Gå til innhold

Hvor mye støtter dere studenten økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Mynlen skrev:

Du lurer på hva hun brukte pengene på når hun var alene med deg og flere yngre søsken? Jeg foreslår bolig, strøm, mat, transport, klær, sko, fritidsaktiviteter, legebesøk...var nok ikke så mye igjen etter det.

Nåh. Jeg sørget som sagt for meg selv, og min lillesøster hadde ingen fritidsaktiviteter. Så bolig og strøm, ja. Og noen klær nå og da, men da på salg. Klær har aldri vært i min interesse, og sminke brukte jeg ikke før jeg gikk på vgs. Legebesøk er da virkelig gratis for barn. 

Men nå har jeg tenåringer selv, og de er svinedyre i drift. Fritidsaktiviteter, klær, sminke, busskort, mobilabonnementer, wifi, Netflix, PlayStation og spill, turer til byen, kvelder med venner, det er dyyyyrt å ha sosiale og aktive tenåringer i hus. Dermed tenker jeg litt på hvor mye mamma «sparte» på at jeg tjente egne penger. Hun har dyre hobbyer og elsker å shoppe...til seg selv. 

Sorry avsporing, men jeg måtte svare på denne. 

Anonymkode: 9f631...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 30.7.2019 den 2.11, AnonymBruker skrev:

Jeg anser ikke studenter som voksne i den forstand at jeg mener det er rimelig at de skal klare seg selv. Jeg har selv mye penger og støttet min datter med noen tusenlapper i måneden og min sønn med varierende beløp/en leilighet å bo i (som jeg eier, bestikkelse for å holde ham i riktig by). 

Dere kan si barna mine er bortskjemte, men de kommer aldri til å bli fattige, jeg er mer opptatt av å lære dem hvordan de skal være ansvarlig med penger enn hvordan de skal leve som fattig. Dagens studielån er på  8000 i måneden, om de skulle leid hybel til 5-6 tusen i måneden hadde de ikke hatt råd til å nyte studietiden.

Begge mine barn har gått/går elitestudier hvor man ikke kan jobbe ved siden av, gjøre det bra på skolen og engasjere seg ved siden av studiene samtidig. Da er jeg mer opptatt av at de jobbet godt med skolen og engasjerer seg i studieaktiviteter, tror det er mer å lære av frivillig arbeid og studier enn å stå i kiosk...

Det virker som om min strategi med høye krav til arbeidsmoral og mye støtte har fungert, min datter har nå nesten en million i årslønn og sønnen skal sannsynligvis begynne på doktorgraden, så noe har jeg jo gjort rett selv om jantepolitiet på kg mener man ikke skal støtte ungdommene.

Anonymkode: e63f6...9dd

Jeg har selv studert på et av disse såkalte elitestudiene, og kjenner flere som har gått på medisin og juss, alle ha jobbet ved siden av. Det er faktisk slik man får kontakter og jobb etter studiene. Erfaring med arbeidslivet er heller ingenting å kimse av, lite flatterende når mor må ringe og fortelle at datteren på 27 har feber og holder seg hjemme fra jobb (jepp, det er selvopplevd). 

På 30.7.2019 den 2.31, AnonymBruker skrev:

Må innrømme at jeg får kreft av alle skrivefeilene dine. 

Anonymkode: 6a1c6...445

Skam deg! Slik snakker man rett og slett ikke. Du får heldigvis ikke en dødelig sykdom av å lese skrivefeil, selv om det er irriterende. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke student ennå, men vgselev på landslinje for sin idrett. Vi har flyttet slik at vår student kan bo hjemme disse 4 årene. Vi vil gjerne legge tilrette for idretten. Når han blir student vil vi gjerne hjelpe til så lenge økonomien tillater det. Han er flink å spare og jobbe i feriene, så jeg tror ikke han blir uøkonomisk av den grunn. 

Synes det er flott at du legger tilrette for idrett og skolegang. Senere kanskje barnet ditt kan få en sponsor eller flere. Er det ingen støtte via klubben? Her er det langrenn, så klubben og skolen dekker mye av reiser, renn, rabatter på utstyr etc... Vi foreldre dekker en egenandel, dugnad etc... 

Anonymkode: f8f54...a28

Det er sikkert uvitenhet, men mange som driver med idrett på et svært høyt nivå får forsvinnende lite sponsorer, støtte fra klubber, landslag og olympiatoppen. Det er stort sett langrenn som trekker penger selv om det er en liten idrett internasjonalt, og selvfølgelig herrefotball, noe skøyter og litegrann friidrett. Jeg følger selv en sport som er betydelig større enn langrenn internasjonalt, og de som driver med dette i Norge kan hverken forvente sponsorer eller tv-tid. Kanskje littegrann tv-tid i ol, men vm og nm kan man glemme å få resultatene fra på tv en gang.  En jeg kjenner tok vm gull i en annen idrett, ble ikke nevnt i media, hvordan skal man da få sponsorer? En kollega vant nm, ingen vet hvem hun er utenom miljøet, hvilke sponsirer vil da sponse? Media dekker kun et svært lite antall idretter, det irriterer at langrennsfolk som får alt oppi henda tror det fungerer sånn for resten av idrettsnorge. 

Anonymkode: fae50...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2019 den 12.33, AnonymBruker skrev:

Ingen ting fast. Sliter hun med enkelte regninger, kan hun spørre og jeg tar den. Besøker jeg henne betaler jeg alt vi finner på og fyller kjøleskap. En og annen gang kan jeg overføre en 1000 lapp. Men jeg har generelt en forventning om at hun får klare seg selv mest mulig nå.

Anonymkode: 90312...51a

Sånn hadde jeg det når jeg var student også. Satte stor pris på det. Hadde jobb i tillegg og klarte å forsørge både meg og hesten på egenhånd. Litt bortskjemt å få så mye penger i måneden synes jeg...

Anonymkode: dd22a...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...