Gå til innhold

Dyr og leie av bolig er omtrent umulig!


Kuley

Anbefalte innlegg

Vi leier ut til ei med katt. Var litt usikre... Men nå er det topp! Katta jager nemlig bort nabokattene som pleide å drite på plena vår før. ( denne katten driter på kattedo). Fornøyd!

Anonymkode: 0d6f2...f84

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.8.2019 den 20.05, AnonymBruker skrev:

Vi leier ut til ei med katt. Var litt usikre... Men nå er det topp! Katta jager nemlig bort nabokattene som pleide å drite på plena vår før. ( denne katten driter på kattedo). Fornøyd!

Anonymkode: 0d6f2...f84

Så flott! 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av årsakene til at vi velger å leie ut utelukkende til folk som har dyr. Vi vet hvor vanskelig det er på leiemarkedet når du har familiemedlemmer i pels, i tillegg til at vi personlig føler at folk med dyr som oftest er ålreite dyr 😛

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke utleiere. Om de er så livredde for bruksskader på boligen de leier ut burde de bare kutte. Vi leier ut sokkelen vår og jeg fikk helt sjokk da vi leide ut hvor mange henvendelser vi fikk fra folk med dyr, hvor de skrev lange avhandlinger om hvordan dyrene ikke var et problem osv. Er helt åpenbart at mange er helt desperate og får nei pga dyra. Vi endte opp med å leie ut til en enslig mor med to barn, to hunder og en katt. Det har ikke vært noe problem. Derimot det barnløse studentparet som leide før henne? Herregud..

Anonymkode: 54dba...9c1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2019 den 8.03, Minya skrev:

Dette er en av årsakene til at vi velger å leie ut utelukkende til folk som har dyr. Vi vet hvor vanskelig det er på leiemarkedet når du har familiemedlemmer i pels, i tillegg til at vi personlig føler at folk med dyr som oftest er ålreite dyr 😛

Helt enig :) har bare gode erfaringer av å leie ut til folk med dyr 😀

Anonymkode: da6f5...678

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ordner seg, TS ❤

Jeg bor i Bergen og syntes det var kjempestressende å finne leilighet. Hvis jeg huket av på "dyrehold tillatt" så var det bare 5-10% av leilighetene som tillot dyr.

Jeg har flyttet med katt to ganger og føler jeg hadde kjempeflaks. Jeg hadde to katter i den forrige leiligheten (skaffet meg dem etter jeg flyttet inn, spurte utleier på forhånd), og nå har jeg tre. 😂 Det stod ikke noe om dyrehold var tillatt på disse to leilighetene, men jeg spurte allikevel. Verken det forrige stedet jeg bodde, eller dette, er nyoppusset. Det har nok noe å si.

Jeg tror jeg gjorde et veldig godt førsteinntrykk under begge visningene (er en smilende og hyggelig person) og skrev også en seriøs søknad. Jeg spesifiserte at jeg er avholds, ikke-røyker, har ikke hjemmefester/nach, er stille og rolig, og at jeg vil dekke til møblene. Jeg tenker at disse faktorene er viktige, og hadde jeg vært utleier hadde jeg foretrukket en rolig person med kjæledyr, enn noen som bråker og fester. 

Så jeg synes du skal prøve å skrive en god og informerende tekst, som kan gjøre at du skiller deg positivt ut. Og du kan også prøve å lage en egen annonse som andre har foreslått.

Hvis jeg noen sinne kjøper et hus med en utleiedel, skal jeg utelukkende ta imot folk med dyr. 😁 Det eneste som ikke blir aktuelt er en bråkete hund.

Anonymkode: 24562...2f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leier ut flere leiligheter, i utleieblokker. Leier ut til folk med små hunder, men ikke til de med katt. Har også i annonsene mine, dyr ikke tillatt. Men får ofte henvendelser fra folk med dyr. Da vurderer jeg i de enkelte tilfellene. Og kun en hund. katt er helt uaktuelt. Føler og har erfaring at de klorer på vegger etc. 

Anonymkode: b8f83...5f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser at dette er en gammel tråd (ikke bare pga dato, men også ut ifra de utdaterte svarene til svært mange), men ble så provosert at jeg bare må - fun fact: mennesker er også dyr. 

Jeg ville 100% heller ha leid ut til et menneske med et par adopterte tidligere hjemløse katter, enn bare et menneske. Holdninga enkelte her inne har til katter er så avleggs at jeg blir småkvalm. 

Og katter som klorer på vegger??? Lmao for noe tull

Anonymkode: 0c6db...764

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.8.2019 den 7.39):

Er det stor blokk? 

Det blir ikke mye leven når en hund har løpetid? 

