvikle seg osv. Helt ok at ikke utdannelse er viktig for alle, og helt ok at mange tar utdannelser de kanskje ikke fikk noe ut av. Også helt ok at mange klarer seg supert uten utdannelse, såklart går det fint an. Men ikke vær så himla skråsikker om noe du ikke har noen som helst forutsetning for å vite noe om. Det gjelder også uttalelser som i bunn og grunn betyr "jeg trenger ikke lære om XX for jeg vet alt om det!" Bare det å uttale slike ting og tro man er verdensmester i noe viser jo at man ikke vet alt. Det er jo en typisk del av å tillegne seg kunnskap, at man innser hvor mye man har igjen å kunne lære 13
Gjest CecilieX Skrevet 11. februar 2016 #304 Skrevet 11. februar 2016 Jeg finner det påfallende at både Anna Rasmussen og Sophie Elise begge to påstår hardnakket at de ikke trenger utdannelse fordi de skal leve av den kunnskapen de har tilegnet seg som bloggere. Det tyder på at de har utviklet et selvbilde som er i overkant optimistisk. I det minste erkjenner jo Sophie Elise at noe av det hun har oppnådd er basert på flaks.
Gjest bruker83924 Skrevet 11. februar 2016 #305 Skrevet 11. februar 2016 (endret) Eneste jeg sitter igjen med av intervjuet fra Torp, er at jeg ikke forstår hvordan Sophie Elise kan sitte å diskutere på at hun ikke kan ha dårlig påvirkning(et dårlig forbilde for) på unge. Hun argumenterer med at hun aldri har fått tilbakemeldinger på bloggen om at leserne har opplevd økt kroppspress. Kun at hun inspirerer til "å være seg selv" og "å snakke høyere". Ikke bare Sophie Elise som sliter med å forstå dette, også andre bloggere som CBE og Kristine Ullebø. Er det en fornektelse de har, for å holde avstand til den kyniske bransjen de er en del av? Eller er de rett og slett mindre intelligent, og derfor ikke ser at de ikke kun har positiv påvirkning på unge? Og hva mener de i så fall er forskjellen mellom jentene i magasiner, og bildene de poster på bloggen. Jeg tror dessverre at bloggerne har en verre påvirkningskraft enn det magasinene har. Endret 11. februar 2016 av ElizabethTaylor
Gjest bruker83924 Skrevet 11. februar 2016 #306 Skrevet 11. februar 2016 (endret) Dobbeltpost Endret 11. februar 2016 av ElizabethTaylor
Mayoo Skrevet 11. februar 2016 #307 Skrevet 11. februar 2016 (endret) 1 time siden, KBNS skrev: Jeg synes virkelig ikke at innleggene mine har vært så uklare at jeg må forklare de for deg på detaljnivå, men som jeg skrev - jeg synes det virker som om bloggere tror de er viktigere enn de er. SE sitter i intervju og sier at hun ikke trenger utdannelse, hun skal være sjef. Samtidig som hun sitter og sier dette, er firmaet hun driver svært lite samfunnsnyttig - derav uttalelsen om at de tror de er viktigere enn de er. Jeg tror nok de firmaene SE reklamerer for ville eksistert, uavhengig av SE og bloggere generelt. Derimot er bloggere nok en billigere og lettere måte å reklamere på enn f.eks å ansette et reklamebyrå, så jeg er ikke enig i at hun gir jobb til mange, men heller at det kan bli mindre å gjøre for reklamebyråer. Jeg tviler ikke på at erfaring i mange tilfeller trumfer utdanning, men jeg tviler sterkt på at de lederne uten utdannelse som du kjenner begynte som bloggere. Hvilken erfaring man har vil jeg tro teller en god del dersom det skal trumfe utdanning, og jeg kan ikke se for meg at noe seriøst selskap med høye ambisjoner anser bakgrunnserfaring fra blogging som godt nok for en lederstilling. Jeg tar sjelden slike kåringer spesielt seriøst, og en kåring gjort av M24 er blant dem. Det er jo ikke tvil om at SE som medie har makt. Hun har jo mange unge lesere på bloggen sin, og unge mennesker er lett påvirkelige. Jeg undervurderer overhode ikke SE, jeg bare gidder ikke å gi henne mer "cred" enn hun fortjener. Dersom du mener at hun har "fått det til" fordi hun tjener penger på å pushe klær, sminke og botox på unge jenter, så deg om det. Det skal mer til for å imponere meg. Sukk. Ja, det imponerer meg at en jente på 21(?) år har klart seg såpass bra. Utdannelse passer faktisk ikke for alle og jeg syns det er flott når noen som ikke ønsker å gå på skole av forskjellige grunner får det til. Endret 11. februar 2016 av IglePigle 4
