Gå til innhold

Norwegian melder at håndbagasjen nå skal veies


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

42 minutter siden, Morten1 skrev:

Flott, som andre på peker er det manne som skal ha med seg halve bagasjen opp i "hattehylla". Lurer på om det i fremtiden vil bli ekstra gebyr for overvektige også..

Ikke utenkelig at man i fremtiden må betale pr kg kroppsvekt.

Anonymkode: fac4b...9d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Salka skrev:

:hoho: Tresjiraff, faktisk. Fantastisk! Ser det for meg! :hoho: Kanskje det er samme mannen som kjøpte kakaduestatue til dama si i «kjæresten min kjøper så mange rare ting til meg»-tråden :fnise: 

Hehe, ja mulig det. Var en sånn sak som dette:  

414159d383ec927652761f36f8dc3bac.jpg

De er høye og tynne, så det var en lang, tynn pakke. Umulig å plassere i bagasjehyllene eller under setet foran.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, The Kitten skrev:

Syns det er kjempeflott. Eneste grunnen til at jeg vil tidlig ombord på flyet er disse tullingene som har med seg alt for mye håndbagasje og dermed opptar plassen til andre.

Og det er vanvittig irriterende. Helt feil at vi som følger reglene ikke får plass til våre ting, bare fordi andre driter i det. Synes et ekstra innsjekkingsgebyr på 600 som ei måtte betale en gang var velfortjent. Hun ble selvfølgelig sur, og vinket bort mannen som betalte. Må innrømme jeg koste meg litt da 😈

Anonymkode: 237cd...13a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Christiane_W skrev:

Hehe, ja mulig det. Var en sånn sak som dette:  

414159d383ec927652761f36f8dc3bac.jpg

De er høye og tynne, så det var en lang, tynn pakke. Umulig å plassere i bagasjehyllene eller under setet foran.

 

Ah, kan kunne jo bare sagt at det var spaserstokken hans :) 

Anonymkode: fac4b...9d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Christiane_W skrev:

Vekt er overhodet ikke uvesentlig. Ikke fordi bagasjehylla ikke tåler det, men fordi et fly faktisk har en maks take-off vekt samt at jo tyngre flyet er jo mer drivstoff bruker det.

En Boeing 737-800 har maksimal take-off vekt på drøyt 70,5 tonn. Norwegian sine 737-800 har 187 seter. Om alle passasjerene på et fullt fly har med seg 5 kg ekstra håndbagasje er det snakk om 935 kg, altså nesten et tonn ekstra vekt. Det er ikke uvesentlig.

Som AB ...2c9 påpeker i innlegget over har som regel flyselskapene fraktoppdrag i tillegg til at de frakter passasjerer og dermed kan i verste fall for mye håndbagasje føre til at flyet kommer over maksvekt og noe må bli stående igjen.

Det har du rett i. Det er potensielt farlig.

Anonymkode: 237cd...13a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et glimrende tiltak, og noe jeg har ønsket meg lenge :)   Da blir det kanskje slutt på store kofferter/ bager, sammenrullet gulvteppe fra Marokko, fire kolli + mye annet rart jeg har sett.  Jeg har ofte undret meg på hva folk virkelig har fått lov til å ta med seg ombord, ikke engang hos Ryan Air har vært noe særlig med kontroll veiing/ måling når jeg har flydd med dem.

 

Anonymkode: 951bd...bbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes i utgangspunktet at det er bra, så fremt det ikke fører til ytterligere forsinkelse. Når det er sagt har jeg reist mye innenlands den siste tiden, sist i går, og har ikke opplevd dette på disse turene. 