Anonymkode: 25630...8f4

Nei, god kommunikadjon gjør at det går helt fint. Er vel 30 leiligheter her

Anonymkode: 47bd2...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuley skrev (På 8.8.2019 den 17.57):

Kjenner jeg har et stort behov for en liten utblåsning nå!☹️

Jeg kjøpte en kattepus av dyrebeskyttelsen for snart 2 år siden, og nå har jeg lett etter leilighet i 2 måneder (sagt opp min forrige og må snart ut). Tenkte at 3 måneder er vel god nok tid, jeg har alltid vært heldig og fått leilighet fort, da jeg er en oppegående, rolig jente som er glad i dyr og natur. Men, så fort jeg nevner at jeg har en katt, så hører jeg ikke mer fra utleierne. Selv når det ikke står at dyr ikke er tillatt får jeg høre at de helst ikke vil ha dyr. Nå på siste visning hadde nåværende leieboere katter, en rasekatt og en vanlig huskatt. Da jeg sa jeg hadde en kattepus så sa utleier at de ønsker helst ingen med katt denne gangen fordi den ene katten som bodde der nå var så klengete på de!? 

Altså, katter er like forskjellige som oss mennesker. Katten min klorer kun der han får lov, er helt husren (går på kasse om jeg har det, går ut hvis ikke), rolig, holder seg unna ukjente og gjør egentlig absolutt ingen skade overhode. Veldig mammadalt og oppfører seg mer som en bikkje egentlig. Men neida, man skal ikke få lov til å ha dyr i dette landet lenger. Jeg forstår det godt dersom man er allergisk, men flertallet nekter jo folk å ha dyr fordi de er redd for slitasje osv. Eller som i dette tilfellet, fordi En katt var klengete...

Kan man ikke da heller kreve litt høyere depositum da? Eller lage en avtale på forhånd at evt slitasje pga dyret får dekkes av leietaker? 

Det er jo søren ikke rart at folk kvitter seg med kattene sine når det er så og si umulig å få seg bolig om man velger å få seg en katt. Jeg NEKTER å gi fra meg elsklingen min pga noe så idiotisk dumt som dette her. 

Er det flere der ute som føler min frustrasjon ift dette her?😄

Jeg leier ikke ut til folk med katt, har dårlige erfaringer med det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også veldig med dette. Jeg er en kvinne på 35 år som går igjennom et samlivsbrudd nå- og trenger nytt sted og bo. Jeg er rolig, sikker betaler og har gode referanser. Men det at jeg har en rolig, snill whippet ødelegger tydeligvis alt. Hun er verdens snilleste, plager ingen og bjeffer ALDRI. Men det er så mange aktuelle annonser på finn som forbyr husdyr, og det synes jeg faktisk er ganske urettferdig. 

Anonymkode: 77fe4...cc3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sliter også veldig med dette. Jeg er en kvinne på 35 år som går igjennom et samlivsbrudd nå- og trenger nytt sted og bo. Jeg er rolig, sikker betaler og har gode referanser. Men det at jeg har en rolig, snill whippet ødelegger tydeligvis alt. Hun er verdens snilleste, plager ingen og bjeffer ALDRI. Men det er så mange aktuelle annonser på finn som forbyr husdyr, og det synes jeg faktisk er ganske urettferdig. 

Anonymkode: 77fe4...cc3

Etter loven så kan faktisk ikke utleier nekte leietaker å ha dyr så lenge det ikke er til plage for utleier da. Og da blir det jo et definisjonsspørsmål.

Anonymkode: bb2d3...69e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Etter loven så kan faktisk ikke utleier nekte leietaker å ha dyr så lenge det ikke er til plage for utleier da. Og da blir det jo et definisjonsspørsmål.

Anonymkode: bb2d3...69e

Er bare å si at en er redd….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet inn i en leilighet for et par år siden hvor tidligere leietaker hadde fått lov av utleier å ha hatt. Det viste seg at det var kattetiss overalt som leietakeren hadde greit å skjule ved å snu puter i sofaen og madrasser og sånn. Utleier måtte bestille storvask og bytte massevis av relativt nye møbler etter at vi hadde flyttet inn. Da hadde de alt fått tilbake depositum, så det var for sent. Akkurat der kan kanskje utleier takke seg selv, men depositum hadde uansett ikke vært nok til å dekke alt.

Nå eier jeg hus selv og har hund, og skjønner egentlig godt at folk ikke vil leie ut til dyr, selv om jeg selvsagt føler med de som  havner i situasjoner hvor de er nødt til å finne noe. Det burde nok fantes løsninger med høyere depositum osv. Jeg vet ikke.

Anonymkode: 8b3a4...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi flyttet inn i en leilighet for et par år siden hvor tidligere leietaker hadde fått lov av utleier å ha hatt. Det viste seg at det var kattetiss overalt som leietakeren hadde greit å skjule ved å snu puter i sofaen og madrasser og sånn. Utleier måtte bestille storvask og bytte massevis av relativt nye møbler etter at vi hadde flyttet inn. Da hadde de alt fått tilbake depositum, så det var for sent. Akkurat der kan kanskje utleier takke seg selv, men depositum hadde uansett ikke vært nok til å dekke alt.

Nå eier jeg hus selv og har hund, og skjønner egentlig godt at folk ikke vil leie ut til dyr, selv om jeg selvsagt føler med de som  havner i situasjoner hvor de er nødt til å finne noe. Det burde nok fantes løsninger med høyere depositum osv. Jeg vet ikke.