Gjest medeus Skrevet 11. februar 2016 #308 Skrevet 11. februar 2016 1 time siden, KBNS skrev: Jeg synes virkelig ikke at innleggene mine har vært så uklare at jeg må forklare de for deg på detaljnivå, men som jeg skrev - jeg synes det virker som om bloggere tror de er viktigere enn de er. SE sitter i intervju og sier at hun ikke trenger utdannelse, hun skal være sjef. Samtidig som hun sitter og sier dette, er firmaet hun driver svært lite samfunnsnyttig - derav uttalelsen om at de tror de er viktigere enn de er. Jeg tror nok de firmaene SE reklamerer for ville eksistert, uavhengig av SE og bloggere generelt. Derimot er bloggere nok en billigere og lettere måte å reklamere på enn f.eks å ansette et reklamebyrå, så jeg er ikke enig i at hun gir jobb til mange, men heller at det kan bli mindre å gjøre for reklamebyråer. Jeg tviler ikke på at erfaring i mange tilfeller trumfer utdanning, men jeg tviler sterkt på at de lederne uten utdannelse som du kjenner begynte som bloggere. Hvilken erfaring man har vil jeg tro teller en god del dersom det skal trumfe utdanning, og jeg kan ikke se for meg at noe seriøst selskap med høye ambisjoner anser bakgrunnserfaring fra blogging som godt nok for en lederstilling. Jeg tar sjelden slike kåringer spesielt seriøst, og en kåring gjort av M24 er blant dem. Det er jo ikke tvil om at SE som medie har makt. Hun har jo mange unge lesere på bloggen sin, og unge mennesker er lett påvirkelige. Jeg undervurderer overhode ikke SE, jeg bare gidder ikke å gi henne mer "cred" enn hun fortjener. Dersom du mener at hun har "fått det til" fordi hun tjener penger på å pushe klær, sminke og botox på unge jenter, så deg om det. Det skal mer til for å imponere meg. Bravo!
Gjest medeus Skrevet 11. februar 2016 #309 Skrevet 11. februar 2016 11 timer siden, Ultiva skrev: Jeg syns derimot at det er viktig å ta en voksen kvinne med millionbedrift seriøst. Hun ble kåret til årets mektigste mediakvinne i Norge i fjor og da er det viktig å se på bedriften med kritiske øyne. Vi bør vise henne respekt nok til å ta henne seriøst, og ikke bare dille og dalle med henne fordi hun er en ung kvinne med andelepper og silikon. Sophie Elise er svært klar over sin påvirkningskraft når hun tar alt fra 10 000-80 000 kroner for et reklameinnlegg. Da kan hun ikke snu på flisa og påberope seg å bare være ei lita jente når det stilles betimelige og kritiske spørsmål. Jeg syns det er helt riktig å forlange refleksjon og å ansvarliggjøre voksne folk som har innflytelse på titusenvis av ungdommer på daglig basis. Kan ikke bli som i cbe.no's tidligste år, hvor det ble kommentarjukset, bilderedigert og pøst på med skjult reklame over en lav sko fordi ingen gadd å ta dem seriøst. Hvem som sto for den kåringen: http://www.medier24.com/om-medier24-com/ Et nettsted drevet av en finnmarking som kanskje syns det er på tide med litt blest om en nordlending etter at Heitmann (http://rannveigheitmann.blogg.no) fra Hammerfest ble kjedelig småbarnsmor ...? Nå er det ikke sånn at det er SE som har drevet fram denne «bedriften», men reklamefolk som har oppdaget at rosabloggere når fram til publikum på en litt snedig (og BILLIG!) måte og at SE har hatt økonomisk flaks der. Sånn ellers er jeg vel ikke tydelig nok i mitt forsøk på ironi. Lover å forbedre meg.