Det som tar lang tid ved ombordsstigning er jo uansett det at folk blokkerer midtgangen og ikke klarer å sette seg på setet sitt med en gang. Ikke en litt for tung kabinkoffert. Det tar mye lengre tid å få opp både jakke, koffert, veske, sombrero og taxfreevarer enn en enkelt koffert som veier 11 kg. Så det er bedre at det KUN er lov til å ha kofferter og større bager i hyllen, samt de som må ha det der fordi de sitter på første rad eller har funksjonshemming og ikke kan ha det foran seg. DET ville ha spart tid. Men folk somler og somler og somler. "TURID, SKAL JEG LEGGE DIN JAKKE OGSÅ OPPI HYLLEN? OG KANSKJE VESKEN DIN OGSÅ? MEN DU VIL KANSKJE HA KRYSSORDBOKEN DIN, SÅ JEG MÅ VEL KANSKJE TA UT DEN FØRST? OG LESEBRILLENE DINE HAR DU VEL OGSÅ HER?" Og sånn går nå dagen. 

Anonymkode: 3a745...2d5

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekker inn alt jeg. Skjønner ikke at man trenger ti kilo bagasje for de timene man er på flyet? Håndveske eller en liten ryggsekk med lommebok, telefon, bok og strikketøy holder lenge. Nå som vi skal reise med baby trenger vi bleier og et par leker også, men regner med vi greier oss med en liten sekk likevel. Det er jo sååå deilig å slippe å dra på kofferten inne på flyplassen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forøvrig de som har minst håndbagasje kunne få gå inn på flyet først. Så var man sikret at de som faktisk greier å pakke fornuftig fikk sin tildelte plass i hylla. Alt for mange ganger har jeg måttet ha mine ting ved føttene fordi en eller annen gjøk har tatt hylleplassen min. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes i utgangspunktet at det er bra, så fremt det ikke fører til ytterligere forsinkelse. Når det er sagt har jeg reist mye innenlands den siste tiden, sist i går, og har ikke opplevd dette på disse turene. 

Det som tar lang tid ved ombordsstigning er jo uansett det at folk blokkerer midtgangen og ikke klarer å sette seg på setet sitt med en gang. Ikke en litt for tung kabinkoffert. Det tar mye lengre tid å få opp både jakke, koffert, veske, sombrero og taxfreevarer enn en enkelt koffert som veier 11 kg. Så det er bedre at det KUN er lov til å ha kofferter og større bager i hyllen, samt de som må ha det der fordi de sitter på første rad eller har funksjonshemming og ikke kan ha det foran seg. DET ville ha spart tid. Men folk somler og somler og somler. "TURID, SKAL JEG LEGGE DIN JAKKE OGSÅ OPPI HYLLEN? OG KANSKJE VESKEN DIN OGSÅ? MEN DU VIL KANSKJE HA KRYSSORDBOKEN DIN, SÅ JEG MÅ VEL KANSKJE TA UT DEN FØRST? OG LESEBRILLENE DINE HAR DU VEL OGSÅ HER?" Og sånn går nå dagen. 

Anonymkode: 3a745...2d5

Egentlig kunne man fjernet hele bagasjehyllen, og kun tillatt bagasje det er plass til under stolen foran. Med unntak for de med nødutgang. De målene som er tillatt i dag skal jo få plass under setet uansett. Påstigning hadde gått raskere, og det hadde blitt bedre plass under taket så man faktisk kunne reise seg og strekke seg uten å forlate setet. 

Anonymkode: 0e2d9...11e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide!! Tenker crewet er fornøyde, har hørt en del klager fra crew på Norwegian om dette. 

 

Anonymkode: 62ba7...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2019 den 9.49, Stina234 skrev:

Dette handler egentlig om at flyselskapene forsøker å tjene mer på å tvinge passasjerene til å betale for innsjekket bagasje.

Jeg reiser en del i inn og utland.  Det er nesten kun på Gardermoen at jeg må veie håndbagasje.

Nå vet jeg ikke hvor du reiser, men det har bare vært i Norge jeg har sluppet å måle håndbagasjen. Alle andre steder har jeg måttet veie og måle. Men nå har jeg droppet økonomiklasse og reiser primært business eller first. Da slipper jeg å måle/veie håndbagasjen.

Anonymkode: 331f2...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes i utgangspunktet at det er bra, så fremt det ikke fører til ytterligere forsinkelse. Når det er sagt har jeg reist mye innenlands den siste tiden, sist i går, og har ikke opplevd dette på disse turene. 

