Gå til innhold

Hvor mye støtter dere studenten økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingenting. For jeg må prioritere de jeg har hjemme som er under 18 og som ikke har stipend eller lån.

Anonymkode: ae549...d92

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min bor gratis hjemme. I tillegg betaler jeg forsikring og telefonabonnement.

Hun jobber og tjener lommepenger. Studielån blir ikke brukt😀

Anonymkode: a95f8...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har støttet studenten(e) fordi jeg har mulighet til det og tror at det gjør minst like stor nytte nå, som den dagen jeg er borte og en arv skal fordeles. Tror ikke egentlig det har vært forventet, men det har vært forventet at jeg betaler hjemreiser, bla fordi vi bor langt fra hverandre, og jeg syns det er hyggelig med besøk. Ser ut som studenten/den ferdige er fornuftig med penger, så tror ikke dette har ødelagt for den økonomiske sansen. 

Har ellers fått inntrykk av at svært mange studenter av i dag, faktisk mottar ganske mye hjemmefra, enten ved å bo gratis, eller rede penger samt at foreldre betaler en del ekstra (linser, tannlege, hjemreiser etc). Det virker som om det er langt vanligere nå at mange får en god del, enn da jeg selv var student på slutten av 1980-tallet. Da var det mer sånn at noen få fikk - og det var rart (og vi andre var nok bittelitt misunnelige), men det vanlige var studielån+sommerjobb og kanskje litt deltid også i løpet av semesteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gav ikkenoe. Barna får lån og stipend, å være studenter er et valg d gjør og jeg tror vi gjør dem bjørnetjenester ved å gi dem noe. Studier er a walk in the park om du sammenligner med alt som kommer senere.

Anonymkode: f9507...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi gav ikkenoe. Barna får lån og stipend, å være studenter er et valg d gjør og jeg tror vi gjør dem bjørnetjenester ved å gi dem noe. Studier er a walk in the park om du sammenligner med alt som kommer senere.

Anonymkode: f9507...2b4

 

De har alle tre jobber og de arbeider sommerne. Vi har forma selvstendige unger som vet at de må arbeide hardt

Anonymkode: f9507...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får studenten fast 1500 på konto hver mnd. I tillegg dekker vi forsikringer, mobil, netflix og spotify (koster ikke ekstra da vi alt har familieabonement).

I tillegg fyller vi kjøleskap når vi besøker han og en sjelden gang vippser jeg litt ekstra så han kan bruke på kos.

Forutsetningen for så mye støtte er at han ikke blanket seg, men sparer. Tanken da er at han skal fylle BSU konto og samtidig ha litt til å betale ned mye på lånet ved studieslutt. Da må han leve sparsommelig etter budsjett og han stiller sterkt når han skal ut på boligmarkedet etterhvert. Så langt har han oppfylt kravene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk 200 i måndten i 1 vgs.

500 i måndten da jeg begynte 2 og3 vgs, hun dekket tban kort og linser.  Kjøpte småting som kanskje en bukse eller en maskara.

Etter videregående sier hun jobb selv og tjen selv! Dere er blitt voksne! Noe jeg absolutt er enig i!

hun har to små barn å ta ansvar til i tilegg. 

Syntes man skal ta litt eget ansvar etter å fylt 18. Hun kan vel jobbe helger i d minste hvis hun ikke vil jobbe fullt? 

Anonymkode: c6862...e6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på hvor god råd foreldrene har. Har de god råd ser jeg ikke noe feil i å støtte barna selv på høyskolen.

Selv er jeg minstepensjonist og har knapt til meg selv, likevel valgte jeg å støtte studenten med reisepenger når han kom hjem, ca en gang i mnd.
Betalte bompenger og drivstoff og fergepenger osv. Det ble brått en tusenlapp ekstra i mnd. Tror jeg betalte telefon også, men det husker jeg ikke om jeg sluttet med etter videregående.

Anonymkode: 718ec...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og broren min flyttet ut rett etter ungdomsskolen, og begynte å studere og / eller arbeide. Vi fikk nærmest null og niks fra foreldrene våre etter dette.. Bortsett fra litt småtteri når vi hadde bursdag, og som julegave.    

Samtidig bodde storesøsteren vår gratis hjemme hos foreldrene våre. Eller hun fikk gratis husleie til flere tusen hver måned (og mamma sørget for depositum som søsteren min fikk beholde hvis hun tok greit vare på plassene hun leide) og foreldrene sendte over noen kroner til henne med jevne mellom, betalte telefon-regningene hennes og andre utgifter fra deres lomme. 

Anonymkode: e76e0...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt til å gi min datter 1000 kr i måneden. Og betale forsikring, mobil og månedskort. Og litt ekstra i ny og ned.

Anonymkode: 9e17e...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din høres veldig bortskjemt ut. Når barnet ditt går på videregående så har du forsørgerplikt, men nå skal hun klare seg selv. Selvfølgelig kan du gi henne litt penger i ny og ne eller tilby deg å betale mobilregningen. Men det skal være for at du har lyst til det, ikke fordi hun krever det.

En ting du må tenke på nå er at du har to barn til, og de fortjener å få like mye som storesøsteren får når de er på samme alder. Så nå må du finne ut hva du har økonomi til og hvilke holdninger du ønsker å gi barna dine. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anser ikke studenter som voksne i den forstand at jeg mener det er rimelig at de skal klare seg selv. Jeg har selv mye penger og støttet min datter med noen tusenlapper i måneden og min sønn med varierende beløp/en leilighet å bo i (som jeg eier, bestikkelse for å holde ham i riktig by). 