vikingmelk Skrevet 12. februar 2016 #310 Skrevet 12. februar 2016 Jeg har egentlig alltid hatt sansen for henne, hun er ikke et vesen som har irritert meg som visse andre bloggere. Men det jeg sliter litt med å skjønne er at hun er toppblogger. Hun har aldri skrevet en tekst som har beveget meg, gjort noe med meg på en eller annen måte. Syns ofte tekstene hennes bærer preg av hastverk og skrivefeil. Og jeg syns det er så rart at det fører til en topplassering. Og til spørsmålet om hun hadde hatt like mange lesere om det ikke var pga utseende så er svaret nei, det hadde hun ikke. Nei, hun kan ikke gjøre noe med hvordan hun ser ut, men grunnen til at folk klikker seg inn er ikke utelukkende pga de gode tekstene (sier ikke at det trenger å være sånn, heller). Jeg har bare problemer med å forstå at en som skriver tekster som gir meg såpass lite, er den I Norge som flest leser hver dag. Vet ikke om det sier mest og meg eller henne. 2
Missy1 Skrevet 12. februar 2016 #311 Skrevet 12. februar 2016 12 timer siden, SoftKitty skrev: Dette er litt på generelt grunnlag, men jeg blir altså så irritert på folk som aldri har tatt noe utdannelse utover vgs men likevel har så mange meninger om hvordan man/de ikke trenger utdannelse, at det er bortkastet osv. For de vet faktisk ikke hva de snakker om.. de har aldri gjort det, de har ikke noen erfaring med det, altså aner de ikke hva man lærer, hva de kunne lært, hvordan man kan utvikle seg osv. Helt ok at ikke utdannelse er viktig for alle, og helt ok at mange tar utdannelser de kanskje ikke fikk noe ut av. Også helt ok at mange klarer seg supert uten utdannelse, såklart går det fint an. Men ikke vær så himla skråsikker om noe du ikke har noen som helst forutsetning for å vite noe om. Det gjelder også uttalelser som i bunn og grunn betyr "jeg trenger ikke lære om XX for jeg vet alt om det!" Bare det å uttale slike ting og tro man er verdensmester i noe viser jo at man ikke vet alt. Det er jo en typisk del av å tillegne seg kunnskap, at man innser hvor mye man har igjen å kunne lære Du vet at man kan få en utdannelse av å gå VGs. Altså at man ikke trenger å gå høyskole for å bli ferdig utdannet? Håper egentlig du mente ungdomsskolen og ikke VGs. Yrkesfag er faktisk også viktig 10
Puny Skrevet 12. februar 2016 #312 Skrevet 12. februar 2016 (endret) 8 timer siden, vikingmelk skrev: Jeg har egentlig alltid hatt sansen for henne, hun er ikke et vesen som har irritert meg som visse andre bloggere. Men det jeg sliter litt med å skjønne er at hun er toppblogger. Hun har aldri skrevet en tekst som har beveget meg, gjort noe med meg på en eller annen måte. Syns ofte tekstene hennes bærer preg av hastverk og skrivefeil. Og jeg syns det er så rart at det fører til en topplassering. Og til spørsmålet om hun hadde hatt like mange lesere om det ikke var pga utseende så er svaret nei, det hadde hun ikke. Nei, hun kan ikke gjøre noe med hvordan hun ser ut, men grunnen til at folk klikker seg inn er ikke utelukkende pga de gode tekstene (sier ikke at det trenger å være sånn, heller). Jeg har bare problemer med å forstå at en som skriver tekster som gir meg såpass lite, er den I Norge som flest leser hver dag. Vet ikke om det sier mest og meg eller henne. Da tenker jeg at du har litt høye tanker om hva en blogg skal gjøre for deg. Jeg har aldri blitt beveget, eller følt at noen blogg noen gang har 'gjort noe med meg.' Det er ikke derfor jeg leser blogger. Det er ren og sjær kjedsomhet. Jeg ønsker å bli ørlittegranne underholdt en bitteliten stund, det er det. Endret 12. februar 2016 av Puny 6
