Gå til innhold

Dyr og leie av bolig er omtrent umulig!


Kuley

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det stor blokk? 

Det blir ikke mye leven når en hund har løpetid? 

Anonymkode: 25630...8f4

Hvorfor skulle det bli leven? En normal hannhund klarer da fint å oppføre seg selv om det er løpetisper i nærheten.

Anonymkode: a9562...c61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen din, men som utleier vil jeg heller ikke ha noen med dyr. Jeg kan rett og slett ikke gamble på at det du sier ( om at katten er snill og veloppdragen)er sant. Utleieboligen er min største økonomiske investering og jeg har ikke råd til å ta slike sjanser. I tillegg ville jeg jo da ekskludert folk med allergier siden. 

Anonymkode: 4bcbd...70f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvor det er og. Litt mer usentralt og de fleste godtar dyr. Men som noen sier, legg ut egen annonse

Anonymkode: 8cd4b...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er vanskelig å få leid når man har dyr, er noe de fleste vet. Derfor bør man ikke anskaffe seg dyr når man må leie, Noe ts burde ha forutsett. At utleiere ikke ønsker å leie ut til noen med dyr, er i grunnen forståelig, for de kan medføre både støy, ekskrementer og slitasje.Ts, du har kun en måned på deg, og om du ikke har tenkt til å bo på gata, så må du kvitte deg med katten. Beklager, men det er nok det mest fornuftige å gjøre nå.

Anonymkode: c05ca...d11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en utleier kan velge mellom leietaker med eller uten dyr så vil vel de fleste velge uten? Mindre slitasje, bråk etc., avhengig av hvilket dyr det er snakk om.

Jeg ville heller ikke leid ut til noen med dyr. Katt hadde vært bedre enn hund riktignok.

Anonymkode: 182c5...c77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, tussi84 skrev:

Synes denne var noe frekk mot ts. Hun er ikke den eneste som leier som har dyr. 

Den er ikke frekk. Når man tar på seg det ansvaret det er å ha et dyr som lever opp til 18 år bør man faktisk tenke over bosituasjonen sin. Det hjelper ikke TS nå, men det hjelper andre som leier og tenker på å skaffe seg dyr.

Selv ventet jeg til jeg hadde fått kjøpt meg egen leilighet. Kjedelig ja, men jeg ville det beste for det fremtidige dyret mitt.

Til TS: sett inn egen annonse hvor du forteller om både deg og dyret ditt, gjerne med bilder. Naboen vår plukket konsekvent ut dyreeiere som hadde satt inn annonse på "ønskes leid". Hun brukte også å ha med i kontrakten at leietaker måtte erstatte det dyret eventuelt ødela.

Anonymkode: f1876...8c5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en utleier kan velge mellom leietaker med eller uten dyr så vil vel de fleste velge uten? Mindre slitasje, bråk etc., avhengig av hvilket dyr det er snakk om.

Jeg ville heller ikke leid ut til noen med dyr. Katt hadde vært bedre enn hund riktignok.

Anonymkode: 182c5...c77

Jeg fikk leilighet her jeg bor nå foran 16 andre selvom jeg hadde hund og en av de som leier ut har litt allergi. Har gode referanser fra der jeg har bodd før, har aldri bodd på et sted mindre enn 6år (er 44år nå) så jeg er en stabil leieboer og både jeg og utleier ville ha langtidsleie (det er ikke på kontrakten at jeg MÅ bo her lenge, bare et ønske fra begge parter).

Hunden har også god referanse fra der jeg bodde før, hun bjeffer ikke inne, gjør hun det en sjelden gang så er det ukjente rundt huset på natten, på dagen bjeffes det aldri. Hun er snill og VELDIG lydig. Jeg bruker hunden MYE til turer, er mye i stallen og trener lydighet, så hunden sover som regel når vi er inne, er hun våken så stresser hun ikke rundt eller lager lyder. Er hun ute så er det heller ikke noe problem, hun har en laaang line som er festet i veggen så hun kan bevege seg litt, ellers så ligger hun og kikker seg rundt eller tar seg en lur på madrassen sin.

Jeg har bodd her i 8år og liker meg kjempe godt, har også godt forhold til de som leier ut. Tror det er viktig med gode referanser dersom man skal ha med dyr, de fleste liker IKKE bråkete og uoppdragne dyr.

Denne boligen fant jeg på Finn.no, men før det har jeg hengt opp lapper på butikker og bussholdeplasser. Har alltid fått leilighet raskt og ikke noe problem å ha med hund. 

Anonymkode: 3048a...4c6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg med en liten hund (mini Lassie) fikk nei til 28 leieboliger før hun endelig fikk et ja. Skjønner folk med dyr blir desperate, men forstår også utleiere som ikke vil ha dyr i boligene sine. Dette er i en by med 45000 innbyggere. Det sies at det tar lang tid å bli kvitt alt av hår etter dyr når andre skal leie boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa la fliser i leiligheten så leieboere kunne ha dyr. :sol:

Anonymkode: 2ca66...681

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk leilighet her jeg bor nå foran 16 andre selvom jeg hadde hund og en av de som leier ut har litt allergi. Har gode referanser fra der jeg har bodd før, har aldri bodd på et sted mindre enn 6år (er 44år nå) så jeg er en stabil leieboer og både jeg og utleier ville ha langtidsleie (det er ikke på kontrakten at jeg MÅ bo her lenge, bare et ønske fra begge parter).

