Gå til innhold

Hvor mye støtter dere studenten økonomisk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente som begynner på høyskole i august. Hun forventer at jeg skal støtte henne økonomisk likt til da hun gikk på videregående skole. "Jeg er ikke ferdig med utdannelsen min enda", sier hun. Hun flyttet til en større by (før tredje klasse på vgs) for å kunne drive med den idretten hun brenner for i den sportsklubben hun mener er best. Hun trener ca 35 timer i uken og har gått på vgs skole. Hun har jobbet tre timer i uken. Også har hun gjort lekser, laget middag til seg selv, vasket hybel osv. Hun forflyttet seg med offentlig transport så endel venting på buss mm blir det. Det blir ikke tid til så mye mer. Hun drømmer om å bli norgesmester i sin gren. Hvis hun skal fortsette å trene hindrer det henne i å jobbe nok til å være selvstendig ved siden av studiet. Idretten koster penger, leiligheten koster penger, å leve koster penger. 

Hvor mye støtter dere deres student med? Jeg har flere barn, to mindreårige.

Anonymkode: 29d41...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på hvor gammel hun er og hvor mye ansvar hun tar for å greie å få inn noen kroner selv.. 

min student gjør alt hun kan for å tjene penger, enten på jobb eller her hjemme. Det viktige hun mangler penger til gir jeg henne. 

Og kansje noen hundre ekstra om hun skal kose seg litt. Skal sies at hun ikke spør eller maser etter penger om det ikke er nødvendig da

Anonymkode: c95b2...23c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingenting av mine foreldre, kjæresten min fikk 1000kr mnd., så det varierer jo litt. Vet og om folk som har foreldre som betaler busskort og telefonregning.

Anonymkode: fd40e...ed1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har oppdratt en skikkelig bortskjemt unge... forventer at du skal støtte henne likt som på videregående? Hu er voksen for pokker. 

Anonymkode: 0a1fa...817

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler telefon og 2000,- i mnd. Viktig med utdannelse og jeg legger mer enn gjerne til rette for det. 

Anonymkode: 80930...62f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to første årene betalte jeg hjemreiser, tlf, forsikring og tannlege, samt at jeg overførte ca 1500,- i mnd. Bacheloråret ble tatt i utlandet, og da overførte jeg ca 3000,- i mnd da studiestøtten ikke strakk til. Da betalte jeg også det jeg nevnte over. 

Anonymkode: 5abdd...9af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen ting fast. Sliter hun med enkelte regninger, kan hun spørre og jeg tar den. Besøker jeg henne betaler jeg alt vi finner på og fyller kjøleskap. En og annen gang kan jeg overføre en 1000 lapp. Men jeg har generelt en forventning om at hun får klare seg selv mest mulig nå.

Anonymkode: 90312...51a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du har en flink og selvstendig datter.  Hun har mål og mening med det hun gjør, og det bør belønnes.  Jeg ville bidradd med et beløp som var greit i forhold til min egen økonomi.  Her har du en jente som vil noe og da skjemmer du henne ikke bort med å hjelpe henne på veien.  Vær stolt av datteren din 😊

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre kom og fylte kjøleskapet mitt innimellom med den typen mat jeg ellers ikke alltid hadde råd til i studietiden. De hjalp også med tannlegeregninger og personforsikring (de syntes dette var veldig viktig)

Anonymkode: 98786...aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johaug trener under 20 timer uken, så at datteren din trener 35 tror jeg rett og slett ikke på...

Og det i tillegg til å studere...? Nope.

Jeg bodde gratis hjemme, og søsteren min fikk dekket leie til hybel.

Anonymkode: 3f69c...6a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn fikk 3000 kroner i måneden igjennom hele studietiden, i forsøk på å få henne til å jobbe litt mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun forventer ville gjort meg sur. Når hun er ferdig med videregående er resten hennes eget ansvar.  Men med en annen holdning ville jeg nok hjulpet til.