Ultiva Skrevet 12. februar 2016 #313 Skrevet 12. februar 2016 13 timer siden, medeus skrev: Hvem som sto for den kåringen: http://www.medier24.com/om-medier24-com/ Et nettsted drevet av en finnmarking som kanskje syns det er på tide med litt blest om en nordlending etter at Heitmann (http://rannveigheitmann.blogg.no) fra Hammerfest ble kjedelig småbarnsmor ...? Nå er det ikke sånn at det er SE som har drevet fram denne «bedriften», men reklamefolk som har oppdaget at rosabloggere når fram til publikum på en litt snedig (og BILLIG!) måte og at SE har hatt økonomisk flaks der. Sånn ellers er jeg vel ikke tydelig nok i mitt forsøk på ironi. Lover å forbedre meg. Man kan ikke la være å ansvarliggjøre folk bare fordi de har blitt eier av et vellykket firma på grunn av flaks. Påvirkningskraften er der like fullt. Og om man ser bort fra kåringen så er det uansett liten tvil om SEs påvirkningskraft når hun kan ta titusenvis av kroner for et reklameinnlegg. 1
SoftKitty Skrevet 12. februar 2016 #314 Skrevet 12. februar 2016 (endret) 9 timer siden, Missy1 skrev: Du vet at man kan få en utdannelse av å gå VGs. Altså at man ikke trenger å gå høyskole for å bli ferdig utdannet? Håper egentlig du mente ungdomsskolen og ikke VGs. Yrkesfag er faktisk også viktig Når jeg skrev utdannelse tenkte jeg nok på mer teoretisk høyere utdannelse, noe man tar som voksen, men mente såklart ikke at yrkesfag ikke telles som utdannelse eller ikke er viktig Har man tatt yrkesfag synes jeg heller ikke man kan si at høyere utdannelse er unyttig osv da, det ville vært som at jeg skulle uttalt meg om hvor nyttig eller unyttig tiden som lærling er for folk i yrkesfag - det vet jeg tross alt ingenting om som ikke har vært lærling eller jobbet med lærlinger. Edit: Jeg støter ofte på folk i jobben min som mener mastergrad innenfor fagfeltet vårt er helt bortkastet, bare et fancy papir osv, noe jeg også synes er idiotiske uttalelser da de selv (som en hovedregel) valgte å ikke ta master, og derfor ikke aner hva de kunne fått ut av det. (Altså, alle kan på generelt grunnlag uttale seg om ting de ikke har opplevd selv feks basert på forskning de har lest, eller man kan si hva man tror/føler/tenker. Men man bør klare å skille det fra bastante uttalelser kun basert på en ide om hvordan man tror noe er) Endret 12. februar 2016 av SoftKitty 4
Parrot Skrevet 12. februar 2016 #315 Skrevet 12. februar 2016 Det eneste som irriterer meg mest med henne er hvordan hun må endre på utseende hele tiden, selv om hun oppfordrer andre til å ikke gjøre det. Hennes motsigende uttalelser (som å vise brystet for å få fokuset vekk fra kvinnekroppen), hennes merkelige uttalelser som "jeg er for første gang i mitt liv 100% singel", noe som er helt på jordet, hun var jo singel som barn, før sin første kjæreste og mellom de andre hun møtte (forhåpentligvis). Pluss at hun ser så forskjellig ut på tv og bilder av aviser, mens bildene hun tar selv ser hun helt annerledes ut. Pluss at hun alltid på tv virker så ordentlig med gode og moralske svar på spørsmålene som får salen til å juble, og sier noe helt annet på bloggen etterpå.... Ellers har hun kul stil og pent hår, kun derfor jeg leser bloggen. 4
Titan Skrevet 12. februar 2016 #316 Skrevet 12. februar 2016 Jeg liker henne. Jeg liker hennes evne til å forstå seg selv mer og mer, jeg respekterer det hun sier ihht. det hun mener fordrer til et forbilde. Når hun sier at ingen kan være forbilde for alle har hun jo helt rett i det fordi det kommer helt an på interessene til ethvert menneske. Og jeg tror heller ikke ungdommer i dag har forbilder slik vi voksne tenker på forbilder, eller våre foreldre tenker på forbilder mer vil jeg si, for jeg og min generasjon blir mer inspirert, uten at et menneske som helhet er et forbilde og man ønker å etterape alt. Jeg er enig i det hun sier at man ikke må undervurdere de yngste leserne hennes. Ja, jeg likerhenne. Hun kommer til å utvikle seg masse enda og jenta har bein i nesa, det er udiskutabelt. Og jeg vil gjerne at min datter skal bli påvirket av SE idag, det å tørre å stå opp for seg selv er absolutt en ting jenter kan bli flinkere til. 10