Anonymkode: 8b3a4...76d

Høyere depositum? Utleier har lov  å be om  depositum for 6 mnd, det må holde for det meste. 

Men som leietaker hadde jeg aldri betalt 6 mdn depositum, jeg har vanligvis ikke 60-80.000 som jeg bare kan ha på en stengt konto uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuley skrev (På 8.8.2019 den 17.57):

Kjenner jeg har et stort behov for en liten utblåsning nå!☹️

Jeg kjøpte en kattepus av dyrebeskyttelsen for snart 2 år siden, og nå har jeg lett etter leilighet i 2 måneder (sagt opp min forrige og må snart ut). Tenkte at 3 måneder er vel god nok tid, jeg har alltid vært heldig og fått leilighet fort, da jeg er en oppegående, rolig jente som er glad i dyr og natur. Men, så fort jeg nevner at jeg har en katt, så hører jeg ikke mer fra utleierne. Selv når det ikke står at dyr ikke er tillatt får jeg høre at de helst ikke vil ha dyr. Nå på siste visning hadde nåværende leieboere katter, en rasekatt og en vanlig huskatt. Da jeg sa jeg hadde en kattepus så sa utleier at de ønsker helst ingen med katt denne gangen fordi den ene katten som bodde der nå var så klengete på de!? 

Altså, katter er like forskjellige som oss mennesker. Katten min klorer kun der han får lov, er helt husren (går på kasse om jeg har det, går ut hvis ikke), rolig, holder seg unna ukjente og gjør egentlig absolutt ingen skade overhode. Veldig mammadalt og oppfører seg mer som en bikkje egentlig. Men neida, man skal ikke få lov til å ha dyr i dette landet lenger. Jeg forstår det godt dersom man er allergisk, men flertallet nekter jo folk å ha dyr fordi de er redd for slitasje osv. Eller som i dette tilfellet, fordi En katt var klengete...

Kan man ikke da heller kreve litt høyere depositum da? Eller lage en avtale på forhånd at evt slitasje pga dyret får dekkes av leietaker? 

Det er jo søren ikke rart at folk kvitter seg med kattene sine når det er så og si umulig å få seg bolig om man velger å få seg en katt. Jeg NEKTER å gi fra meg elsklingen min pga noe så idiotisk dumt som dette her. 

Er det flere der ute som føler min frustrasjon ift dette her?😄

Saken har 2 sider. Utleier sin side er ikke en bagatell. Jeg kjenner 3 stk som leide ut til folk med hund/katt før. De måtte pusse opp (bytte gulv, bytte innedører, bytte noen kjøkkenskapdører og male vegger og tak) på grunn av slitasje og intens lukt før de kunne leie ut igjen. Kanskje er det ikke alle med hund og katt som gjør så mye slitasje, men for dem var det dyrekjøpt erfaring som ble dyrere enn depositumet. Kanskje er utleiere redde for at nettopp de havner med svarteper til slutt og må pusse opp?

Man har lov å ha dyr i dette landet, men man må også respektere andres eiendom. Det finnes sikkert folk med god erfaring med dyr som vil leie ut til deg, men du må finne dem først.

Det er uansett lettere å leie ut til noen uten dyr hvis man får velge. 

Hvis du har vilje og betalingsevne å betale for oppussing av boligen ved behov, så må du si det og kanskje blir du mer attraktiv leietaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har hatt hund siden 2010, og aldri hatt noe problemer med å få leie. Spørr om det på visning etter at jeg får pratet litt med utleier, og alltid fått ja. 

Har også gode referanser fra tidligere leieforhold med hund som jeg kan vise til. 

Kontakter bare de som det står Dyr tillat eller som ikke skriver noe om det 😊

Flyttet for 1år siden, og fikk napp på 5 av 7 leiligheter jeg så på.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/13/2021 at 12:27 PM, Tvist said:

Høyere depositum? Utleier har lov  å be om  depositum for 6 mnd, det må holde for det meste. 

Men som leietaker hadde jeg aldri betalt 6 mdn depositum, jeg har vanligvis ikke 60-80.000 som jeg bare kan ha på en stengt konto uten videre.

Bor i et annet land, og her er det bare 1 mnd depositum som er vanlig. Det er ulovlig med mer enn to måneders leie i depositum. Det gjør det sikkert enda vanskeligere å leie med dyr. Har selv bare leid med slange og taranteller, og det er heldigvis utleiere ganske positive til her (da det er dyr som sjelden gjør skade).

Anonymkode: 8b3a4...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på hunder som må bo i blokk uten tilgang til hage på varme sommerdager. Sånn generelt ellers er det også trist at dyr som hund og katt stues inn i slike leiligheter. 

Anonymkode: 21248...380

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2019 at 6:17 AM, Tanuki said:

Føler med deg, har selv vært veldig heldig med utleier(jeg har hund). Har lyst på katt også, men har inntrykk av at det er litt vanskeligere å leie med katt.

Har helt motsatt erfaring.

Anonymkode: a6486...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...