Mine egne får bo gratis mot å fylle bsu, og så bidrar jeg med litt innimellom, nå senest flybillett til utvekslingsstedet. Som en hyggelig gest, ikke fordi det var nødvendig.  Jeg vil de skal være selvstendige nok til å planlegge eget budsjett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ingenting fast, men fikk hjelp når jeg trengte det. Feks når tv-lisensen kom litt brått på, når jeg måtte til tannlegen plutselig eller i vinter når strømmen var svindyr. Utrolig takknemelig for den ordningen og misbrukte den ikke. Kommer til å kjøre samme løp med mine barn om noen år. 

Synes hun høres bortskjemt ut. Hun er voksen nå og må prioritere! Pengene må komme fra et sted, og rekker ikke studielånet til må hun faktisk jobbe. Da må hun kutte på noe annet, i hennes tilfelle treningen. Hun kan ikke bare gjøre det hun har lyst til. De aller fleste friske studenter klarer utmerket å jobbe feks tredjehver helg eller én ettermiddag i uka, og det burde datteren din klare også.

Anonymkode: 2db80...440

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting, bortsett fra noen få ganger når det har oppstått uforutsette forhold som måtte "fikses".

Studentene "våre" får noen tusen hver i måneden inn på aksjesparing som de ikke vet om - noe av dette får de når de skal kjøpe sin første bolig, resten er tenkt som arv når vi går bort...men det siste avviker vi selvfølgelig fra hvis situasjonen tilsier det.

Anonymkode: ddf30...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingenting, bortsett fra noen få ganger når det har oppstått uforutsette forhold som måtte "fikses".

Studentene "våre" får noen tusen hver i måneden inn på aksjesparing som de ikke vet om - noe av dette får de når de skal kjøpe sin første bolig, resten er tenkt som arv når vi går bort...men det siste avviker vi selvfølgelig fra hvis situasjonen tilsier det.

Anonymkode: ddf30...049

Begrunnelsen for å ikke gi dem noe nå er at både de og miljøet har fått av noen formative år med sparsommelighet.

Anonymkode: ddf30...049

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begrunnelsen for å ikke gi dem noe nå er at både de og miljøet har fått av noen formative år med sparsommelighet.

Anonymkode: ddf30...049

Godt*

Sånn, ferdig med å spamme tråden 🙃

Anonymkode: ddf30...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter flere år som student kan jeg trygt si at mine foreldre aldri støttet meg med en eneste krone. Det forventet jeg heller aldri. Jeg er voksen og burde da virkelig klare å ta vare på meg selv. Klarte meg fint med stipend, lån og deltidsjobb 😊

Hadde noen medstudenter der foreldrene dekket husleien og enda mer og noen som fikk et par hundre i måneden. Jeg er stolt av å ha klart meg alene. 

Din datter høres ærlig talt bortskjemt ut. Vennene mine som fikk hjelp hjemmefra, forventet det på ingen måte, men var takknemlig for det de fikk. Stort som smått . Syntes det er ganske spesielt at en voksen kvinne "krever" penger av moren sin på den måten. Hadde ikke gitt en krone med den holdningen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt skuffa om datteren min pratet slik, for da hadde hun på en måte forventet det. 

Det hadde vært hyggelig å hjelpe til innimellom, men ikke så hyggelig når det blir forventet. 

Anonymkode: 73f77...c28

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes datteren din virker veldig fornuftig. Jeg ville vært glad om mitt barn drev med idrett ved siden av studier.som du selv sier blir det da lite tid til annet ( lite fyll og fanteri). 

Ikke mine barn da, men vi har støttet stebarna mine med ca.4000 i mnd. De er fornuftige unger og fortjener det. 

Anonymkode: f1aa9...98c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott att hun vil bli best i idretten sin, men hun må nesten brødfø seg selv. Det du evt bidrar med er jo kun bonus, hun må begynne å leve i den virkelige verden;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...