mjauritz Skrevet 13. februar 2016 #317 Skrevet 13. februar 2016 Den 11. februar 2016 at 20.26, KBNS skrev: Jeg tar sjelden slike kåringer spesielt seriøst, og en kåring gjort av M24 er blant dem. Det er jo ikke tvil om at SE som medie har makt. Hun har jo mange unge lesere på bloggen sin, og unge mennesker er lett påvirkelige. Jeg undervurderer overhode ikke SE, jeg bare gidder ikke å gi henne mer "cred" enn hun fortjener. Dersom du mener at hun har "fått det til" fordi hun tjener penger på å pushe klær, sminke og botox på unge jenter, så deg om det. Det skal mer til for å imponere meg. Det var ikke meg du siterte, men jeg klarer ikke å la være å svare på akkurat denne. Det du sier her vitner til om at du bare blåser ut påstander uten å faktisk ha lest bloggen hennes. SE begynte bloggen sin som en slags dagbok om sitt eget liv og den tok av. Det virker som flere av dere som har såpass mye imot henne tror at hun på noen måte har sagt selv at bloggen har vært noe mer enn akkurat en dagbok om hennes liv. Og at du sier det skal mer til for å imponere deg syntes jeg også er et merkelig utsagn da du helt klart ikke er målgruppen til bloggen. På samme måte som mye av det som kanskje imponerer og interesserer deg ville for meg ha vært unødvendig, kjedelig og bortkastede ressurser. Det jeg også vil påpeke er at SE kan ikke gjøre noe stort og samfunnsnyttig ut av hvert innlegg hun har. Da ville faktisk ingen ha lest bloggen hennes. Det at hun noen ganger poster om regnskogen, pelsindustrien, norsk folkehjelp, førstehjelp, mobbing, flyktninger og andre viktige og aktuelle temaer gjør de innleggene får respons. Hadde hun gjort det hver eneste gang hun skrev noe så hadde hun ikke fått noe særlig klikk og da ville ikke nok personer ha lest innlegget til at det ville gitt ønsket (og optimal) effekt. INGEN blogg ville overlevd på å bare skrive om samfunnsnyttige og tunge temaer i det dype og brede - det ville blitt kjedelig og ansiktet bak bloggen ville blitt glemt. Et godt eksempel er når hun gjorde dette "stuntet" for norsk folkehjelp. Man kan si mye om henne, men det krevde faktisk en del. Ja, hun fikk sikkert betalt, men å dumme seg ned på den måten for at SÅ mange mennesker i Norge skulle kalle deg både det ene og det andre i kommentarfeltet til VG vil jeg ikke si er verdt pengene med mindre det du gjorde var for en god sak. Her har du jo et godt eksempel på når hun ikke pusher klær, sminke og botox på unge jenter, men heller klarer å nå frem til dem på en måte en (kjedelig) forelesning eller en flyer på gata aldri kunne ha gjort. Jeg tror at mange i Norge satt igjen med tanken om førstehjelp den dagen hun la ut det innlegget, og kanskje hun i (av en reaksjon på innlegget og dermed et kurs) reddet et liv. Det er nok til å imponere meg. At hun ikke ønsker å ta en utdannelse skjønner jeg egentlig ikke hvorfor vi alle skal henge oss så mye opp i. Ja, det at hun er et forbilde for mange og at hun sier utdannelse ikke er viktig for henne kan ha en negativ virkning på unge mennesker. Samtidig har hun jo fullført VGS. Hvis leserne hennes fullfører VGS så håper jeg da virkelig de er modne og voksne nok til å kunne ta et valg SELV om de vil ta en utdannelse eller ikke - ikke bare gjøre noe fordi SE gjorde det. Når man er 18-19 år så er man faktisk gammel nok til å innse at ikke alle kan bli toppblogger, og om ikke bloggen din har slått kraftig gjennom allerede - vel da er sjansen liten for å faktisk komme gjennom. Samtidig er sjansen for å bli skuespiller, sanger eller fotballstjerne også veldig liten, men vi bryter ikke ned drømmene til de som ønsker å gå musikk/dans/drama på VGS av den grunn. Grunnen til at jeg tar opp