Gå til innhold

Norwegian melder at håndbagasjen nå skal veies


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes ikke vekten er så nøye, om den er 10 eller 15kg. Det som er problemet er jo de som kommer med ALTFOR store bagasjer som er utenfor målet.

Bedre å ta betalt for håndbagasjen, for eks 50kr.

Anonymkode: 3754e...76f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke vekten er så nøye, om den er 10 eller 15kg. Det som er problemet er jo de som kommer med ALTFOR store bagasjer som er utenfor målet.

Bedre å ta betalt for håndbagasjen, for eks 50kr.

Anonymkode: 3754e...76f

Så du synes ikke det gjør noe om hattehyllen med ørten kg faller ned i hodet på deg for de andre har for tunge håndbagasjer...? 

Anonymkode: 31075...17b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer

De skulle hatt sånn greie for å teste størrelsen på bagasjen som Ryanair bruker i tillegg til at de sjekker vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ThotSlayer skrev:

De skulle hatt sånn greie for å teste størrelsen på bagasjen som Ryanair bruker i tillegg til at de sjekker vekta.

De har en sånn greie allerede. Det står på ymse plasser på Gardemoen bl.a.

Anonymkode: fe6f0...aca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler egentlig om at flyselskapene forsøker å tjene mer på å tvinge passasjerene til å betale for innsjekket bagasje.

Jeg reiser en del i inn og utland.  Det er nesten kun på Gardermoen at jeg må veie håndbagasje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lei av at det tar en evighet med ombordstigning fordi folk har med seg så utrolig mye pikkpakk. Så håper denne regelendringen gjør at flere sjekker inn bagasje.

Anonymkode: f4031...479

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel bare mangle? Altfor mange som utnytter håndbagasjen til å ta med seg halve livet sitt.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er kjempeflott. Eneste grunnen til at jeg vil tidlig ombord på flyet er disse tullingene som har med seg alt for mye håndbagasje og dermed opptar plassen til andre.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Er enig med alle over som er drittlei gniere som ikke vil betale for innsjekket bagasje, men likevel skal ha med digre kofferter og masse drass som håndbaggasje...

Det tar tid, det tar plass (plassen du skulle hatt) og det er jævlig kjipt for oss som reiser mye 😝

Anonymkode: 9e386...8f0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke vekten er så nøye, om den er 10 eller 15kg. Det som er problemet er jo de som kommer med ALTFOR store bagasjer som er utenfor målet.

Bedre å ta betalt for håndbagasjen, for eks 50kr.

Anonymkode: 3754e...76f

Man betaler allerede for billett, sete og koffert. Hvor mye ekstrabetalinger skal det være? Det blir jo bare dustete. 

Men å veie og måle er helt ok. Folk tar med både to og tre vesker og sekker. Da blir det ikke plass. 1 bagasje på 10 kg. Ferdig. Resten blir satt igjen. Da tenker jeg folk lærer fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Synes ikke vekten er så nøye, om den er 10 eller 15kg. Det som er problemet er jo de som kommer med ALTFOR store bagasjer som er utenfor målet.

For flyselskapet er vekt like viktig som volum siden det er begrenset hvor mye vekt et fly kan ta. Grunnen til at de kan selge billige billetter til de som bare har håndbagasje er at de tar andre fraktoppdrag i stedet. Når noen passasjerer tar med seg mer vekt i håndbagasjen enn tillatt må flyselskapet la innsjekket bagasje eller andre ting stå igjen for å komme under den tillatte vekten.

Anonymkode: e20a8...6c9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, som andre på peker er det manne som skal ha med seg halve bagasjen opp i "hattehylla". Lurer på om det i fremtiden vil bli ekstra gebyr for overvektige også..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra. Veldig bra. Irriterte meg over at jeg ikke alltid fikk plass selv om jeg fulgte reglene. Skjønner nå at det var fordi andre tok seg til rette.

Anonymkode: 237cd...13a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Morten1 skrev:

Flott, som andre på peker er det manne som skal ha med seg halve bagasjen opp i "hattehylla". Lurer på om det i fremtiden vil bli ekstra gebyr for overvektige også..

Det hadde ikke vært riktig i så fall, men vet det finnes folk som er så store at de velger å bestille to seter, så på en måte får de jo et ekstra tillegg. Det med bagasjen derimot, er noe helt annet. Mye verre å være frekk enn å være overvektig.

Anonymkode: 237cd...13a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke vekten er så nøye, om den er 10 eller 15kg. Det som er problemet er jo de som kommer med ALTFOR store bagasjer som er utenfor målet.

Bedre å ta betalt for håndbagasjen, for eks 50kr.

Anonymkode: 3754e...76f

Vekt er overhodet ikke uvesentlig. Ikke fordi bagasjehylla ikke tåler det, men fordi et fly faktisk har en maks take-off vekt samt at jo tyngre flyet er jo mer drivstoff bruker det.

En Boeing 737-800 har maksimal take-off vekt på drøyt 70,5 tonn. Norwegian sine 737-800 har 187 seter. Om alle passasjerene på et fullt fly har med seg 5 kg ekstra håndbagasje er det snakk om 935 kg, altså nesten et tonn ekstra vekt. Det er ikke uvesentlig.

Som AB ...2c9 påpeker i innlegget over har som regel flyselskapene fraktoppdrag i tillegg til at de frakter passasjerer og dermed kan i verste fall for mye håndbagasje føre til at flyet kommer over maksvekt og noe må bli stående igjen.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er bra de endelig får litt kontroll over all håndbagasjen. Er så lei av alle som har med svære kofferter som garantert veier mer enn det som er lov. I tillegg har de ofte veske og en pose med vin fra tax-free. 

Anonymkode: e135d...428

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er bra de endelig får litt kontroll over all håndbagasjen. Er så lei av alle som har med svære kofferter som garantert veier mer enn det som er lov. I tillegg har de ofte veske og en pose med vin fra tax-free. 

Anonymkode: e135d...428

Sånn praktisk sett, for å få effektiv boarding, er volum et større problem enn vekt. Særlig fordi mange ser ut til å ha mye imot å legge noe av håndbagasjen sin under setet foran seg. Om alle har med seg kabinkoffert, en ekstra veske/sekk og en taxfree pose eller to blir det helt håpløst å få plass til alt i bagasjehyllene.

Det mest ekstreme jeg har sett var en som hadde kjøpt en nesten to meter høy tresjiraff i en butikk på flyplassen i Johannesburg og ble veldig sjokkert over at han ikke fikk ha den med ombord som håndbagasje. At det ikke var noe sted å plassere den i kabinen var utenfor mannes fatteevne. Han hadde jo kjøpt den på flyplassen, så da måtte den da være mulig å ta med ombord på flyet...!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Christiane_W skrev:

Det mest ekstreme jeg har sett var en som hadde kjøpt en nesten to meter høy tresjiraff i en butikk på flyplassen i Johannesburg og ble veldig sjokkert over at han ikke fikk ha den med ombord som håndbagasje. At det ikke var noe sted å plassere den i kabinen var utenfor mannes fatteevne. Han hadde jo kjøpt den på flyplassen, så da måtte den da være mulig å ta med ombord på flyet...!

:hoho: Tresjiraff, faktisk. Fantastisk! Ser det for meg! :hoho: Kanskje det er samme mannen som kjøpte kakaduestatue til dama si i «kjæresten min kjøper så mange rare ting til meg»-tråden :fnise: 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at jeg, etter å ha gått ned 20 kg, burde fått tatt med meg tilsvarende mer vekt ekstra i håndbagasjen uten å betale noe ekstra :jolie: 

Anonymkode: fac4b...9d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...