Det som tar lang tid ved ombordsstigning er jo uansett det at folk blokkerer midtgangen og ikke klarer å sette seg på setet sitt med en gang. Ikke en litt for tung kabinkoffert. Det tar mye lengre tid å få opp både jakke, koffert, veske, sombrero og taxfreevarer enn en enkelt koffert som veier 11 kg. Så det er bedre at det KUN er lov til å ha kofferter og større bager i hyllen, samt de som må ha det der fordi de sitter på første rad eller har funksjonshemming og ikke kan ha det foran seg. DET ville ha spart tid. Men folk somler og somler og somler. "TURID, SKAL JEG LEGGE DIN JAKKE OGSÅ OPPI HYLLEN? OG KANSKJE VESKEN DIN OGSÅ? MEN DU VIL KANSKJE HA KRYSSORDBOKEN DIN, SÅ JEG MÅ VEL KANSKJE TA UT DEN FØRST? OG LESEBRILLENE DINE HAR DU VEL OGSÅ HER?" Og sånn går nå dagen. 

Anonymkode: 3a745...2d5

😂😂😂 Fantastisk, det er akkurat sånn det er👌👏😂

Har lært barna mine at vi setter opp håndbagasjen, setter oss i setene, så tar vi ut det vi trenger etterpå! Det burde ikke være så vanskelig🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes i utgangspunktet at det er bra, så fremt det ikke fører til ytterligere forsinkelse. Når det er sagt har jeg reist mye innenlands den siste tiden, sist i går, og har ikke opplevd dette på disse turene. 

Det som tar lang tid ved ombordsstigning er jo uansett det at folk blokkerer midtgangen og ikke klarer å sette seg på setet sitt med en gang. Ikke en litt for tung kabinkoffert. Det tar mye lengre tid å få opp både jakke, koffert, veske, sombrero og taxfreevarer enn en enkelt koffert som veier 11 kg. Så det er bedre at det KUN er lov til å ha kofferter og større bager i hyllen, samt de som må ha det der fordi de sitter på første rad eller har funksjonshemming og ikke kan ha det foran seg. DET ville ha spart tid. Men folk somler og somler og somler. "TURID, SKAL JEG LEGGE DIN JAKKE OGSÅ OPPI HYLLEN? OG KANSKJE VESKEN DIN OGSÅ? MEN DU VIL KANSKJE HA KRYSSORDBOKEN DIN, SÅ JEG MÅ VEL KANSKJE TA UT DEN FØRST? OG LESEBRILLENE DINE HAR DU VEL OGSÅ HER?" Og sånn går nå dagen. 

Anonymkode: 3a745...2d5

Dette. Logistikkmessig er det er strev med å legge ting i hattehylla når folk ikke har organisert hva de skal ha med seg i setet. Svært sjelden jeg gidder bryet med å legge noe i hattehylla, den pleier å være full til jeg kommer meg til setet, og når jeg finner plassen min er førstepri å få kasta seg inn i setet siden andre utålmodige står bak meg og trykker.

Har man vinterjakke og kanskje større taxfree-pose så er det fint å få lagt de i hattehylla da, men der skal det jo være plass til 10kg’s kabinkofferter...så det ender med at jeg stuer veske og poser nede ved beina.

Anonymkode: 309d3...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sheltay Retrac skrev:

Synes forøvrig de som har minst håndbagasje kunne få gå inn på flyet først. Så var man sikret at de som faktisk greier å pakke fornuftig fikk sin tildelte plass i hylla. Alt for mange ganger har jeg måttet ha mine ting ved føttene fordi en eller annen gjøk har tatt hylleplassen min. 

Nå må du jo huske at ikke alle har tilgjengelig hylleplass over seg da. Det gjelder spesielt de på bakerste rad og på fremste rad. På bakerste rad er hylleplassene forbeholdt kabinutstyr. Da må man bruke de over andres seter. Det vet flypersonalet og henviser til andre hyller. Liten sekk og lignende kan uansett legges under setet, og det er ikke nødvendig å bruke hylleplassen til det. 