Hunden har også god referanse fra der jeg bodde før, hun bjeffer ikke inne, gjør hun det en sjelden gang så er det ukjente rundt huset på natten, på dagen bjeffes det aldri. Hun er snill og VELDIG lydig. Jeg bruker hunden MYE til turer, er mye i stallen og trener lydighet, så hunden sover som regel når vi er inne, er hun våken så stresser hun ikke rundt eller lager lyder. Er hun ute så er det heller ikke noe problem, hun har en laaang line som er festet i veggen så hun kan bevege seg litt, ellers så ligger hun og kikker seg rundt eller tar seg en lur på madrassen sin.

Jeg har bodd her i 8år og liker meg kjempe godt, har også godt forhold til de som leier ut. Tror det er viktig med gode referanser dersom man skal ha med dyr, de fleste liker IKKE bråkete og uoppdragne dyr.

Denne boligen fant jeg på Finn.no, men før det har jeg hengt opp lapper på butikker og bussholdeplasser. Har alltid fått leilighet raskt og ikke noe problem å ha med hund. 

Anonymkode: 3048a...4c6

At du fikk leie til tross for at du har hund, betyr likevel ikke at det er enkelt for andre. Din personlige erfaring, forandrer ikke på det faktum at det kan være svært vanskelig å få leid når man har dyr. Det er en ubestridt realitet man er nødt til å ta med i beregningen når man må leie bolig. Det er også en realitet at ikke alle hunder og katter er like problemfrie som din hund er. Det er veldig vanlig at hunder og katter, og ikke minst eiere, kan ha store og små utfordringer og uvaner som kan være forstyrrende for andre.

Anonymkode: c05ca...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belima skrev:

En bekjent av meg med en liten hund (mini Lassie) fikk nei til 28 leieboliger før hun endelig fikk et ja. Skjønner folk med dyr blir desperate, men forstår også utleiere som ikke vil ha dyr i boligene sine. Dette er i en by med 45000 innbyggere. Det sies at det tar lang tid å bli kvitt alt av hår etter dyr når andre skal leie boligen.

Jeg søkte på over 50stk før jeg fikk napp selv, jeg hadde ikke dyr, men var i en alder hvor de aller fleste festet mye. Husker jeg så på en bolig og utleier spurte meg rett ut hvor mye jeg drakk i året og jeg "Drikker svært lite, ett par ganger i året". Og utleier brøt ut med "Tror jeg ingenting på! De forrige som leide her hadde fest hver helg og de var eldre enn deg, nei takk du. Du kan bare gå ut med en gang du..!" Tiltross for gode referanser, uteleier mente de enten var fake, eller at de forrige utleierene jeg hadde aldri var hjemme :roll: 

Og slike eller lignende svar fikk jeg hos flere eller: "Vi ser etter eldre leietagere".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg selv, og alle jeg kjenner med dyr på leiemarked, har opplevd at det er nesten umulig få bolig når man kontakter utleiere, men at det går relativt raskt få leiebolig dersom man legger inn egen annonse med litt beskrivelse av seg selv og dyret! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja TS, jeg syntes det er trist at folk skal være såpass strenge i forhold til dyrehold ved leie. Mange som leier er alene. Og har gjerne et dyr, eller har behov for dyr. Jeg har vært heldig. Jeg har fått lov å ha dyr de plassene jeg har bodd. Men i utgangspunktet ikke her jeg er nå. Men siden jeg kjenner personen, gikk det greit. Så ble jeg kjent med naboen som også hadde leilighet, så fant hun også ut at, jo, og kunne leie ut med lov til å ha dyr ( etter forhold ), så hun mer og mer positivt ut. Men jeg skjønner at man ikke vil ta inn " hva som helst", og at dyrene også blir "bedømt" slik som menneskene. 

Slitasje skjer litt mer med dyr, spesielt hund. Men, jeg tenker, hva vil man ha? En som kanskje kommer for bli en stund, en som vil trives? Jeg hadde mye heller valgt dette. Min hund, og hun jeg leier av sin hun kommer så godt overens nå, og hennes hund er blitt langt mer sosial nå enn før jeg kom. Så det har bare vært positivt! Og jeg trives kjempe godt! 

Syntes folk kan bli litt mer tolerante mtp dyr og utleie! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 17.57, Kuley skrev:

Kjenner jeg har et stort behov for en liten utblåsning nå!☹️

Jeg kjøpte en kattepus av dyrebeskyttelsen for snart 2 år siden, og nå har jeg lett etter leilighet i 2 måneder (sagt opp min forrige og må snart ut). Tenkte at 3 måneder er vel god nok tid, jeg har alltid vært heldig og fått leilighet fort, da jeg er en oppegående, rolig jente som er glad i dyr og natur. Men, så fort jeg nevner at jeg har en katt, så hører jeg ikke mer fra utleierne. Selv når det ikke står at dyr ikke er tillatt får jeg høre at de helst ikke vil ha dyr. Nå på siste visning hadde nåværende leieboere katter, en rasekatt og en vanlig huskatt. Da jeg sa jeg hadde en kattepus så sa utleier at de ønsker helst ingen med katt denne gangen fordi den ene katten som bodde der nå var så klengete på de!? 

Altså, katter er like forskjellige som oss mennesker. Katten min klorer kun der han får lov, er helt husren (går på kasse om jeg har det, går ut hvis ikke), rolig, holder seg unna ukjente og gjør egentlig absolutt ingen skade overhode. Veldig mammadalt og oppfører seg mer som en bikkje egentlig. Men neida, man skal ikke få lov til å ha dyr i dette landet lenger. Jeg forstår det godt dersom man er allergisk, men flertallet nekter jo folk å ha dyr fordi de er redd for slitasje osv. Eller som i dette tilfellet, fordi En katt var klengete...

Kan man ikke da heller kreve litt høyere depositum da? Eller lage en avtale på forhånd at evt slitasje pga dyret får dekkes av leietaker? 

Det er jo søren ikke rart at folk kvitter seg med kattene sine når det er så og si umulig å få seg bolig om man velger å få seg en katt. Jeg NEKTER å gi fra meg elsklingen min pga noe så idiotisk dumt som dette her. 

Er det flere der ute som føler min frustrasjon ift dette her?😄

Bare spør deg om du har vurdert hva du skal gjøre med katten din om du står husløs om en mnd. Forstår veldig godt at du vil ha med deg katten til nytt hjem, men om dette ikke blir mulig på en mnd hva gjør du med katten da?

Du kan ikke bo på gata, og det kan ikke katten din heller. Du er nødt til å finne en back up plan for katten og deg selv! Du kan mulig sove litt hos familie og venner fram til du finner egnet bolig for deg og pus, eller evt flytte et sted midlertidig der husdyr ikke er lov, fram til du finner noe mer egnet. Du er uansett nødt til å ha tak over hodet!

Du har en mnd igjen.. så du er faktisk nødt til å finne en løsning for katten din, om den ikke kan være med deg. Enten omplassere, la katten bo hos noen du kjenner så lenge osv..  Det er veldig kjipt, men på gata kan dere ikke bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.8.2019 den 9.28, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner frustrasjonen din, men som utleier vil jeg heller ikke ha noen med dyr. Jeg kan rett og slett ikke gamble på at det du sier ( om at katten er snill og veloppdragen)er sant. Utleieboligen er min største økonomiske investering og jeg har ikke råd til å ta slike sjanser. I tillegg ville jeg jo da ekskludert folk med allergier siden. 

Anonymkode: 4bcbd...70f

Det som frustrerer meg med dette,  er du skriver du vil ikke gamble på det dexsuer om sine dyr er sant. Men du "gambler " jo like fullt på personen du tar inn. De kan si hva de vil de. 

Syntes det er altfor mye hysteri rundt det å ha dyr. Ja, mer slitasje kan det bli. Litt! Det er i såfall gulv. Jeg har en del tepper rundt i min leilighet for å unngå dette. Legger man et billig gulv i en leilighet,  så er det vel ikke krise?  

Poenget mitt var at jeg syntes det er trist at så mange nekter dyrehold,  når det er så mange ensomme leietakere som kunne trengt og ønsket det. Du kan få en leietaker som vil ønske å bo langt lengre, en leietaker som trives og er fornøyd. Man ser liksom bare negativt med dyrehold, men det finnes positive ting også!  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2019 den 12.37, _popcorn_ skrev:

Både jeg selv, og alle jeg kjenner med dyr på leiemarked, har opplevd at det er nesten umulig få bolig når man kontakter utleiere, men at det går relativt raskt få leiebolig dersom man legger inn egen annonse med litt beskrivelse av seg selv og dyret! 

Helt enig.  Legg ut en fin annonse selv. Det er mange som ikke skriver de ønsker dyrehold, men kanskje en fin annonse hvor du virker som en oppegående og ydmyk person kan endre det. Folk vil kunne velge selv. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har "ikke husdyr" i vår finnanonse, men istedet for å leie ut til noen av de som kontaktet oss på finn som vi fikk vite så lite om, så vi en status i en sånn nabolagsgruppe på Facebook. Der var det en liten familie som presenterte seg og sine ønsker. De virka så hyggelige og akkurat sånne folk vi kunne tenke oss å ha som nabo, så de fikk leiligheten. På tross av to hunder og en katt ;) 

Lag en fin og velformulert statusoppdatering, så får du kanskje napp for deg og pus.

Anonymkode: bcf75...53d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg for deg! Vi fikk selv nei til 2 leiligheter da vi skulle leie for noen år siden, fordi vi hadde en dverghamster i bur😅

Anonymkode: 6d6dc...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...