det med at hun ikke vil ta en utdannelse er fordi hun faktisk bare er 21 år gammel. Hun har fullført VGS og har god tid. Det er mange som drøyer noen år før de utdanner seg, og så lenge hun ikke sitter på rompa og NAVer hele dagen så skal ikke jeg dømme om hun ønsker noen år "av". Hun kan forandre mening, hun har ikke hastverk. Dessuten har ikke SE barn eller noen andre å forsørge og ta vare på utenom seg selv. Hvis vi skal dømme SE for å ikke ønske å hoppe rett på en utdanning når hun faktisk sitter godt i det med den lønna hun har nå så må vi dømme alle andre unge som velger å ta noen år av for å jobbe eller reise - for de gjør akkurat det samme! Og å sammenlikne henne med AR er jo helt feil, AR har kun ungdomsskolen og to barn å forsørge, hun har mye mer ansvar i livet sitt enn SE har. Vi kan ikke tvinge SE til å utdanne seg kun for å være et godt forbilde. Jeg tror mange undervurderer SE sine inntektskilder til de grader. Hun er ikke lenger bare en blogger, hun er en kjendis som er med i alt mulig av programmer og har et veldig kjent ansikt. Hun har også laget sitt eget hår-extensions merke og etter hva jeg har hørt så går det rimelig bra. Hun driver jo også med synging og selv om (etter min mening) hun ikke er spesielt dyktig så ruget hun jo topplisten ganske lenge - sier ikke det litt om hvor mye hun har å spille på? Hadde hun startet et sminkemerke er jeg 100% sikker på at det hadde slått an. Ble litt langt dette, men ja. 24
Gjest CecilieX Skrevet 13. februar 2016 #318 Skrevet 13. februar 2016 @mjauritz, jeg synes du har noen gode poenger, særlig dette som handler om utdannelse. Så lenge hun forsørger seg selv så bør man gi henne kred for det. Jeg tror heller ikke at hennes uttalelser vil påvirke lesere til å la være å utdanne seg. Hun skaper nok en bloggedrøm hos mange, for mange unge lesere kunne nok tenke seg å leve som SE, men innser nok gamske kjapt at veldig få lykkes. SE har lykkes, men jeg påstår, og det erkjenner hun selv også, at hun var heldig. Det var ikke slik at hun la en plan, som hun deretter lykkes med for å komme dit hun er i dag. Derfor er det ikke noe som imponerer meg. Jeg beundrer jo ikke en person fordi den vinner i lotto. Hva angår den businessen som hun driver, så er det mye som bør kritiseres. Jeg er ikke i målgruppa, men jeg leser bloggen fordi jeg jobber med unge mennesker. Det er mitt utgangspunkt. Jeg synes hun i altfor stor grad blir hyllet for sitt "samfunnsengasjement". Hun tillegges en posisjon som hun ikke har fortjent når pressen løfter henne frem. Tjomlid har skrevet mye om dette, og kan legge frem statistikk på sine påstander. Det stuntet med påskeegg er ofte trukket frem, men faktum er at Freia solgte like mange påskeegg som tidligere år, så effekten av stuntet hennes var ikke særlig stor. Likevel er dette en av hovedgrunnene til hennes posisjon. Du trekker frem førstehjelpskampanjen, men er det egentlig dokumentert at den hadde noen effekt? Norsk folkehjelp har selv saft at det hadde flere negative effekter enn positive. Det er ikke SE sitt ansvar understreker de, og SE sier at hun var bare en kanal. Men da kan man heller ikke påberope seg at man skal ha kred for samfunnsengasjement. Særlig vanskelig blir dette når SE derimot kan tas på ganske mye i negativ forstand hva angår samfunnsengasjement. Det handler om hvordan hun fremmer kropps og utseendeidealer, det handler om hvordan hun påvirker unge mennesker i forhold til verdier og forbruk. Det handler om hvordan hun bruker sin posisjon til å tjene penger på leserne sine. Du fremhever suksessen med løshåret som hun selger. Vet du hvor det løshåret kommer fra? Hvem sitt hode det ble klippet fra? Den posisjonen som hun har fått gjør meg sint og det er beyond me hvorfor ikke pressen i større grad stiller henne kritiske spørsmål.