Anonymkode: 3a745...2d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På tide!! Tenker crewet er fornøyde, har hørt en del klager fra crew på Norwegian om dette. 

 

Anonymkode: 62ba7...d06

Enig. Og de bruker så lang tid på å få på plass bagasjen sin i hylla og skaper kø.

Anonymkode: 331f2...5c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at det burde være en regel på at det kun er kabinkofferter og evt. større sekker/bagger som skal plasseres i bagasjehyllene og mindre ting som ei lita veske eller en liten sekk, samt taxfree poser må under setet foran. Å stokke om på alle småkolliene folk stapper oppi der skaper også ekstra kø.

Sist jeg reiste med fly var det et stappfullt fly til Roma. Da jeg kom til plassen min så det ut til at det var plass til kabinkofferten min i bagasjehylla, men neida. Da jeg så nærmere etter oppdaget jeg at en luring hadde lagt en sirlig brettet linblazer og hatten sin der. Heldigvis var det et våkent medlem av crewet i nærheten og hun forlangte at eieren la tingene oppå bagen sin. Han godtok det surmulende, og mumlet noe om at blazeren kom til å bli krøllete siden den ikke fikk ligge flatt.

Ellers burde folk forberede seg så de har de tingene de skal bruke ombord i den lille veska de stapper under setet foran. Når jeg skal på langtur pakker jeg f.eks. støydempende hodetelefoner, iPad m. tilbehør, bok og andre ting jeg skal bruke ombord i et stoffnett i kabinkofferten. Dette nettet tar jeg ut og stapper i veska mi før ombordstigning og putter evt. taxfreeposen min i kofferten der nettet med iPad osv. lå. Da kan jeg slenge veska mi i setet, stappe kabinkofferten i bagasjehylla og sette meg på få sekunder. Det er ikke så fryktelig komplisert og jeg skaper ikke kø for alle bak meg, noe jeg ville gjort hvis jeg skulle begynt på den operasjonen først når jeg var ombord på flyet og stod ved seteraden min.

Endret av Christiane_W
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Christiane_W skrev:

 

Ellers burde folk forberede seg så de har de tingene de skal bruke ombord i den lille veska de stapper under setet foran. Når jeg skal på langtur pakker jeg f.eks. støydempende hodetelefoner, iPad m. tilbehør, bok og andre ting jeg skal bruke ombord i et stoffnett i kabinkofferten. Dette nettet tar jeg ut og stapper i veska mi før ombordstigning og putter evt. taxfreeposen min i kofferten der nettet med iPad osv. lå. Da kan jeg slenge veska mi i setet, stappe kabinkofferten i bagasjehylla og sette meg på få sekunder. Det er ikke så fryktelig komplisert og jeg skaper ikke kø for alle bak meg, noe jeg ville gjort hvis jeg skulle begynt på den operasjonen først når jeg var ombord på flyet og stod ved seteraden min.

Er så enig!

De står jo allerede opp og ned og venter på å boarde flyet. Da hadde de tid til å ta ut det de trengte å bruke i flyet. 

Anonymkode: 331f2...5c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så enig!

De står jo allerede opp og ned og venter på å boarde flyet. Da hadde de tid til å ta ut det de trengte å bruke i flyet. 

Anonymkode: 331f2...5c6

Mange sitter jo også en god stund ved gate før boarding. De har god tid til å organisere sakene sine mens de sitter der, men bruker de tiden til det? Neida, først når de er ombord begynner letingen etter kryssordboka og lesebrillene til Turid, sudukoheftet til Roger og tegnesakene til lille Per... Og i det man tror at Roger har funnet alt og endelig skal sette seg så man kan passere og finne setet sitt lenger bak finner Turid ut at hun må ha tyggisen sin også. Og Per må ha hodetelefonene sine. Og det tar enda noen minutter før Roger endelig får satt seg...:bond:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...