Dere kan si barna mine er bortskjemte, men de kommer aldri til å bli fattige, jeg er mer opptatt av å lære dem hvordan de skal være ansvarlig med penger enn hvordan de skal leve som fattig. Dagens studielån er på  8000 i måneden, om de skulle leid hybel til 5-6 tusen i måneden hadde de ikke hatt råd til å nyte studietiden.

Begge mine barn har gått/går elitestudier hvor man ikke kan jobbe ved siden av, gjøre det bra på skolen og engasjere seg ved siden av studiene samtidig. Da er jeg mer opptatt av at de jobbet godt med skolen og engasjerer seg i studieaktiviteter, tror det er mer å lære av frivillig arbeid og studier enn å stå i kiosk...

Det virker som om min strategi med høye krav til arbeidsmoral og mye støtte har fungert, min datter har nå nesten en million i årslønn og sønnen skal sannsynligvis begynne på doktorgraden, så noe har jeg jo gjort rett selv om jantepolitiet på kg mener man ikke skal støtte ungdommene.

Anonymkode: e63f6...9dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dagens studielån er på  8000 i måneden

Er vel oppi 10.000 kr per måned (fordelt på alle månedene i året).

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge mine barn har gått/går elitestudier

Norge har ikke elitestudier eller eliteuniversiteter. 

Anonymkode: 85a8c...b67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk 200 i måndten i 1 vgs.

500 i måndten da jeg begynte 2 og3 vgs, hun dekket tban kort og linser.  Kjøpte småting som kanskje en bukse eller en maskara.

Etter videregående sier hun jobb selv og tjen selv! Dere er blitt voksne! Noe jeg absolutt er enig i!

hun har to små barn å ta ansvar til i tilegg. 

Syntes man skal ta litt eget ansvar etter å fylt 18. Hun kan vel jobbe helger i d minste hvis hun ikke vil jobbe fullt? 

Anonymkode: c6862...e6c

Må innrømme at jeg får kreft av alle skrivefeilene dine. 

Anonymkode: 6a1c6...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel oppi 10.000 kr per måned (fordelt på alle månedene i året).

Norge har ikke elitestudier eller eliteuniversiteter. 

Anonymkode: 85a8c...b67

Hva vil du si studier hvor inntaksprosenten er lavere enn Harvard og du må ha 60+ førstegangspoeng for å komme inn er? En elite er bare en liten gruppe som utmerker seg, akkurat som toppidrettsutøvere, bortsett fra at studenter på elitestudiene faktisk gjør noe nyttig med tiden sin da. 

Om du ikke er enig i at:

- Honours program UiO

- Nanoteknologi NTNU

- Medisin UiO og NTNU 

er elitestudier tror jeg ikke du forstår hva elite er. Se søkertallene, se inntaksprosenten, se opptakskravene så skjønner du kanskje.

 

Er ikke AB men som student på et av disse såkalte elitestudiene mener jeg helt klart vi kan kalles for elitestudenter. I min klasse var alle best på kullet på VGS. 

Endret av KapteinJ
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi støtter barna økonomisk til skolegang er ferdig. Og etterpå om det trengs. Samme gjor mine foreldre til oss søsken ☺️

Anonymkode: 9f2e2...110

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk 1000kr i mnd av mine foreldre, og de betalte abonoment for telefonen (~100kr i mnd). Så totalt 1100kr i mnd. Er veldig glad jeg hadde noen så fantastiske foreldre som orket å støtte meg litt utenom :) 

Anonymkode: 6fb35...282

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk 1000kr i mnd av mine foreldre, og de betalte abonoment for telefonen (~100kr i mnd). Så totalt 1100kr i mnd. Er veldig glad jeg hadde noen så fantastiske foreldre som orket å støtte meg litt utenom :) 

Anonymkode: 6fb35...282

Fikk litt klær innimellom når jeg var hjemme. Fikk betalt reiser hjem, kanskje litt for at jeg skulle komme hjem litt oftere. Totalt 3 unger i familien. 

Anonymkode: 6fb35...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om enkelte ikke vil angre den kalde "de får klare seg selv"-tankegangen den dagen de sitter på gamlehjemmet og stirrer ut gjennom vinduet. Vi er to søsken, og jeg kommer aldri til å glemme at våre foreldre har støttet og hjulpet oss gjennom livet. En dag er det vår tur til å gi tilbake.

Anonymkode: 8de57...050

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har økonomisk mulighet til å støtte studenten min, ergo så gjør jeg det. Bare hybelen i kollektivet hun bor i koster 5400kr. Strøm og Internett kommer utenom. Hun er dog ganske sparsommelig av seg, har lavt matbudsjett og er flink til å handle på tilbud og fryse ned f,eks, og det er minimalt med festing. I tillegg til studier så jobber hun frivillig i en organisasjon hun virkelig brenner for.

Fikk aldri noe fra foreldrene mine da jeg var student, og det var veldig tøft med både studier og jobb. Og det unner jeg ikke mine barn.

Så jeg betaler mobilen hennes, dagslinser og vippser over noen kroner i ny og ne (hun spør aldri etter penger). Betaler også for hjemreise hvis hun har lyst hjem ei helg (jeg hadde sjeldent råd til å reise hjem da jeg studerte, så vil ikke at penger skal stoppe henne fra å ta seg en tur hjem når hun har tid og anledning). 

Stemoren hennes fører fast over 1000kr så lenge jenta vår studerer 

Hun er veldig takknemlig for den hjelpen hun får, har aldri hverken krevd noe eller forventet noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...