Puny Skrevet 13. februar 2016 #319 Skrevet 13. februar 2016 11 timer siden, Parrot skrev: Det eneste som irriterer meg mest med henne er hvordan hun må endre på utseende hele tiden, selv om hun oppfordrer andre til å ikke gjøre det. Hennes motsigende uttalelser (som å vise brystet for å få fokuset vekk fra kvinnekroppen), hennes merkelige uttalelser som "jeg er for første gang i mitt liv 100% singel", noe som er helt på jordet, hun var jo singel som barn, før sin første kjæreste og mellom de andre hun møtte (forhåpentligvis). Pluss at hun ser så forskjellig ut på tv og bilder av aviser, mens bildene hun tar selv ser hun helt annerledes ut. Pluss at hun alltid på tv virker så ordentlig med gode og moralske svar på spørsmålene som får salen til å juble, og sier noe helt annet på bloggen etterpå.... Ellers har hun kul stil og pent hår, kun derfor jeg leser bloggen. Det er noe av det jeg liker ved henne, hun er menneskelig. Hun vet hva som er det riktige å gjøre (akseptere seg selv for den man er) men så er det så vanskelig for henne i praksis. Isteden for å da lyve om det og sjule det som mange gjør "nei jeg har ikke fikset på noe, nei disse puppene her har jeg alltid hatt," så står hun heller frem og snakker om det; the good the bad and the ugly. Hun snakker om at hun har et vanskelig forhold til egen kropp, at hun har gått til drastiske skritt for å endre på seg selv, og at hun ikke ble noe lykkeligere av den grunn. Enig at det er selvmotsigende, men de færreste her i verden greier vel å alltid gjøre det man vet er rett; alltid spise sunt, alltid jobbe hardt på skolen, alltid være snill. Det betyr ikke at man burde slutte å si at det er det "riktige" å gjøre. Jeg vil mye heller lese om hvordan SE lever sitt vanlige liv med vanlige problemer enn et glanset magasin av en drømmeverden der alt går etter planen, og bloggeren alltid gjør perfekte valg i sitt perfekte liv. 7
KBNS Skrevet 13. februar 2016 #320 Skrevet 13. februar 2016 9 timer siden, mjauritz skrev: *snip* Du har misforstått innleggene mine totalt, jeg må tydeligvis blir flinkere til å formulere meg. For det første, jeg blåser ikke ut påstander i luften. SE har uttalt at hun åpenbart kan mye om markedsføring, siden hun startet en millionbedrift fra jenterommet. Jeg tror selvsagt ikke hun hadde en markedsplan da hun begynte bloggen, det var sikkert ment som en dagbok, men hennes uttalelser angående det i forskjellige intervjuer og på bloggen varierer litt med hva som passer for hennes del virker det som. Skal hun forsvare seg, så sier hun at det begynte som en dagbok - skal hun hevde seg, så sier hun at hun åpenbart er en kvinne med forretningssans. Videre har jeg heller ikke ment at SE bare skulle skrevet om samfunnsnyttige ting på bloggen sin i hvert innlegg. Hele det gjennomgående poenget mitt har jo vært at bloggen hennes ikke fungerer til noe samfunnsnyttig overhodet. Selv ikke når hun prøver å være samfunnsengasjert blir det troverdig. Ellers synes jeg CecilieX (vet ikke hvordan man tagger folk) hadde mange gode poeng angående dette. Hvilket belegg har du egentlig for å si at hennes engasjement faktisk utgjør en forskjell? Du har ikke noe. Du sier at det krevde mye av SE å lage den reklamen for Norsk Folkehjelp. Jeg kunne gjort det samme for 30 000 kr (som var det hun fikk for innleggene). Dersom hun virkelig var engasjert i temaet, så hadde hun kanskje gjort det gratis? Synes faktisk det å ta betalt for noe sånt vitner mer om engasjementet hennes enn noe annet. Angående utdannelse, så har du bommet helt i forhold til hva jeg har ment. Jeg personlig gir jo blanke i om SE tar en utdannelse, hun kan gå resten av livet uten å sette en fot på universitetet for min del. Det som får meg til å klø meg i hodet er at hun påstår hun ikke trenger utdannelse, fordi hun allerede har en millionbedrift. Jeg orker ikke å skrive alt på nytt, så bare les de tidligere innleggene mine en gang til ang dette, nå vet du hvilken vinkling du kan lese dem med. Forresten, hvem er AR? Som tidligere sagt, SE fortjener sine inntekter like mye som den neste som jobber for pengene sine. Det hun tjener penger på, understreker imidlertid mitt poeng om at du ikke nødvendigvis er noe businesswoman selv om du tjener gode penger. Å selge håret til fattige kvinner, spille inn låter selv om du ikke kan å synge (mens andre, dyktige artister sliter med å bli signa og få gitt ut musikk) og å delta på realityræl som "mitt dansecrew" og "lipsync battle", er ikke det jeg ville brukt tiden min på dersom jeg var ute etter å bli tatt seriøst. Jeg lurer også på hvor du får fra at jeg "helt klart ikke er målgruppen til bloggen"? Jeg er bare to år eldre enn SE. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå