Gå til innhold

Dyr og leie av bolig er omtrent umulig!


Kuley

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg har et stort behov for en liten utblåsning nå!☹️

Jeg kjøpte en kattepus av dyrebeskyttelsen for snart 2 år siden, og nå har jeg lett etter leilighet i 2 måneder (sagt opp min forrige og må snart ut). Tenkte at 3 måneder er vel god nok tid, jeg har alltid vært heldig og fått leilighet fort, da jeg er en oppegående, rolig jente som er glad i dyr og natur. Men, så fort jeg nevner at jeg har en katt, så hører jeg ikke mer fra utleierne. Selv når det ikke står at dyr ikke er tillatt får jeg høre at de helst ikke vil ha dyr. Nå på siste visning hadde nåværende leieboere katter, en rasekatt og en vanlig huskatt. Da jeg sa jeg hadde en kattepus så sa utleier at de ønsker helst ingen med katt denne gangen fordi den ene katten som bodde der nå var så klengete på de!? 

Altså, katter er like forskjellige som oss mennesker. Katten min klorer kun der han får lov, er helt husren (går på kasse om jeg har det, går ut hvis ikke), rolig, holder seg unna ukjente og gjør egentlig absolutt ingen skade overhode. Veldig mammadalt og oppfører seg mer som en bikkje egentlig. Men neida, man skal ikke få lov til å ha dyr i dette landet lenger. Jeg forstår det godt dersom man er allergisk, men flertallet nekter jo folk å ha dyr fordi de er redd for slitasje osv. Eller som i dette tilfellet, fordi En katt var klengete...

Kan man ikke da heller kreve litt høyere depositum da? Eller lage en avtale på forhånd at evt slitasje pga dyret får dekkes av leietaker? 

Det er jo søren ikke rart at folk kvitter seg med kattene sine når det er så og si umulig å få seg bolig om man velger å få seg en katt. Jeg NEKTER å gi fra meg elsklingen min pga noe så idiotisk dumt som dette her. 

Er det flere der ute som føler min frustrasjon ift dette her?😄

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår frustrasjonen veldig godt. Har selv leid leilighet med hund, og følte meg kjempeheldig som fikk lov til det. Nå har jeg to hunder, og har valgt å kjøpe istedenfor å leie, fordi markedet er så vanskelig. 

Men jeg forstår utleier også. Har utleier flere leietakere å velge mellom, er det ikke så rart om de velger noen uten dyr. Tar man inn dyr, så risikerer man bl.a. oppklorte møbler og urinering på gulvet. Man kan ha verdens roligste, snilleste katt som aldri gjør noe slikt, men det kan jo ikke utleier vite sikkert. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kuley skrev:

Kjenner jeg har et stort behov for en liten utblåsning nå!☹️

Jeg kjøpte en kattepus av dyrebeskyttelsen for snart 2 år siden, og nå har jeg lett etter leilighet i 2 måneder (sagt opp min forrige og må snart ut). Tenkte at 3 måneder er vel god nok tid, jeg har alltid vært heldig og fått leilighet fort, da jeg er en oppegående, rolig jente som er glad i dyr og natur. Men, så fort jeg nevner at jeg har en katt, så hører jeg ikke mer fra utleierne. Selv når det ikke står at dyr ikke er tillatt får jeg høre at de helst ikke vil ha dyr. Nå på siste visning hadde nåværende leieboere katter, en rasekatt og en vanlig huskatt. Da jeg sa jeg hadde en kattepus så sa utleier at de ønsker helst ingen med katt denne gangen fordi den ene katten som bodde der nå var så klengete på de!? 

Altså, katter er like forskjellige som oss mennesker. Katten min klorer kun der han får lov, er helt husren (går på kasse om jeg har det, går ut hvis ikke), rolig, holder seg unna ukjente og gjør egentlig absolutt ingen skade overhode. Veldig mammadalt og oppfører seg mer som en bikkje egentlig. Men neida, man skal ikke få lov til å ha dyr i dette landet lenger. Jeg forstår det godt dersom man er allergisk, men flertallet nekter jo folk å ha dyr fordi de er redd for slitasje osv. Eller som i dette tilfellet, fordi En katt var klengete...

Kan man ikke da heller kreve litt høyere depositum da? Eller lage en avtale på forhånd at evt slitasje pga dyret får dekkes av leietaker? 

Det er jo søren ikke rart at folk kvitter seg med kattene sine når det er så og si umulig å få seg bolig om man velger å få seg en katt. Jeg NEKTER å gi fra meg elsklingen min pga noe så idiotisk dumt som dette her. 

Er det flere der ute som føler min frustrasjon ift dette her?😄

Om du bor i oslo - kontakt stiansen eiendom. De leier ut til folk med dyr. I lille blokka vår er det nå 14 hunder!😅

Anonymkode: 47bd2...7e3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer an på årstid og sikkert hvor i landet du bor. For noen år siden trengte jeg bolig sånn ca rundt denne tiden. Hadde to katter, og det var omtrent umulig, (han ene utleieren sa at jeg kunne få flytte inn uten kattene, hva forventet han? At jeg skulle si "ok, da avliver jeg dem bare"???!!!) Jeg endte i hvert fall opp med et kottlignende sted. 

Da jeg fikk nok av det stedet og skulle flytte ut i mars/april, var det helt andre tilstander. Da fikk jeg flere tilbud som jeg sa nei til pga. lite kattevennlige omgivelser. 

På denne tiden er det sikkert lett å få leid ut pga. studiestart, ergo prioriteres de uten dyr, mens på slutten av vinteren er det ikke så mange som flytter, så da er det nok lettere å finne noe.

Anonymkode: acf7b...7e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie-bolig sa i alle fall til meg at det går helt fint å ha katt da jeg så på leiligheter gjennom dem. Dette er i Oslo og Akershus. Søker også alltid med filteret "Dyrehold tillatt" på Finn og finner alltid noen muligheter. Men det minsker jo valgene, det gjør det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er vanskelig, men langt fra umulig. Jeg leier leilighet sentralt på Østlandet med to katter, har flyttet og leid med dem flere steder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Clefable skrev:

Leie-bolig sa i alle fall til meg at det går helt fint å ha katt da jeg så på leiligheter gjennom dem. Dette er i Oslo og Akershus. Søker også alltid med filteret "Dyrehold tillatt" på Finn og finner alltid noen muligheter. Men det minsker jo valgene, det gjør det. 

Er mange som ikke haker av på dyrehold tillatt, selv om de synes det er ok. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å få leid et sted med dyr ja. Har sittet i den situasjonen du er i nå selv for noen år siden. Huseier skulle bruke leiligheten sin disp, og jeg måtte ut innen 3 mnd.  Hadde katter jeg også. 

Ringte på alt innenfor min pris klasse i kommunen, samt nabo kommunen. Lenger unna var det umulig å flytte pga jobb situasjon. Fikk alltid nei til svar. 

Det endte faktisk opp med at jeg måtte flytte hjem til foreldrene mine med kattene for en kort periode,.siden jeg ikke fant noe sted til meg og kattene. Dette var verken jeg, eller foreldrene mine noe glad for. Men valget stod mellom å bo der til jeg fant noe, eller havne på gata. Var egentlig ren flaks at jeg kunne flytte hjem. 

Det tok vel rundt 7 mnd totalt før jeg endte opp med å finne en utleier som ville godta at jeg leide med katt.

....

Men ts du har en mnd igjen. Det er ikke sikkert du kommer til å finne et sted på så kort tid hvor du kan ha med deg kattene dine. Du bør derfor prøve å tenke på hva du skal gjøre med kattene om de ikke kan være med. Du kan jo ikke akkurat slippe dem ut på gata, og du kan heller ikke bo på gata. Kan det feks være muligheter for at famile medlemmer eller venner av deg kan ha kattene fram til du får leid et sted det er lov med dyrehold? Vurdert omplassering? Beklager at jeg sier det, men finner du ikke en bolig innen en mnd hvor du kan ha katt i, så står både du og kattene uten bolig. Det vil ikke fungere.

Forstår du er veldig glad i kattene dine, men dette er dessverre realiteten. Du bør derfor begynne å tenke på hva du skal gjøre med kattene, om du ikke finner bolig til både deg og kattene..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, blir du sinna fordi du må respektere andres eiendom?

Skaff deg dyr etter du har kjøpt egen bolig. Det er løsningen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, NBA skrev:

Jøss, blir du sinna fordi du må respektere andres eiendom?

Skaff deg dyr etter du har kjøpt egen bolig. Det er løsningen.

Synes denne var noe frekk mot ts. Hun er ikke den eneste som leier som har dyr. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tussi84 skrev:

Synes denne var noe frekk mot ts. Hun er ikke den eneste som leier som har dyr. 

Ok. Og?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, NBA skrev:

Ok. Og?

Å spy ut slike kommentarer til en som er i en vanskelig situasjon, er ikke å svare på problemstillingen hennes. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, tussi84 skrev:

Å spy ut slike kommentarer til en som er i en vanskelig situasjon, er ikke å svare på problemstillingen hennes. 

Og hvem andre enn henne selv er det som har satt henne i denne situasjonen da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å legge ut annonse på finn.no. Ja, det koster penger, men da får du muligheten til å presentere deg skikkelig og eventuelle utleiere vil ta kontakt. Der kan du også skrive at du er villig til å betale mer i depositum om de er skeptiske til å leie ut til noen med hussdyr. Bare det at du skriver det kan være nok til at utleiere ikke er like skeptiske. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legg ut annonse selv, er du på facebook se om det finnes en egen facebookgruppe for utleiere/leietagere, typ: leie og utleie oslo, Til leie osv..
Legg ut info om deg selv og skriv at du har katt. Mye lettere å få seg bolig på den måten :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, har selv vært veldig heldig med utleier(jeg har hund). Har lyst på katt også, men har inntrykk av at det er litt vanskeligere å leie med katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tanuki skrev:

Føler med deg, har selv vært veldig heldig med utleier(jeg har hund). Har lyst på katt også, men har inntrykk av at det er litt vanskeligere å leie med katt.

Det stemmer nok. Jeg leier ut, og har ikke noe problem med hund så lenge den er stille. Katt derimot er helt uaktuelt.

Anonymkode: a9562...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Om du bor i oslo - kontakt stiansen eiendom. De leier ut til folk med dyr. I lille blokka vår er det nå 14 hunder!😅

Anonymkode: 47bd2...7e3

Er det stor blokk? 

Det blir ikke mye leven når en hund har løpetid? 

Anonymkode: 25630...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...